فناوری

بسته اینترنت گوشی با بسته اینترنت مودم چه تفاوتی دارد؟

پرسش یکی از کاربران سایت است.

آیا بسته‌های اینترنتی که اپراتورهای موبایل ارایه دادند؛ برای سیم‌کارت با مودم همراه متفاوت است؟

یا نحوه خرید بسته برای اینترنت موبایل با خرید بسته برای مودم همراه تفاوتی دارد؟

جواب ساده است: بسته‌های اینترنتی که اپراتورهای موبایل عرضه می‌کنند فارغ از پلتفرم و دستگاه هستند. یعنی مهم نیست شما این بسته اینترنت را روی اسمارت‌فون خود استفاده می‌کنید یا می‌خواهید توسط یک مودم همراه و ۴G به اینترنت متصل شوید.

اپراتورها بسته اینترنت را برای یک سیم‌کارت منحصربه‌فرد با شماره مشخص فعال می‌کنند. حالا، شما می‌توانید این سیم‌کارت را روی گوشی انداخته و از اینترنت استفاده کنید یا سیم‌کارت را روی یک دستگاه مودم همراه، مای‌فای، دانگل ۳G/4G، مودم رومیزی یا حتی یک تبلت و لپ‌تاپ جا زده و به اینترنت متصل شوید.

نحوه خرید و رزرو بسته اینترنت برای اسمارت‌فون یا مودم هم یکسان است. می‌توانید مستقیما یک بسته اینترنتی را از سایت اپراتور برای شماره سیم‌کارت (فارغ از اینکه سیم‌کارت روی چه دستگاهی است) فعال کنید یا با گرفتن شماره کدهای دستوری بسته، آن را خریداری و استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چرا سرعت اینترنت اسمارت‌فون‌ها بیشتر از مودم‌های ۴G است؟

غالب مودم‌های ۳G و ۴G بازار از کدهای دستوری و پیامک (SMS) پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید در پنل مدیریتی یا صفحه‌نمایش مودم پیامک‌ها را مشاهده و کدهای دستوری خرید و رزرو یک بسته اینترنتی را وارد کنید.

سرعت بسته اینترنت روی اسمارت‌فون و مودم چه تفاوتی دارد؟

شاید سوال کنید سرعت بسته اینترنتی فعال شده برای اسمارت‌فون با مودم متفاوت است؟ باز هم جواب منفی است و از نظر اپراتور هیچ تفاوتی ندارد.

وقتی یک بسته اینترنتی ۴.۵G از ایرانسل یا یک بسته اینترنت نوترینو از همراه اول خریداری می‌کنید؛ از نظر اپراتور فرقی نمی‌کند روی سیم‌کارت اسمارت‌فون استفاده می‌شود یا مودم ۴G!

ولی سرعت دانلود و آپلودی که دریافت می‌کنید به سرعت دستگاه وابسته است و این شما هستید که تعیین می‌کنید اینترنت با چه سرعتی و اتصالی را استفاده خواهید کرد.

یک اسمارت‌فون با مودم LTE Cat11 سرعت اینترنتی بیشتر از یک مودم همراه LTE Cat4 یا LTE Cat6 دارد و برعکس یک مودم LTE Cat4 سرعتی بیشتر از یک اسمارت‌فون با مودم ۳G به دست می‌دهد.

برای هر دو دستگاه یک بسته اینترنتی خریداری شده است ولی بسته به مودم هر دستگاه، شرایط آنتن‌دهی، فناوری‌های هر دستگاه و منطقه تحت پوشش، سرعت متفاوتی به دست می‌آید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫24 دیدگاه ها

    1. همین سوال‌ها و شک‌های شما منشا ایده برای من هستند
      مطمئن باشید این سوال‌ها و شک‌ها برای کاربران دیگری هم مطرح هستند و در سایت‌های فارسی جوابی براش پیدا نمی‌کنند
      من باید از شما تشکر کنم
      بیشتر از این شک‌ها داشته باشید

  1. بازم سلام. مرسی از مطالب جالب شما.
    گفتین ایده بدید منم ی سوال دارم. البته فک کنم قبلا ی مطلبی در مورد این سوالم دیدم نمیدونم اینجا بود یا جای دیگه ک متاسفانه پیدا نکردم هرچی گشتم.
    ۰-گوشی هوشمند ندارم!
    ۱-استفاده زیادی از نت دارم (بهردلیلی)
    ۲-محل کارم ک تو شهره نت ارزون Adsl دارم. (مشکلی برای سایر نت ها هم ندارم البته)
    ۳-خونه خودم نت ندارم فعلا(البته ظاهرا اونجام هم مشکلی نیست برای هر نوع نتی)
    خب حالا مشکل شروع میشه:
    بنا ب شرایط کاری مجبورم ساعتهایی از هفته رو در ۳ تا خونه (مناطق جدا در همین شهر) بگذرونم ک فقط یکیش (جز خونه خودم) نت داره.
    از طرفی هم چون تورلیدرم در ماه ۲-۳ روزی رو در مناطقی ییلاقی (یکیش شمال، یکیش سمنان) میگذرونم ک هردوش کلا تو انتن دهی موبایل مشکل دارن یجورایی. (اینو ازین بابت گفتم ک ینی اگه موبابل هم داشته باشم لااقل برای نت اونجاها مشکل دارم چ برای مکالمه چ برای نت)
    با این توضیحات کمک و راهنمایی میخام برای ی تصمیم گیری و حل چالش!!!
    بین خرید ی گوشی هوشمند بدردبخور برای من ک لااقل باید براش ۴ تومن هزینه کنم الان(با تمام مزایای جانبیش) ک بتونم مشکل نت رو در ۲ تاخونه و اون دو جای بیرون شهر تا حدودی برطرف کنم
    و
    خرید ی مودم همراه درست و حسابی ک ظاهرا از ۷۳۵۰-v4 شروع میشه تا قیمت بالاتر
    نمیدونم چیکار کنم؟؟؟؟؟
    از یطرف گرفتن دو تا نت adsl چون ارزونه بازم انگار مسخرست چون بدرد من برا روزای بیرون از شهرم نمیخوره (حالا بماند ک وقتی گوشی هوشمند ندارم پس تو شهر و بیرون از خونه هم باز نت ندارم)
    ینی گوشی بگیرم با مثلا ۴ تومن ک نت همه جا داشته باشم یقینا استهلاک گوشی زودتر رخ میده (اصلا شاید در این حدی نباشه ک من نگرانم، نمیدونم) ولی حتما نوع مودم داخلی گوشی جدیدا سطحش از مودم همراه مدنظرم قویتره.
    یا اصلا مودم همراه بگیرم حالا ی چیز خوب تا ی قیمت معقول.
    شرمنده اگه داستان حسین کرد شبستری شد 😐😐😐

    1. سلام
      کیف کردم با این سوال و ایده و مشکل و سناریو
      کیف می‌کنم با این نوع خواننده‌های سایت که انرژی ادامه کار می‌دن و حاضری رایگان تا آخر دنیا باشون بری
      با اجازه‌تون حتما سناریو شما را روی سایت در قالب یک مطلب منتشر می‌کنم اما پیشنهادی که به ذهن ناقص من می‌یاد:
      ۱- اینترنت‌های ADSL را سر جاش بگذارید و نیازی نیست برای مکان‌های ثابت دیگر در شهر ADSL بگیرید
      ۲- قطعا مودم موبایل شما اگر یک میان‌رده خوب بگیرید چندین برابر بهتر از مودم ۴G همراه است
      ۳- هزینه خرید یک مودم همراه حتی اگر بخواهید مودمی خیلی خوب بگیرید نصف قیمت گوشی ۴ میلیون تومانی است
      ۴- اگر تنها و تنها نیاز به اینترنت روی گوشی موبایل دارید؛ بهتر است یک اسمارت‌فون خوب به قول خودتان ۴ میلیون تومانی بخرید و دیگر سراغ مودم همراه نروید
      ۵- اگر به اینترنت روی دستگاه‌های دیگر نیاز دارید؛ مثلا تبلتی هم دارید که باید به اینترنت متصل شود یا نوت‌بوک دارید یا کامپیوتر و هر وسیله دیگری دارید که در مکان‌های مختلف و بیرون از شهر به اینترنت نیاز دارد؛ خرید گوشی را بی‌خیال شده و مودم همراهی در حد یک میلیون تومان بخرید. البته که مسلم است هرچه بیشتر پول بدهید مودم سریع‌تر و به‌روزتر و بهتری در بازار ایران گیرتان می‌آید.
      ۶- در صورت نداشتن مشکل مالی، پیشنهاد ایده‌آل من خرید یک اسمارت‌فون به‌روز + مودم همراه است. روی یکی سیم‌کارت ایرانسل و روی دیگری سیم‌کارت همراه اول را می‌اندازید تا اگر در مکانی یکی بد آنتن داد؛ از اینترنت و مکالمه دیگری استفاده کنید و هیچ‌وقت لنگ اینترنت نمانید و بحث استهلاک هم منتفی می‌شود. با بودجه‌ای ۵ میلیون تومانی می‌توانید هم گوشی موبایل و هم مودم نسبتا خوبی تهیه کنید.
      ۷- نکته آخر و مهم اینکه اصلا به اینترنت TD-LTE فکر نکنید چون برای مصارف همراه و جابه‌جایی نیست و برای افرادی است که می‌خواهند مکان ثابتی از اینترنت استفاده کنند.
      موفق باشید دوست عزیز

      1. سلام وقت شما بخیر و شادی، ببخشید به بنده خدا پیشنهاد دادید که برای حل مشکل یک اسمارت فون بگیره و یک مودم برای اینترنت همراه اول و ایرانسل، خوب اگه گوشی دو سيم کارته باشه، یکی همراه اول. و یکی ایرانسل تو گوشی میزاره و بسته به شرایط از یکی استفاده میکنه. و دیگه مودم همراه نمیخواد هزینه کنه ، من خودم همین کار را انجام دادم و مشکلی هم نداشتم، موفق باشید

  2. خیلی آقایی مهندس. منم عاشق این پاسخگویی دقیق و سریعتم.
    ممنونم. قطعا بعضیا باید حق همچین انسان شریفی رو خیلی بدونن ک باهاش زتدگی میکنن👍👍👍👍

  3. سلام من مودم ADSL خریدم و بسته هم توش ریختم اما یه مشکل داره اونم اینکه مصرفش خیلی زیاده مثلا وقتی نیم ساعت باهاش بازی می کنم مثل کلش ،کالاف و بازی های دیگه یک گیگ مصرف می کنه به ۲۰۲۰ زنگ زدم گفت مشکل از مخابراته رفتم مخابرات مشکل رو گفتم اونام میگن هک کردنش اما اینطوری نبود مودمم کاملا زد هک هست و نمیشه هکش کرد لطفا من رو راهنمایی کنین بگین مشکل از چیه ؟ خواهشا

  4. با سلام.
    بنده یک سوال داشتم که اگر زحمتی نیست یک جواب بدید.ممنون میشم بنده روستا زندگی میکنم داخل گوشیم دو سیم کارت همراه اول و ایرانسل دارم که در قسمت هایی از خونه ۴g میشه مثلا بعضی اوقات باید برم گوشه اتاق وایسم تا انتن بیاد و در حالت عادی انتنش خوب نیست قطع و وصل میشه اعصاب خورد کن هست. و شهر هم خط تلفن نداریم میخواستم بدونم ایا انتن دهی مودم۴g از گوشی قویتر هست که مثلا بزارمش یه جایی که انتنش خوب باشه ثابت بزارمش اونجا یا نه؟؟یا همون گوشی بسه استفاده زیادی هم از اینترنت ندارم فقط برای سرگرمی. در ضمن اوضاع اقتصادی زیاد خوب نیست ولی برای خرید مودم تا هشتصد هزار تومان مشکلی ندارم.ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مودم‌های رده بالا که آنتن خارجی قوی دارند بهتر از گوشی‌ها آنتن‌دهی می‌کنند وگرنه مودم‌های همراه و جیبی و ارزان‌قیمت همان آنتن‌دهی گوشی و حتی ضعیف‌تر از آن را دارند.
      اگر استفاده شما از اینترنت مهم نیست و فقط برای سرگرمی و در روز یکی دو ساعت است؛ از همان گوشی استفاده کنید.
      اگر با اینترنت کار مهمی می‌کنید؛ یک راه‌حل این است که آنتن خارجی دارای کابل بخرید. آنتن خارجی را بیرون از خانه و در همان نقطه و مسیر آنتن BTS اپراتور نصب کنید و بعد با کابل آنتن خارجی را به یک مودم در داخل خانه وصل کنید

  5. سلام خسته نباشید من مودم سیم کارتی گرفتم فقط میخاستم یدونم که تفاوتش با سیم کارتی که روی گوشی هست چیه از لحاظ بسته گرفتن

    1. سلام
      هیچ تفاوتی ندارند. همان‌طور که برای گوشی بسته می‌خرید باید برای سیم‌کارت مودم هم بسته بگیرید.

  6. سلام..وقت به خیر ..خسته نباشید..
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    من احتیاج به اینترنت سرعت بالا دارم…adsl مخابرات دارم که سرعتش پایینه…طبقه پنجم هستیم و یه دکل مخابرات تو فاطله ۳۰۰ متری دقیقن روبروی پنجره ماست…که تست سرعت اینترنت همراه اول و ایرانسل باگوشی ال جی ایکس پاور حدود ۳ الی ۴ مگابایت است. در ضمن اینجا lte ثابت پوشش نداره…
    میخواستم یه مودم دیلینک ۹۵۳ با ۳ تا آنتن خارجی بگیرم.آیا تاثیری داره ؟ اگر خیر چه راهی پیشنهاد میدهید ؟با آنتن های رادیو وایرلس میشه؟
    ممنون

  7. سلام خسته نباشید . ببخشید برای بسته گرفتن برای مودم جیبی باید از برنامه استفاده کنیم یا باید سیم کارت رو در بیاریم داخل گوشی بزاریم و بعد بسته بگیریم؟

    1. سلام
      نیازی به درآوردن سیم‌کارت از مودم و زدن روی گوشی و خرید بسته نیست.
      در روش اول می‌توانید اپلیکیشن اپراتور را نصب کنید؛ پیامک تایید ارسال شده به شماره سیم‌کارت مودم را از پنل مودم خوانده و فعال کنید تا از طریق اپلیکیشن بتوانید هر زمان که نیاز بود بسته اینترنت بخرید یا مصرف بسته اینترنت را مشاهده کنید.
      در روش دوم می‌توانید وارد سایت اپراتورها و فروشگاه خرید بسته های اینترنت شوید و با شماره موبایل سیم‌کارت بسته بخرید

  8. سلام خسته نباشید یه سئوال داشتم ازتون ممنون میشم پاسخ بدید.
    من یه گیمرم نه در سطح حرفه ای که کارم گیم باشه ولی مدت زمان زیادی از وقتمو پای گیم پلی دادن میزارم, مدتیه که خونمون رو عوض کردیم و تو محل جدیدمون آنتن دهی ضعیفه و پینگم بالا رفته (به خاطر ارتفاع خونه های روبه رویی و پشتی )و نمیتونم بازی کنم و پینگ خوب برام خیلی مهمه،از اونجایی که شنیدم آنتن دهی مودم های وای فا از نت گوشی قوی تره، قصد خرید مودم تا حداکثر۲ملیون دارم خاستم بدونم پیشنهادتون چه مودمیه فقط ایرانسل نباشه چون ضعیف تره.
    و اینکه راهی هست که آنتی چیزی وصل کنیم به پشت بام و از طریق کابل به وایفا وصل کنیم که آنتن دهی قوی تری به ما بده (توی کامنتا همچین چیزی رو خوندم که ازش اطلاع ندارم که چیه)

    واینکه آیا میتونیم سرعت نت دستگاه مودم رو کم یا زیاد کنیم ویا اینکه بسته های پر سرعت تری دارند؟
    ببخشید که طولانی شد⁦♥️⁩

  9. کاشکی اخرین سوال رو جواب میدادید چون منم خیلی وقته دنبال همین جوابم من با گوشیم زیاد گیم میزنم و بدبختانه انتن خونمون ضعیفه و پینگ بالاست و اعصاب خردی… سوالم اینه مودم با کت ۱۲ میتونه انتن دهی بهتر از گوشی با کت ۲۱ به من بده؟؟ ایا مودم های ثابت بهتر از مودم های جیبی انتن دهی دارن؟؟ ایا مودم های ثابت با کت ۱۲ میتونن سیگنال -۱۱۵ dBm رو بهتر کنن و به زیر ۱۰۰ برسونن؟؟ ایا مودم های ثابت اگر انتن خارجی بیرون از خانه بهش وصل بشه انتن دهی بهتری میدند؟؟؟ اصن این بحث انتن خارجی چجوریه برق انتن از کجا میاد به چی چیا میتونه وصل بشه؟؟؟

    1. دوست عزیز سلام
      پاسخ هر کدام از سوالات شما خودش یک مقاله مفصل و طولانی است 🙂
      در اینکه مودم‌های ثابت آنتن‌دهی و گیرندگی بهتری نسبت به مودم‌های همراه دارند؛ شکی نیست. مودم‌های ثابت با آنتن‌های خارجی یا آنتن‌های قوی داخلی ساخته می‌شوند و از پردازنده قوی‌تری برخوردار هستند و قطعا گیرندگی آنتن بهتری نسبت به مودم‌های همراه دارند. گاهی اوقات یک مودم ثابت LTE Cat 4 همان سرعتی را می‌دهد که یک مودم همراه LTE Cat 6.
      مورد دیگر اینکه باز قطعا مودم‌های LTE Cat 12 سرعت بیشتری نسبت به LTE Cat 6 می‌دهند و مودم‌های LTE Cat 16/18 سرعت بهتری نسبت به مودم LTE Cat 12 دارند ولی مسئله در ایران این است که چقدر ارزش خرید دارند؟ آیا شما ۱۰ مگابیت سرعت بیشتر داشته باشید ولی مثلا ۵ میلیون تومان بیشتر هزینه کنید؛ برایتان ارزش دارد؟
      آنتن‌های خارجی معمولا یا مستقیما باید به پریز برق وصل شوند یا از طریق PoE و کابل شبکه از مودم روتر برق تغذیه می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کند اگر واقعا مشکل آنتن‌دهی موبایل در خانه دارید؛ سراغ خرید یک مودم ۴g بیرونی بروید که با کابل به روتر در خانه وصل می‌شود و معمولا گیرندگی آنتن و سرعت بهتری نسبت به مودم‌های داخل خانه دارند. موفق باشید

  10. سلام خسته نباشید میشه از اینترتی که برا مودم می‌خریم و به هر علتی نتونستیم ازش استفاده کنیم ، سیم کارت رو به گوشی منتقل کنیم و از طریق گوشی استفاده اش کنیم؟؟

    1. سیم‌کارت مودم با سیم‌کارت گوشی فرقی ندارند
      اینترنت موبایل با اینترنت مودم در هزینه و بسته فرقی ندارند
      فقط نحوه استفاده این‌ها متفاوت است. مودم سیم‌کارتی داشته باشید دیگر نیازی نیست اینترنت گوشی را هات‌اسپات یا شیر کنید و می‌توانید چندین دستگاه را به اینترنت و وای‌فای وصل کنید.
      سرعت اینترنت گوشی‌ها بیشتر از سرعت اینترنت مودم‌ها است.
      اگر فقط برای گوشی اینترنت می‌خواهید؛ همان اینترنت گوشی با سیم‌کارت خودش گوشی خوب است ولی اگر برای خونه و چندین دستگاه اینترنت و وای‌فای می‌خواهید؛ باید مودم سیم‌کارتی با یک سیم‌کارت ایرانسل یا همراه اول یا شاتل یا رایتل بخرید یا بروید سراغ TDLTE

  11. سلام.ما تو روستا زندگی میکنیم.آنتن دهی ایرانسل و همراه اول با گوشی من ‌که سامسونگ a11 هست اصلا خوب نیست اما همسرم با هواوی اصلا مشکل نت نداره. حالا اگه ما مودم ۴g همراه اول بگیریم مشکل من حل میشه یا نه مشکل از گوشیمه.با وای فای گوشیم مشکلی نداره و خوب بالا میارره اما چون ما خط تلفن نداریم مجبوریم مودم همراه که با برق کار میکنه بخریم.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام و عرض ادب
      پیشنهاد می‌کنم مودم یوتل L443 را بخرید. یک مودم رومیزی با آنتن خارجی برای استفاده از سیم‌کارت‌ها و اینترنت‌های ۴G.
      هم آنتن‌دهی خوبی به‌ویژه در مناطق روستایی دارد؛ هم سرعت و کیفیت و وای‌فای آن خوب است.
      اگر همراه اول خوب جواب نداد؛ می‌توانیم سیم‌کارت ایرانسل استفاده کنید یا سیم‌کارت های‌وب که مخصوص روستاها است.
      موفق باشید

  12. سلام من یه گوشی شیایومی poco x3 دارم که اینترنت ۴.۵ رو ساپورت میکنه….در منزل هم یه مودم یوتل ۴۴۳ آنلاک شرکتی دارم که اون فقط ۴G رو ساپورت میکنه ولی حس میکنم سرعت مودمم بیشتر از موبایلمه…علت چیه؟ در هر دو هم سیمکارت شاتل موبایل انداختم…به نظر شما سرعت مودم بیشتر از موبایله؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا