گجت

آیا قابلیت Gigabit LTE آیفون‌های ۱۰ اس و ۱۰ آر برای کاربران ایرانی فایده‌ای دارد؟

اپل دیشب آیفون‌های ۱۰ اس، ۱۰ اس مکس و ۱۰ آر را معرفی کرد.

این آیفون‌ها ارتقایافته آیفون X هستند و در بخش‌های مختلفی مانند پردازنده، صفحه‌نمایش، اندازه نمایشگر، دوربین و ظرفیت ذخیره‌سازی به‌روزرسانی شدند.

یکی از به‌روزرسانی‌های بزرگ آیفون‌های جدید اپل در استفاده از پردازنده A12 است که مجهز به مودم Gigabite LTE است. تا پیش از این، آیفون‌های اپل حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت داشتند ولی اکنون می‌توانند روی برخی اپراتورها و فرکانس‌ها سرعت دانلود یک گیگابیت را به نمایش بگذارند.

حالا، سوال اساسی این است که یک گیگابیتی شدن آیفون‌های جدید چه مزایایی برای کاربران ایرانی دارد؟

آیا سرعت اینترنت روی این آیفون‌ها در ایران بیشتر می‌شود؟ آیا می‌توانند به سرعت دانلود یک گیگابیت بر ثانیه برسند؟ کلا باید از این قابلیت آیفون‌های ۲۰۱۸ خوشحال باشیم یا هیچ تاثیری در تجربه کاربری و وب‌گردی ما ندارد؟

مودم LTE Cat16

اسمارت‌فون‌های مجهز به قابلیت Gigabite LTE از مودم LTE Cat16 سود می‌برند. سرعت دانلود این مودم ۱ گیگابیت و سرعت اپلود ۱۵۰ مگابیت است. 

حتی تصور کنیم که سرعت اینترنت همراه در ایران زیر ۲۰۰ مگابیت است؛ باز هم مودم LTE Cat16 از مدولاسیون و فناوری‌هایی استفاده می‌کند که سرعت اینترنت بیشتری به شما نسبت به آیفون‌های قبلی می‌دهد.

بهترین مثال این موضوع، سرعت اینترنت بیشتر روی اسمارت‌فون‌های امروزی نسبت به مودم‌های همراه قدیمی است.

استریم چهار بانده

به نظر من بزرگ‌ترین ویژگی ارتباطی آیفون‌ ۱۰ اس، ۱۰ اس مکس و همین‌طور آیفون ۱۰ آر نه در Gigabite LTE بلکه در استفاده از فناوری MIMO 4×4 است.

MIMO 4×4 به معنای استفاده از آنتن‌های بیشتر در این گوشی‌ها و استفاده از چهار استریم دیتای جداگانه است. آیفون X و همین‌طور آیفون‌های ۸ از MIMO 2×2 بهره می‌بردند. راحت می‌توان تصور کرد گوشی با چهار آنتن سرعت اینترنت و گیرندگی بیشتری نسبت به گوشی با دو آنتن دارد.

سریع‌ترین اسمارت‌فون‌های چهان مانند گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ از MIMO 4×4 سود می‌برند و این ویژگی می‌توان به مراتب سرعت اینترنت را افزایش دهد.

به‌زودی در ایران: اینترنت یک گیگابیت

هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به طور آزمایشی از فرکانس و سرعت اینترنت یک گیگابیت رونمایی کردند و می‌توانیم امیدوار باشیم که به‌زودی (شاید یک سال دیگر) شبکه اینترنت ۴.۷۵G در ایران هم راه‌اندازی شود.

در آن صورت، سرعت واقعی آیفون‌های جدید اپل مشخص خواهد شد و کاربران و خریداران این گوشی‌ها متوجه این قابلیت بزرگ می‌شوند.

آری؛ برای ما هم فایده دارد

بنابراین، قابلیت Gigabite LTE آیفون‌های XS و XR برای کاربراین ایرانی فایده دارد و به وضوح سرعت اینترنت آن‌ها را افزایش خواهد داد. باید منتظر ورود این گوشی‌ها به ایران باشیم تا بتوانیم سرعت اینترنت روی شبکه‌های همراه اول و ایرانسل را به طور عملی آزمایش کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا