فناوری

اولین جام جهانی فوتبال با طعم اینترنت ۵G و سرعت بیش از یک گیگابیت

چگونه قطر موفق شد در ورزشگاه‌ها این سرعت اینترنت باورنکردنی را ارائه دهد؟

احتمالا این روزها در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهای تست سرعت اینترنت قطر در ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را دیده‌اید. سرعت‌های باورنکردنی که حتی موجب تعجب خود تماشاگران اروپایی و قطری می‌شود.

یک کاربر در تستی، سرعت دانلود ۵۷۲ مگابیتی را به نمایش می‌گذارد و کاربر دیگری تصاویری از تست اینترنت در ورزشگاهی با سرعت کمی بیش از یک گیگابیت را منتشر کرده و می‌گوید این سرعت در میان ۸۰ هزار تماشاگر، معجزه است.

ویدئوهای تست سرعت اینترنت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کم نیستند و همگی یک نقطه اشتراک دارند و آن، اینترنت بسیار سریع و روان است؛ به‌طوری‌که تماشاچیان می‌توانند از همان ورزشگاه و به صورت لحظه‌ای، تصاویر و ویدئوهای خود از بازی را روی شبکه‌های اجتماعی اپلود کنند.

اینترنت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

نه تنها در ورزشگاه‌ها بلکه در مترو، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و کمپ‌های استقرار تیم‌ها و تماشاگران توریست نیز شاهد افزایش سرعت اینترنت موبایل هستیم.

تماشاگران اروپایی که این روزها و در حین برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، بیشترین غر و گله را از شرایط میزبانی و امکانات دارند؛ باز هم در پست‌های خود از اینترنت پرسرعت قطر تعریف و تمجید می‌کنند.

یک شهروند آلمانی که به ورزشگاه محل بازی تیم آلمان با ژاپن رفته بود؛ در توییتر نوشت سرعت اینترنت اینجا و در میان ۶۰ هزار تماشاگر، بیشتر از خانه‌اش در برلین است.

سوال مهم این است که چگونه قطر موفق شده به این سرعت شگفت‌انگیز اینترنت موبایل دست پیدا کند؟ ابتدا با هم یکی از این تست‌ها را ببینیم:

اپراتور Ooredoo که یکی از شرکت‌های مخابراتی رسمی قطر و جام جهانی امسال است؛ برای اولین بار، امکان اتصال کاربران و تماشاگران به شبکه‌های ۵G در ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقلی را فراهم کرده است.

این اپراتور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، می‌گوید اولین جام جهانی با اینترنت ۵G را رقم زده است. به گفته مدیران Ooredoo، تمام ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۲ زیر پوشش شبکه ۵G با سرعت دانلود بیش از ۱ گیگابیت بر ثانیه هستند.

این اپراتور قطری، از چندین سال پیش، توسعه و نوسازی زیرساخت‌های مخابراتی خود و ارتقای دکل‌های ۴G به ۵G و بهبود شبکه‌های ۴G LTE را در دستور کار خود قرار داده است تا بازدیدکنندگان و تماشاگران جام جهانی، یک اتصال اینترنت بدون تاخیر و یکپارچه را تجربه کنند.

استفاده از شبکه‌های فایوجی با امواج میلی‌متری در ورزشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و مترو، یک دلیل افزایش سرعت اینترنت کاربران روی موبایل است.

آن‌ها در سه لایه هسته (Core)، RAN و Transport، ظرفیت‌های دکل‌های مخابراتی را ارتقا داده و از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و قابلیت‌ها استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: ۸ ترفند افزایش سرعت اینترنت TD-LTE

مدرن‌سازی هسته کامل دیتاسنترها و هسته ابری پیچیده به کار گرفته شده در زیرساخت این شرکت، از دیگر کارهایی است که برای آمادگی جام جهانی انجام شده است.

اپراتور Ooredoo با کمک فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، سعی کرده تضمین کند ظرفیت شبکه به اندازه کافی برای کل جمعیت حاضر در ورزشگاه‌ها و اطراف آن است.

تضمین پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل کافی برای اتصال به سرورهای برنامه‌های محبوبی مانند واتساپ، اینستاگرام، تیک تاک، اسپت‌چت، فیسبوک و غیره و نظارت واقعی بر سرعت استفاده کاربران از این اپ‌ها در استادیم‌ها، دیگر برنامه اپراتور مخابراتی بوده است.

گفتنی است کشور قطر در آخرین گزارش سایت اسپیدتست، با میانگین سرعت اینترنت موبایل ۱۲۶.۰۳ مگابیت در جایگاه سوم است. سرعت اینترنت ثابت قطر مانند اینترنت موبایل نیست و با میانگین ۸۷.۳۳ مگابیت در جایگاه ۴۰ دنیا است.

یک ویدئو دیگر از تست سرعت اینترنت قطر در جام جهانی ۲۰۲۲:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
thepeninsulaqatar

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا