فناوری

اتصال تلویزیون، کامپیوتر، لپ‌تاپ و مک به اینترنت ۵G و امواج میلی‌متری

یک استارتاپ به نام Hyper Mirror یک دستگاهی اختراع کرده است که امکات اتصال تجهیزات دیجیتالی مانند گوشی، لپ‌تاپ، تلویزیون، دستگاه‌ها مک و غیره را به شبکه‌های فایوجی مبتنی بر امواج میلی‌متری فراهم می‌کند.

شبکه‌های ۵G دو نوع هستند. نوع اول براساس فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز راه‌اندازی شدند و غالبا برای آن‌ها مودم و دستگاه‌های اتصالی در بازار یافت می‌شود ولی برای شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری که کاملا جدید و یک نوآوری هستند؛ کمتر دانگل و دستگاهی یافت می‌شود.

شرکت Hyper Mirror می‌گوید با دانگل Early Bird دیگر نیازی به کابل HDMI برای اتصال تلویزیون یا دستگاه مک به اینترنت پر سرعت و استریم ویدیو یا بازی ندارید.

این اکسسوری استریم ویدیو به راحتی به تلویزیون و لپ‌تاپ وصل شده؛ شبکه‌های ۵G میلی‌متری را جست‌وجو کرده و بدان‌ها وصل می‌شود. از این دستگاه برای اتصال کامپیوتر به اینترنت ۵G نیز استفاده می‌شود.

نیازی به ارتباطات وای‌فای ندارد و فقط دارای یک درگاه USB-C برای اتصال به کامپیوتر و گوشی و تلویزیون است. البته، از درگاه HDMI هم پشتیبانی می‌کند و روی تلویزیون‌هایی که درگاه USB-C در دسترس نیست؛ می‌توان از درگاه HDMI استفاده کرد.

از رزولوشن ۲K یا ۲۰۴۸ در ۱۰۸۰ پیکسل پشتیبانی کرده و ویدیوها را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه استریم می‌کند. توسعه‌دهنده می‌گوید این دانگل ۵G هیچ‌گونه تاخیری ندارد و «zero latency» است.

تنها مشکل این دستگاه محدوده پوشش‌دهی بسیار پایین ۵ متر است. به طور کلی، ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری برد کوتاهی دارد و به همین خاطر هم توسعه آن به سختی انجام می‌شود. نیاز به آنتن‌های بسیار بیشتری نسبت به ۵G با فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز دارد ولی در عوض سرعت چند برابری به دست می‌دهد.

این دانگل ۵G امواج میلی‌متری روی سایت Kickstarter با قیمت ۹۹ دلار عرضه شده است و فروش آن تا یک ماه ادامه دارد. فروش در بازار این دستگاه برای آگوست ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است و قیمت اصلی آن ۱۰۹ دلار برای شروع است که تا ۱۱۹ دلار افزایش خواهد یافت.

گفتنی است تا کنون چندین دانگل ۵G وارد بازار شده ولی بیشتر آن‌ها به وای‌فای نیاز دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. با سلام. حالا ک این مطلبو نوشتین اگه ممکنه ی مطلب کامل در مورد آموزش اتصال گوشی ب تلویزیون (ترجیحا تلویزیون های غیر هوشمند) بنویسید.
    و البته هم ترجیحا روش کامل اتصال از طریق مودم و کابل شبکه.
    اینو گفتم ک بگم تلویزیون ما وای فای نداره!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا