فناوری

پیش‌فروش سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سراسر دنیا آغاز شد

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وارد فاز جدیدی شده و عموم مردم در سراسر جهان می‌توانند سرویس اینترنت اسپیس‌ایکس را پیش‌خرید کنند.

برای پیش‌خرید اینترنت استارلینک باید ودیعه‌ای ۹۹ دلاری پرداخت شود. اینترنت استارلینک به صورت عمومی از اواسط سال ۲۰۲۱ یا نهایتا اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود.

برخی از سایت‌ها مانند Teslarati گزارش دادند که پیش‌فروش اینترنت استارلینک در کشورهایی مانند ایالات متحده‌ی آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و برخی مناطق دیگر آغاز شده است.

تا کنون، دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از طریق دریافت دعوت‌نامه امکان‌پذیر بود. چهار ماه پیش، سرویس بتای عمومی اینترنت استارلینک آغاز به کار کرد و به طور مرتب کیفیت و سرعت این اینترنت افزایش یافت تا اخیرا گزارش شد سرعت اینترنت استارلینک به ۱۹۰ مگابیت رسیده است.

تا فوریه ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ماه ۱۳۹۹) نهایتا ۱۰ هزار نفر می‌توانند به اینترنت بتای استارلینک وصل می‌شوند. این افراد می‌توانند برای پیش‌خرید سرویس‌های اینترنت این شرکت در هر منطقه‌ای اقدام کنند.

افرادی که در منطقه آن‌ها اینترنت استارلینک عرضه شده است؛ مشکلی برای سفارش سرویس‌های این اینترنت ماهواره‌ای ندارند ولی افرادی که هنوز در منطقه آن‌ها اینترنت استارلینک پوشش داده نشده است؛ باید ودیعه ۹۹ دلاری به شرکت اسپیس‌ایکس بدهند تا منطقه آن‌ها هم زیر پوشش اینترنت استارلینک برود.

فعلا اینترنت استارلینک گران‌قیمت است

در هنگام پرداخت ودیعه، اسپیس ایکس تاریخ حدودی عرضه‌ی استارلینک در هر منطقه را اعلام می‌کند و پیش از فرستادن تجهیزات لازم برای هر کاربر، ازطریق ایمیل اطلاع‌رسانی می‌شود. کیت سرویس اینترنتی اسپیس ایکس شامل پایانه‌ی زمینی، روتر وای‌فای، منبع تغذیه، کابل و سه‌پایه است.

اسپیس‌ایکس برای عرضه اینترنت استارلینک در مناطق و کشورهای مختلف باید مجوزهای دولت‌ها را گرفته و ماهواره‌های لازم را در مدار زمین قرار دهد. گفته می‌شود اسپیس‌ایکس مجوز سه کشور ایالات متحده، کانادا و بریتانیا را دریافت کرده و در حال مذاکره با کشورهای مکزیک، آلمان، یونان، فرانسه، استرالیا، آرژانتین و شیلی برای دریافت مجوزها است.

فرایند دریافت مجوز در منطقه‌ی کارائیب، اتریش، اسپانیا، ایرلند، ایتالیا، نیوزیلند، فیلیپین، هند، ژاپن، آفریقای جنوبی، برزیل، کلمبیا نیز در حال انجام است؛ اما در مراحل اولیه به ‌سر می‌برد. احتمالا تعداد زیادی از کشورهای دیگر دنیا نیز مشغول مذاکره با اسپیس ایکس هستند؛ اما هنوز به‌صورت رسمی نامی از کشورهای دیگر برده نشده است.

قیمت اینترنت استارلینک در سراسر دنیا یکسان است و فقط تفاوت قیمت‌ها به مسائلی مانند مالیات و هزینه‌های ارسال داده وابسته است.

در حال‌ حاضر قیمت اینترنت استارلینک در شهرهای توسعه‌یافته و به‌طور کلی مناطقی که دارای جمعیت متوسط هستند، زیاد است. کاربران استارلینک برای دریافت میانگین سرعت دانلود ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت ‌بر ثانیه و دسترسی به سرویسی با تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه باید ماهانه ۹۰ دلار پول بدهند.

این تنها هزینه‌ی استارلینک نیست؛ کسانی که علاقه‌مند به دسترسی به این سرویس هستند باید ۵۰۰ دلار جداگانه برای دریافت پایانه‌ی زمینی استارلین بپردازند.  این قیمت باعث می‌شود بسیاری از افراد در کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای کمتر توسعه‌یافته تمایلی به استفاده از استارلینک نداشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام
    ببخشید زیر این پست این سوال رو میپرسم
    میشه یک مودم ثابت ۴.۵g زیر ۵ میلیون بگید که از MIMO*2 پشتیبانی کنه ؟ تا الان مودم های جیبی رو گفتید اگر زحمتی نیست یا اسم چندتا مودم رومیزی و ثابت بگید یا یک مطلب در موردش بنویسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا