فناوری

آیفون ۱۵ پرو با ویژگی Wi-Fi 6E عرضه می‌شود؛ یعنی چه مزیت جدیدی دارد؟

داشتن گوشی آیفونی با وای فای 6E برای ما ایرانی‌ها چه مزیتی دارد؟

براساس خبری که از سوی منبع Barclays منتشر شده است؛ اپل تصمیم دارد آيفون ۱۵ پرو را با ویژگی Wi-Fi 6E عرضه کند. پیش‌تر، هم چند ماه پیش شایعه شده آیفون ۱۵ با وای فای ۶E می‌آید.

البته، این شایعه می‌گوید وای فای Wi-Fi 6E به مدل‌های آيفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس محدود می‌شود و آيفون‌های ۱۵ و ۱۵ پلاس همان وای فای ۶ را خواهند داشت که در آیفون‌های ۱۴ شاهد بودیم.

استاندارد Wi-Fi 6E یک گام جلوتر و پیشرفته‌تر از استاندارد وای فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax است و یک اتصال سریع‌تر و مطمئن‌تر برای گوشی‌های آیفون اپل فراهم می‌کند.

انتظار می‌رفت اپل در آیفون‌های ۱۴ خود سراغ استاندارد وای فای ۶ ایی برود ولی حالا با یک سال تاخیر، سرانجام آیفون‌های ۱۵ پرو و پرو مکس از این استاندارد پیشرفته وای‌فای پشتیبانی می‌کنند.

Wi-Fi 6E یعنی چه؟

هر دو استاندارد Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E در دنیای کنونی ارتباطات بی‌سیم، استانداردهای وای فای پیشرفته و پرسرعتی محسوب می‌شوند و مهم‌ترین تفاوت‌شان در پشتیبانی از طیف‌های فرکانسی است.

وای فای ۶ از دو فرکانس وای فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند ولی وای فای ۶ ایی از یک فرکانس رادیویی سوم ۶ گیگاهرتز نیز پشتیبانی خواهد کرد.

وای فای آیفون ۱۵

اگر با آیفون دارای Wi-Fi 6E به یک روتر یا مودم روتر Wi-Fi 6E وصل شوید؛ یک اتصال سریع‌تر، مطمئن‌تر، با تاخیر کمتر و پایدارتر خواهید داشت.

فرکانس کاری ۶ گیگاهرتز می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دهد و چون یک فرکانس برای ارتباطات نزدیک و خلوت‌تر است؛ در نتیجه پایداری بیشتر و تاخیر کمتری نسبت به فرکانس ۵ گیگاهرتز دارد.

در حال حاضر، روترها و مودم‌های زیادی در بازار با استاندارد Wi-Fi 6E عرضه شدند اما روترهای وای فای ۶ بیشتر رایج هستند.

چه دستگاه‌هایی از اپل دارای Wi-Fi 6E هستند؟

به طور کلی، اپل دیرتر از سایر شرکت‌ها استاندارد Wi-Fi 6E را به دستگاه‌های خود افزود. فهرست دستگاه‌هایی که دارای وای فای Wi-Fi 6E هستند را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • ۱۱-inch iPad Pro (2022)
  • ۱۲.۹-inch iPad Pro (2022)
  • ۱۴-inch MacBook Pro (2023)
  • ۱۶-inch MacBook Pro (2023)
  • Mac mini (2023)
  • Mac Studio (2023)
  • Mac Pro (2023)

احتمالا تا یک ماه دیگر، باید گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس را هم به فهرست دارندگان وای فای ۶ ایی اضافه کنیم ولی آیفون ۱۴ کماکان در وای فای ۶ باقی مانده است.

آیفون ۱۵ پرو با Wi-Fi 6E برای کاربر ایرانی چه مزیتی دارد؟

بدون تعارف هیچ!

در غالب خانه‌های ایرانی، متاسفانه هنوز خبری از وای فای ۵ و وای فای ۶ نیست؛ چه برسد به روتر یا مودم روتر Wi-Fi 6E.

اینکه یک گوشی به دست بگیرید که دارای وای فای ۶E است؛ ماهیتا چیز بدی نیست و قطعا فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید، در افزایش سرعت وای فای و اینترنت شما تاثیرگذار هستند ولی هنگامی می‌توانیم از مزیت‌های واقعی Wi-Fi 6E صحبت کنیم که مودم، روتر دارای Wi-Fi 6E و اینترنت چند صد مگابیتی داشته باشیم.

این نکته را هم باید بگوییم که از اواخر امسال میلادی، دستگاه‌های وای فای ۷ وارد بازار می‌شوند و طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، سال ۲۰۲۴ با انبوهی از گوشی و لپ‌تاپ و روتر Wi-Fi 7 روبرو خواهیم بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
macrumors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا