فناوری

همه‌چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای‌دی‌اس‌ال به وی‌دی‌اس‌ال)

قیمت، مودم و بسته‌های اینترنت VDSL مخابرات

به‌روزرسانی ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱

هنوز مخابرات بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده سرویس اینترنت VDSL در کشور است و بیشترین پورت واگذاری را دارد. در برخی استان‌ها، اگرچه کند ولی اینترنت VDSL مخابرات پیش می‌رود و از مشترکان اینترنت مخابرات خواسته می‌شود در صورت تمایل، اینترنت ADSL خود را به VDSL تبدیل کنند.

مخابرات طرح‌های سابق که دو مدل مودم یوتل به کاربران پیشنهاد می‌داد یا شرایط اقساطی برای خرید مودم وی دی اس ال گذاشته بود را برداشته و تعرفه‌های اینترنت VDSL خود را کاملا گران کرده است.

یک کاربر عزیز از شهر اراک، تعرفه اینترنت VDSL مخابرات را به شرح تصویر زیر برای ما ارسال کرده است:

تعرفه اینترنت VDSL مخابرات

به‌روزرسانی ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰

شرکت مخابرات پس از توقفی طولانی، حالا به صورت محدود شروع به ارائه پورت‌های VDSL و تبدیل سرویس‌های ADSL به VDSL در برخی استان‌ها کرده است. حداقل می‌دانیم در استان شیراز و استان گلستان و شهر گرگان، مخابرات اینترنت VDSL به کاربران می‌دهد.

براساس اطلاعاتی که یکی از خواننده‌ها با ما در میان گذاشت؛ دو مودم دی‌لینک dsl-224 و zoltrix 224 برای خرید پیشنهاد می‌شود. مودم دی‌لینک dsl-224 با قیمت ۷۸۰ هزار تومان توسط مخابرات به فروش می‌رود و دو طرح فروش سرویس ۱۶ مگابیت تا ۵۰ مگابیت ۶ ماهه و ۱۲ ماهه دارند.

در یک طرح به نام طرح «حرفه‌ای ۵»، ۶۰۰ گیگابایت ۶ ماهه ۳۹۲۴۰۰ تومان است. همین طرح و ۱۲ ماهه با ۱۲۰۰ گیگابایت حجم قیمت ۷۲۰ هزار تومان دارد.

در طرح «حرفه‌ای ۶» نیز ۷۸۰ گیگابایت ۶ ماهه با هزینه ۴۹۰ هزار تومان ارائه می‌شود و ۱۲ ماهه حجمی ۱۵۶۰ گیگابیت است.

به‌روزرسانی ۲۹ بهمن ماه

در نمایشگاه هفته دیجیتال اعلام شد شرکت مخابرات مصوبه «بیت‌استریم» را به طور کامل متوقف کرده است. این یعنی بازگشت دوباره انحصارگرایی و دست‌اندازی در توسعه اینترنت ثابت کشور.

به ‌گفته‌ وزیر ارتباطات، اجرا نشدن مصوبه بیت استریم از سوی مخابرات باعث کند شدن روند واگذاری ۵ میلیون پورت VDSL شد. قرار بود تا پایان سال ۹۹ حدود ۵ میلیون پورت VDSL آماده و تحویل کاربران خانگی شود. چندی پیش هم اعلام شد مخابرات نمی‌تواند ۵ میلیون پورت VDSL را عملیاتی کند ولی هدف‌گذاری جدید آماده شدن ۱.۵ میلیون پورت تا انتهای سال ۱۳۹۹ است.

حال وزیر ارتباطات، علت کند شدن روند واگذاری پورت‌ها را توقف اجرای مصوبه بیت‌استریم از سوی مخابرات عنوان کرد. بیت استریم به ‌معنای به‌اشتراک‌گذاری منابع شرکت‌‍‌های مخابراتی است تا همگی آن‌ها بتوانند از خدمات زیرساختی استفاده کنند.

به‌روزرسانی ۲۲ مهرماه

به‌زودی مخابرات عملیات فیبرکشی و تجهیز کافوها را به شرکت‌های دیگری مانند آسیاتک، پارس‌آنلاین و پیشگامان واگذار خواهد کرد.

وزیر ارتباطات اعلام کرد شاتل از ۱۰ هزار کابیت، موفق شده نزدیک به هزار کابیت را در تهران و قم نصب کند ولی این روند به خاطر عدم همکاری مخابرات کند پیش می‌رود. به همین دلیل، هفته‌ پیش تذکری به شرکت مخابرات داده شد تا اگر قصد ندارد فیبر به شاتل اختصاص دهد، این شرکت خود فیبر بکشد یا از فیبر سازمان و شرکت دیگری استفاده کند.

کاربران در برخی مناطق از جمله منطقه هفت تهران اعلام کردند، ثبت‌نام آن‌ها برای دریافت اینترنت VDSL مخابرات و تبدیل ADSL به VDSL در وضعیت آماده تحویل به کاربر قرار گرفته است.

در بسیاری از شهرها هم عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد کافوها در حال تعویض و تجهیز هستند.

به‌روزرسانی ۲۴ تیرماه

بسیاری از کاربران گزارش دادند برای دریافت اینترنت VDSL مخابرات ثبت‌نام کردند ولی هنوز هیچ خبری نشده است. بیش از ۲ ماه است که منتظر پاسخ مخابرات برای ثبت‌نام وی‌دی‌اس‌ال هستند.

از سوی دیگر صدری مدیرعامل مخابرات اعلام کرده است می‌خواهند تا پایان سال پای اینترنت VDSL را به کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کشور باز کنند و برنامه دارند چند میلیون پورت اینترنت پر سرعت ثابت به کاربران خانگی در سراسر کشور بدهند.

این وضعیت دوگانه و متناقض نشان می‌دهد توسعه اینترنت VDSL هنوز با مشکلاتی همراه است که شاید مهم‌ترین آن سرمایه‌گذاری، خرید و نصب تجهیزات در مناطق مختلف باشد.

بعید است در حالی که نزدیک به نیمی از سال طی شده است؛ وعده ۵ میلیون پورت VDSL مخابرات تا آخر سال محقق شود.

به‌روزرسانی ۳ خردادماه

مدیرعامل مخابرات در روز ۲۹ اردیبهشت ماه طی گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرد شرکت مخابرات ایران طبق تعهدی که دارد تا دو هفته دیگر باید ۵۵۰ هزار پورت اینترنت VDSL تحویل دهد.

به گفته او، تا کنون نزدیک به ۲۹۰ هزار کاربر برای دریافت اینترنت VDSL در استان‌های تهران و قم ثبت‌نام کردند که با ارائه سرویس به ۲۰۰ هزار کاربر موافقت شده است.

شایعاتی شروع شده بود مبنی بر اینکه مخابرات ایران مودم VDSL ندارد به مشتریان بدهد که مدیرعامل مخابرات این قضیه را رد کرده و اعلام کرد به اندازه کافی مودم VDSL در اختیار مخابرات هست تا به کاربران جدید عرضه شود.

کاربران در برخی مناطق تهران گزارش دادند که در پنل اینترنت مخابرات ثبت‌نام کرده و منتظر تماس مخابرات هستند. هنوز در شهرها یا استان‌های دیگر مشخص نیست مخابرات ایران و سایر شرکت‌هایی که برای ارائه سرویس وی‌دی‌اس‌ال خیز برداشتند؛ چه زمانی دقیقا کار خود را آغاز خواهند کرد.

به‌روزرسانی ۲۶ فروردین ماه

کاربران و خواننده‌های تهرانی سایت سریعا درخواست ما را اجابت کردند و گزارش‌هایی از پنل مخابرات و ثبت‌نام اینترنت VDSL، تعرفه‌ها و مودم‌ها فرستادند. به این ترتیب جدیدترین اطلاعاتی که به دست آوردیم به شرح زیر است:

شرکت مخابرات برای کاربران تهرانی سه بسته اینترنت VDSL (سرینو) تعریف کرده است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

بسته‌های ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱۲ ماهه با حجم ترافیک ۵۰، ۱۵۰ و ۴۴۰ گیگابایت و قیمت ۶۰، ۱۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان که صدای کاربران را درآورده است. مشخص است مخابرات می‌خواهد با فروش بسته و حجم کسب درآمد کند و احتمالا جبران هزینه تبدیل رایگان اینترنت ADSL به VDSL.

درباره این بسته‌ها و قیمت و حجم ترافیک آن‌ها بعدا مفصلا صحبت خواهیم کرد.

اما همان‌طور که گزارش دادیم؛ دو نوع مودم VDSL از سوی شرکت مخابرات به کاربران پیشنهاد می‌شود: مودم ۳۵۰ و ۵۵۰ هزار تومانی.

یکی از کاربران در کامنتی گفت طی صحبتی که با کارشناسان مخابرات داشته؛ این مودم‌ها از شرکت یوتل (برند ایرانی سازنده مودم) بوده و به ترتیب V301 و V304 F هستند.

یعنی مودم ۳۵۰ هزار تومانی یوتل V301 و مدل ۵۵۰ هزار تومانی یوتل V304 F است. هنوز این خبر تایید نشده است ولی اگر درست باشد؛ قطعا مودم V304 F به مراتب بهتر از V301 است و ارزش خرید بیشتری دارد.

کاربرانی که با مودم یوتل V304 F کار کردند؛ به طور نسبی از آن راضی هستند و در سرعت و کیفیت می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای کاربران خانگی باشد. برای آشنایی با این دو مودم به مقالات زیر مراجعه کنید:

یوتل V۳۰۴F: اولین مودم روتر VDSL ساخت ایران

معرفی مودم روتر VDSL یوتل V۳۰۱: ساخت ایران برای کاربران معمولی اینترنت

مقدمه

شروع سال ۱۳۹۹ برای کاربران اینترنت با شیوع ویروس کرونا و انبوهی خبر درباره افزایش سرعت اینترنت و واگذاری‌ها هزاران پورت VDSL بود.

پس از بروز اختلالات اینترنت در اسفندماه گذشته و دستور وزیر ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت ثابت خانگی و ۴ برابر شدن سرعت، دو شرکت شاتل و مخابرات ایران شروع به کابل برگردان و تبدیل پورت‌های ADSL به VDSL مشتریان خود در دو استان تهران و قم کردند.

البته، این شرکت‌ها از مدت‌ها پیش سرویس‌های اینترنت VDSL خود را در برخی شهرها و مناطق شروع کرده بودند ولی در طرح جدید با همکاری وزارت ارتباطات، شهرداری‌ها، شرکت زیرساخت و دیگر نهادها در یک حرکت سریع نزدیک به ۸۵۰ هزار پورت VDSL تحویل کاربران اینترنت ثابت دهند.

در این مطلب سعی می‌کنیم درباره اینترنت VDSL مخابرات صحبت کنیم و همه‌چیز درباره آن را بگوییم. از تاریخچه اینترنت VDSL مخابرات تا اینترنت سورینو، تفاوت اینترنت VDSL و ADSL، راهنمای ثبت‌نام، تبدیل ADSL به VDSL، هزینه‌های اینترنت وی‌دی‌اس‌ال مخابرات، مودم وی‌دی‌اس‌ال و هر چیزی که کاربران نیاز دارند.

اینترنت VDSL چیست؟

چند خطی درباره اینترنت VDSL و تفاوت‌های آن با اینترنت ADSL حرف می‌زنیم. در مقاله «تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟» به طور مفصل درباره این دو نوع اینترنت صحبت کردیم و دیگر نمی‌خواهیم حرف تکراری بزنیم.

VDSL یک نسل جدیدتر از ADSL است که سرعت بیشتری دارد. حداکثر سرعت اینترنت ADSL می‌تواند ۲۴ مگابیت باشد ولی اینترنت VDSL می‌تواند تا ۳۰۰ مگابیت هم سرعت انتقال داشته باشد.

در اینترنت ADSL تمام کابل‌کشی از مرکز مخابراتی تا خانه کاربران مبتنی بر کابل‌های مسی است ولی در VDSL از مرکز مخابراتی تا کافوی (جعبه تقسیم خطوط تلفن ثابت) نزدیک خانه شما، از کابل فیبرنوری استفاده شده است و بعد از کافوی نزدیک خانه شما تا دم خانه کابل مسی می‌شود.

کاربران نیازی به کابل‌کشی یا تعویض کابل‌های خانه ندارند. بسته به نزدیکی یا دوری و فاصله شما تا کافوی محل، سرعت اینترنت VDSL می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

برای استفاده از اینترنت VDSL نیاز به مودم VDSL داریم و مودم‌های ADSL امکان استفاده از اینترنت وی‌دی‌اس‌ال را نمی‌دهند. درباره تفاوت‌های مودم‌های ADSL با VDSL در این مطلب بیشتر بخوانید.

اینترنت سورینو

در تیرماه سال ۹۸ وزیر ارتباطات به همراه مدیرعامل وقت مخابرات از طرحی به نام «اینترنت سورینو» صحبت کردند.

اینترنت سورینو پروژه تبدیل اینترنت ADSL به اینترنت VDSL مشترکان شرکت مخابرات در سراسر کشور بود. در آن زمان گفته می‌شد مخابرات طبق برنامه‌ریزی که انجام داده است تا پایان سال ۹۸ نزدیک به ۷۰ درصد کاربران ADSL را به رایگان تبدیل به VDSL می‌کند.

در برخی استان‌ها و شهرها این پروژه کلید زده شد ولی مشکلات مختلف فنی، زیرساختی، تجهیزات، شهری و مالی باعث شد پروژه کند پیش برود و حتی برخی کاربران اینترنت ADSL خود را از دست بدهند ولی اینترنت VDSL نگیرند.

وقتی در نوروز سال ۱۳۹۹ دوباره طرح تبدیل ADSL به VDSL مطرح شد؛ در واقع ادامه همان پروژه اینترنت سورینو است که اکنون در دو استان تهران و قم پیاده‌سازی می‌شود.

شرکت مخابرات گفته است طی دو ماه نزدیک به ۵۵۰ هزار پورت ADSL کاربران تهرانی را به VDSL تبدیل می‌کند.

سرعت اینترنت VDSL مخابرات

آن‌طور که در سایت مخابرات آمده است؛ این شرکت سرویس اینترنت VDSL را به کاربران ارائه می‌کند که حداکثر سرعت ارسال اطلاعات از اینترنت به کاربر یا همان دانلود به مرز ۵۲ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

حداکثر سرعت انتقال اطلاعات از دستگاه کاربر به اینترنت یا همان آپلود هم ۱۶ مگابیت بر ثانیه است.

البته در VDSL2 این سرعت‌ها به ۱۰۰ و ۲۲ مگابیت هم می‌رسد ولی فعلا فقط شرکت شاتل چنین سرویسی می‌دهد.

بنابراین، در VDSL مخابرات حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت است.

مودم VDSL مخابرات

در زمان ثتب‌نام برای دریافت سرویس اینترنت VDSL مخابرات می‌توانید انتخاب کنید مودم VDSL بگیرید یا خیر!

مخابرات دو مدل مودم VDSL به کاربران عرضه می‌کند که دارای قیمت و شرایط متفاوتی هستند. در سایت مخابرات آمده است کاربران می‌توانند هزینه مودم‌های VDSL را نقدی یا اقساط پرداخت کنند:

در مودم نوع ۱ قیمت نقدی ۳۵۰ هزار تومان است و اگر اقساط شش ماهه بخواهید می‌شود ماهی ۶۵ هزار تومان. اقساط یک ساله آن هم ۳۵ هزار تومان است.

در مودم نوع ۲ قیمت نقدی ۵۵۰ هزار تومان است و اقساط شش ماهه ۱۰۰ هزار تومان و اقساط یک ساله ۵۵ هزار تومان است.

بنابراین، شما می‌توانید مودم‌های VDSL مخابرات را به صورت قسطی هم خریداری کنید تا فشار مالی زیادی وارد نشود.

هنوز مارک و مدل‌های مودم‌های VDSL مخابرات اعلام نشده است و ما مشخصات آن‌ها را نمی‌دانیم ولی قطعا مودم ۳۵۰ هزار تومانی تک بانده و دارای قدرت زیادی نیست.

ثبت‌نام اینترنت VDSL مخابرات (تبدیل ADSL به VDSL)

از دو طریق می‌توانید برای اینترنت سورینو یا VDSL ثبت‌نام کنید و از مخابرات بخواهید اینترنت ADSL شما را به VDSL تبدیل کند یا اینکه از ابتدا اینترنت VDSL به شما بدهد.

در روش اول، وارد سایت مخابرات شده و برای دریافت VDSL برگه درخواست را پر کنید. استان، شهر، نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس محل سکونت، شماره موبایل و شماره تلفنی که باید روی آن اینترنت دریافت کنید را وارد کرده و ثبت درخواست می‌کنید.

مخابرات گفته براساس اولویت‌بندی استان‌ها و شهرها و همین‌طور کابل برگردان‌هایی که در مناطق مختلف انجام می‌دهد؛ کاربران را در اولویت قرار داده و اقدام به اتصال سرویس اینترنت VDSL یا تبدیل ADSL به VDSL می‌کند. این روش برای افرادی است که اصلا مشترک اینترنت مخابرات نیستند.

در روش دوم؛ خود شرکت مخابرات یک پیامک به مشتری خود ارسال کرده و از او درخواست می‌کند برای تبدیل ADSL به VDSL اقدام کند. معمولا این پیامک برای کاربرانی ارسال می‌شود که هم‌اکنون امکان استفاده از VDSL مخابرات برایشان فراهم شده است.

در این پیامک از کاربر درخواست شده است وارد صفحه کاربری خود به آدرس adsl.tcl.ir شده و تقاضای خود را ثبت کنند یا با شماره‌گیری کد دستوری #۵*۲*۲۰۲۰* نام کاربری و رمز عبور پنل مدیریت اینترنت خود روی adsl.tcl.ir را بگیرند.

پس از اینکه وارد پنل مدیریت اینترنت ADSL خود شدید؛ با صفحه‌ای مشابه زیر روبرو می‌شوید که می‌توانید برای تبدیل ADSL به VDSL موافقت کنید:

در پنل مدیریتی خودتان هم می‌توانید اطلاعات کاملی درباره این طرح مشاهده کنید. در سه بخش ابتدا سرویس VDSL توضیح داده شده است؛ بعد در بخش دوم می‌توانید شرایط واگذاری را مشاهده کنید و در نهایت وضعیت پیش‌ثبت‌نام را ببینید:

در همین پنل مدیریت هم درباره مودم VDSL و انواع آن، هزینه‌ها و اقساط به طور کامل و جدول‌بندی شده توضیحاتی وارد شده است:

از این به بعد باید مراحل ثبت‌نام و پیگیری برای اینترنت VDSL خود را از همین پنل مدیریت دنبال کنید.

نکته مهم: شما در هنگام ثبت‌نام برای تبدیل اینترنت ADSL به VDSL می‌توانید عنوان کنید مودم VDSL نمی‌خواهید.

هزینه‌های اینترنت VDSL مخابرات

در سایت مخابرات تعرفه‌های استاندارد اینترنت VDSL درج شده است. برای مشاهده بسته‌ها و قیمت‌ها روی وارد این لینک بشوید.

برای راحتی بیشتر کاربران در دو تصویر زیر هم این تعرفه‌ها را آوردیم:

همین‌طور که مشاهده می‌کنید هزینه اینترنت VDSL از اینترنت ADSL گران‌تر است. اگر سرعت‌های بالاتری انتخاب کنید؛ هزینه بیشتر می‌شود.

البته این نکته را مد نظر قرار دهید که در برخی استان‌ها قیمت‌ها اندکی با جدول‌های بالا تفاوت خواهد داشت. به علت کمبود پورت و تقاضای زیاد مثلا به شما گفته می‌شود فقط باید بسته‌ها و سرعت‌های خاصی را انتخاب کنید.

هزینه نوشته شده در این جدول‌ها شامل مودم نمی‌شود و هزینه مودم را باید جداگانه در نظر داشته باشید. یعنی اگر تصور کنیم مودم ۳۵۰ هزار تومانی را انتخاب کنید و بعد تقاضای اینترنت VDSL با سرعت ۵۰ مگابیت یک ساله را داده باشید که هزینه پیش‌ثبت‌نام آن ۱۸۰ هزار تومان است؛ در مجموع باید ۵۳۰ هزار تومان علی الحساب پرداخت کنید.

هزینه تبدیل اینترنت ADSL به VDSL

بحث‌های زیادی درباره هزینه تبدیل ADSL به VDSL مطرح است و هنوز به طور دقیق مشخص نشده هر کاربر باید چقدر هزینه بدهد.

وزیر ارتباطات در توییت معروف خود و همین‌طور یک وبینار با رسانه‌ها تاکید کرد این طرح هیچ هزینه‌ای برای کاربر ندارد جز اینکه بخواهد سرعت و بسته بیشتری نسبت به آن چیزی که دارد را تقاضا کند.

همین‌طور وزیر ارتباطات گفتند اگر تقاضای یک مودم VDSL کرده باشید؛ باید هزینه این مودم را بدهید.

آنچه که از صحبت‌های وزیر و همین‌طور اطلاعیه‌های شرکت مخابرات استنباط می‌شود؛ صرفا برای تبدیل سرویس اینترنت ADSL شما به اینترنت VDSL که سریع‌تر است هزینه‌ای دریافت نمی‌شود ولی طبیعی است که وقتی اینترنت شما سریع‌تر می‌شود؛ نیاز به بسته‌های با حجم‌های بیشتر دارید و هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید.

دقیقا مانند این است که به شما یک سیم‌کارت تلفن همراه رایگان داده شود ولی باید برای مکالمه و پیامک و اینترنت بسته بخرید و هزینه کنید. هرچقدر اینترنت بیشتری مصرف کنید؛ هزینه بیشتری باید بپردازید.

در یک بخش از این طرح، می‌توانید سرعت اینترنت ADSL خود را بدون اینکه به VDSL تبدیل شود؛ ۴ برابر افزایش دهید. مثلا اگر متوسط سرعت اینترنت شما ۸ مگابیت است به ۲۴ مگابیت تبدیل می‌شود.

سعی می‌کنیم هر چند روز یک بار این پست را به‌روزرسانی کنیم و اطلاعات جدیدی در اختیار خواننده‌های عزیز قرار دهیم.

یک تقاضای بزرگ: اگر کاربرانی هستند که خواننده این مطلب و سایت شبکه‌چی هم بوده و از اینترنت VDSL مخابرات استفاده می‌کنند یا برای این سرویس ثبت‌نام کرده و اکنون برایشان وصل شده است یا طرح تبدیل ADSL به VDSL را دنبال کردند و اکنون به نتیجه رسیدند؛ در زیر این پست تجربیات و نظرات خود را درج کنند. درباره قیمت‌ها، سرعت، مودمی که دریافت کردند، مدت زمانی که طول کشید تا VDSL وصل شود و … برای دیگران صحبت کنید تا همه کاربران اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫27 دیدگاه ها

  1. به نظرم این طرح حتی اگه اجرایی هم بشه کلی قطعی داره !
    حرف های دیگه ای هم بوده مثل انتقال حجم باقی مانده به ماه بعدی ولی تا الان یه بارم انجام نشده
    همچنین قیمت یه مودم خوب نزدیک ۲ میلیون هست !

  2. با سلام؛ من تا دیروز خیلی خوشحال بودم که vdsl میاد و با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت میتونم وبگردی کنم، ولی الان که باز پروفایل مخابراتم رو چک کردم و تعرفه های جدید رو دیدم کلا بهم ریختم! بیشترین حجمی که توی تعرفه هاش میدن ماهی ۳۶ گیگ میشه، یه لحظه فک کنین؟ برا سرعت ۱۶ مگابیت adsl بیشترین حجمی که خود مخابرات میده ماهی ۱۸۳ گیگ هس و بیشترین حجمی که شرکتای دیگه میدن بالای ۳۰۰ گیگ یا ۵۰۰ گیگ هستن، اونوقت برا سرعت بالای vdsl که حداقل ۴ برابر یا ۵ برابر vdsl میشه میان بیشترین حجم رو ۳۶ گیگ در نظر میگیرن!!!
    واقعاً آدم نمیدونه چی بگه دیگه…
    اینم از تعرفه های جدید:

    سرویس سرینو سه ماهه ۵۰ گیگ ۶۰,۰۰۰ تومان
    سرویس سرینو شش ماهه ۱۵۰ گیگ ۱۵۰,۰۰۰ تومان
    سرویس سرینو یک ساله ۴۴۰ گیگ ۴۰۰,۰۰۰ تومان

  3. تا زمانی که محدودیت حجمی برداشته نشه اینترنت پرسرعت ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت به هیچ دردی نمیخوره اخه الان که حجم یه بازی شده ۱۰۰ گیگ این حجم هایی که میفروشن کفاف چی رو میخواد بده

    الان اکثر شرکت های سرویس دهنده اینترنتی خارجی محدودیت حجمی رو کاملا از روی سرویس هاشون برداشتن

    نمیدونم اینا کی میخوان از این شرکت ها یه مقدار یاد بگیرین

    نمونه شرکت های سرویس دهنده خارجی رو نام میبرم که محدودیت حجمی رو سرویس هاشون نیست

    شرکت Türknet ترکیه
    شرکت Türkcell süperonline ترکیه
    شرکت vodafone ترکیه
    شرکت british telecom انگلیس
    شرکتSky Broadband انگلیس
    شرکت AT&T آمریکا
    و خیلی شرکت های دیگه

  4. سلام؛ خبر جدیدی از vdsl مخابرات و سایر شرکت ها نیست؟ برا من که تهرانم، همچنان توی پنل مخابرات زده به اطلاع میرسانیم!!! الان دو هفته ای شده؛ شاتل و آسیاتک هم پیش ثبت نام کردم گفتن زنگ میزنن که اونا هم خبری نیس فعلاً…

    1. مخابرات در تهران به برخی کاربران سرویس و مودم را داده و حتی اتصال VDSL برقرار شده
      در گزارش‌ها خواندم که به سرعت دارند دستگاه‌های مرتبط را نصب می‌کنند تا پورت‌های بیشتری به کاربران واگذار شود.
      شرکت شاتل هم قراردادی با مخابرات بسته و در حال توسعه شبکه خودش است
      فکر کنم به‌زودی سراغ شما هم می‌آیند

      1. ممنون از پاسخ گویی؛ ولی انصافاً این حجم ها به چه درد میخوره؟ الان adsl بیشترین حجمی که دارن میدن شرکت ها به عدد ۲۰۰۰ گیگ و ۱۰۰۰ گیگ و ۵۰۰ گیگ و ۴۴۰ گیگ و ۳۷۰ گیگ و در آخر خود مخابرات ۱۸۳ گیگ میرسه، اونوقت اومدن برا vdsl که سرعت بالاتری داره بیشترین حجم برا ۱ ماه رو ۳۶ گیگ در نظر گرفتن!!! رسماً میخوان از نت غیرحجمی آقای جهرمی که یکی دو سال پیش کلید زد انتقام بگیرن و ما مردم بدبخت رو دوباره ببرن به ۱۰ الی ۱۵ سال پیش با حجم های کم و حجم خریدن و تیغ زدن ملت!!!
        خلاصه که فک کنم مردم مثل اتفاقی که توی پیج آقای واعظی شده بود و اعتراضات شدت گرفته بود و به فحش ناموسی هم رسیده بود، این سری هم باز تکرار بشه، البته این بار توی پیج آقای جهرمی

  5. با سلام
    خواستم نظرتون رو در مورد مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL تی پی لینک مدل Archer VR400_V1
    بدونم. با توجه به قیمتی که این روزه پیدا کرده ارزش خرید داره یا نه؟
    سپاسگزارم.

    1. سلام
      از همه نظر مودم خوبی است و خودم دارم ازش استفاده می‌کنم ولی قیمت واقعی آن ۱ میلیون تومان است نه ۱.۶۵۰ تومان
      اگر مشکلی برای قیمت ندارید؛ واقعا مودم مناسبی برای مصارف خانگی است

  6. سلام، یه خبر جدید! مدیرعامل شاتل توی لایو با یکی از سایت های فناوری گفت هزینه ها و حجم های بسته های vdsl دقیقا همون مثل adsl خواهد بود! ینی به عنوان مثال الان توی سرویس adsl سرعت ۱۶ مگ (بالاترین سرعت adsl)، حدود ۳۵۰ گیگ حجم میده با قیمت ۱۰۰ هزار تومن، عین همین حجم (۳۵۰ گیگ) و همین هزینه (۱۰۰ هزار تومن) برای vdsl سرعت ۸۰ مگ (بالاترین سرعت vdsl) میشه

  7. اقا تو شهر ما فیبر نوری بوده از قبل که اوابل که فیبر نوری امد شهر ما هزینه کرد و بیشتر مناطق را فیبر نوری کرد ( شهر ما گرگان است ) ولی از اونجایی که هزینه زیادی میشد تا خونه ها فیبر کشیدند و بقیه بجاش از سیم مسی استفاده کردن با تبدیل فیبر نوری به ADSL میخواستم بدونم خب چرا وقتی قبلا این اتفاق افتاده نمیان ( یه بار شانس اوردم تو زندگی که کافو دقیقا چسبید به خونه ما هست ) دوباره همین اتفاقو رقم نمیزنند و با تجهیزات جدید تر نمیارن و همینی که هستو VDSL نمیکنن ما از نظر هزینه هم برامون مشکلی نیست فقط سرعت بیشتر باشه برای گیم

  8. به نظرم ارزش نداره منی که تی دی ایرانسل دارم بیام وی دی مخابرات بگیرم. سرعت بسته هاش که خیلی پایینه فقط حجمش خوبه. مثلا شما واسه یکی از بسته هاش ماهی ۱۱۰ هزار تومن باید بدی که حداکثر سرعت ۱۶ مگابیت بهت میده. مگابیت هم یعنی تقسیم بر ۸. یعنی حدودا سرعت دانلود دو و نیم مگی بهت میده که اصلا ارزش نداره. من با همین تی دی ایرانسل ۵ ۶ مگ سرعت میگیرم. درصورتی که من ماهی ۶۰ تومن میدم ۴۰ گیگ میگیرم سرعتمم بعضی وقتا تا ۸ یا ۱۰ مگ هم میرسه.فقط از نظر حجمی خوبه این وی دی مخابرات.
    مگه اینکه فیبر نوری بیاد بخوام عوض کنم.

  9. سلام آقا میثاق
    همون طور که میدونید من شدیدا پیگیر این مطلبم حداقل برا خودم
    ۱. این جمله شما «به‌زودی مخابرات عملیات فیبرکشی و تجهیز کافوها را به شرکت‌های دیگری مانند آسیاتک، پارس‌آنلاین و پیشگامان واگذار خواهد کرد.» خبری هست اما حرف آقای وزیر شرطی بود نه خبری، آیا خبری چیزی خدمتتون رسیده که خبری فرمودید؟

    ۲. این «در بسیاری از شهرها هم عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد کافوها در حال تعویض و تجهیز هستند.» کجاست، توییتر یا… ؟ چون منبعی زیاد در اختیار ندارم

    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    1. سلام

      ۱- دولت فشار زیادی به مخابرات وارد کرده تا پیش از تغییر دولت تمام پورت‌هایی که کارهایشان در این دولت انجام شده را تحویل بدهند. اما چون مخابرات نمی‌تواند فیبرکشی را به تنهایی انجام دهد و همه شرکت‌ها معطل مخابرات هستند؛ قرار است شرکت‌های دیگری هم به کمک بیایند و از انحصار خارج شود. مثلا شاتل نزدیک به چند صد هزار پورت آماده دارد ولی باید مخابرات کارهای فیبرکشی را بکند. به نظر می‌رسد این بار مخابرات مجبور است کنار برود و دیگر شرکت‌ها به کمک بیایند.
      ۲- در گروه‌های تلگرامی تصاویری از مازندران، شیراز، قم، مناطقی از تهران و سایر شهرها توسط کاربران منتشر شده که نشان می‌دهد تلاش‌های مضاعفی دارد انجام می‌شود تا پورت‌ها زودتر تحویل داده شود

      1. فوق العاده ممنون
        اگر میشد از شیراز و گروه مربوطش خبری ببینم خیلی خوب میشد 🙂
        دیوونه شدیم سر یه اینترنت بخدا

  10. بنازم همراه اول و ایرانسلو که اگه نبودن الان برای گرفتن اینترنت ۱مگ مدرک معتبر دانشگاهی، تحقیقاتی و… باید به مخابرات تحویل میدادیم تا با ناز و کلی پول بیان خدمات ارائه بدن، مخابرات اگه به همین شکل شل بجونبه رو راست بگم زمانی که ۵g ارائه بشه وفراگیر بشه ورشکست میشه
    موضوعی هم که چندروز پیش وزیرارتباطات مطرح کرد واقعا به جا بود چراباید شرکتی مثل مخابرات که ناسودبرهستش هسته شبکه جدایی داشته باشه خب از هسته شبکه همراه اول استفاده کنید که پول کمتری خرج بشه و صرفه جویی بشه این دوتاشرکت یه زمانی باهم ادغام بودن چرا باید جدابشه خدمات و توسعه شون برای سرمایه گذاری، تجهیزات شبکه، هسته شبکه از زیرساخت همراه اول اسفاده کنید تا پول کمتری خرج کنید یا اصلا بگیم شدنی نیست این کار چرا جلوی بیت استریم رو میگیره با اجرای درست بیت استریم و ارائه vdsl و… استفاده کاربرها از vdsl بیشتر میشه در نتیجه پول بیشتری به سمت مخابرات سرازیر میشه از شرکت های خصوصی مثل اسیاتک، شاتل، های‌وب و… در نتیجه مشکل مالی مخابرات حل میشه و میتونه رو تانوما و سایر پروژها سرمایه گذاری کنه…

    یه سر به سایت مخابرات بزنید لیست کارمندها و مدیرهای مخابرات رو ببینید نمیدونم اما یه چنین شرکتی اینقدر مدیر و کارمند (کارمند نادیده بگیریم و بگیم منطیه) لازم داره یا من اشتباه میکنم؟ (فکر نمیکنم اسنپو تپسی با اون همه پیچیدگی هایی توسعه ای که دارن اینقدر مدیر داشته باشن) خلاصه خرج این مدیرا رو از جیب ما میخوان بدن اگه نخوان تغییری ایجاد کنن تا چندسال اینده باید با کل صنعت ict خداحافظی کنن خدایی از این قضیه خوشحال نیستم و ناراحتم از این قضیه اما شرکتی که انحصارگراست شرکتی که به حرف مدیرهای دلسوز و کارشناش گوش نمیده سرنوشتی جز سرنوشت نوکیا نخواهد داشت (یه زمانی میگفتن نوکیا با اون عظمت مگه میشه ورشکست بشه!)
    والسلام

  11. درود
    من برای دریافت سرویس VDSL اصفهان مخابرات با ۲۰۲۰ تماس گرفتم و درباره تعرفش پرسیدم و گفتن که هیچ فرقی با ADSL نداره همون سرویس و همون قیمت هستن خب هرکی باشه باور نمیکنه
    من هم یه ۲ ۳ باز دیگه همینجور زنگ زدم ۲۰۲۰ بقیه کارشناس ها هم گفتن با adsl یکیه و تفاوتی ندارن همینطور دایرکت دادم به ۲۰۲۰ اصفهان اونا هم همین! من هم گفتم که باشه درخواست سرویس vdsl دارم و تماس گرفت: تا سه روز دیگه امکان سنجی انجام میشه و برای پیگیری ۳ روز دیگه تماس بگیرید
    فعلا تا ببینیم خدا چی میخواد و چه بازی سرمون در میارن 😐

        1. در دزفول پایلوت شاتل انجام شده و شاتل سرویس می‌دهد. در قم و تهران هم شاتل یک سری پورت وی‌دی‌اس‌ال داده
          در شیراز باز هم شرکتی غیر از مخابرات است
          کلا مخابرات جایی سرویس وی‌دی‌اس‌ال داده که شرکت دیگری هم بوده و لجش گرفته که چرا یک شرکت FCP سرویس بدهد و او ندهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا