فناوری

سرعت اینترنت اسمارت‌فون‌های اندرویدی رده‌بالای سال ۲۰۱۸ بیشتر از آیفون X است

یکی از بحث‌های داغ میان کاربران دستگاه‌های اندرویدی و آیفونی‌ها، سرعت اینترنت یا دیتا است. 

سال‌ها است که اندرویدی‌ها اعتقاد دارند سرعت اینترنت بیشتری روی گوشی‌های خود دارند ولی آیفونی‌ها با ادله و بهانه‌های مختلف زیر بار نمی‌رفتند.

حتی چند روز پیش، سامسونگ در یک تیزر تبلیغاتی این موضوع را رسانه‌ای کرد و به سرعت اینترنت LTE روی گوشی‌های آیفون طعنه زد.

حالا موسسه Ookla که یکی از معتبرترین شرکت‌های تحقیقاتی در حوزه سرعت اینترنت محسوب می‌شود و سایت Speedtest یکی از ابزارهای او است؛ اعلام کرده مودم LTE روی تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام سرعت دیتای بیشتری نسبت به مودم‌های LTE روی تراشه‌های اینتل دارد. 

به زبان ساده‌، گوشی‌های اندرویدی رده بالایی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند؛ سرعت اینترنت بالاتری نسبت به آیفون X، آیفون‌های سری ۸ و ۷ و آیفون‌های رده پایین‌تر دارند.

اسمارت‌فون‌های رده بالای اندرویدی از تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام استفاده می‌کنند ولی آیفون‌های اپل مجهز به تراشه XMM 7360 اینتل هستند.

شرکت Ookla با انجام هزاران آزمایش به این نتیجه رسیده است و بعید است کسی در صحت گفته‌های او شک و تردیدی داشته باشد. شرکت Ookla، سرعت اتصال به شبکه‌ سلولی گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام را با گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌ی اینتل مورد بررسی قرار داده است و آزمایش‌های خود را بیش از یک میلیون بار تکرار کرده است. 

عقب‌ماندگی اپل به خاطر دوستی با اینتل

شرکت Ookla، به ترتیب ۵۷۰ هزار و ۴۸۰ هزار تست، روی گوشی‌های متصل به شبکه‌ اپراتورهای مخابراتی AT&T و T-Mobile انجام داده است. نتایج این تست‌ها را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید:

همان‌طور که می‌بینید، در شبکه AT&T، اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ نسبت به آیفون‌های مجهز به تراشه XMM 7360 اینتل نتایج زیر را ثبت کردند:

۶۴ درصد افزایش سرعت دانلود

۲۷ درصد افزایش سرعت آپلود

۴۱ درصد کاهش تاخیر

در شبکه‌های مخابراتی T-Mobile، باز هم مقایسه میان مودم اسنپدراگون ۸۴۵ با مودم XMM 7360 اینتل روی آیفون‌های سال ۲۰۱۷ اپل به شرح زیر است:

۶۸ درصد افزایش سرعت دانلود

۲۳ درصد افزایش سرعت آپلود

۳۵ درصد کاهش تاخیر

این نتایج به خوبی نشان می‌دهند در سال‌های اخیر، شرکت کوالکام با عرضه مودم‌های LTE و تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۴۵؛ روی سرعت اینترنت عملکردی بهتر از اینتل داشته است.

در این میان؛ اپل به علت درگیرهایی که سر برخی ثبت‌اختراع‌ها با کوالکام پیدا کرد و بیشتر به سوی اینتل گرایش یافت؛ متضرر بزرگ محسوب می‌شود و عملکرد ضعیف اینتل پای او نوشته خواهد شد.

کوالکام و شرکت‌هایی مانند سامسونگ به سوی شبکه‌های موبایل ۴.۸G و ۴.۹G حرکت کردند و به‌زودی مودم‌ها و اسمارت‌فون‌های ۵G را روانه بازار خواهند کرد اما هنوز اپل به طور کامل مشخص نیست روی آیفون‌های سری ۲۰۱۸ و پس از آن آیفون‌های ۲۰۱۹ از کدام تراشه‌ها و مودم‌ها بهره خواهد گرفت و چگونه می‌خواهد این عقب‌ماندگی در سرعت دیتا و شبکه LTE را جبران کند.

مطالعه بیشتر:

آیفون‌های ۲۰۱۸ به قابلیتی مجهز شدند که هرگز کسی خبر ندارد!

کدام مدل آیفون X روی شبکه‌های LTE سریع‌تر است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

    1. تقریبا تمام وب‌سایت‌های فناوری خارجی مانند ورج، تک کرانچ، انگجت و … این نتایج را منتشر کردند:

      https://www.digitaltrends.com/mobile/ookla-snapdragon-845-intel-report/

      https://www.phonearena.com/news/Qualcomm-Snapdragon-845-X20-vs-iPhone-LTE-modem-speed-comparison_id106895

      https://mashable.com/2018/07/23/qualcomm-lte-modems-faster-than-intel/?europe=true

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا