راهنمای خرید

من یک کاربر خانگی هستم؛ برای اتصال یک کامپیوتر، لپ‌تاپ و چند گوشی به اینترنت کدام مودم ADSL را خریداری کنم؟

گاهی اوقات سوال‌ و جواب رد و بدل شده میان من و یک خواننده عزیز سایت شبکه‌چی خودش یک مقاله مفصل و راهنمای خرید است. بارها پیش خودم فکر می‌کنم شاید این چیزها سوال کاربران زیادی باشد و من خبر ندارم. شاید بهتر باشد بقیه خواننده‌های سایت هم در جریان قرار بگیرند.

اگر شما هم به دنبال یک مودم روتر ADSL خوب خانگی هستید؛ سوال و جواب‌های زیر را بخوانید و دنبال کنید. برای کوتاه شدن مقاله و تلف نکردن وقت، جملات اضافی و سلام و علیک و تشکر و خواهش و … را از این پرسش و پاسخ‌ها حذف کردم:

مهدی:

بنده به عنوان یک کاربر خانگی بخواهم از یک کامپیوتر خانگی با یک لپ‌تاپ و به طور همزمان ۳ الی ۴ موبایل استفاده کنم؛ چه نوع مودمی را پیشنهاد می‌دهید؟

چون نظرات و پیشنهادات تو سایت‌های مختلف فراوان و آدم رو سر در گم می‌کنند.

البته بنده تا الان از اینترنت موبایل استفاده می‌کنم ولی به علت هزینه زیاد بسته‌ها دیگر مقرون به صرفه نیست و اینکه میخواهم کامپیوتر و لپ‌تاپ را هم به اینترنت وصل کنم.

بنده بعد از کلی تحقیق (البته تو سایت‌های مختلف و البته هنوز سر درگم) به چند مودم زیر رسیدم. راهنمایی کنید کدام‌یک برای خرید مناسب‌تر است و اینکه اگر خودتان مودم بهتری سراغ دارید معرفی کنید:

۱_ مودم دی لینک مدل ۲۷۵۰unew
۲_ مودم دی لینک مدل ۲۷۴۰u
۳_ مودم تی می لینک ۸۹۶۱n
۴_مودم تی پی لینک ۸۹۶۱nd

میثاق:

تمام این مودم‌ها مشخصاتی نزدیک به هم دارند و فقط در مواردی چون درگاه USB و نکات ریز دیگر با هم تفاوت‌هایی دارند.
اگر به درگاه USB نیاز دارید مودم دی‌لینک ۲۷۵۰ را بخرید
اگر به درگاه USB نیاز ندارید مودم تی‌پی‌لینک ۸۹۶۱N را بخرید.
مودم زایکسل MWG1312-T20B هم برای مصارف شما خوب است. درگاه‌های صد مگابیتی کافی و یک درگاه USB دارد و از اینترنت VDSL پشتیبانی می‌کند.

مهدی:

بین این سه مدل مودم که در ذیل نامشون رو می‌برم گیر کردم و نمیدونم کدوم یک نسبت به بقیه برتر است.

لطفا راهنمایی آخر رو بکنید.

چون که در مرحله خرید هستم و هر کدوم را که شما اوکی بدهید بنده می‌خرم (اونی که از هر نظر کامل‌تر باشه، سرعتتش بالا باشه، آنتن دهیش قوی باشه برای خونه به متراژ ۱۵۰ متر مربع میخوام، داغ نکنه، قطعی کمتر داشته باشه، به راحتی هک نشه و با دوام باشه).
۱_ دی لینک ۲۷۵۰unew
۲_ دی لینک ۲۷۴۰u
۳_ تی پی لینک ۸۹۶۱n (نکته:خود ۸۹۶۱n سه ورژن داره v1 و v2 و v3 نمیدونم کدومشون بهتر است)

در ضمن بنده ترجیح میدم که خریدم از این دو تا مارک (دی لینک و تی پی لینک) باشه که امتحان پس داده هستند.
این مارک و یا مدل ها تا سقف ۱ میلیون تومان اگه مدل بهتری سراغ دارید راهنمایی کنید. چون با این قیمت‌های سر به فلک کشیده میخواهم چند سالی ازش استفاده کنم و به این زودی قصد تعویض ندارم.
در ضمن من در یکی از استان‌های غربی کشور زندگی میکنم که VDSL وصل نیست و فکر نکنم به این زودی‌ها هم بیاد. آیا اصلا لازم بنده مودم ADSL و VDSL بگیرم یا همون مدل‌هایی که نام بردم کافی هستند؟

میثاق:

۱- توصیه من این است که یک مودم ADSL/VDSL بگیرید که بعد دوباره نخواهید تعویض کنید. البته خود شرکت‌های سرویس‌دهنده هم مودم VDSL می‌دهند ولی خوب مودمی که شما از بازار بخرید کجا مودمی که اون‌ها می‌دهند کجا. اگر خواستید مودم VDSL بگیرید من در این رنج قیمتی زایکسل VMG1312-T20B را پیشنهاد می‌کنم. مودم بهتر از آن تی‌پی‌لینک TD-W9970 است که البته گران‌تر و در حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

۲- اگر مودم روتر ADSL می‌خواهید بخرید؛ هر دو مودم DSL-2740U و TD-W8961N خوب هستند و در بازار ایران جواب پس دادند و کلی از کاربران خریدند و راضی بودند. من با هر دوی این مودم‌ها و به ویژه دی‌لینک ۲۷۴۰U کار کردم و واقعا برای یک کاربر خانگی خوب هستند. ببینید کدام‌یک را می‌توانید در ایران و این روزها گیر بیاورید سریع بروید و بخرید.

من در فروشگاه‌ها مودم ۲۷۴۰U را ندیدم ولی دیجی‌کالا مودم تی پی‌لینک TD-W8961N را امروز موجود دارد ولی با قیمت ۸۲۰ هزار تومان می‌دهد (خرید از سایت دیجی‌کالا). سایت‌های دیگر مانند سایت مقداد آی‌تی این مودم را ارزان‌تر و نزدیک ۷۰۰ هزار تومان می‌فروشند (خرید از سایت مقداد آی‌تی).

۳- بین نسخه‌های یک مودم مثلا ورژن ۱ و ۲ و ۳ برای ما ایرانی‌ها تفاوتی نیست و فقط در برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی که قوانین و استانداردهای خاص خود را دارند؛ مهم است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ما اینترنت td lte و adsl و فیبر نوری هست که بین adsl و td lte موندم مصرفم بیشتر دانلودی و اپلود کردن ویدیو هست پیشنهاد شما بین این دوتا سرویس کدوم بهتره و مودم مربوت به هر سرویس بهم پیشنهاد بدید خیلی ممنون چون بدجوری گیر کردم البته بودجه واسه مودم تقریبا یکو نیم نهایت دو درنظر گرفتم مرسی مهندس جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا