فناوری

دلار و اختلال اینترنت، فیلترشکن‌ها را گران کرد

هم زمان با اختلال اینترنت در روزهای اخیر، شاهد جهش بزرگی در قیمت انواع VPN هستیم

در روزهای اخیر، تاثیرات افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته و هم‌زمان اختلالات شدید اینترنت، باعث جهش قیمت فیلترشکن‌ها شده است تا کماکان پول‌های بی‌زبان از جیب مردم به جیب افرادی خاص ریخته شود.

بیش از ۷ ماه از شروع فیلترینگ و محدودیت‌های شدید اینترنت ایران می‌گذرد و بازار وی پی ان ها نه تنها سرد نشده که هر روز داغ‌تر هم می‌شود.

از یک سو، کاربران از هر تلاشی برای دسترسی به اینترنت آزاد و بدون فیلتر دست بر نمی‌دارند و از سوی دیگر، افزایش دلار و اختلالات اینترنت، فروشندگان هاست و فیلترشکن را به افزایش قیمت‌ها تشویق می‌کند.

این وسط، مشخص نیست سود کلان بازار فیلترشکن‌ها و وی پی ان ها به جیب چه کسانی می‌رود و چگونه است که خرید و فروش VPN کاملا آزاد و راحت است و هیچ مانعی ندارد؟

بازار فیلترشکن‌ها آن‌قدر داغ و پر جاذبه و سود است که این روزها می‌بینیم با انواع سرویس‌های ارزش افزوده و جانبی مانند آی پی ثابت، تست ۷ روزه رایگان، کیل سوئیچ و سرورهای اختصاصی برای هر نوع اینترنت، ارائه می‌شوند.

افزایش قیمت دلار؛ افزایش قیمت VPN

تعرفه VPN

چه چیزی به دلار وابسته نیست که VPN نباشد؟

با شروع اختلالات و فیلترینگ اینترنت در مهرماه و پیچیده شدن سیستم فیلترینگ ایران، بسیاری از فروشندگان فیلترشکن ناچار شدند سراغ روش‌ها و تکنیک‌های جدیدی بروند و سرور و هاست جدید بخرند که اولین شوک را به قیمت VPN در ایران وارد کرد.

یک اکانت VPN ساده از ماهی ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان در کمتر از یک ماه به ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسید. برخی از فروشندگان وی پی ان نیز با تبلیغات جذاب و هیجان‌انگیز مانند تضمین ۱۰۰ درصدی دور زدن فیلترینگ، اکانت‌های ماهیانه بالای ۱ میلیون تومان فروختند.

شوک دوم قیمتی را افزایش دلار در بهمن ماه به تعرفه‌های VPN وارد کرد و تاثیرات آن پس از ۱ الی ۲ ماه در بازار محسوس بود. چون قیمت خرید هاست و سرور برای فروشندگان VPN افزایش پیدا کرد؛ پس آن‌ها هم دست به افزایش تعرفه‌های خود زدند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت رایگان کانفیگ V2Ray (سرور Vmess و Vless) برای عبور از فیلترینگ

کمبود هاست و سرور در بازار به دلیل مصرف بالای VPN و VPS و نیاز شدید کسب و کارها به سرورهای VPN قوی‌تر، عامل دیگری در افزایش قیمت فیلترشکن‌ها است.

در یک دوره، شما با هر قیمتی، نمی‌توانستید در بازار یک سرور VPN یا هاست مناسب نصب فیلترشکن پیدا کنید و تمام شرکت‌های هاست و سرور، کاملا اشباع شده بودند.

افزایش اختلالات: افزایش قیمت VPN

خرید VPN با بیت کوین

اختلالات اینترنت ایران در روزهای اخیر و مشخصا پس از تعطیلات نوروز، بالاتر رفته و باعث شده بسیاری از سرورهای VPN و کانفیگ‌های V2Ray از کار بیفتند.

فروشندگان فیلترشکن نیز ناچار شدند سراغ سرورهای قوی‌تر و سیستم‌های پیچیده‌تر بروند که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می‌شود.

فروشندگان فیلترشکن به صراحت می‌گویند اگر سرورهایی با کمترین قطعی و سرعت بالا می‌خواهید؛ باید پول بیشتری بدهید. برخی از آن‌ها، سرورهای خود را رده‌بندی کرده و هریک را با قیمت متفاوتی به مشتری می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: ۷ ترفند افزایش سرعت VPN

اگر سه ماه قبل می‌خواستید یک اکانت VPN یک ماهه بخرید؛ باید پولی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بپردازید و برای اکانت دو ماهه ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و اکانت سه ماهه نزدیک ۲۰۰ هزار تومان بود.

اما اکنون، برخی اکانت‌های وی پی ان یک ماهه به قیمت ۲۰۰ هزار تومان رسیدند. در یک مورد، فیلترشکنی که در اسفند ماه برای اکانت چند کاربره ۹۰ هزار تومان بود؛ امروز به مبلغ ۴۴۰ هزار تومان رسیده است.

واقعا مسئولان اینترنت ایران، یک بار برای همیشه، نمی‌نشینند و فکر کنند این حجم بالای تجارت فیلترشکن به جیب چه افرادی می‌رود؟ فیلترینگ و اختلال اینترنت چه هزینه‌ای برای مردم دارد و چرا آن‌ها باید هزینه سیاست‌های مسئولان در قبال دسترسی به اینترنت را بپردازند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. شما خودت و اطرافیانت میبینی میگی ملت پول میدن وگرنه اکثرا برای قند شکن دیگه پولی نمیدن برخلاف بنده که دنبال نوع پولیشم
    ولی شاهدم که اکثر سایت هایی ازشون قند شکن می خریدم تک به تک دستگیر شدن داخل سایت بنر خورده بخاطر فلان ….. این سایت مسدود شد و مدیریتش دستگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا