آموزش

چرا باید نام پیش‌فرض روترمان (SSID) را عوض کنیم؟

روترهای بی‌سیم و اکسس‌پوینت‌ها از یک نام اختصاصی برای شبکه بی‌سیم استفاده می‌کنند که اصطلاحا SSID (سرنام  Service Set Identifier) گفته می‌شود.

این دستگاه‌ها در کارخانه با یک SSID پیش‌فرض پیکربندی می‌شوند که نام شبکه ما پس از راه‌اندازی دستگاه نیز خواهد بود. به طور مثال، ممکن است نام‌های «لینک‌سیس»، «نت‌گیر»، «وایرلس» و حتا «default» برای SSID پیش‌فرض انتخاب شده باشد. همین نام‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی درباره شبکه ما، نوع دستگاه، فریم‌ویر دستگاه، تنظیمات شبکه بی‌سیم و تنظیمات امنیتی به دیگران بگویند.

کافی است یک همسایه ما یا یک خرابکار و هکر؛ نرم‌افزار ساده چند کیلوبایتی روی موبایل خود نصب کند تا SSID تمام دستگاه‌های روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت اطراف‌اش را ببیند. یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی که باید پس از خرید یک روتر یا اکسس‌پوینت انجام دهیم؛ تغییر نام شبکه یا SSID آن است.

چگونه SSID یک روتر بی‌سیم را پیدا کنیم؟

SSID همان نام روتر یا نام شبکه بی‌سیم ما است. وقتی دستگاه را روشن کنید؛ در گوشی‌های موبایل یا کامپیوتری که کارت شبکه بی‌سیم دارد؛ می‌توانید نام شبکه یا روتر را ببینید اما برای دسترسی به SSID در پنل مدیریتی تحت وب دستگاه‌تان مراحل زیر را طی کنید:

۱- یک مرورگر وب باز کنید و آدرس IP دسترسی به پنل مدیریتی روتر را وارد کنید. غالب روترها از آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ استفاده می‌کنند. همین آدرس یا آدرسی که در دفترچه راهنمای روتر نوشته شده است را وارد نوار آدرس مرورگر وب کنید و با نام کاربری و رمز عبور وارد پنل مدیریتی دستگاه شوید.

۲- روی منوی Wireless یا تنظیمات Wireless کلیک کنید.

۳- نام شبکه یا روتر یا SSID دستگاه شما در فیلد (SSID)مWireless Network Name  نوشته شده است.

اگر تصمیم به تغییر SSID دارید …

چه هنگامی می‌توانید SSID یک روتر یا شبکه را تغییر دهید و چه تاثیراتی روی شبکه دارد؟ در جواب باید گفت هر زمانی که اراده کنید؛ می‌توانید وارد پنل مدیریتی تحت وب دستگاه شده و SSID را تغییر دهید. با یک بار ریست شدن دستگاه به طور خودکار SSID تغییر می‌کند و شبکه بی‌سیم قطع خواهد شد.

تمامی دستگاه‌هایی که به شبکه بی‌سیم متصل بودند باید دوباره از ابتدا شبکه یا SSID جدید را انتخاب و رمزعبور را وارد و ذخیره کنند. اما تغییر SSID روی کارایی و سرعت شبکه تاثیری ندارد.

نکته مهم در تغییر SSID این است که از یک نام مشابه با شبکه‌های دیگر استفاده نشود؛ چون وجود دو شبکه با یک نام کاربران دیگر را سردرگم و به اشتباه می‌اندازد. اگر این شبکه‌ها باز باشند و نیازی به رمزعبور نباشد؛ ممکن است یک کاربر به اشتباه به شبکه بی‌سیم دیگری متصل شود. باید تلاش کنید نام اختصاصی خود را برای SSID استفاده کنید که با نام شبکه دیگران متفاوت باشد.

در تغییر SSID این نکات را رعایت کنید:

۱- از نام، نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی برای ساختن نام SSID استفاده نکنید.

۲- از هیچ‌یک از کلمات عبور ویندوز یا حساب ایمیل و کارت‌های اعتباری خود استفاده نکنید.

۳- از نام‌های شک‌برانگیز و مرموز یا نام‌های مخرب استفاده نکنید.

۴- یک SSID شامل تعدادی حروف و اعداد بسازید.

۵- یک نام طولانی یا حداقل نزدیک به حداکثر طول کلمه SSID بسازید.

۶- به صورت دوره‌ای سعی کنید نام SSID خود را تغییر دهید.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا