فناوریگجت

فردا آیفون ۸ معرفی می‌شود: این گوشی احتمالا چه امکانات غیرمنتظره‌ای برای کاربران دارد؟

اپل فردا سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر به طور رسمی طی مراسمی از سخت‌افزارهای جدیدش از جمله گوشی‌های آيفون ۸، ایرپادهای جدید، نسل سوم اپل واچ، احتمالا اپل تی‌وی ۴ و غیره رونمایی می‌کند. من در یک پست هفته‌های پیش؛ گفتم که آیفون ۸ احتمالا هیچ خیر هیجان‌انگیزی پیرامون شبکه ارتباطی موبایل و وای‌فای ندارد اما چه ویژگی‌های غیرمنتظره دیگری خواهد داشت؟

در چند روز گذشته؛ برخلاف روال اپل د رمخفی کردن ویژگی‌های گوشی‌های آيفون؛ بیشتر اطلاعات و مشخصات آن فاش شد. انتشار یک نسخه کامل سیستم‌عامل آی‌او‌اس ۱۱ و دسترسی به کدهای درون آن نیز مزید بر علت شد تا حتا درباره نحوه چگونگی کارکرد سیستم تشخیص چهره و ایموجی‌ها و کلیدهای آیفون نیز اطلاعات بیشتری کسب کنیم. 

مدل‌های آيفون

حرف و حدیث زیادی درباره مدل‌های آیفون ۸ در چند وقت اخیر بود. امسال؛ دهمین سالگرد انتشار آیفون است و همه انتظار دارند اپل مدل‌هایی ویژه این سالگرد بدهد. در نهایت انتظار داریم سه مدل آیفون جدید معرفی شود: آيفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X که احتمالا نسخه ویژه‌ای از آیفون برای کاربران خاص است. مثلا آیفون X فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی دارد و از مشخصات سخت‌افزاری دیگری سود می‌برد که روی آیفون ۸ معمولی نیست.

قیمت آیفون

به سراغ قیمت می‌رویم. خیلی ساده و راحت بگویم که اپل آیفون‌هایش را گران کرده و از ۶۵۰ دلار به نزدیک ۱۰۰۰ دلار رسانده است. پیش‌بینی می‌شود آیفون ۸ ساده قیمتی حدود هزار دلار داشته باشد و مدل آیفون ۸ پلاس با قیمت ۱۰۹۹ دلار و مدل آیفون X با قیمت بسیار بالای ۱۱۹۹ دلار وارد بازار شود. شاید کاربران برای آيفون ۸ ساده پول بدهند ولی مدل‌های بعدی بسیار گران هستند. 

سیستم تشخیص چهره

شاید مهم‌ترین ویژگی جدید آیفون ۸ حذف سیستم اثرانگشت و اضافه شدن سیستم تشخیص چهره باشد. این سیستم کمک می‌کند تا چهره کاربران شناسایی شده و بعد بتوانند با چهره خودشان گوشی آيفون را از قفل خارج کنند. همچنین این سیستم اجازه می‌دهد انواع ایموجی‌های متحرک براساس صدا و چهره کاربر ساخته و استفاده شود. گفته می‌شود سیستم تشخیص چهره آیفون ۸ بسیار پیشرفته و قدرتمند است و برای اولین بار از فناوری‌هایی استفاده کرده که در هیچ‌یک از گوشی‌های دیگر نیست. 

یک ویژگی سیستم تشخیص چهره آیفون ۸ این است که این گوشی را هوشمندتر می‌کند. مثلا، وقتی در حال مطالعه یک متن طولانی هستید؛ دیگر نیازی نیست که دایم گوشی را از حالت قفل خارج کنید چون سیستم تشخیص چهره گوشی اجازه نمی‌دهد قفل شود. 

حذف کلید هوم و اضافه شدن نوار وظیفه

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید احتمالی آيفون ۸ مربوط به حذف کلید هوم از روی گوشی می‌شود. به جای آن یک نوار وظیفه باریک در پایین نمایشگر گوشی ظاهر خواهد شد که برخی از کارهای کلید خانگی هوم را انجام می‌دهد. کاربران با استفاده از این نوار وظیفه می‌توانند به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند یا اپ سوییچر را فعال کنند. 

نمایشگر و مشخصات ظاهری

خبرها همه از یک نمایشگر اولد برای آیفون ۸ پلاس یا همان نسخه ۵.۸ اینچی حکایت دارند. همچنین؛ طراحی آیفون بدون حاشیه با ضخامت ۴ میلی‌متری شده است. دوربین جلویی نامریی شده و در زیرصفحه‌نمایش پنهان است. دکمه پاور آیفون دارای دو نقطه تماس است و از شیشه نیمه سه‌بعدی در پنل پشتی و جلویی استفاده شده است. 

اپل واچ ۳ با LTE

یکی از خبرهای جذاب مراسم فردای اپل می‌تواند درباره افزودن شده قابلیت LTE به ساعت هوشمند اپل واچ باشد. خبرهای زیاد تاییدشده‌ای در دست است که نسل بعدی ساعت اپل می‌تواند سیم‌کارت بخورد و تماس صوتی و ارتباط اینترنتی مستقل از گوشی آیفون داشته باشد. به این ترتیب؛ می‌توان روی ساعت اپ دانلود و نصب کرد؛ اپ‌ها خودشان به‌روزرسانی شوند و موسیقی و فیلم دانلود کرد.

امکانات شبکه و LTE

همان‌طور که قبلا هم گفتم؛ آیفون‌های جدید اپل از پردازنده‌هایی سود می‌برند که ویژگی شاخصی در بحث ارتباطی ندارند و احتمالا همانند امکانات ارتباطی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس خواهند بود. در حالی که انتظار می‌رفت آیفون جدید به Gigabite LTE مجهز شود؛ اما این گوشی تا به امروز مشخص شده است که از پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده نمی‌کند و بنابراین نمی‌توان در این بخش انتظار زیادی داشت. 

به حرال فردا؛ همه‌چیز مشخص می‌شود و بالاخره پس از یک سال گمانه‌زنی و شایعه‌پراکنی؛ آیفون ۸ رونمایی می‌شود. امیدواریم که خبرهای خوب و غیرمنتظره‌ای فراتر از این چیزهایی که می‌دانیم در مراسم اپل پارک بشنویم.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا