فناوری

همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات به چه روشی کلاب‌هاوس را مختل کردند؟

رگولاتوری گزارش اختلال روی کلاب هاوس از سمت سه اپراتور ارتباطی را منتشر کرد

دو روز پیش از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه گزارش اختلال در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها خبر دادیم.

در این مصوبه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید امروز گزارشی از وضعیت اختلال عمدی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اعلام می‌کرد. اکنون، گزارش اختلال کلاب‌هاوس منتشر شده است.

بیش از دو هفته است که مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و شرکت مخابرات ایران با اختلال و فیلتر کلاب‌هاوس روبرو شدند.

در گزارش رگولاتوری آمده بعد از بررسی‌های اولیه روال‌های قانونی آنها به این قطعیت رسیده‌اند که دستور اختلال یا فیلتر این شبکه اجتماعی توسط کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) یا دستور مقام قضایی در این خصوص به وجود نیامده است.

در ادامه این گزارش آمده است اپراتورها با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند.

روش اختلال همراه اول

طبق این گزارش، شرکت همراه اول با تغییر در DNS موجب اختلال در کلاب هاوس شده است. یعنی DNSهای همراه اول در پاسخ به دامنه clubhouseapi.com ، کاربر را به صفحه مخصوص پیوندها انتقال می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که همراه اول مسدودسازی از دامنه یاد شده را خارج و اقدام به مسدودسازی آدرس www.clubhouseapi.com کرده و در ادامه دامنه maintenance.joninclubhouse.com را نیز در DNS سرورهای خود مسدود کرده است.

طبق این گزارش همراه اول به جز این تغییر که باعث جلوگیری از دسترسی کاربران به کلاب‌ هاوس شده از روش دیگری هم برای مسدودسازی استفاده کرده به نحوی که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها اقدام به پاسخ ندادن به آدرس این سایت کرده است.

روش اختلال ایرانسل

این گزارش مسدودسازی کلاب هاوس توسط ایرانسل را با تغییر در نحوه مسیریابی عنوان کرده است. طبق گزارش رگولاتوری اختلال در کلاب هاوس روی ایرانسل با مسدودسازی به صورت آی‌پی در برخی مناطق انجام شده است، به این صورت که ابتدا IP‌های دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس روی روتر این اپراتور مسدود شده است. این گزارش تاکید می‌کند که ایرانسل اقدام به مسدودسازی در برخی مناطق خود کرده و در برخی مناطق دیگر انسداد را حذف کرده است.

در واقع در ایرانسل این اختلال به گونه‌ای رخ داده که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب هاوس دچار اختلال شده است. در این گزارش با ذکر مثالی در خصوص این نحوه اختلال آمده است: «اپراتور برنامه مذکور را در مراکز کشور مسدود می‌کند و در مناطق غربی کشور سیاستی برای آن اعمال نمی‌کند، پس از مدتی این سیاست تغییر می‌کند و برنامه در غرب کشور نیز مسدود می‌شود و در مناطق مرکزی برنامه قابل استفاده می‌شود.»

در گام بعدی چیزی که سبب اختلال کلاب هاوس برای کاربران ایرانسل شده حذف بسته‌ها بوده است. در توضیح این مورد در گزارش آمده است: «بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم‌افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته‌های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام‌رسان پی درپی برای برقراری مجدد ارتباط اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان انتظار طولانی به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن نیست.»

روش اختلال مخابرات

این گزارش اختلال کلاب هاوس روی مخابرات را هم با تغییر در نحوه مسیریابی این شرکت اعلام کرده است. یعنی در این اپراتور مسدودسازی به صورت آدرس آی پی نیز انجام شده است. به این صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس روی روتر اپراتور مسدود شده است.

اپراتورها به ازای هر روز ادامه این اختلال عمدی، ۵۰ میلیون تومان جریمه می‌شوند و اگر پس از یک هفته اختلال برطرف نشود؛ برخی لغوها و محدودیت‌ها در مجوزهای آن‌ها اعمال خواهد شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
پیوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا