فناوری

سوال: من از اینترنت ADSL راضی‌ام؛ چرا باید برای اینترنت VDSL ثبت‌نام کنم؟

این روزها شاهد یک جریان معکوس در فضای کاربران اینترنتی هستیم.

آغاز طرح واگذاری پورت‌های VDSL به کاربران خانگی در دو استان تهران و قم و همین‌طور طرح تبدیل اینترنت ADSL به VDSL از سوی دو شرکت شاتل و مخابرات ایران، ذوق و شوق جدیدی در میان کاربران به راه انداخته است.

کاربران خانگی به تکاپو افتادند از این طرح‌ها سر در آوردند و هرچه زودتر اینترنت ADSL آن‌ها به VDSL تبدیل شود. دنبال این هستند که چگونه برای گرفتن VDSL ثبت‌نام کنند؛ چه زمانی مرکز مخابراتی نزدیک آن‌ها طرح تبدیل ADSL به VDSL را آغاز می‌کند و آیا شامل آن‌ها می‌شود یا خیر!

درباره سرعت و مودم و کیفیت و پینگ اینترنت VDSL سوال می‌کنند و اینکه کدام بسته‌ها را بخرند و چقدر باید هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای‌دی‌اس‌ال به وی‌دی‌اس‌ال)

اما، در این میان کاربرانی هم هستند که در جهت خلاف جریان رودخانه شنا می‌کنند. شانس در خانه‌شان را زده؛ شاهین اقبال و پیروزی روی شانه‌هایشان نشسته ولی آن‌ها با چوب و چماق دارند می‌پراندش.

از مخابرات اصرار و خواهش و تمنا که بیایید ثبت‌نام کنید تا هفته دیگر اینترنت VDSL شما نصب می‌شود؛ از آن‌ها نچ و خیر و نمی‌خواهم و نیاز ندارم و همین اینترنت ADSL خیلی خوبه و سرعتش کافیه!

جدای از شوخی و مزاحی که با این دوستان کردم؛ برخی از کاربران ADSL و حتی اینترنت همراه ۴G و TD-LTE دنبال دلایل محکم و متقنی برای ثبت‌نام اینترنت VDSL می‌گردند. حتی برخی از آن‌ها مخابرات تماس گرفته و ازشان خواسته فرم‌های ثبت‌نام را پر کنند و مودم بگیرند تا کارشناس اعزام شود و اینترنت VDSL را راه‌اندازی کند ولی هنوز مردد هستند.

مصرف اینترنت آن‌ها پایین است و در حد یک وب‌گردی و باز کردن شبکه‌های اجتماعی است. شاید در طول روز چند ساعت بیشتر از اینترنت استفاده نمی‌کنند و همین اینترنت ADSL با سرعت ۴ یا ۸ مگابیت برایشان کافی است و تا کنون احساس کمبود و مشکلی نکردند.

سوال اساسی این است که حالا چرا باید بیشتر هزینه کنند و سراغ اینترنتی بروند که مثلا سرعت آن زیر ۵۰ مگابیت نیست و بسته‌های آن محدود و با حجم بالا و قیمت گزاف است؟ چرا باید مودم جدید بخرند در حالی‌که از مودم روتر فعلی خود راضی هستند و کامل جواب نیازشان را می‌دهد؟

۶ دلیل قانع‌کننده برای کوچ به اینترنت VDSL

من اصراری ندارم همه کاربران اینترنت به سوی VDSL حرکت کنند ولی اگر به جای آن‌ها باشم؛ دلایل زیر را مرور می‌کنم:

۱- شاید اکنون به اینترنت پرسرعت نیاز ندارم ولی چند ماه دیگر با تغییر شغلم یا نیاز یکی دیگر از اعضای خانه به اینترنتی سریع‌تر نیاز پیدا کنم. 

۲- در حالی‌که ۲۰ الی ۳۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران منتظر دریافت اینترنت VDSL هستند؛ حالا که من جزو خوش‌شانس‌ترین‌ها بودم که زودتر می‌توانم از اینترنت VDSL استفاده کنم؛ این شانس را از دست ندهم و ثبت‌نام کنم. شاید دور بعدی ثبت‌نام اینترنت VDSL چند سال دیگر باشد.

۳- شاید اگر اکنون برای اینترنت VDSL ثبت‌نام نکنم؛ با توجه به وضعیت ناپایدار کشور و توسعه ظرفیت‌های اینترنت و زیرساخت ارتباطی کشور دیگر هرگز موفق نشوم از اینترنت VDSL استفاده کنم.

۴- شاید در آینده همین سرویس اینترنت ADSL افت کیفیت پیدا کند یا اینکه مرکز مخابراتی و شرکت سرویس دهنده بگویند که دیگر سرویس ADSL نمی‌دهند. در آن صورت من از هر دو طرف ضرر کردم.

۵- همه‌چیز در جهان کنونی در حال تغییر است. فضای کار و شرکت‌ها به سوی دورکاری می‌رود؛ فضای دانشگاه‌ها و مدارس به سوی یادگیری از راه دور می‌رود؛ فضای سرگرمی و تفریح به سوی دنیای مجازی می‌رود؛ همه کسب‌وکارها مبتنی بر اینترنت و ویدیوکنفرانس و ارتباط تصویری شدند. در این شرایط، شاید من هم کارم یا وضعیت تحصیلم یا سبک زندگی‌ام تغییر کند و در آن صورت نیاز شدیدی به اینترنت پرسرعت دارم.

۶- در گذشته، با یک اتصال اینترنت ۱۲۸ کیلوبایتی می‌شد همه‌کارهایم را بکنم ولی اکنون اینترنت ۸ مگابیت نیاز دارم. بعید نیست سال دیگر همین اینترنت ADSL نیز جوابگو نباشد و باید افزایش سرعت بدهم در حالی‌که شرکت اینترنتی یا مرکز مخابراتی اجازه نمی‌دهد.

۷- اینترنت VDSL برای بازی آنلاین، دانلود، استریم ویدیو، تماس صوتی و ویدیویی، ویرایش فیلم و کارهای سنگین روی وب بسیار بهتر از ADSL است.

برخی از مهم‌ترین دلایل کوچ به سوی اینترنت وی دی اس ال در حالی‌که از اینترنت ای دی اس ال کنونی خود راضی هستیم را گفتیم ولی باز تصمیم نهایی و قطعی با خود کاربران است.

سبک و سنگین کنید در آینده چه برنامه‌هایی برای اینترنت و زندگی و کار و درس و دانشگاه خود دارید و آیا قطعا به اینترنت بهتر و با سرعت بیشتری نیاز ندارید؟

بیشتر بخوانید: به این دلیل مهم بهتر است مودم VDSL به جای مودم ADSL بخرید

در آن سو هم دلایلی هست که برای VDSL ثبت‌نام نکنیم. مثلا، مستاجر هستیم و چند ماه دیگر خانه را خالی می‌کنیم یا قرار است شهر و کشور دیگری برای ادامه زندگی انتخاب کنیم. 

بحث هزینه‌های مالی بسیار جدی است و واقعا برخی اوقات یک نفر دوست دارد اینترنت سریع‌تری را تجربه کند ولی صد هزار تومان هم ندارد که برای آن بپردازد؛ چه برسد به اینکه چند صد هزار تومان هزینه کنید.

در پایان، همیشه دوراندیشی را مدنظر داشته باشید و فقط برای امروز تصمیم نگیرید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. با سلام
    شهر ما و منطقه‌ی ما VDSL نیومده. اما من فقط یک دلیل برای کوچ نکردن دارهم و اون هم پول هست. اعضای خانواده با همین ۲۵ هزار تومن ماهیانه هم مشکل دارند. شما تصور بفرمایید ماهی ۱۰۰ هزارتومان بخوان پرداخت کنند. یک فرد ۶۵ ساله رو که خودش از اینترنت استفاده نمی‌کنه، اما داره هزینه‌ اون رو میده، چطور می‌تونیم برای این مورد راضی کنیم؟ بنابراین پول خیلی مهم هست. با احترام، بقیه موارد و دلایل بسیار کم اهمیت هستند. پول حرف اول رو می‌زنه. اگر کسی داشته باشه، اصلا میره از زیتل می‌گیره.

    1. همه می‌توانیم از VDSL استفاده کنیم.
      در این مقاله منظورمان این بود اگر مستاجری هستید که می‌خواهید دو سه ماه دیگر خانه را تحویل دهید و جابه‌جا شوید شاید پرداخت هزینه وی دی اس ال منطقی نباشد وگرنه اگر مستاجری هستید که یک سال و بیشتر هنوز در خانه می‌مانید چرا VDSL نگیرید

        1. اینترنت VDSL مانند اینترنت TD-LTE یا اینترنت همراه نیست که بشود همراه خود ببرید و در مکان جدید استفاده کنید.
          اگر تغییر مکان بدهید؛ باید دوباره روی خط تلفن جدید درخواست وصل اینترنت VDSL بدهید. اگر از یک شرکت گرفته باشید می‌شود حساب کاربری و باقیمانده حجم و اینها را به خط تلفن جدید منتقل کرد

  2. به گزارش روابط عمومی شرکت آسیاتک، با هدف رقابتی نمودن هرچه بیشتر بازار و تسهیل در ارائه خدمات ارتباطات ثابت و ایجاد فرصت های برابر و حداکثری از منابع و امکانات موجود، قرار دادی میان شرکت های مخابرات ایران و آسیاتک منعقدگردید.

    بر اساس این گزارش در خصوص بهره برداری از Bit stream شرکت آسیاتک از شبکه مخابرات ایران در سراسر کشور عقد قرار داد در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۰ انجام پذیرفت.
    این گزارش حاکی است مخابرات ایران با رویکرد استفاده از توان علمی و فنی شرکت های خصوصی دارنده پروانه برای ارائه خدمات براساس مصوبه ی ۲۶۰ سازمان تنظیم مقررات، قرار داد بهره برداری از Bit stream شرکت آسیاتک از شبکه مخابرات ایران میان این دو شرکت عقد گردید.
    براساس این خبر شرکت آسیاتک می تواند پس از اجرای مراحل فنی، در سرتاسر کشور و در مراکز و خصوصا در کافو های نوری که پیش از این امکان ارائه خدمات در آن ها وجود نداشت، با استفاده از امکانات شرکت مخابرات ایران ارائه سرویس و خدمات نماید.
    از دستاوردهای این قرار داد میتوان به پوشش سراسری و کامل تمام خطوط ثابت در سطح ۳۱ استان کشور، ارتقا میزان کیفیت و سرعت اینترنت خانگی و رفع محدودیت های فروش و مهاجرت سریع تر به تکنولوژی VDSL اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا