آموزش

چگونه از روتر خودمان برای اینترنت استارلینک استفاده کنیم؟

آیا می‌خواهید از روتر مش وای فای خود استارلینک استفاده کنید؟ با خرید یک آداپتور ساده می‌توانید روتر خود را به کار ببرید

سرانجام تجهیزات اینترنت استارلینک وارد ایران شدند و اینک بازار آموزش نصب و راه‌اندازی استارلینک و خرید دیش ماهواره‌ای آن و تجهیزات دیگرش داغ است.

فعلا، تجهیزات استارلینک به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود و براساس برخی گزارش‌ها، فروش تجهیزات استارلینک از ۳۵ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان برای خریدار آب می‌خورد که شامل دیش ماهواره‌ای، روتر استارلینک، کابل‌ها و سایر تجهیزات نصب و راه اندازی این اینترنت ماهواره ای است.

اما اگر کمی باهوش باشید؛ می‌توانید از روتر خودتان به جای روتر مش وای فای استارلینک استفاده کنید و این‌گونه، حداقل چند میلیون تومان پول کمتری بپردازید.

ما در مطلب «آیا می‌توانیم از روتر خودمان برای اینترنت استارلینک استفاده کنیم؟» که پیش‌تر منتشر شده؛ توضیح دادیم که می‌توانیم از هر روتری به جای روتر استارلینک استفاده کنیم و اتفاقا روترهای خانگی که در بازار هستند؛ قدرت و سرعت بهتری نسبت به روتری دارند که اسپیس‌ایکس برای استارلینک عرضه می‌کند.

حالا، در این مقاله می‌خواهیم بگوییم چگونه یک روتر خوب برای اینترنت استارلینک انتخاب کنیم و بعد چگونه آن را نصب و پیکربندی کنیم تا بهترین سرعت اینترنت را در خانه داشته باشیم.

در خلال این آموزش، کلی اطلاعات و نکات جالب و مهم دیگر درباره آموزش نصب تجهیزات اینترنت استارلینک یا نحوه کار آن بیان می‌کنیم.

چرا باید روتر خودمان را برای استارلینک استفاده کنیم؟

اگر به روتر استارلینک نگاه کرده باشید؛ متوجه می‌شوید که هیچ اتصال یا درگاه اضافی ندارد. فقط یک درگاه شبکه اترنت برای اتصال کابل برق PoE و یک اتصال دیگر برای دیش دارد و دیگر هیچ خبری از درگاه‌های اترنت و USB نیست.

در عوض، برخی از روترهای رده بالای بازار، تا ۸ درگاه شبکه اترنت لن هزار مگابیتی و حتی درگاه‌های ۲.۵ و ۵ گیگابیت دارند. تعداد زیاد درگاه شبکه اترنت به شما اجازه می‌دهد چاپگر، دستگاه ذخیره‌سازی شبکه NAS یا هارددیسک اکسترنال، لپ‌تاپ، کامپیوتر، کنسول بازی، تلویزیون یا هر دستگاه دیگری که یک درگاه RJ45 دارد را به روتر وصل کنید.

اگر تعداد دستگاه‌های زیادی داشته باشید که باید از طریق کابل شبکه به اینترنت وصل شوند؛ قطعا روتر استارلینک به درد شما نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید: ایران اینترنت ماهواره ای رقیب استارلینک را می‌سازد

افزون بر این، ممکن است شما در یک خانه بزرگ زندگی کنید یا بخواهید اینترنت استارلینک را میان چندین واحد مسکونی و یک مجتمع با تعداد زیادی کاربر به اشتراک بگذارید. احتمالا، روتر استارلینک برای شما مناسب نیست و پوشش‌دهی و سرعت وای فای پایینی خواهد داشت.

این روزها، می‌توانید یک روتر مش وای فای با چندین نود بخرید و خانه‌ای با مساحت ۵۰۰ متر مربع و چندین طبقه را وای فای پرسرعت بدهید.

ضمن اینکه اگر یک کاربر گیمر و استریمر باشید و نیاز به ویژگی‌های پیشرفته و اضافه روی روتر بی‌سیم خود پیدا کنید؛ باز هم روتر استارلینک چیز خاصی به شما نمی‌دهد و اصلا قابل مقایسه با روترهای گیمینگ حتی رده متوسط بازار نیست.

اینجا است که باید به فکر استفاده از روتر خودتان بیفتید؛ البته اگر یک روتر قوی یا روتر مش وای فای خوب برای جایگزینی با روتر استارلینک دارید.

با آداپتور اترنت استارلینک شروع کنید

استارلینک یک فروشگاه لوازم جانبی (https://shop.starlink.com) دارد که فقط برای اعضا و کاربران اینترنت استارلینک در دسترس است و در آن انواع دیش های ماهواره ای استارلینک، کابل‌ها و تجهیزات جانبی آن را می‌فروشد.

آموزش نصب و راه اندازی استارلینک

شما برای گسترش شبکه خود روی استارلینک، می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کنید و تجهیزات مورد نیازتان را بخرید. همین طور، برای استفاده از یک روتر شخص ثالث یا همان روتر خودتان، نیاز به مراجعه به این فروشگاه دارید.

برای شروع، باید آداپتور اترنت استارلینک (Starlink Ethernet Adapter) را به قیمت ۲۵ دلار خریداری کنید. هنوز نمی‌دانیم این آداپتور را چگونه می‌توان در ایران پیدا کرد یا خرید ولی قطعا با رایج شدن استفاده از اینترنت استارلینک در کشور، فروشگاه‌های لوازم جانبی استارلینک نیز رونق می‌گیرند.

آداپتور اترنت استارلینک، وسیله‌ای است که بین دیش ماهواره و روتر وای فای درون خانه شما نصب می‌شود و یک اتصال کابلی دیگر به شما می‌دهد تا برای وصل کردن تجهیزات خود به اینترنت استارلینک استفاده کنید.

پس، این آداپتور اترنت می‌تواند برای اتصال یک لپ‌تاپ، کامپیوتر گیمینگ، تلویزیون، چاپگر و حتی هارددیسک اکسترنال به اینترنت استارلینک ایده‌آل باشد. حتی می‌توانید یک روتر یا سیستم مش وای فای جداگانه را به آن متصل کنید. برای افرادی که می‌خواهند از استارلینک در مجتمع مسکونی یا تجاری استفاده کنند؛ اتصال یک سوئیچ یا روتر میکروتیک بسیار جذاب خواهد بود.

استارلینک چگونه کار می‌کند

وقتی یک روتر یا سیستم مش وای فای یا سوئیچ ۸ پورت نصب کنید؛ دیگر همه مشکلات شما حل شده و می‌توانید بالاترین پوشش‌دهی و سرعت اینترنت را روی وای فای داشته باشید و هر تعداد که نیاز دارید؛ دستگاه به اینترنت ماهواره ای وصل کنید.

نصب و استفاده از این آداپتور اترنت ساده است. به جای اینکه کابل شبکه دیش ماهواره را مستقیم به روتر استارلینک وصل کنید؛ ابتدا آن را به آداپتور اترنت متصل کرده و بعد یک کابل شبکه از آداپتور به روتر بکشید.

بیشتر بخوانید: ماجرای پشتیبانی نسل جدید آیفون‌ها از اینترنت استارلینک چیست؟

اما برای استفاده از تجهیزات خودتان روی استارلینک باید چند نکته را خوب توجه کنید:

۱- روتر استارلینک از نسل قدیمی استاندارد وای فای (۸۰۲.۱۱ac) پشتیبانی می‌کند ولی این روزها روترهای وای فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) و حتی روترهای WiFi 6E رایج هستند.

بنابراین، وسوسه‌انگیز است که روتر وای فای ۶ خود را جایگزین روتر وای فای ۵ استارلینک کنید ولی از آن طرف، احتمالا سرعت اینترنت شما در بهترین حالت به طور میانگین زیر ۲۰۰ مگابیت باشد که برای یک روتر وای فای ۶ کم است و نمی‌تواند کارایی و سرعت مورد انتظار را بدهد.

پس، باید صبر کنید تا سرعت اینترنت استارلینک بیشتر شود و مثلا به ۵۰۰ مگابیت برسد و بعد سراغ روتر وای فای ۶ خودتان برای این سرویس بروید یا اینکه روتر جدید خود را روی استارلینک نصب کرده ولی منتظر بمانید تا سرعت بیشتر و بیشتر شود.

۲- شاید لازم باشد وارد تنظیمات شبکه اپلیکیشن استارلینک شوید و حالت Bypass را برای اتصال استارلینک به یک روتر جداگانه فعال کنید. این تنظیم برای اتصال دستگاه‌هایی مانند چاپگر و NAS به آداپتور اترنت استارلینک نیاز نیست.

آیا به روتر مش وای فای استارلینک نیاز داریم؟

اضافه کردن یک روتر مش وای فای، تنها راهکار گسترش پوشش‌دهی وای فای برای اینترنت استارلینک نیست.

شاید روتر استارلینک خیلی قوی نباشد و نتواند کل یک خانه بزرگ را پوشش بدهد یا هیچ درگاه اترنت اضافه‌ای برای اتصال دستگاه‌های دیگر ندارد و حتی از چراغ LED و کلید روشن/خاموش و وای فای نیز برخوردار نیست اما یک ویژگی دارد که شرکت اسپیس‌ایکس زیاد روی آن مانور می‌دهد.

روتر استارلینک از ویژگی مش وای فای (Mesh Wi-Fi) پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با پرداخت ۱۳۰ دلار برای هر نود اضافه، روتر اصلی استارلینک را به یک سیستم مش وای فای برای گسترش پوشش‌دهی خانه خود استفاده کنید. هر حساب کاربری می‌تواند سه روتر مش وای فای به شبکه متصل کند. این روترها مشابه یکدیگر هستند و همگی از وای فای ۵ بهره می‌برند.

روتر اینترنت استارلینک

مزیت افزودن روتر دوم استارلینک چیست؟ بدون سیم‌کشی یا خرید اکستندر و پاورلاین و دستکاری شبکه، می‌توانید پوشش‌دهی وای فای استارلینک را دو برابر کنید.

روتر دوم، سیگنال‌ها را از روتر اصلی متصل به دیش استارلینک دریافت می‌کند و می‌تواند پوشش‌دهی وسیع‌تری نسبت به روتر اصلی داشته باشد؛ چون در نقطه‌ای نصب شده که دقیقا شما نیاز دارید.

بسیاری از کاربران استارلینک عنوان کردند با روتر اصلی استارلینک مشکلی ندارند و پوشش‌دهی وای فای خوبی داشته است و حتی در خانه‌هایی با مساحت ۲۰۰ متر مربع یا خانه‌های دوبلکس نیز وای فای قوی دریافت کردند اما باز دلایلی برای خرید گره‌های روتر مش وای فای بیشتر وجود دارد.

اگر خانه شما بسیار بزرگ است و شامل باغچه یا چندین بخش می‌شود و مثلا شما می‌خواهید در آلاچیق انتهای باغ نیز وای فای داشته باشید؛ باید نودهای بیشتری نصب کنید.

اگر خانه شما دارای اسکلت‌های چوبی یا دیواره‌های بتنی ضخیم است؛ احتمالا در چندین نقطه خانه با وای فای مرده روبرو هستید و هیچ سیگنالی دریافت نمی‌شود؛ پس باید در این نقطه‌ها روتر استارلینک را بکارید.

اگر در مکان‌های مختلفی از خانه نیاز به درگاه شبکه اترنت دارید؛ مثلا در یک اتاق برای کنسول بازی و در سالن اصلی برای تلویزیون یا در آشپزخانه و اتاق کودک برای دستگاه‌های IoT که نصب کردید؛ باز هم باید گره‌های بیشتری اضافه کنید.

پس، هم می‌توانید روتر اصلی و اولیه استارلینک را به یک سیستم مش وای فای با افزودن روترهای استارلینک بیشتر، تبدیل کنید و هم روتر مش وای فای خودتان را اضافه کنید.

نصب و راه اندازی روتر مش وای فای استارلینک

اگر شما نیاز به یک نود وای فای اضافه دارید؛ راه‌اندازی آن ساده است و جزئیات فنی به طور کامل در اپلیکیشن استارلینک توضیح داده شده است. در واقع، سخت‌ترین مرحله، پیدا کردن یک نقطه خوب برای اتصال نود جدید است.

اتصال به اینترنت ماهواره ای

ابتدا، روتر جدید را در محلی که سیگنال خوبی از روتر اصلی می‌گیرد؛ قرار دهید. این نقطه باید نزدیک‌ترین مکان به جایی باید که وای فای مرده است و شما می‌خواهید سیگنال‌دهی در آن نقطه را تقویت کنید.

یک قانون ساده برای یافتن بهترین نقطه وجود دارد: به سمت نقطه ضعیف حرکت کنید؛ حالا این نقطه در طبقه بالای خانه است یا انتهای باغ یا راهرو اتاق‌ها. سپس، روتر مش وای فای دوم را در دورترین نقطه‌ای که هنوز سیگنال‌های وای فای قوی دریافت می‌شود؛ نصب کنید.

در حالی که استارلینک، برخلاف دیگر روترهای مش وای فای، نقطه دقیقی برای نصب نودهای اضافی مشخص نمی‌کند ولی توصیه کرده است میان دو نود بیشتر از دو اتاق فاصله نباشد تا بهترین کارایی را بدهند.

پس از این بهترین نقطه برای نصب روتر استارلینک دوم را پیدا کردید؛ آن را به پریز برق بزنید. اپلیکیشن استارلینک را باز کنید و منتظر بمانید تا گره جدید شناسایی شده و به برنامه افزوده شود.

پس از آن باید دستورالعمل‌های گفته شده در اپ استارلینک را دنبال کنید تا گره جدید با روتر اصلی جفت شده و به وای فای وصل شود.

اگر نیاز به افزایش پوشش‌دهی وای فای خود داشتید؛ باید گره سوم را هم خریداری و اضافه کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
PCMag

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا