وای‌فای

روترهای هیبریدی هواوی معرفی شدند: مش وای‌فای و پاورلاین برای حل مشکل وای‌فای

هواوی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی دنیا در نمایشگاه CES 2018 از روترهای بی‌سیم هیبریدی رونمایی کرد که در نوع خودشان جالب هستند.

نام این روترها WiFi Q2 است و طبق گفته هواوی می‌خواهد دو مشکل اساسی وای‌فای (سرعت کم و محدوده پوشش‌دهی) را حل کند. 

هواوی در این روترها دو ایده یا فناوری مش وای‌فای و پاورلاین را با یکدیگر ادغام کرده است و یک روتر ترکیبی ساخته است. این سیستم یک روتر اصلی و مرکزی و چندین روتر تقویت‌کننده دارد که به دیوار و پریز برق به طور مستقیم متصل می‌شوند و می‌توانند با یکدیگر هم در ارتباط باشند.

بنابراین؛ کاربران می‌توانند به تعداد اتاق‌هایی که باید زیر پوشش وای‌فای بروند و از روتر مرکزی دورتر هستند؛ روترهای تقویت‌کننده را خریداری و به دیوار نصب کنند تا هم از طریق امواج رادیویی و هم از طریق شبکه کابلی برق یک شبکه مش وای‌فای ساخته شود.

انتقال اطلاعات روی هوا و کابل‌های برق

این روترها به طور پیش‌فرض روی فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم شدند و یک روتر اصلی یا پایه می‌تواند حداکثر از ۱۶ روتر تقویت‌کننده پشتیبانی کنند. به زبان ساده؛ می‌توانید یک روتر داشته باشید و در ۱۶ اتاق مختلف یا مکان از روترهای کوچک تقویت‌کننده برای ارتباط با یکدیگر نصب کنید. 

این روترها از استاندارد ۸۰۲.۱۱v و قابلیت Seamless roaming سود می‌برند. به‌طوری‌که هواوی مدعی است یک روتر می‌تواند در ۱۰۰ میلی‌ثانیه از یک روتر به روی روتر دیگر سوییچ کند بدون اینکه کاربر متوجه شود. 

سرعت روترهای اصلی و پایه ۱۲۰۰ مگابیت و از نوع AC1200 هستند و روترهای تقویت‌کنند و پاورلاین از سرعت یک گیگابیت بر ثانیه روی خطوط برق سود می‌برند. 

متاسفانه هواوی اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره این روترها نداده است و سوالات زیادی درباره سیستم مش وای‌فای این روترها مطرح است. ناچاریم چند ماهی منتظر باشیم تا این روترها وارد بازار شوند و از نزدیک مشخصات و قابلیت‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

هواوی اعلام کرده است که بسته سه‌تایی این روترها به قیمت ۳۵۰ دلار است که هر سه روتر از نوع روتر اصلی و مرکزی پایه هستند. برای بسته سه‌تایی با یک روتر پایه و دو روتر تقویت‌کننده هستند. قرار است این روترها از ماه آوریل وارد بازار شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا