راهنمای خریدمحصولات شبکه

دی‌لینک DWR 953 B1: مودم روتر ۴G با سرعت وای‌فای ۱.۲ گیگابیت

کانال تلگرام دی‌لینک ایران، تبلیغ یک مودم روتر جدید ۴G LTE به نام DWR 953 B1 را منتشر کرده است. روی سایت دی‌لینک ایران نیز مشخصات کامل آن به همراه معرفی این محصول قرار گرفته است.

احتمالا این مودم روتر به‌زودی وارد بازار ایران می‌شود. پس، کنجکاو شدیم ببینیم چه نوع محصولی است و چه مشخصاتی دارد. به‌خصوص اینکه نام آن هم یادآور یک مودم روتر بسیار خوب دی‌لینک و اتفاقا پرفروش بازار ایران است.

اگر یادتان باشد قبلا درباره مودم روتر DWR-935 و مقایسه آن با روتر تی‌پی‌لینک MR200 یک مطلب مقایسه‌ای کامل منتشر کردیم. مودم DWR-935 یکی از بهترین و پرفروش‌ترین مودم‌های ۴G بازار ایران است. دو آنتن خارجی دارد؛ چهار درگاه LAN دارد و مبتنی بر Cat4 با وای‌فای AC750 است.

حالا، انگار مودم روتر DWR 953 B1، مدل جدیدتر همان DWR-935 با شکل تغییر یافته و وای‌فای AC1200 است. یعنی کاربرانی که دوست دارند سرعت وای‌فای بیشتری داشته باشند؛ به طور خاص هدف این مودم قرار می‌گیرند.

مودم روتر DWR 953 B1 باز هم مشکی رنگ است ولی این‌بار طراحی افقی و دسکتاپی ندارد؛ عمودی است و دو آنتن خارجی در بخش بالایی روتر نصب شدند. چراغ‌های LED در بخش پایینی رویه جلویی هستند و درگاه‌ها به پایین بخش پشتی منتقل شدند. 

طراحی این محصول در ظاهر بدون مشکل و بهتر از طراحی مودم روتر اصلی DWR-935 است. 

آنتن‌های خارجی برای مودم ۴G LTE هستند. برای هر دو فرکانس وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز نیز دو آنتن داخلی به طور جداگانه تعبیه شده است تا قدرت شبکه‌های وای‌فای به طور کامل تامین شود.

مودم این دستگاه LTE Cat4 است. یعنی سرعت دانلود روی مود LTE حداکثر ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است. روی شبکه‌های ۳G و HSPA نیز سرعت دانلود حداکثر ۴۲ مگابیت و سرعت آپلود حدود ۶ مگابیت است.

همان مودم ۴G ولی وای‌فای بهتر

اما روی وای‌فای به‌روزرسانی بزرگی اتفاق افتاده است. سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n حداکثر ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ac برابر ۸۶۷ مگابیت و در نتیجه سرعت نهایی حدود ۱.۲ گیگابیت است.

احتمالا تراشه‌های وای‌فای این مودم روتر نباید بسیار جدید باشند و جزو اولین نسل‌های تراشه‌های وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac مبتنی بر AC1200 هستند. از MIMO 2×2 سود می‌برند و می‌توانند نیازهای کاربران خانگی را برطرف کنند.

خوش‌بختانه، مودم DWR 953 B1 پنج درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی هم دارد که یکی از این درگاه‌های قابلیت پشتیبانی از مودم ADSL و WAN را هم دارا است. یک شیار سیم‌کارت ترکیبی و کلیدهایی برای روشن/خاموش دستگاه، WPS و ریست دارد.

در مجموع دستگاه DWR 953 B1 مودم روتر چندان جدیدی نیست و همان مشخصات و قابلیت‌های مودم DWR 953 را دارد با این تفاوت که وای‌فای آن دوبانده و AC1200 است. 

کاربرانی که دنبال مودم روتری ۴G LTE با وای‌فای دو بانده پرسرعت AC هستند؛ می‌توانند منتظر شروع فروش این دستگاه باشند. فقط توجه کنید که این مودم روتر ۴.۵G نیست و حداکثر از فرکانس‌های رادیویی ۴G اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل و البته رایتل پشتیبانی می‌کند.

هنوز درباره زمان شروع فروش این روتر یا قیمت آن اطلاعی نداریم ولی به محض مشخص شدن؛ به خواننده‌های عزیز خواهیم گفت. 

پیش‌بینی ما این است که قیمتی گران‌تر از مودم DWR 953 داشته باشد چون به هر حال یک مدل پیشرفته‌تر آن است. در حال حاضر، مودم DWR 953 با قیمت حدودی ۵۵۰ تومان به فروش می‌رسد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا