فناوری

بررسی یک شایعه: الان اینترنت استارلینک در ایران قابل سفارش هست یا نیست؟

برخی سایت‌های به اشتباه گفتند هم‌اکنون اینترنت ماهواره‌ای در شهرهایی مانند تهران و کرج قابل خرید است

اردیبهشت ماه بود که خبر رسید ماهواره‌های جدید پرتاب شده اسپیس‌ایکس مدار جغرافیایی کشورهای همسایه ایران را پوشش داده و به‌زودی کشور ایران هم زیر پوشش اینترنت استارلینک می‌رود.

اکنون و همزمان با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، شایعات زیادی درباره رسیدن اینترنت استارلینک به ایران و امکان ثبت سفارش و خرید رسمی آن به گوش می‌رسد.

امروز صبح، رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی تایید کرد اینترنت استارلینک آسمان تهران و کرج را پوشش می‌دهد و حتی به قیمت آن اشاره کرده و گفتند برای مجتمع‌های مسکونی به صرفه است.

از سوی دیگر، برخی تصاویر، از دیش‌های ماهواره‌ای و دیگر تجهیزات اینترنت استارلینک خریداری شده توسط کاربران ایرانی خبر دادند.

در نهایت هم برخی کاربران گزارش دادند فهرست چهار شهر به فهرست مکان‌های قابل سفارش برای دریافت سرویس اینترنت استارلینک اضافه شده‌اند. آن‌طور که تصاویر نشان می‌دهند؛ آسمان چهار شهر تهران، کرج، آذربایجان غربی، کرمانشاه و … کاملا زیر پوشش ماهواره‌های اسپیس‌ایکس قرار گرفتند و می‌توانند این سرویس اینترنت را دریافت کنند.

برای تحقیق پیرامون این شایعه، وارد سایت استارلینک شدیم و شهرهای مختلف را جست‌وجو کردیم که با کمال تعجب، بسیاری از استان‌ها و شهرها پذیرفته شده و امکان ثبت سفارش دریافت اینترنت استارلینک برای آن‌ها وجود دارد. اما وقتی می‌خواهیم این سفارش را ثبت کنیم؛ با پیام خطایی مواجه شده که می‌گوید هنوز این منطقه زیر پوشش ماهواره‌ها نرفته است:

«استارلینک هنوز در منطقه شما در دسترس نیست اما ما با پرتاب ماهواره های بیشتر، همچنان در حال گسترش مناطق تحت پوشش خود هستیم. لطفاً برای بررسی پوشش، در آینده منطقه خود را دوباره بررسی کنید.»

متاسفانه، فضای ملتهب اینترنت ایران طی روزهای اخیر، باعث شتاب‌زدگی و انتشار اخبار نادرست درباره اینترنت ماهواره‌ای شده است و بسیاری از رسانه‌های دارند این خبر غلط را منتشر می‌کنند که در تهران و کرج یا سایر نقاط ایران می‌توان سرویس اینترنت استارلینک را سفارش داد.

فارغ از اینکه شرکت استارلینک هنوز امکان هیچ ثبت سفارش اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران ساکن در کشور ایران را نمی‌دهد؛ مسئولان ایرانی بارها تاکید کردند که هر ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای باید ابتدا مجوزهای لازم را دریافت و به طور رسمی فعالیت کند.

البته، همزمان شایعاتی پیرامون ورود غیرقانونی دیش اینترنت و روتر و برخی تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران منتشر شده و اینکه گفته می‌شود هیچ‌گونه راهی برای قطع لینک‌های این سرویس نیست و در صورت محدودسازی و مسدودسازی اینترنت بین‌الملل، بهترین گزینه جایگزین خواهد بود.

باید گفت همه این اطلاعات فنی در حد شایعه هستند و تنها زمانی درباره یک سرویس می‌توان اظهارنظر کرد که از نزدیک با آن کار کرده و از زوایای مختلف بررسی نمود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب
    از نظر حقیر این اخبار کذب با قصد و نیت ناصواب در فضای مجازی منتشر و پروموت میشوند
    جامعه هدف هم عامه مردم هستند.
    شبیه تزریق آمپول ناامیدی به جامعه ای که به دنبال یک ناجیست.
    روشنگری در مورد این شایعات، واکسینه کردن مردم در برابر ناامیدی و ایجاد دید واقع گرایانه در جامعه ست که بسیار امری خجسته و مبارک از سوی افرادی مثل شماست.
    با تشکر از شما

  2. با سلام خدمت شما، ممنون میشم اگه درباره این موضوع که « آیا امکان ردیابی دیش های اینترنت استارلینک وجود دارد یا خیر؟ » هم مطلبی بنویسید. با تشکر

  3. سلام.به فرض آسمان ایران راپوشش دهد.نحوه پرداخت هزینه چگونه است؟ماکه تعاملی بادنیا نداریم وآنهانیز قطعا مفت ومجانی یا بدون قفل وپسورد،اجازه دسترسی باین چیزعالی رانمی دهند.البته ممکن است فروشندگانی داخل کشور،پسورد و…رابامبلغی چندبرابر رقم واقعی دراختیارمشتری بگذارند.دراین صورت هم که هزینه،سرسام آورمی شود.شما نظری ندارید مهندس گرامی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا