گجت

آيفون‌های جدید اپل از TD-LTE و وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کنند

همان‌طور که می‌دانید اپل دیشب گوشی‌های آيفون جدید خود را معرفی کرد که شامل سه آیفون ۸، ۸ پلاس و X هستند. آیفون‌ X گوشی ویژه اپل به مناسبت ده سالگی آیفون است و از طراحی و مجموعه‌ای از فناوری‌های بسیار رده بالا سود می‌برد. 

حتما روی سایت‌های فناوری مشخصات و ویژگی‌های آیفون‌های سری ۸ و همین‌طور آیفون X را خواندید و دیگر اینجا نمی‌خواهم تکرار کنم. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به امکانات ارتباطی گوشی‌های جدید اپل داشته باشیم. 

شرکت اپل برای هر سه مدل آیفون خود از پردازنده A11 استفاده کرده است که یک پردازنده ۶ هسته‌ای و ۶۴ بیتی ساخت خود اپل است. با نگاهی به جدول مشخصات این گوشی‌ها روی سایت اپل متوجه می‌شویم که امکانات ارتباطی آن‌ها نیز مشابه هم هست که نتیجه می‌گیریم تراشه بی‌سیم و مودم LTE این آیفون‌ها نیز شبیه هم استفاده شده است و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد. بنابراین؛ مشخصاتی که در ادامه می‌آوریم برای هر سه مدل جدید آيفون‌های اپل صادق خواهد بود.

هر سه مدل از بلوتوث ۵ و NFC سود می‌برند و مجهز به یک تراشه بی‌سیم با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac هستند. همچنین؛ از فناوری MIMO روی وای‌فای استفاده می‌شود. آيفون‌های جدید روی وای‌فای دو بانده هستند و از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. این گوشی‌ها از شارژ سریع و بی‌سیم نیز استفاده می‌کنند. هنوز نمی‌دانیم که سرعت وای‌فای آیفون‌های جدید چقدر است اما قاعدتا باید در حدود ۷۵۰ یا ۱۲۰۰ مگابیت باشد و خیلی بعید است سرعت‌های وای‌فای بیشتری را پشتیبانی کنند. 

اما روی LTE ماجرای آيفون‌های جدید اپل جذاب‌تر است. این گوشی‌ها هم از FDD-LTE و هم از TD-LTE پشتیبانی می‌کنند. FDD-LTE همان استاندارد ۴G و شبکه موبایل یا اینترنت همراه است ولی TD-LTE به اینترنت ثابت نسل ۴.۵G اطلاق می‌شود. 

آيفون‌های ۸ و ۸ پلاس و همین‌طور آیفون X از LTE-Advanced استفاده می‌کنند. هنوز مشخص نیست دقیقا مودم LTE استفاده شده روی این گوشی‌ها از کدام رده است و چه سرعتی دارد ولی هرچه باشد نباید بیشتر از ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود بدهد و در عمل نیز کاربران باید سرعتی حداکثر ۱۰۰ مگابیتی را تجربه کنند؛ البته اگر اپراتور مخابراتی آن‌ها چنین سرعتی هم بدهد. 

در سایت اپل آمده که این گوشی‌های از FDD-LTE روی باندهای ۱ تا ۶۶ پشتیبانی می‌کنند. اما در TD-LTE فقط باندهای ۳۴، ۳۸، ۳۹، ۴۰ و ۴۱ استفاده می‌شود. در اینجا هم مشخص نیست که منظور اپل از پشتیبانی فناوری TD-LTE چیست ولی احتمالا سیم‌کارت‌های این فناوری را می‌شود روی آیفون نصب و از اینترنت TD-LTE استفاده کرد. با توجه به اینکه سرویس‌های اینترنت TD-LTE در ایران مدتی است به راه افتادند؛ این قابلیت روی آیفون‌های جدید جالب به نظر می‌رسد. یعنی شما روی گوشی آيفون هم می‌توانید اینترنت موبایل LTE پرسرعت و هم اینترنت ثابت بی‌سیم TD-LTE استفاده کنید. 

همچنین؛ آیفون‌های سری ۸ و آیفون X از GSM/EDGE و UMTS/HSPA+/DC-HSDPA نیز پشتیبانی می‌کنند. البته، برخی از مدل‌های تراشه‌های آیفون‌های جدید این موارد آخر را ندارند. در سایت اپل به طور کامل مشخص شده است که کدام مدل‌ها مجهز به شبکه‌های CDMA هستند و کدام مدل‌ها خیر! همچنین باید اضافه کنیم که آیفون‌های جدید از سرویس‌های TD-SCDMA روی باندهای ۱۹۰۰ و ۲۰۰۰ نیز پشتیبانی می‌کنند. 

در روزهای آینده اطلاعات دقیق‌تری درباره مشخصات سخت‌افزاری آیفون‌های معرفی شده به دست خواهیم آورد و در آن صورت می‌توانیم به طور دقیق درباره سرعت وای‌فای، سرعت اینترنت موبایل و قابلیت TD-LTE صحبت کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا