راهنمای خرید

آیا مودم هواوی B818 با اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت کار می‌کند؟

چند روز پیش، مودم رده بالای هواوی B818 را معرفی کردیم و گفتیم چند فروشگاه به صورت محدود و ظاهرا استوک آن را وارد بازار ایران کردند.

هواوی B818 یک مودم ۴G LTE با سرعت بالای یک گیگابیت است و از LTE Cat 19 سود می‌برد. یکی از شاخص‌ترین و جدیدترین مودم‌های ۴G رومیزی هواوی محسوب می‌شود که توسط برخی از اپراتورهای معروف دنیا از جمله وودافون به مشتریان داده شده است.

این مودم از وای‌فای دو بانده AC1200 و درگاه‌های LAN گیگابیتی برخوردار و به MIMO 3×3 مجهز است.

مطمئنا این مودم با سیم‌کارت و اینترنت FDD-LTE یا ۴G رایج اپراتورهای موبایل ایران سازگاری دارد ولی آیا از اینترنت TD-LTE نیز پشتیبانی می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید؛ دو اپراتور اصلی و مادر تی‌دی‌ال‌تی ایران یعنی ایرانسل و مبین‌نت از فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کنند که باندهای رادیویی B42 و B43 می‌شود. بسیاری از مودم‌ها فقط تا باند ۲۶۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی کرده و دیگر باندهای بالاتر از آن و به‌ویژه بالاتر از ۳۱۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی نمی‌کنند.

حالا، می‌خواهیم بدانیم مودم هواوی B818 از کدام باندهای رادیویی پشتیبانی می‌کند تا بتوان فهمید با سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت سازگاری دارد یا خیر!

TD-LTE؛ آری یا خیر؟

در بسیاری از سایت‌های رسمی معرفی این مودم، باندهای رادیویی قابل پوشش به شکل زیر نوشته شده است:

LTE: B1/3/5/7/8/20/28/32/38/40/41/42/43 (B41 full band 2496~2690MHz)

این مشخصات به ما می‌گوید روی اینترنت FDD-LTE تا باند ۲۶۰۰ مگاهرتز و روی اینترنت TDD-LTE تا باند ۳۵۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند. پس، باید با سیم‌کارت تی‌دی‌ال‌تی ایران کار کند و بتواند به آنتن‌های tdlte وصل شود.

البته، نباید انتظار داشت روی تی‌دی‌ال‌تی سرعت‌هایی مانند ۴G و مثلا چند صد مگابیت به دست بیاید. سریع‌ترین اینترنت tdlte در ایران که متعلق به ایرانسل است؛ از حداکثر سرعت ۸۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند و بیشتر از آن باز نیست. اینترنت مبین‌نت روی ۴۰ مگابیت بر ثانیه بسته شده است.

به همین خاطر، اگرچه مودم هواوی B818 از TD-LTE پشتیبانی می‌کند ولی خرید آن با هدف انداختن سیم‌کارت TD-LTE روی آن، چندان منطقی نیست و توصیه نمی‌شود.

شما پولی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان بابت خرید مودمی می‌دهید که عملا نمی‌توانید از ویژگی‌ها و مزایای آن استفاده کنید. جز اینکه بخواهید بیشتر اوقات از اینترنت ۴G استفاده کنید و در برخی شرایط سراغ اینترنت TD-LTE بروید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    این مودم از فرکانس ۴۲ و ۴۳ پشتیبانی نمیکنه
    تو اینترنت مشخصات این مودم اومده
    Huawei 4G Router 3 Prime B818-263 Specification:
    ۱/۳/۷/۸/۲۸ (۷۰۰/۹۰۰/۱۸۰۰/۲۱۰۰/۲۶۰۰MHz)
    و
    ۳۸/۴۱(۲۵۷۰-۲۶۲۰; ۲۵۰۰-۲۶۹۰ MHz)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا