فناوری

چرا اینترنت گوشی سریع‌تر از مودم است؟

اگر این طور است؛ پس چرا دیگر باید مودم سیم کارتی بخریم؟

سرعت اینترنت گوشی بیشتر است یا مودم؟

اگر یک مودم سیمکارتی بگیرم؛ سرعت اینترنتی بیشتر از گوشی شیائومی که دارم به من می‌دهد؟

چرا نت گوشی ۷۰ الی ۸۰ مگ است ولی نت مودم حداکثر ۳۰ مگ است؟ مودم خراب نیست؟

اینجا آنتن‌دهی خیلی خراب است ولی باز گوشی بهتر از مودم ۴G که به تازگی خریدم؛ جواب می‌دهد.

این‌ها و ده‌ها سوال مشابه این‌ها را روزانه می‌شنویم یا از فروشندگان مودم و سیم کارت و اینترنت، پرسیده می‌شود. اما جواب این سوالات چیست؟

سرعت اینترنت گوشی بیشتر است یا مودم؟

در عالب اوقات، اینترنت گوشی شما سریع‌تر از اینترنت مودم سیمکارتی است؛ حالا مودم سیمکارتی ۲ تومنی خریده باشید یا ۱۰ تومنی!

اگر سریع‌ترین مودم ایران را هم داشته باشید؛ باز هم احتمالا سرعت اینترنت موبایل اسمارت‌فون شما بیشتر است. 

شاید با خرید گران‌ترین و سریع‌ترین مودم سیمکارتی ایران، تنها فاصله سرعت این دو اینترنت کمتر شود وگرنه بعید است سرعت مودم به پای سرعت گوشی برسد؛ حتی یک گوشی میان رده!

با گوشی مانند شیائومی نوت ۱۲ فایوجی می‌توانید سرعتی ۴۰۰ مگابیتی را تجربه کنید ولی مودم ۵G شما به زور سرعتی ۳۰۰ مگی می‌دهد.

با گوشی سامسونگ A55 اینترنت ایرانسل و همراه اول همیشه بالای ۱۰۰ مگ است ولی می‌بینید سرعت مودم نهایتا به ۶۰ مگ می‌رسد؛ آن هم مودمی مانند هواوی L02.

نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان این یک قاعده است که سرعت نت گوشی خیلی بیشتر از سرعت نت مودم‌های سیم کارتی است.

جز اینکه حالا شما یک گوشی ۴G قدیمی یا گوشی ۳G داشته باشید و در آن سو، مودم بسیار قوی و به‌روزی بگیرید که بتوانید در سرعت اینترنت از گوشی پیشی بگیرید.

چرا اینترنت گوشی سریع‌تر است؟

گوشی‌های موبایل فناوری ساخت و طراحی و در کنارش سخت‌افزار بسیار قوی‌تر و پیشرفته‌تری دارند و اصلا قابل مقایسه با سخت‌افزار مودم‌ها و فناوری‌های استفاده شده در آن‌ها نیستند.

پیشرفته‌ترین تراشه‌های مودم، ابتدا در گوشی‌ها استفاده شده و پس از دو سال به مودم‌ها می‌رسند.

وقتی یک نسل وای فای منتشر می‌شود؛ ابتدا در گوشی‌های پرچم‌دار می‌بینیم و بعد به مودم روترها داده می‌شود.

پیشرفته‌ترین آنتن‌ها، فناوری‌های ارتباطی و شبکه بی‌سیم را گوشی‌ها دارند و به همین دلیل، سرعت اینترنت بهتری می‌گیرند.

بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم؛ مهم‌ترین دلایل سریع‌تر بودن اینترنت گوشی‌ها از مودم‌ها:

تراشه مودم پیشرفته‌تر و سریع‌تر

یک مودم ۴G از رده LTE Cat4 با سرعت ۱۵۰ مگابیت است. مودم ۴.۵G به سرعت ۳۰۰ مگابیت و رده LTE Cat6 می‌رسد.

سمت گوشی‌ها چه خبر است؟ گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده دارای تراشه مودم ۴G از رده LTE Cat 19 و LTE Cat 20 با سرعت‌های ۱.۸ و ۲ گیگابیت بر ثانیه هستند.

سرعت نت گوشی

از تراشه مودم ۵G با سرعت ۴ و ۵ گیگابیت بر ثانیه سود می‌برند و در کنارش ده‌ها فناوری پیشرفته برای بهبود سرعت اینترنت دارند.

موبایل‌ها طوری ساخته می‌شوند که بیشترین گیرندگی و سازگاری را با هسته شبکه مخابراتی داشته باشند و سازگاری و یکپارچگی کاملی میان همه قسمت‌ها از جمله با نرم‌افزار و سیستم‌عامل دارند.

پای فناوری‌هایی مانند تجمیع فرکانس در کار است

بزرگ‌ترین دلیل سرعت بالای اینترنت همراه روی اسمارت‌فون‌های امروزی، برخورداری از فناوری تجمیع فرکانس (CA) است. 

در حالی‌که مودم‌های ۴G امکان CA ندارند و مودم‌های ۴.۵G تنها از تجمیع فرکانس دو باند رادیویی پشتیبانی می‌کنند و سرعتی بالاتر از ۳۰۰ مگابیت نمی‌دهند؛ مودم‌های نصب شده روی اسمارت‌فون‌های رده میانی و رده بالای امروزی از CA 4 و CA 5 پشتیبانی می‌کنند. 

یعنی می‌توانند چهار باند رادیویی را با یکدیگر ترکیب کنند تا افزایش سرعت اینترنت در پی داشته باشد. این قابلیت روی بسیاری از اسمارت‌فون‌ها از جمله سری گلکسی سامسونگ به طور خودکار فعال است و به همین دلیل سرعت اینترنت با ساده‌ترین تست‌ها و حتی آنتن‌دهی ضعیف‌تر بالاتر از مودم‌های همراه است.

MIMO بیشتر

مسئله بعدی، تفاوت MIMO روی اسمارت‌فون‌ها و مودم‌ها است. باز هم در اسمارت‌فون‌ها شاهد MIMO 4×4 هستیم ولی در مودم‌های همراه MIMO 2×2 پیاده‌سازی شده است. فناوری MIMO و چندین فناوری دیگر در مودم‌های اسمارت‌فون‌ها باعث شده سرعت اینترنت بیشتری به دست بیاید.

اینترنت گوشی و مودم

تراشه‌های مودمی مانند کوالکام X65 که الان روی گوشی‌های پرچم‌دار نشسته یا تراشه‌های مودم X60 که روی میان‌رده‌ها است؛ تجمیع فرکانسی گاها تا ۸ باند رادیویی ارائه می‌کنند.

آنتن‌های قوی‌تر و پیشرفته‌تر

گوشی‌های تلفن همراه امروزی طوری ساخته شده‌اند که آنتن‌دهی بهتری نسبت به نسل‌های پیشین و حتی مودم‌های همراه دارند. در این اسمارت‌فون‌ها چندین آنتن نصب شده است و غالبا برای شبکه‌های موبایل LTE از چهار آنتن و بیشتر استفاده می‌کنند در حالی که روی مودم‌های همراه دو آنتن ضعیف کار می‌کند.

فناوری ساخت اسمارت‌فون هم به آنتن‌دهی بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. سازگاری مودم، آنتن، پردازنده مرکزی و سایر اجزای اسمارت‌فون هم در افزایش سرعت اینترنت بی‌تاثیر نیست.

یک تجربه

یکی از خواننده‌های عزیز سایت برایم اسکرین‌شاتی از تست سرعت اینترنت ایرانسل با موبایل هواوی میت ۹ فرستاده و معترض بود چرا سرعت دانلود را ۱۰۲ مگابیت نشان می‌دهد؟ 

البته، این خواننده بیشتر سرعت اینترنت را با گوشی خودش مقایسه می‌کرد که سرعتی به مراتب کمتر نشان می‌داد ولی برای خودم جالب بود بدانم چرا چنین سرعت خوبی روی این گوشی ثبت شده است.

وقتی به شمخصات مودم و تراشه هواوی میت ۹ مراجعه کردم؛ به راحتی جواب سوالم را یافتم. تراشه این گوشی کرین ۹۶۰ است. این پردازنده از مودم LTE Cat12/13 با سرعت ۶۰۰ مگابیت سود می‌برد و به MIMO 4×4 و CA 4 مجهز است.

بارها برای خودم پیش آمده که اشتراک‌گذاری اینترنت از روی گوشی موبایل به روی لپ‌تاپ سرعت بسیار بیشتری نسبت به استفاده از مودم ۴G یا ۴.۵G داشته است. وقتی شما یک اسمارت‌فون با مودم LTE Cat16 دارید؛ یعنی مودمی سریع‌تری از هر مودم همراه دیگری در بازار و باید هم سرعت اینترنت بیشتری داشته باشید.

پس چرا باید مودم سیم کارتی بخریم؟

پس، حالا سوال مهم‌تری مطرح می‌شود: «وقتی یک گوشی رده بالا داریم؛ چرا باید یک مودم همراه خریداری کنیم؟» جواب این سوال را می‌توانید در مطلب «چرا با داشتن یک اسمارت‌فون رده بالا؛ باید مودم ۴G LTE بخریم؟» بخوانید!

اما خلاصه بخواهیم بگوییم؛ مودم را زمانی نیاز دارید که باید چندین دستگاه به اینترنت وصل شوند.

شما نمی‌توانید همیشه از هات اسپات گوشی استفاده کنید و اینترنت را بین لپ‌تاپ، تلویزیون، کامپیوتر، گوشی دوم خودتان یا گوشی‌های سایر اعضای خانواده به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید مودم سیم کارتی بخرید که صرفا اینترنت روی گوشی داشته باشید؛ قطعا خرید بسته اینترنت موبایل برای گوشی بهتر است و سرعت بیشتری دارید.

اما وقتی در خانه و برای دستگاه‌های مختلف نیاز به اینترنت دارید؛ چه باید کرد؟ برای گیم و استریم و دانلودهای طولانی چندین ساعته چه باید کرد؟

ضمن اینکه با خرید مودم، می‌توانید از اینترنت‌های ارزان‌ترین مانند TDLTE استفاده کنید که روی گوشی‌ها نداریم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا