وای‌فای

آی‌پی-کام AP340: اکسس‌پوینت سقفی PoE برای هتل‌ها و رستوران‌ها

مکان‌های عمومی با ترافیک و چگالی کاربری بالایی مواجه هستند. چند ده نفر می‌خواهند به‌طور هم‌زمان به یک اکسس‌پوینت متصل شوند و از اینترنت استفاده کنند.

پس طبیعی است دستگاه‌های اکسس‌پوینتی که باید در این مکان‌ها نصب شوند، هم از نظر مشخصات سخت‌افزاری و هم از نظر نوع طراحی و مدیریت ترافیک باید متفاوت با اکسس‌پوینت‌های معمولی بازار باشند.

شرکت IP-Com یک اکسس‌پوینت سازمانی به‌نام AP340 دارد که برای نصب در هتل‌ها، شرکت‌ها و مکان‌های عمومی با چگالی بالا طراحی‌شده است.

معرفی اکسس‌پوینت دیواری AP340

این دستگاه در ابعادی کوچک با سطحی صاف و دایره‌ای طراحی‌شده تا به‌راحتی روی دیوار و سقف نصب شود. طراحی دایره‌ای بهترین انتخاب در اکسس‌پوینت‌های سقفی(Ceiling/Wall Mount) است، چون امواج رادیویی را به هر سو منتشر کرده و دسترسی مکانی یکسانی برای کاربران به وجود می‌آورد. این دستگاه می‌تواند حداکثر ۳۰ کاربر یا دستگاه را به‌طور هم‌زمان پوشش‌دهی کند.

اکسس‌پوینت AP340 از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند.

از دو آنتن ۳ دسی‌بلی سود می‌برد و به یک درگاه شبکه اترنت LAN یک گیگابیتی مجهز است. چراغ LED روی دستگاه تعبیه‌شده و درگاه اترنت زیر دستگاه در دسترس است تا در دید عموم قرار نگیرد و فقط در مواقع نیاز، استفاده شود.

این درگاه LAN از فناوری و قابلیت PoE به همراه استاندارد ۸۰۲.۳af سود می‌برد. این قابلیت اجازه می‌دهد دستگاه‌های دیگر شبکه مانند دوربین‌های نظارتی، سیستم‌های VOIP و اکسس‌پوینت‌های دیگر با کابل شبکه به AP340 وصل شوند و هم ارتباطات دیتا و هم مصرف انرژی برق داشته باشند و دیگر به‌طور مستقیم به برق وصل نشوند.

اکسس‌پوینت‌های دارای قابلیت PoE اجازه می‌دهند نصب و راه‌اندازی شبکه سریع‌تر، راحت‌تر و با انعطاف‌پذیری بیشتری انجام شود. به‌علاوه، هزینه‌های راه‌اندازی شبکه را هم کاهش می‌دهند و از کابل‌کشی و برخی اتصالات غیرضروری اجتناب می‌کنند.

انتخاب خودکار باندهای رادیویی

اکسس‌پوینت AP340  شرکت IP-Com می‌تواند به‌صورت تنهایی در یک شبکه نصب شود یا این‌که با دیگر اکسس‌پوینت‌ها و اکسس‌کنترلرهای IP-Com جفت شده و شبکه گریدی از اکسس‌پوینت‌ها برای پوشش دادن منطقه‌ای بزرگ و همین‌طور تعداد زیادی کاربر بسازد.

این دستگاه به جدیدترین مکانیزم‌های احراز هویت و امن‌سازی شبکه‌های بی‌سیم مانند WPA-PSK و ۸۰۲.۱X مجهز شده و امکان دسترسی از راه دور یا از طریق پنل مدیریتی تحت وب را فراهم می‌کند تا کنترل و مدیریت دستگاه‌های متصل به شبکه ساده‌تر صورت گیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته AP340 می‌تواند انتخاب هوشمند و خودکار فرکانس‌های رادیویی و سطح قدرت سیگنال‌ها برای غلبه بر عوامل محیطی یا جلوگیری از تداخل با دیگر امواج رادیویی و شبکه‌های بی‌سیم باشد.

قابلیت دیگر، تعریف و مدیریت VLAN با استفاده از پنل مدیریتی یا کنترلر AP برای مدیریت و گروه‌بندی بهتر کاربران و دستگاه‌ها در شبکه است. روی هر دستگاه AP340 تا چهار شبکه بی‌سیم یا SSID قابل‌تعریف است. مدیران شبکه می‌توانند SSID را پنهان یا امواج وای‌فای را غیرفعال کنند تا امنیت بیشتری برای شبکه تامین شود.
از دیگر امکانات و قابلیت‌های این اکسس‌پوینت می‌توان به WMM ،APSD ،DHCP Server، امکان به‌روزرسانی فریم‌ویر، پشتیبان‌گیری و زمان‌بندی ری‌استارت سیستم از راه دور اشاره کرد.

حرف آخر

اکسس‌پوینت‌های دیواری باید تنظیمات و ویژگی‌هایی داشته باشند که در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط یا مکان‌های عمومی مانند هتل‌ها، کتابخانه‌ها، کافه‌ها و نظایر این‌ها قابل استفاده باشند.اکسس‌پوینت AP340 دقیقا چنین امکاناتی را دارد و برای مصارف سازمانی طراحی و توسعه داده‌شده است.

*این مطلب در شماره ۲۰۷ ماهنامه شبکه منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا