راهنمای خرید

به این دلیل مهم بهتر است مودم VDSL به جای مودم ADSL بخرید

اگر کاربری بخواهد این روزها یک مودم DSL خریداری کند؛ دو گزینه کلی پیش‌رو دارد: خرید مودم ADSL یا خرید مودم VDSL؟

البته، مودم‌های VDSL از استانداردهای ارتباطی ADSL و +ADSL2 هم پشتیبانی می‌کنند ولی به نسبت مودم‌های ADSL فعلا در بازار ایران قیمت‌های بالاتری دارند و مدل‌های محدودتری یافت می‌شود.

شاید کاربران ترجیح بدهند یک مودم ADSL ساده به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنند تا اینکه به سراغ یک مودم VDSL با قیمت چند صد هزار تومان بروند.

اما می‌خواهم یک دلیل مهم و محکم برای نخریدن مودم ADSL و خرید مودم VDSL در این روزهای بازار اینترنت ایران برایتان بیاورم.

خبرهایی به گوش رسیده است که سازمان رگولاتوری مجوز ارایه اینترنت VDSL و VDSL2 را به چندین شرکت بزرگ و معتبر ارایه‌دهنده اینترنت مانند پارس‌آنلاین، شاتل، آسیاتک و غیره داده است.

بنابراین؛ این شرکت‌ها تا چند ماه آینده اقدام به ارایه اینترنت پرسرعت VDSL خواهند کرد. اینترنت VDSL سرعتی بسیار سریع‌تری از ADSL دارد و می‌تواند به مرزهای ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت برسد ولی اینترنت +ADSL2 که جدیدترین نوع اتصال DSL روی این استاندارد است؛ حداکثر از سرعت ۲۴ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

دوراندیشی اقتصادی

انتظار می‌رود تا پایان سال، بسیاری از کاربران ایرانی در شهرهای بزرگ بتوانند مشترک اینترنت VDSL شوند. فعلا فقط شرکت مخابرات ایران اقدام به عرضه اتصال‌های VDSL کرده است که شامل چندین شهر بزرگ شده و سرویس‌ها و قیمت‌هایی نسبتا بالا برای کاربران خانگی دارند.

شکسته شدن انحصار اینترنت VDSL می‌تواند قیمت‌های سرویس‌های مختلف را هم کاهش دهد و شاهد رقابتی شدن سرعت و حجم روی این نوع سرویس اینترنت پرسرعت همانند ADSL باشیم.

پس، منطقی نیست وقتی قرار است تا چند ماه آینده یا حداکثر یک سال آینده اینترنت VDSL به دم در خانه‌تان بیاید و شما امکان استفاده از اینترنت با سرعت‌های ۵۰ مگابیت را داشته باشید؛ به سراغ خرید یک مودم روتر ADSL بروید و بعد سال آینده مجددا مجبور به خرید یک مودم VDSL شوید.

اگر اهل حساب و کتاب کردن؛ پیش‌بینی و دوراندیشی هستید؛ بهتر است دنبال خرید یک مودم روتر VDSL خوب باشید. با مراجعه به فروشگاه‌های خرید تجهیزات شبکه می‌توانید از هم‌اکنون برای خودتان یک مودم VDSL خوب خریداری کنید.

تبدیل ADSL به VDSL

پس از اعلام خبر ارایه اینترنت سورینو توسط مخابرات و تبدیل رایگان ۲ میلیون مشترک ADSL به VDSL بدون دریافت هزینه برای اتصال به اینترنت پر سرعت ۴۰ مگابیت، کاربران زیادی سوال کردند نیاز به خرید مودم VDSL هست یا خیر؟ همین طور سوال کردند مودم VDSL با اینترنت ADSL آن‌ها کار می‌کند یا خیر؟

طبق گفته مدیرعامل مخابرات، خود این شرکت مودم VDSL به کاربرانی که مودم ADSL مخابرات را دارند و در حال استفاده از آن هستند؛ ارایه کرده و نیازی به خرید مودم نیست.

اما به طور کلی، اگر این روزها یک مودم VDSL خریداری کنید؛ قطعا از اینترنت ADSL نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید فعلا با آن از اینترنت ADSL استفاده کنید و هر زمان که به اینترنت VDSL سوییچ کردید؛ ADSL را کنار گذاشته و از قابلیت‌های VDSL آن سود ببرید.

بهترین و منطقی‌ترین کار در این روزها، خرید یک مودم ADSL/VDSL است و هرگز سراغ خرید یک مودم ADSL به تنهایی نروید.

با مراجعه به فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان (https://arghavannet.com) می‌توانید یک مودم ADSL/VDSL خوش قیمت برای خودتان انتخاب کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام. ممنون از مطالب مفیدتون
    به نظر شما ارزش داره برای مودم lte هزینه کنم یا یک مودم vdsl بخرم و منتظر این سرویس در آینده نزدیک بشم؟

    1. سلام.همان مودم td-lteمبین نت بخر.من جدیدا باوجود خرید مودم asus dsl-a 55u(وپشیمانی بعدآن بعلت سرعت پایین isp)،یک سرویس جدید مبین نت با مودم خودش گرفتم که بسیارخوب است.(البته درایران):۳۰۰گیگ سه ماهه با سرعت واقعی دانلود نزدیک به۵MBp/s لااقل بایک دانلودمنیجر.این وزیرزحمت کش،بنده خدارفتنی است و بگزارش خبرگزاری “روزنو” باوجوداینکه همین امروز(۱۴۰۰.۰۳.۲۴)اعلام کرد که بزودی انحصارمخابرات رامی شکنیم؛ولی درتحلیل خبرآمده که مخابرات ازپشتوانه قوی مجلس برخورداراست واین تصمیم نیازبه تاییدمجلس انقلابی دارد که خیلی دورازذهن است که باوزیر،آنهم درآخرکارش همکاری کنند…پیشنهادمن:TD-LTEمبین نت./پولت را مثل من،برای vdslبخصوص ازنوع گران،حرام نکن.

  2. ممنون مطالب خوبی بود
    بنظرم اگه از مودم TF-i60 به همراه سیم کارت ایرانسل استفاده کنیم و محدوده آنتن دهی خوب باشه عالیه چون از یک طرف در همه شهرها نسل۴ ایرانسل جواب میده و از طرف دیگه تا فراگیرشدن VDSL شاید زمان زیادی صرف بشه مخصوصاً شهرهای کوچک و بخش ها
    مورد دوم اینکه برخلاف ADSL، نصب و راه اندازی مودم ۴G بسیار آسان هست فقط با خرید مودم و خرید بسته می تونید اقدام به راه اندازی کنید.

  3. سلام خواهشا راهنمایی کنید که مودم مقابل برای من با مشخصات زیر کافیه یا مودم بهتری رو پیشنهاد میدید:TP-LINK VDSL/ADSL TD-W9970 300Mbps Wireless Modem Router (چون تو سایت دیجی کالا عموما نظرات خوبی براش نوشتن)
    :کاربر خانگی عادی هستم-به سرعت دانلود ۲ مگ (واقعی) به بالا نیاز دارم-نهایتا ۴ تا گوشی با وافای بهش وصل بشه-تا ۵۰ متر رو پوشش بده-VDSL2(یا نمیدونم هرچی واسه آینده خوبه) رو هم داشته باشه
    ببخشید کمی ساده نوشتم چون تاحالا مودم و کلا اینترنت نداشتم و الآن هم دارم از تترینگ گوشیم با لپ تاپ این پیام رو می نویسم.
    اگه مودم بهتری با شرایط بالا وجود داره لطف کنید اطلاع بدید.(بودجه هم دور و بر ۳۰۰ تومن)
    یه سوال دیگه ما که خونمون نزدیک مخابراته بهتر نیست از اینترنت مخابرات استفاده کنیم؟
    باتشکر فراوان از سایت فوق العادتون که مطالب زیادی رو به عنوان یه مبتدی ازش یاد گرفتم.

    1. سلام

      فعلا اینترنت VDSL را فقط مخابرات میده و اگر نزدیک به خانه‌تان است؛ مزیت بهتری برای استفاده از VDSL با سرعت بالا دارید.

      مودم روتر TD-W9970 برای کاربران خانگی مانند شما گزینه خوبی است. استاندارد VDSL2 دارد که برای آینده هم خوب است و تا سرعت ۱۰۰ مگابیت اینترنت را پشتیبانی می‌کند.
      قدرت وای‌فای ان هم برای چند دستگاه جواب می‌دهد

  4. با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    یه سوال داشت اینه که : پشت مودم های TFI60 ایرانسل یک پورت RJ11 وجود داره واون کاراییش چیه؟ تا حالا کسی جوابی نداده و همه فقط گفتن داره

    1. با سلام توسط پورت مذکور امکان مکالمه تلفنی با استفاده از یک گوشی تلفن معمولی فراهم میگردد و این امکان کار میکند خودم در حال استفاده هستم

  5. سلام من ۳سال پیش یه مودم ۳انتنه وای فای دار تی پی لینک ارچر ۵دی مبلغه ۴۴۰هزار تومن خریداری کردم فقط وایرلسش نوشته ۱۲۰۰مگا بایت. و ای دی اس ال مثبت ۲ نوشته ایا برا وی دی اس ال براحتی جوابگوست ممنون .

  6. با سلام خدمت شما
    یک سوالی داشتم در صورتی که یک مودم روتر قدیمی (TD-W8961N) داشته باشم آیا خرید یک روتر AC جدید عاقلانه است و یا استناندارد های مودم نیز قدیمی است؟

    1. سلام
      دوست عزیز، فعلا که با اتفاقاتی که در بازار شبکه افتاده؛ همین مودم TD-W8961N قدیمی شما داره دوباره رو میاد و پر طرفدار می‌شود و پر فروش متاسفانه!!!
      خرید مودم و روتر AC جدید قطعا منطقی و بهتر است. در مودم روترهای جدید استانداردها به‌روز شده؛ مشکلات امنیتی رفع شده، خطرات هک و اینها برطرف می‌شود؛ سرعت و ارتباطات بهتر می‌شود و قابلیت‌های جدیدتری در دسترس خواهید داشت

        1. مودم آرچر وی ۴۰۰ به خاطر استفاده از وای‌فای AC1200 بهتر است. از نظر استانداردهای اینترنت هر دو مودم با هم برابر هستند و تفاوتی ندارند

    1. سلام

      تی‌پی‌لینک VR400 دوبانده و خوش قیمت است ولی نمی‌شه روش وی‌پی‌ان ست کرد و فقط پراکسی را پشتیبانی نمی‌کنه
      ایسوس DSL-AC55U هم دوبانده AC1200 است و هم میشه روش وی‌پی‌ان ست کرد با قیمت نزدیک به ۲ میلیون تومان
      مودم‌های خوب دیگر قیمت‌های بسیار بالاتری دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا