راهنمای خرید

۵ نکته مهم برای خرید ip استاتیک

چگونه بهترین آی پی ثابت را برای نیازمان انتخاب کنیم؟

اگر برای ترید ارز دیجیتال، هاستینگ و فیلترشکن خود نیاز به خرید ip استاتیک یا ثابت دارید؛ باید حواستان به رعایت چند نکته مهم باشد تا بهترین آی پی استاتیک را خریداری کنید و آی پی ثابتی مناسب نیازتان باشد.

با افزایش استفاده کاربران ایرانی از رمز ارزهای بین‌المللی و داغ شدن بازار ترید ارز دیجیتال و ترید بایننس کوکوین و نظایر این‌ها و البته افزایش محدودیت‌های اینترنت در ایران و رفتن کاربران خانگی به سوی سرورهای VPN و VPS و فیلترشکن‌های با آی پی ثابت، فروشنده‌های ip استاتیک نیز افزایش پیدا کرده است.

با یک سرچ کوچک، ده‌ها سایت و فروشنده آی پی ثابت یافت می‌شود و گاهی سردرگم می‌شویم که برای خرید ip ثابت باید به کدام فروشنده مراجعه کنیم؟ آیا ip استاتیک مخابرات یا ip استاتیک همراه اول و ایرانسل را بخریم یا اصلا سراغ دریافت یک آی پی استاتیک رایگان برویم یا نه اصلا از یک کانال تلگرامی یک آی پی استاتیک ارزان چند هزار تومانی تهیه کنیم؟

در این مقاله، ۵ نکته مهم درباره خرید ip استاتیک را به شما خواهیم گفت تا هر هنگام قصد کردید صاحب یک آی پی ثابت به هر دلیلی شوید؛ بهترین آی پی ثابت را بخرید.

آی پی استاتیک (ثابت) چیست؟

پیش از اینکه سراغ نکات مهم خرید آی پی ثابت برویم؛ بهتر است بگوییم ip استاتیک چیست و به چه دردی می‌خورد و چرا باید ip ثابت بخریم؟

وقتی با دیتای موبایل یا اینترنت ثابت به اینترنت وصل می‌شوید و وب‌گردی می‌کنید؛ شبکه‌های اجتماعی را بازدید می‌کنید؛ دانلود می‌کنید یا مشغول بازی آنلاین و استریم ویدئو و … می‌شوید؛ در واقع دارید از آی پی پویا یا متغیر (Dynamic IP) استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش یافتن و تغییر IP گوشی؛ ساده‌ترین روش برای یافتن آدرس آی پی در اندروید

در آی پی پویا، هر بار که به اینترنت وصل می‌شوید؛ شرکت ISP یک آدرس IP به دستگاه شما اختصاص می‌دهد و آی پی مرتبا در حال تغییر است. در آی پی متغیر، نیازی به تنظیمات خاص روی مودم و روتر یا دستگاه‌های کاربر نیست و غالبا هم ISP از شما پولی بابت آدرس IP نمی‌گیرد.

خرید ip static از مخابرات

اما در آی پی ثابت (Static IP)، شرکت سرویس‌دهنده اینترنت به شما یک آدرس IP ثابت و غیرمتغیر می‌دهد و تا هنگامی که این آدرس IP را نخواهید و تمدید نکنید؛ شما در هر بار که به اینترنت وصل می‌شوید؛ با همین آدرس آی پی متصل خواهید شد. در آی پی استاتیک، هر چند بار کامپیوتر را ریستارت کنید؛ باز همان ip استاتیک استفاده می‌شود.

چرا باید از آی پی استاتیک استفاده کنیم؟

برای خرید ip استاتیک، باید هزینه بیشتری نسبت به داشتن ip پویا بپردازید. یک ip استاتیک ماهیانه از ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان به بالا است. پس، چرا باید برای اتصال به اینترنت سراغ ip ایستا برویم؟

برای استفاده عادی و عمومی از اینترنت نیازی به ip ثابت نیست ولی اگر بخواهید سرویس هاستینگ بدهید؛ یک وب سرور راه‌اندازی کنید؛ سرویس FTP داشته باشید و مهم‌تر از این‌ها، اگر بخواهید از ارزهای دیجیتال معروفی مانند بایننس استفاده کنید و ترید کوکوین داشته باشید؛ نیاز به ip ثابت دارید. برای داشتن شبکه خصوصی مجازی و VPS نیز به آی پی ثابت نیاز است.

بیشتر بخوانید: آموزش ۶ روش رفع خطای تداخل آدرس IP

کاربرانی که در بورس فارکس یا فروش سهام کار می‌کنند و مرتبا در سایت‌های صرافی و معاملاتی ارزهای دیجیتال هستند؛ باید از آی پی ثابت غیر ایرانی استفاده کنند.

بنابراین، این روزها دلایل کافی برای خرید ip استاتیک داریم و فقط باقی مانده است چگونه یک ip ثابت بخرید و چه نکاتی را رعایت کنید.

نکات مهم خرید ip استاتیک

فروشنده‌های ip استاتیک زیادی در اینترنت پیدا می‌شود. ip ثابت را سرویس‌دهنده‌های اینترنت به مشتریان می‌دهند و به طور طبیعی شما باید برای خرید ip ثابت سراغ شرکت‌هایی مانند همراه اول، ایرانسل، مخابرات، مبین نت، شاتل، آسیاتک و … بروید ولی شرکت‌های هاستینگ و سرور و شرکت‌های واسط فروش فضای هاست نیز وارد بازار ip استاتیک شدند و از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت خارج از کشور، ip ثابت خریداری کرده و به کاربران ایرانی می‌فروشند.

خرید ip استاتیک ایرانسل

بنابراین، بسیار مهم است که از چه کسی یک ip استاتیک خریداری می‌کنید. نکات مهم زیر را حتما در هنگام انتخاب شرکت فروشنده ip ثابت و انتخاب یک سرویس مناسب نیازتان، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید:

۱- آی پی ثابت برای چه کاری نیاز دارید؟

آیا قصد خرید ip استاتیک برای ترید بایننس دارید؟ پس باید ip ثابت کشورهایی را بخرید که با این سرویس کار می‌کنند و تحریم نیستند. مثلا، نمی‌توانید از آدرس ip ثابت ایرانی برای ترید بایننس استفاده کنید.

اگر برای هاستینگ و وب سرور نیاز به آی پی ثابت دارید؛ بهتر است ip کشورهایی را بخرید که کمترین پینگ نسبت به ایران را دارند تا بتوانید سرویس سریعی‌تری داشته باشید.

برای کار در بورس فارکس یا صرافی‌های ارز دیجیتال، نیاز به ip ثابت مخصوص به هریک از آن‌ها را دارید و این نکته را باید در هنگام خرید کاملا مد نظر داشته باشید.

۲- از چه کسی ip استاتیک می‌خرید؟

برخلاف چیزی که در کانال‌های تلگرامی و پیچ‌های اینستاگرامی گفته می‌شود؛ فروشنده ip استاتیک بسیار اهمیت دارد. شما وقتی یک ip استاتیک می‌خرید؛ نیاز به پشتیبانی و خدمات پس از فروش دارید؛ باید بتوانید برای سال‌های متمادی این آدرس ip ثابت را تمدید کنید و سخت‌افزار فروشنده ip کاملا متناسب با نیاز شما باشد.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشنی ساده برای یافتن آدرس IP و DNS و MAC گوشی‌های اندرویدی

بنابراین، سعی کنید از فروشنده‌های رسمی و معتبر و شناخته شده که به شما اطمینان می‌دهند خدمات پس از فروش با کیفیتی ارائه می‌دهند و همیشه در دسترس هستند؛ ip ثابت بخرید. این طور نباشد که امروز به شما یک ip ثابت بفروشند و فردا شغل عوض کنند یا کانال واتساپ و تلگرام و پیچ اینستاگرام آن‌ها غیرفعال شود و دیگر نتوانید ip ثابت خود را تمدید کنید.

حتما از افرادی ip استاتیک بخرید که دارای نشان آی نماد بود و یک فروشنده معتبر و رسمی باشد.

۳- ip استاتیک را با چه قیمتی و برای چه دوره‌ای می‌خرید؟

پیشنهاد دیگر این است که ip استاتیک را با دوره‌های طولانی‌تر بخرید. برخی فروشنده‌ها، ip استاتیک را با دوره یک ماهه و دو ماهه و سه ماهه و قیمت پایین عرضه می‌کنند تا مشتری با هزینه‌ای ارزان بتواند سریعا یک آی پی ثابت بگیرد ولی باید به فکر زمان اتمام دوره این آدرس IP و از دست رفتن آن بود.

حتی اگر مطمئن هستید که یک آی پی ایستا را برای دوره‌ای ۶ ماهه می‌خواهید؛ باز بهتر است یک ip ثابت با دوره یک ساله بخرید تا یک سال آی پی شما تضمین شده باشد.

همین‌طور، برای خرید آی پی استاتیک، نه پول کم و نه پول زیاد بدهید. آی پی ثابت با قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان، شاید شما را به هدف‌تان نرساند و آی پی ثابت با قیمت ۲۰۰ هزار تومان، یک کلاه‌برداری واضح است.

از چند شرکت ارائه‌دهنده ip ثابت قیمت بگیرید و مشخصات و خدمات پشتیبانی آن را بررسی کنید و بعد بهترین و معتبرترین گزینه را بخرید.

۴- آی پی ثابت برای چند دستگاه می‌خواهید؟

بسیاری از ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که ذات آی پی ثابت با آی پی پویا متفاوت است و شما نمی‌توانید چندین دستگاه را با چند آدرس IP به اینترنت وصل کنید.

اگر آدرس IP ثابت را روی یک مودم روتر یا یک شبکه داخلی تنظیم و پیکربندی می‌کنید؛ می‌توانید دستگاه‌های مختلف را به وای فای مودم روتر وصل کنید ولی اگر می‌خواهید ip استاتیک را روی یک گوشی موبایل یا کامپیوتر و لپ‌تاپ پیکربندی کنید و دستگاه دیگری هم دارید که باید با ip ثابت وصل شود؛ برای او هم یک ip ثابت دیگری می‌خواهید.

به همین دلیل، برخی از فروشنده‌ها ip استاتیک چند کاربره می‌فروشند و همین‌طور برای تمام سیستم‌عامل‌ها است. برخی شرکت‌ها مانند شاتل، ip استاتیک برای گوشی موبایل می‌فروشند.

۵- آی پی با لوکیشن‌های متعدد بخرید

نکته آخر اینکه سعی کنید ip ثابت با لوکیشن‌ها و مکان‌های سرور مختلف بخرید تا اگر به هر دلیلی یک لوکیشن از کار افتاد یا دسترسی اینترنت بین‌الملل به آن میسر نبود؛ بتوانید لوکیشن سرور ip ثابت خود را عوض کنید و اینترنت شما از کار نیفتد.

خرید ip استاتیک با لوکیشن‌های زیاد و مختلف، به شما انعطاف‌پذیری می‌دهد تا بتوانید حتی اگر یک سرور، پینگ پایینی داشته باشد؛ سراغ سرور دیگری بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا