گجت

هفته آینده گلکسی نوت ۸ با چه امکانات ارتباطی معرفی می‌شود؟

سامسونگ حدودا یک هفته دیگر و در تاریخ ۲۳ آگوست هشتمین اسمارت‌فون گلکسی نوت خود را معرفی می‌کند. گلکسی نوت ۸ از چندین نظر بسیار اهمیت یافته و در صدر اخبار دنیای فناوری است. در حالی که بسیاری از مشخصات و ویژگی‌های این اسمارت‌فون پرچم‌دار مشخص شده و حتا تصاویر آن لو رفتند؛ باید چه انتظاری از امکانات ارتباطی آن داشته باشیم؟

همه از سرنوشت گلکسی نوت ۷ سامسونگ اطلاع دارند و به همین دلیل؛ منتظر رونمایی از گلکسی نوت ۸ هستند. سامسونگ یک سال کامل بازار را از دست داده و باید با دست پر و برای اعاده حیثیت دوباره به صحنه رقابت پرچم‌دارها برگردد؛ پس باید گلکسی نوت ۸ چیزی فراتر از انتظارها باشد. 

تا کنون بسیاری از مشخصات این گوشی لو رفته و در سایت‌های مختلف منتشر شده است. مثلا می‌دانیم که گلکسی نوت ۸ احتمالا از ۶ گیگابایت حافظه رم سود می‌برد و به باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده است. همین‌طور؛ این گوشی در هشت رنگ مشکی، طلایی، نقره‌ای، خاکستری، آبی مرجانی، آبی تیره، صورتی و آبی دریایی عرضه می‌شود. احتمالا سامسونگ برای این پرچم‌دار همانند گلسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس از دو پردازنده اکسینوس ۸۸۹۵ و اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده می‌کند که پردازنده‌هایی پرقدرت و هشت هسته‌ای هستند. همانند گذشته، مدل‌های مجهز به پردازنده اکسینوس ۸۸۹۵ برای برخی کشورها و مدل‌های مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۳۵ برای دیگر کشورها مانند امریکا عرضه می‌شوند. 

خبرهای حدسی دیگر درباره گلکسی نوت ۸ مربوط به دوربین دوگانه با زوم اپتیکال دو برابری، عرضه مدل‌هایی با دو سیم‌کارت، نمایشگر حساس به فشار با اندازه ۶.۳ اینچی و کمی بزرگ‌تر از گلکسی اس ۸ پلاس است. اما پرچم‌دار جدید سامسونگ چه ویژگی‌های تازه‌ای در حوزه ارتباطی دارد؟ 

همه می‌دانیم که قرار است سامسونگ، گلکسی نوت ۸ را با قابلیت دستیار دیجیتالی شخصی بیکسی خود عرضه کند. سامسونگ چندین ماه است که دارد روی بانک اطلاعاتی بیکسی کار می‌کند تا همانند گوگل و اپل و آمازون از یک دستیار شخصی روی گوشی‌های موبایل خود بهره ببرد. بیکسی بسیار از امور روزانه کاربران را زیرنظر گرفته و برنامه‌ریزی می‌کند. 

گلکسی نوت ۸ به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود و از درگاه USB-C بهره می‌برد. متاسفانه؛ درباره قابلیت‌های ارتباطی موبایل و وای‌فای این گوشی زیاد صحبت نشده است و اخبار زیادی در دست نیست. همین موضوع؛ نشان می‌دهد که نباید انتظار یک شگفتی یا قابلیت غیرمنتظره روی گلکسی نوت ۸ در زمینه امکانات ارتباطی باشیم. پردازنده‌هایی که روی گلکسی نوت ۸ نصب می‌شوند؛ همان پردازنده‌های گلکسی اس ۸ هستند؛ بنابراین همان ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را مشاهده خواهیم کرد. 

گلکسی اس ۸ به مودم LTE Cat16 و قابلیت پرسروصدای Gigabite LTE مجهز بود که امکان دانلود با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را روی شبکه موبایل LTE فراهم می‌کرد. همچنین؛ این گوشی‌ها به وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac، مدولاسیون ۱۰۲۴QAM و قابلیت MU-MIMO مجهز بودند. به علاوه، روی این گوشی‌ها شاهد استفاده از بلوتوث ۵، NFC و امکانات پیشرفته مکان‌یابی بودیم. انتظار می‌رود که گلکسی نوت ۸ نیز با همین مشخصات عرضه شود. 

شاید این قابلیت‌ها برای ما تازگی نداشته باشد و شگفت‌زده‌مان نکند ولی توجه کنید که هنوز هیچ گوشی در دنیا از قابلیت Gigabite LTE استفاده نمی‌کند. آیفون، رقیب اصلی و رودررو گلکسی نوت ۸ هنوز به مودم‌های LTE Cat16 مجهز نشده است و سرعت انتقال اطلاعات روی شبکه‌های LTE برابر چند صد مگابیت دارد. 

برخی از سایت‌ها می‌گویند سامسونگ به جبران شکست در گلکسی نوت ۷، قابلیت‌های لو نرفته‌ای روی گلکسی نوت ۸ دارد که به زمان معرفی این پرچم‌دار موکول کرده است. شاید یکی از این ویژگی‌های هیجان‌انگیز در بخش امکانات ارتباطی باشد و برای ما هم غیرمنتظره بودن مراسم معرفی این گوشی را هیجان‌انگیز کند. سامسونگ در این زمینه به پای اپل در پنهان‌کاری نمی‌رسد اما می‌توان امیدوار بود گلکسی نوت ۸ امکانات ارتباطی بهتر از گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس داشته باشد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا