راهنمای خرید

تفاوت مودم روترهای ADSl/VDSL تی‌پی لینک آرچر VR600 و VR900

خواننده‌ای سوال کردند کدام‌یک از مودم‌های وی‌دی‌اس‌ال تی‌پی‌لینک آرچر VR600 و VR900 برای خرید مناسب‌تر هستند؟

در حقیقت، تفاوت این دو مودم چیست و چرا نزدیک ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان تفاوت قیمتی دارند؟ برای کاربران خانگی خرید کدام‌یک به صرفه‌تر است و آیا ۸۰۰ هزار تومان هزینه بیشتر برای خرید تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۹۰۰ ارزش دارد؟

در حالی که مودم‌های VR600 و VR900 جزو بهترین مودم‌های VDSL بازار ایران هستند؛ اما رده بالاترین مودم‌های VDSL شرکت تی‌پی‌لینک نیستند و مدل‌هایی مانند VR۲۶۰۰ و VR۲۸۰۰ هنوز وارد ایران نشده‌اند.

هر دو مودم VR600 و VR900 پس از مودم معروف VR400 عرضه شدند و هم از نظر طراحی و هم از نظر سرعت روی فرکانس‌های مختلف وای‌فای تفاوت‌هایی با VR400 دارند.

اما تنها تفاوت اساسی دو مودم روتر وی‌دی‌اس‌ال VR600 و VR900 در سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. مودم آرچر VR600 در این فرکانس سرعتی ۳۰۰ مگابیتی دارد ولی مودم آرچر VR900 در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۴۵۰ مگابیتی ارائه می‌دهد.

هر دو مودم از نظر طراحی، درگاه‌های ارتباطی گیگابیتی، سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز و بسیاری مشخصات دیگر مشابه هم هستند. هر دو مودم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۳۰۰ مگابیتی دارند ولی تفاوت در سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز باعث می‌شود مودم VR600 سرعتی ۱.۶ گیگابیتی و مودم VR900 سرعتی ۱.۹ گیگابیتی داشته باشد.

پس، مودم تی‌پی‌لینک وی‌آر ۹۰۰ سریع‌تر و به ظاهر از نظر کارایی بهتر است.

هر دو مودم در استانداردهای ADSL و VDSL مشابه هم هستند و هیچ تفاوتی ندارند. در استانداردهای بی‌سیم هم به استاندارد وای‌فای ۵ متکی هستند. هر دو مودم سه آنتن خارجی دو بانده، پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱ گیگاهرتز و فناوری‌هایی مانند Beamforming دارند.

تفاوت برای کاربران خانگی؟

سوال اساسی این است که تفاوت مودم‌های VR600 و VR900 برای چه گروهی از کاربران سودمند است و ارزش هزینه کردن ۸۰۰ هزار تومان یا ۱ میلیون تومان بیشتر را دارد؟

اگر کاربران خانگی هستید که غالب دستگاه‌های وای‌فای شما روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هستند یا تعداد زیادی دستگاه وای‌فای برای اتصال به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارید و استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز برایتان مقدور نیست یا فقط یکی دو دستگاه روی آن کار می‌کنند؛ خرید مودم تی‌پی‌لینک آرچر VR900 منطقی است.

در غیر این صورت، اصلا تفاوت این دو مودم را احساس نخواهید کرد و بهتر است همان مودم VR600 را خریداری کنید تا صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم داشته باشید.

توجه کنید استاندارد وای‌فای هر دو مودم مشابه و درگاه‌های ارتباطی گیگابیتی یکسانی دارند. یعنی برای افرادی که می‌خواهند با کابل شبکه به این مودم‌ها وصل شوند؛ هیچ تفاوتی وجود ندارد.

قیمت مودم VR600 در بازار ایران حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است ولی قیمت مودم VR900 در مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. کجا میشه این مودم VR900روخرید آیا به روزترش ۲۰۲۰ تو بازار موجوده یا که منتظر بمونیم بیاد تو بازار با تشکر

    1. سلام
      باید بگردید ببینید کدام فروشگاه دارد. من روی مقداد آی‌تی، آی‌تی‌بازار و شیپور دیدم. بعید می‌دانم مدل به‌روزترش به این زودی‌ها وارد بازار ایران شود.

  2. سلام مودم(مودم-روتر بی‌سیم AC1200 تی پی-لینک مدل Archer VR400_V2)برای خونه ای با مساحت ۲۰۰ متر جوابگو هست ؟؟برد این مودم چقدر هستش؟؟

    1. سلام
      بستگی به کار و نیازتان دارد. اگر در حد کارهای روزانه و وصل شدن به اینترنت برای وبگردی و شبکه های اجتماعی و اینستاگرام و تلگرام و … نیاز دارید بله مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی آر ۴۰۰ در یک خانه ۲۰۰ متری جوابگو است.
      ولی اگر کارهای سنگین‌تری مانند استریم ویدئو و بازی دارید و فاصله از مودم زیاد است؛ شاید کمی اذیت کند.
      در کل پوشش‌دهی مودم بسیار خوب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا