فناوری

چگونه فناوری تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) باعث افزایش سرعت مودم‌ها می‌شود؟

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که مودم‌ها چگونه با ترکیب چند فرکانس می‌توانند به سرعت بیشتری دست پیدا کنند؟

مثلا چگونه مودم هواوی B818 در رده LTE Cat 19 به سرعت ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا می‌کند یا سرعت مودم هواوی B618 در رده LTE Cat 11 به مرز ۶۰۰ مگابیت می‌رسد؟ چرا این مودم‌ها در حالت عادی سرعت‌های بسیار پایین‌تری دارند ولی سرعت اسمی آن‌ها چندین برابر است.

در مقاله که به نوعی ادامه مقاله بررسی تخصصی مودم هواوی B818 است؛ کمی درباره فناوری تجمیع فرکانس (Carrier Aggregation) و چگونگی تاثیر آن در سرعت حداکثری مودم صحبت کردیم.

گفتنی است همانند مقاله اصلی، این چند خط را هم دوست خوب‌مان «علیرضا» نوشتند و برایمان فرستادند:

چگونه هواوی B818 به سرعت ۲۰۰ مگابایت می‌رسد؟

این مودم دارای فناوری MIMO 4×4 برای اتصال به شبکه موبایل است؛ یعنی ۴ تا آنتن داخلی دارد که هر آنتن می‌تواند همزمان به ۴ آنتن از یک دکل مخابراتی متصل شود و جمعا ۴×۴ یعنی ۱۶ نقطه اتصال برقرار کند. در نهایت این ۱۶ کانکشن با هم ترکیب می‌شوند و نتیجه اینکه خطای انتقال داده کاهش پیدا می‌کند؛ بیت‌های بیشتری در هر ثانیه جابه‌جا می‌شوند و نهایتا سرعت دانلود و آپلود افزایش پیدا می‌کند.

حالا فرض کنید این ۴ آنتن داخلی، توانایی اتصال همزمان به ۳ دکل دیگر را هم به این شکل داشته باشند. یعنی ۴ دکل و هر دکل ۱۶ کانکشن به طور همزمان که می‌شود جمعا ۶۴ نقطه اتصال به صورت همزمان!

به این قابلیت CA یا Carrier Aggregation می‌گویند. تجمیع فرکانس در واقع باعث می‌شود مودم به دکل‌های مختلف با فرکانس‌های مشخصِ یکسان یا متفاوت متصل شود و در نهایت این فرکانس‌ها با هم ترکیب شده و سرعت چند برابر می‌شود.

البته وجود این دو فناوری در کنار هم، نیاز به پردازنده‌ای قدرتمند برای پردازش این ۶۴ کانکشن دارد که پردازنده Hisilicon Balong V7R65 هواوی، انجام این کار را به عهده گرفته است.

برای مثال در مودم B612، چهار آنتن داخلی با قابلیت MIMO 4×4 و CA وجود دارد ولی به دلیل پردازنده‌ ضعیف، هر آنتن توانایی برقرار کردن ۴ کانکشن رو دارد نه بیشتر (جمعا ۱۶ کانکشن). در نتیجه در تنظیمات مودم، شما فقط یک حق انتخاب بین MIMO 4×4 و CA دارید. یعنی: MIMO 4×4 & 1 CA یا MIMO 4×2 & 2 CA. برای اطلاعات بیشتر به این لینک رجوع کنید.

البته فناوری CA و MIMO محدود به فرکانس‌های مشخصی هستند و مودم نمی‌تواند ترکیبی از همه فرکانس‌های پشتیبانی شده را با هم جمع کند.

برای مثال در مودم B618-65d که دارای قابلیت MIMO 4×4+2CA است، به ترتیبِ زیر، فرکانسها با هم جمع می‌شوند:

۱A-3A/ 3A-7A/ 7A-28A

۱C/ 3C/ 5B/ 7C/ 8B/ 40C

 

اما در مورد مودم B818، قضیه کمی پیچیده‌تر است. به دلیل توانایی بالای مودم در برقراری تعداد زیاد نقطه اتصال با انواع باندهای فرکانسی (۶۴ تا)، یک فهرست بلندبالا از ترکیب انواع باند‌ها با میموی کامل (MIMO 4×4) و میمو ی نصف(MIMO 2×2) در دفترچه مشخصات دستگاه (که همراه با مودم عرضه نمی‌شود،) آورده شده است. برای چک کردن لیست، به صفحه ۱۵ تا ۱۸ پی‌دی‌اف مشخصات محصول مراجعه کنید.

چرا سرعت تست‌های ما کمتر است؟

با توضیحا بالا، مشخص می‌شود چرا به طور اسمی می‌گویند یک مودم سرعت اینترنت ۳۰۰ مگابیت یا ۶۰۰ مگابیت یا ۱.۶ گیگابیت دارد ولی ما در تست‌های سرعت اینترنت، اعدادی خیلی پایین‌تر به دست می‌آوریم.

مثلا درباره همین مودم هواوی B818 بهترین سرعت‌ها نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۱۰ مگابیت هستند که خیلی با سرعت اسمی این مودم فاصله دارد!

اگر فناوری و پهنای‌باند دکل‌های اپراتور را در نظر نگیریم؛ بهترین سرعت مودم در زمان فعال بودن قابلیت تجمیع فرکانس یا CA به دست می‌آید. هرچقدر شما بتوانید CA بالاتری داشته باشید؛ سرعت مودم بالاتر می‌رود.

ولی غالب مودم‌هایی که وارد ایران می‌شوند یا توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت لاک شده‌اند؛ قابلیت CA غیرفعال است و شما نمی‌توانید از تجمیع فرکانس استفاده کنید. بنابراین؛ طبیعی است که شما فقط سرعت حداکثری اتصال به یک دکل را دارید.

کاربرانی که مودم B612 (ایرانسل TF-i60)داشتند و موفق به به‌روزرسانی فریم‌ویر شدند؛ خوب این نکته را دریافتند. چون آن‌ها در فریم‌ویر جدید قابلیت انتخاب میان MIMO 4×4 و ۲CA داشتند و با تجمیع فرکانس سرعت به مراتب بهتر شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. البته اینکه اون ناحیه ای که دکل هست چقدر تراکم جمعیت هم داره خیلی مهمه، مثلا من با مودم MR600 تی پی لینک که قابلیت تجمیع فرکانس داره در یک منطقه با تراکم جمعیت کم و در ساعت شلوغی به سرعت ۱۸۵ مگابیت بر ثانیه رسیدم یا با مودم بی ۶۱۲ تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه هم سرعت گرفتم که از سرعت بی ۸۱۸ در تستهای شما خیلی بیشتره و البته توی خونه در اون ساعت نهایت به ۲۰ مگابیت بر ثانیه میرسم، در کل نبود ساختمون بلند و شلوغ نبودن باندهای فرکانسی خیلی خیلی تاثیر داره

  2. سلام شاید سوال بی مورد باشه اما فرق mimo و ca چیه و چرا بعضی سایت ها mimo نوشت و از تجمیع شبکه حرفی نزدن؟؟؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا