فناوری

آیا مودم‌های ۵G غیر چینی هم با شبکه ۵G ایران مشکل دارند؟

داستان گوشی‌های سامسونگ و اپل برای مودم‌ها تکرار می‌شود یا خیر

داستان مودم‌های ۵G کاملا متفاوت از گوشی‌های موبایل است؛ هم در سرعت، هم در باندهای فرکانسی و اتصال به شبکه، هم در رجیستر و لایسنس.

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که آیا مشکلی که برای گوشی‌های تلفن همراه سامسونگ و اپل در ارتباط با عدم اتصال به شبکه‌های ۵G ایرانسل و همراه اول، رخ داده است؛ برای مودم‌ها نیز صحت دارد؟

یعنی مودم‌های غیر برند چینی، مانند مودم‌های اروپایی و امریکایی یا مودم‌های تایوانی، نمی‌توانند به ۵G ایران وصل شوند؟

مشکل اتصال به ۵G ایران چیست؟

گوشی 5G

همان‌طور که می‌دانید؛ فعلا گوشی‌های سامسونگ و آیفون‌ها به اینترنت ۵G در ایران وصل نمی‌شوند و به گفته مدیرعامل شرکت ایرانسل، لایسنس این گوشی‌ها برای اتصال به ۵G ایران بسته است. البته، گفته شده رایزنی‌هایی در حال انجام است تا این مشکل رفع شود و ۵G برای همه گوشی‌ها باز شود.

به همین دلیل، بسیاری از کاربرانی که می‌خواهند این روزها یک گوشی بخرند و نیم نگاهی هم به اتصال به ۵G دارند؛ نگران هستند؛ گوشی و مدلی انتخاب کنند که تحریم نباشد و بتواند به شبکه ۵G وصل شود. مدیرعامل ایرانسل آماری از گوشی‌های فایوجی فعال در بازار ایران نیز داده و گفته ۴.۵ میلیون گوشی ۵G در کور شبکه آن‌ها فعال است.

باید مودم ۵G چینی بخریم؟

رجیستر مودم 5G

حالا، همین دغدغه و نگرانی در هنگام خرید گوشی موبایل به خرید مودم رسیده است. برخی کاربران، فقط در گزینه‌های برندهای چینی مانند هواوی و زد تی ای دنبال مودم ۵G هستند تا به مشکل رجیستری و لایسنس نخورند.

اما باید بگوییم، درباره مودم‌ها اصلا جای نگرانی نیست و همه مودم‌های ۵G که وارد بازار ایران شده و می‌شود؛ اعم از برندهای چینی و غیر چینی، آسیایی یا استرالیایی، اروپا و ایالات متحده، می‌توانند به اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول وصل شوند.

در واقع، هر مودمی که از باندهای فرکانسی زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی کند؛ در ایران بدون مشکل کار خواهد کرد. فعلا در ایران، ۵G روی باند ۴۳ و ۳۶۰۰ مگاهرتز راه‌اندازی شده است ولی شاید در آینده به باند ۴۲ (۳۵۰۰ مگاهرتز) منتقل شود یا باندهای فرکانسی۷۰۰ و ۸۰۰ مگ آزاد شوند.

با خیال راحت می‌توانید هر مودم ۵G که پسند کردید را از بازار خریداری و به اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول وصل شوید؛ البته اگر در شبکه پوشش‌دهی آن‌ها باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. صدا سیما باند ۷۰۰ و ۸۰۰ رو خالی نمیکنه و کسی زورش بهش نمیرسه باند ۳۵۰۰ رو فعلا دادند tdlteو از قرار ایرانسل میخاد این باندو برا ۵gخالی کنه ولی تجهیزات شرکت های سازنده زیاد سازگار نیست و کلا فایو جی ایران هم مثل خیلی از جیزها مثنوی هفتاد من شده.این بکش اون بکش

  2. سلام بهترین مودم ۵G دیجی کالا یا بقیه فروشگاه ها را کدام پیشنهاد میدید ؟؟
    آیا HTC تایوانی ۲۰ میلیونی همان سرعت هووای و مایل سایت ۳۰ میلیونی را دارد ؟
    مایل سایت که چیپست کوالکام دارد بهتر از هووای است ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    Netgear که خیلی گران است از بقیه مودم ها را میگم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا