فناوری

آماده افزایش قیمت اینترنت ثابت و موبایل در سال ۱۴۰۱ باشید

رئیس رگولاتوری: در ایران اینترنت موبایل ارزان است

این روزها، یکی از بحث‌های جدی میان وزارت ارتباطات و اپراتورهای موبایل و ثابت، تعرفه‌های اینترنت و افزایش قیمت‌ها است.

در حالی‌که مجلس شورای اسلامی، اجازه هرگونه افزایش قیمت اینترنت موبایل و ثابت در سال ۱۴۰۰ را نداده است ولی هم اپراتورهای موبایل و هم اپراتورهای ثابت با چراغ سبز وزارت ارتباطات و رگولاتوری، آماده یک خیزش قیمتی اینترنت در سال ۱۴۰۱ هستند. موضوعی که بارها توسط وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری تایید شده است.

به زعم مدیران ارتباطات ایران، یکی از دلایل افت کیفیت اینترنت ایران و عدم توسعه آن در سال‌های اخیر، همین عقب‌ماندگی در قیمت اینترنت و عدم توازن میان هزینه‌ها و درآمدها است.

در تازه‌ترین خبر، «صادق عباسی شاهکوه»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده قیمت اینترنت موبایل در ایران بسیار ارزان است و باید در سال آینده افزایش پیدا کند.

معاون وزیر ارتباطات می‌گوید: «در حال حاضر قیمت اینترنت موبایل در کشور ما پایین است؛ به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند به جای اینترنت ثابت، از اینترنت همراه استفاده کنند و این موضوع به اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، لطمه زده است.»

«صادق عباسی شاهکوه»، افزایش کیفیت اینترنت ثابت را وابسته به افزایش تعرفه‌ها می‌داند و می‌گوید: «برای اینکه کیفیت اینترنت ثابت بالا برود، لازم است که قیمت‌ها اصلاح شود. چرا که وقتی کیفیت و قیمت هر دو پایین باشند، مردم بیشتر ضرر خواهند کرد. با بالا رفتن قیمت‌ها، کیفیت نیز ارتقا خواهد یافت.»

چند روز پیش، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ قیمت اینترنت افزایش پیدا نخواهد کرد ولی اپراتورها پیشنهادات خود برای اصلاح تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ را به رگولاتوری دادند و این تعرفه‌ها در حال بررسی هستند.

رئیس رگولاتوری نیز این گفته وزیر ارتباطات را تایید می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر، در حال بررسی مدل‌های قیمتی هستیم و اپراتورها باید قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند و اگر پیشنهادات آن‌ها با مقررات در تضاد نباشد، پذیرفته خواهد شد.»

«صادق عباسی شاهکوه» باز هم تاکید می‌کند که در سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت نخواهیم داشت: « براساس مصوبه مجلس تا پایان سال ۱۴۰۰، تعرفه‌های اینترنت نباید افزایش یابد. بنابراین این افزایش قیمت را در سال ۱۴۰۱، اعمال خواهیم کرد.»

آیا واقعا اینترنت موبایل در ایران ارزان است؟

اپراتورهای موبایل می‌گویند اینترنت موبایل در ایران بسیار ارزان است؛ اپراتورهای ثابت هم مدعی هستند اینترنت ثابت نسبت به اینترنت موبایل بسیار ارزان است. آیا این ادعاها درست هستند؟ واقعا در ایران اینترنت موبایل ارزان است؟

در حال حاضر، قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل در بسته‌های سالیانه حدودا ۲۳۰۰ تومان است. در بسته‌های ماهیانه قیمت اینترنت موبایل بالاتر و حدود ۱۰ هزار تومان است.

قیمت هر گیگابایت اینترنت ثابت مخابرات در بسته‌های سالیانه نیز ۵۰۰ تومان است. یعنی هم‌اکنون، قیمت اینترنت موبایل در ایران ۴.۶ برابر قیمت اینترنت ثابت است و این گفته که اینترنت موبایل نسبت به اینترنت ثابت ارزان است را نقض می‌کند.

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش چندین باره اینترنت موبایل و برخی اقدامات دیگر اپراتورهای موبایل برای افزایش درآمدهای حاصل از بسته‌های اینترنت بودیم. مثلا، بسته‌های اینترنت شبانه حذف شدند؛ بسته‌های اینترنت پرحجم ماهیانه یا طولانی‌مدت دیگر ارائه نمی‌شوند و اثری از بسته‌های اینترنت نامحدود نیست.

این صحبت که اینترنت موبایل در ایران، جزو ارزان‌ترین اینترنت‌های موبایل در دنیا است؛ حرف گزافی نیست. قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل در ایران برای بسته‌های روزانه حدود ۰.۵ دلار است ولی رگولاتوری به اپراتورها اجازه داده این قیمت را تا ۱.۸۲ دلار افزایش دهند. در کشورهای دیگر معمولا قیمت هر گیگابایت اینترنت موبایل از ۴ الی ۵ دلار شروع می‌شود و تا ۱۰ دلار و حتی بیشتر می‌رود. به جز ایران، کشورهایی مانند هند، اسرائیل، ایتالیا، اکراین و قزاقستان اینترنت موبایل ارزان زیر ۱ دلار دارند.

نکته‌ای که مغفول می‌ماند؛ عدم تناسب قیمت دلار در ایران با کشورهای دیگر است و اینکه تناسبی میان درآمدهای مردم با قیمت دلاری اینترنت نیست. برای بسیاری از مردم، همین قیمت کنونی اینترنت موبایل نیز زیاد بوده و باعث افزایش فشار مالی بر خانواده می‌شود.

درباره اینترنت ثابت، شاید این سخن که سال‌ها است هیچ افزایشی نداشته و واقعا ارزان است؛ تا حدودی صحیح باشد. اینترنت ثابت در ایران طی دو سال اخیر، افزایش قیمت بسیار زیادی نداشته است و نسبت به اینترنت موبایل، روند افزایش قیمت بسیار کمتری داشت.

آماده گرانی اینترنت موبایل و ثابت در سال ۱۴۰۱ باشید

اگر از ما می‌شنوید؛ بسته‌های اینترنت خود را طولانی‌مدت تمدید کنید و اگر اینترنت ندارید؛ همین امروز اقدام به خرید اینترنت سالیانه کنید؛ چون قطعا در همان روزهای نخست شروع سال ۱۴۰۱ با افزایش قیمت اینترنت موبایل و ثابت روبرو خواهیم بود.

زمانی که وزارت ارتباطات، رگولاتوری و دولت مخالف افزایش قیمت اینترنت بودند؛ اپراتورها به صورت تدریجی و پله پله قیمت‌ها را افزایش دادند؛ حالا که وزارت ارتباطات خودش پیش‌گام شده تعرفه‌های اینترنت ثابت و موبایل را افزایش دهد و زمینه توسعه زیرساخت‌های اینترنت بین‌الملل و اینترنت شبکه ملی اطلاعات را فراهم و وضعیت اینترنت ثابت و ۵G را از شرایط کنونی خارج کند.

اگر بپرسید که قرار است اینترنت‌ها چقدر گران‌تر شوند؛ هنوز هیچ خبر و شایعه‌ای به بیرون درز نکرده است و نمی‌توانیم یک چشم‌انداز و تصور درست از تعرفه‌های اینترنت ثابت و موبایل در آینده داشته باشیم ولی چیزی که مشخص است؛ قیمت اینترنت ثابت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

شاید اگر قیمت هر گیگابایت اینترنت مخابرات سالیانه ۵۰۰ تومان است؛ در سال ۱۴۰۱ به بالای ۱۰۰۰ تومان و حتی نزدیک به ۲ هزار تومان برسد ولی درباره اینترنت موبایل این گرانی زیاد نخواهد بود و احتمالا هر گیگابایت اینترنت روزانه زیر ۲۰ هزار تومان باشد. این‌ها همگی یک گمانه‌زنی هستند که احتمالا تا یکی دو ماه دیگر مشخص و رسما اعلام می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا