فناوری

مک‌بوک‌های جدید اپل وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac کندتری نسبت به مدل‌های اینتلی دارند ولی احتمالا شما هرگز متوجه نمی‌شوید

برای پایداری و بهره‌وری بیشتر می‌توانید یک درگاه اترنت به مک‌بوک پرو اضافه کنید

همان‌طور که اپل در حال به‌روزرسانی صفحات پشتیبانی خود برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره مک‌بوک‌ پروهای جدید با تراشه‌های M1 Pro و M1 Max است؛ ما هم می‌توانیم جزئیات بیشتری درباره ویژگی‌های این لپ‌تاپ‌ها کسب کنیم.

همان‌طور که پیش‌تر توسط یک طراح گرافیک به نام Anton Bulzomi مطرح شده بود؛ مک‌بوک پروهای جدید اپل دارای وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac ضعیف‌تر و کندتری نسبت به مدل‌های اینتلی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ هستند.

در این صفحه پشتیبانی اپل مشاهده می‌کنید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی و ۱۴ اینچی جدید این شرکت و همین‌طور مک‌بوک پرو M1 سال ۲۰۲۰ از وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) با فرکانس ۵ گیگاهرتز استاندارد و حداکثر نرخ تبادل داده PHY در حدود ۱۲۰۰ مگابیت سود می‌برند.

اما مک‌بوک پروهای مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ که مبتنی بر پردازنده‌های اینتل بودند؛ از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس ۵ گیگاهرتز با حداکثر نرخ داده PHY در سرعت ۱۳۰۰ مگابیت برخوردار هستند.

تفاوت بزرگ میان وای‌فای مک‌بوک پروهای جدید و قدیم به بحث MIMO برمی‌گردد. در مک‌بوک پروهای جدید شاهد پشتیبانی از MIMO 2×2 هستیم و دو جریان ورودی – خروجی همزمان راه‌اندازی می‌شود ولی در مک بوک پروهای قدیمی اینتلی از MIMO 3×3 استفاده می‌شود و یک جریان استریم دیگر هم داریم که باعث افزایش سرعت وای‌فای می‌شود.

وای‌فای مک بوک پرو
جدول سمت چپ مربوط به مک‌بوک پروهای ۲۰۲۱ و جدول سمت راست مک‌بوک پروهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ است

چندین حدس درباره این ماجرا وجود دارد. یک احتمال این است که اصلا تراشه‌های نسل M1 حداکثر با دو MIMO ساخته می‌شوند؛ چون تقریبا هیچ دستگاه iOS در اپل بیشتر از دو MIMO را پشتیبانی نمی‌کند. ضمن اینکه وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax/Wi-Fi 6 فقط در مدل‌های دارای پردازنده سیلیکونی اپل ارائه شده است و یک مقایسه محصول اپلی با اپل نیست.

البته، کاربران مک بوک پروها نباید زیاد نگرانی این کاهش سرعت وای‌فای باشند. آن‌طور که Anton Bulzomi تست کرده است؛ تنها تفاوت بسیار جزئی میان سرعت وای‌فای مک‌بوک پروهای جدید با نسل قدیمی‌تر مبتنی بر پردازنده اینتل است.

سرعت وای‌فای به عوامل زیادی مانند محیط، فرکانس‌ها، نقاط دسترسی و تعداد دستگاه‌ها در شبکه مرتبط است و هر کاربر می‌تواند یک سرعت وای‌فای متفاوت را تجربه کند که کندتر یا سریع‌تر است.

مک‌بوک پروهای جدید اپل در وای‌فای ۵ می‌توانند سرعت کندتری داشته باشند ولی احتمالا شما در هنگام کار اصلا متوجه آن نخواهید شد. اگر نیاز به سرعت اینترنت بسیار بالایی دارید؛ بهتر است از یک آداپتور USB-C به اترنت یا آداپتور اترنت ۱۰ گیگابیت استفاده کنید و وای‌فای را کنار بگذارید تا کارایی و بهره‌وری بیشتری هم داشته باشید. در مطلب زیر هم آموزش دادیم چگونه یک درگاه اترنت را به مک‌بوک پرو اضافه کنید:

چگونه یک درگاه اترنت به لپ‌تاپ مک‌بوک پرو اضافه کنیم؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
9to5mac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا