فناوری

اولین هات‌اسپات وای‌فای ۵G در استرالیا راه‌اندازی شد ولی با سرعت ۴G

اپراتور مخابراتی Telstra اعلام کرد اولین وای‌فای ۵G را در جهان راه‌اندازی کرده است ولی کاربران سرعتی در حد شبکه‌های ۴G دارند چون هنوز هیچ اسمارت‌فون یا تبلتی با قابلیت پشتیبانی از ۵G یا مودم ۵G هنوز عرضه نشده است.

همیشه اپراتورهای استرالیا در راه‌اندازی شبکه‌های موبایل پیش‌گام بودند و اکنون شاهدیم که اپراتور Telstra اولین شبکه وای‌فای با سرعت ۵G را راه‌اندازی کرده است. 

این اپراتور اولین هات‌اسپات‌های 5G Innovation Centre را در بخش جنوبی سواحل شرقی استرالیا نصب کرده است. قبلا در این مکان اولین آزمایش‌های شبکه‌های ۵G انجام شده است. 

برای استفاده از سرعت واقعی وای‌فای ۵G و اتصال به این هات‌اسپات‌ها باید مودم‌های ۵G در اختیار داشت که تقریبا هیچ کاربری هنوز به این مودم‌ها دسترسی ندارد. مردم می‌توانند با مودم‌های ۴G LTE نیز به این هات‌اسپات‌ها متصل شوند ولی قطعا سرعت ۵G را تجربه نخواهند کرد.

البته، محدودیت‌های وای‌فای نیز در این عامل دخیل است. بسیاری از مردم از وای‌فای با سرعت‌های چند گیگابیت سود نمی‌برند و گوشی‌های موبایل یا دستگاه‌های همراه آن‌ها از وای‌فای سریع پشتیبانی نمی‌کند.

شرکت Telstra می‌گوید سرعت وای‌فای ۵G حدود ۳ گیگابیت بر ثانیه است اما افرادی که با وای‌فای به این هات‌اسپات‌ها متصل می‌شوند؛ تنها سرعتی ۱۰۰ مگابیتی را تجربه خواهند کرد.

راه دراز دسترسی مردم به ۵G

اگرچه در گوشه و کنار شاهد راه‌اندازی برخی شبکه‌های موبایل و وای‌فای ۵G هستیم ولی هنوز برای این فناوری هیچ استاندارد رسمی تصویب نشده است و فقط یک پیش‌نویس نوسط موسسه 3GPP منتشر شده و قرار است در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ به رای و تصویب گذاشته شود.

اما بسیاری از اپراتورها از جمله Telstra دارند شبکه‌های ۵G خود را راه‌اندازی می‌کنند و به پیش‌واز این فناوری رفتند. آن‌ها می‌خواهند تست‌ها را پشت سر گذاشته و اشکالات را رفع کنند تا هنگامی که تمام مردم به ۵G دسترسی پیدا کردند؛ بتوانند اولین سهم بازار را داشته باشند.

هنوز برای رسیدن ۵G به دست مردم؛ راه درازی پیش‌رو قرار دارد. باید مودم‌ها و روترهای 5G عرضه شوند؛ اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای شخصی و خودروها همگی به مودم‌های 5G مجهز شوند و بتوانند از سرعت‌های چند گیگابیت پشتیبانی کنند.

شرکت مخابراتی Telstra پیش از این هم اولین شبکه 5G را برای خودروهای هوشمند با سرعت یک گیگابیت راه‌اندازی کرده بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا