اترنت

سینولوژی +DS218: یک دستگاه NAS کامل و اقتصادی برای کاربران خانگی

شرکت سینولوژی در ماه‌های گذشته، چندین NAS جدید خانگی به سبد محصولات خود افزود.

این برند معتبر و خوش‌نام دنیای ذخیره‌سازی شبکه؛ برای هر رده کاربری چندین محصول و راه‌کار حرفه‌ای دارد تا کاربران بتوانند با آزادی کامل، یک NAS مناسب نیازشان انتخاب کنند.

یکی از بهترین مدل‌هایی که اخیرا برای کاربران خانگی معرفی شده است؛ دستگاه +DS218 است که انتخاب ویژه‌ای از نظر قیمت، ویژگی‌، ظرفیت، امکانات نرم‌افزاری و راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری است. 

قیمت این NAS بدون هارددیسک از ۳۰۰ دلار آغاز می‌شود ولی بهترین امکانات نرم‌افزاری و مشخصات سخت‌افزاری را در مقایسه با ذخیره‌سازهای تحت شبکه نزدیک به ۱۰۰۰ دلار فراهم می‌کنند.

مشخصات سخت‌افزاری

این NAS دو کشویی است و می‌توان هر نوع هارددیسک یا SSD با اندازه‌های ۳.۵ و ۲.۵ اینچی را روی آن نصب کرد.

حداکثر ظرفیت هر هارددیسک می‌تواند ۱۲ ترابایت باشد که در مجموع ظرفیتی ۲۴ ترابایتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ظرفیت برای یک کاربر خانگی مناسب است ولی با درگاه‌های US‌B 3.0 و eSATA می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

پردازنده انتخاب شده برای این NAS از شرکت اینتل و Celeron J3355 با سرعت ۲ گیگابایت و دو هسته پردازشی است. این تراشه ۶۴ بیتی است و از سیستم‌های رمزنگاری و فشرده‌سازی H.264 و H.265 در کنار MPEG-2 و VC-1 پشتیبانی می‌کند. با این سخت‌افزار می‌توان ویدیوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را استریم کرد.

این NAS دو ماژول حافظه رم دارد و حداکثر می‌تواند از ۶ گیگابایت رم سود ببرد. در مدل پایه از یک ماژول رم ۲ گیگابایت استفاده شده است که کاربر می‌تواند یک ماژول ۴ گیگابایتی دیگر هم اضافه کند.

حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی قابل توسعه روی این دستگاه به مرز ۱۰۸ گیگابایت می‌رسد. هارددیسک‌ها قابلیت Hot Swap دارند و می‌توان یکی از آن‌ها را در صورت خرابی با یک مدل سالم جایگزین کرد؛ بدون اینکه نیازی به خاموش کردن دستگاه وجود داشته باشد.

درگاه‌های ارتباطی +DS218 نیز برای یک کاربر خانگی کامل هستند. سه درگاه USB 3.0، یک درگاه eSATA و یک درگاه LAN گیگابیتی به همراه کلید Copy در اختیار کاربران قرار دارد. یک درگاه USB 3.0 برای عملیات کپی سریع در پنل جلویی نصب شده و دو درگاه دیگر به همراه RJ45 و eSATA روی پنل پشتی هستند.

یک فن ۹۰ میلی‌متری نیز روی این NAS برای کمک به تهویه هوا و خنک‌ کردن باکس دستگاه استفاده شده است. این فن دارای مودهای Full-Speed ،Cool و Quiet است. مصرف انرژی این NAS هم حدود ۶۰ وات است.

اندازه آن نیز ۱۶۵ در ۱۰۸ در ۲۳۲۲ میلی‌متر است. وزن +DS218 هم ۱.۳ کیلوگرم است. 

 

ویژگی‌های نرم‌افزاری

دستگاه +DS218 از رید هیبریدی پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند ریدهای معمولی، JBOD ،RAID 0 و RAID 1 را استفاده کنند. 

راه‌اندازی این NAS بسیار ساده است و حدودا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. تمام تنظیمات آن به طور دستی قابل انجام است و کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات و فایل‌ها را روی شبکه و برای دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارند.

روی این دستگاه سیستم‌عامل اختصاصی DSM شرکت سینولوژی نصب شده است که دنیایی بی‌انتها از امکانات و ابزارهای مدیریت اطلاعات یا پشتیبان‌گیری را در خود جای داده است.

DSM یکی از زیباترین و قدرت‌مندترین سیستم‌عامل‌های NAS در بازار است که کاربران را از نصب اپلیکیشن شخص ثالث بی‌نیاز می‌کند. این سیستم‌عامل مجهز به اپلیکیشن‌های موبایل اندرویدی و iOS نیز برای دسترسی سریع به NAS است.

یک ابزار به نام QuickConnect دارد که امکان اتصال سریع هر دستگاهی به NAS را از راه دور و خانه فراهم می‌کند. نزدیک به هزار کاربر می‌توانند به این دستگاه متصل شوند و روی آن به اشتراک‌گذاری اطلاعات بپردازند یا اطلاعاتی را خوانده و ذخیره کنند.

پنل مدیریتی این دستگاه به سادگی امکان کنترل و مدیریت این کاربران و تعریف دسترسی‌های مختلف به فایل‌ها و پوشه‌ها را فراهم می‌کند.

اگر بخواهیم از معایب این NAS صحبت کنیم، شاید تنها بشود به صدای زیاد هارددیسک‌ها در هنگام کار و قدرت به نسبت کمتر پردازنده سلرون نسبت به سری Core اشاره کنیم. البته، کاربران می‌توانند دستگاه را طوری تنظیم کنند تا صدای مزاحم و نویز صوتی کمتری داشته باشد. 

پردازنده +DS218 هم از پس کارهای خانگی برمی‌آید ولی اگر بخواهید روی آن ماشین‌های مجازی تعریف کنید یا ترافیک بار کاری بسیار بالایی روی آن قرار دهید؛ شاید نیاز به NAS قدرتمند‌تری داشته باشید.

همان‌طور که گفتیم قیمت ۳۰۰ دلاری آن بدون هارددیسک‌ها بسیار پایین‌تر از مدل‌های NAS خانگی شرکت‌های دیگر در بازار است. به نسبت امکانات و قابلیت‌هایی که +DS218 در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ یک NAS مقرون به صرفه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا