گجت

آیفون‌های ۲۰۱۸ به قابلیتی مجهز شدند که هرگز کسی خبر ندارد!

شایعات زیادی درباره آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل به گوش می‌رسد. حتما شما هم برخی از این شایعات را خواندید!

اینکه قرار است اپل ۳ گوشی آیفون جدید در پاییز ۲۰۱۸ معرفی کند. یک گوشی اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارد و گوشی بعدی از صفحه‌نمایش LCD استفاده می‌کند یا اینکه پردازنده بهتری دارند؛ درگاه لایتنینگ حذف می‌شود و USB-C جایش را می‌گیرد و غیره!

اما برای سایت شبکه‌چی این شایعات مهم نیستند؛ بلکه ما دنبال ویژگی و قابلیت دیگری هستیم. موردی که باعث شده آیفون X اصلی از گوشی‌های رده بالای اندرویدی مانند سامسونگ گلکسی اس ۹ و ۹ پلاس عقب بیفتد!

یکی از شایعات کمتر توجه شده درباره نسل بعدی آیفون‌های اپل، مربوط به استفاده از فناوری MIMO 4×4 است. 

در حال حاضر، اسمارت‌فون گلکسی اس ۹ از این فناوری شبکه‌های سلولی بی‌سیم استفاده می‌کند و آیفون X اصلی موجود در بازار فاقد آن است. 

استفاده از فناوری MIMO 4×4 به معنای این است که آیفون‌های جدید از ۴ آنتن مجزا برای ارسال و دریافت اطلاعات روی شبکه‌های سلولی استفاده می‌کنند. به طور معمول، مودم‌های LTE دارای ۲ آنتن مجزا روی هر گوشی هستند.

وقتی ۲ آنتن جدید به یک گوشی اضافه شود؛ طبیعی است که سرعت دریافت و ارسال اطلاعات افزایش پیدا خواهد کرد. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت سرعت یک گوشی مبتنی بر MIMO 4×4 (گلکسی اس ۹) را با یک گوشی مبتنی بر MIMO 2×2 (آیفون X) مشاهده کنید.

در دانلود، براساس تست‌های سایت Ookla Speedtest Intelligence، سرعت گلکسی اس ۹ بین ۴۹ تا ۴۳ مگابیت بر ثانیه در نوسان است. اما آیفون X در سرعت دانلود بیشتر از ۳۲ مگابیت نمی‌رود.

در آپلود، باز هم گلکسی اس ۹ سرعتی ۱۱.۳ مگابیتی را ثبت کرده است ولی آیفون سرعت آپلود ۹.۹ مگابیتی دارد.

خوب، اگر این شایعه درست باشد و آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل به فناوری MIMO 4×4 مجهز شوند؛ ما شاهد سرعت دانلود و آپلود بسیار بیشتری هستیم و شما کاربران آیفون خبری مهم‌تر از این سراغ دارید؟

فقط MIMO 4×4 کافی نیست!

فناوری MIMO 4×4 جزیی از فناوری و مودم‌های LTE-Advanced است که اپراتورهای بزرگ دنیا مانند اسپرینت، تی‌موبایل، AT&T، ورایزون و غیره ازش پشتیبانی می‌کنند. مودم کوالکام اسنپدراگون X16 که روی برخی از آیفون‌های X نصب شده؛ پشتیبانی محدودی از MIMO 4×4 انجام می‌دهد.

همین‌طور مودم اینتل XMM 7480 نیز از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند. امیدواریم که واقعا اپل در آیفون‌های نسل جدید خود از مودم‌های به‌روزتری استفاده کند که مبتنی بر MIMO 4×4 هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا