نقد و بررسی

بررسی هواوی B818: اولین مودم روتر رومیزی گیگابیتی ۴G LTE هواوی

هواوی سال گذشته برای اپراتور وودافون مودم B818 را ساخت و با نام Vodafone Gigacube CAT19 به مشتریان این اپراتور مخابراتی عرضه شد.

مودم B818 را باید اولین مودم روتر رومیزی گیگابیتی هواوی روی شبکه‌های ۴G LTE بدانیم. مودمی که می‌تواند سرعتی بالای ۱ گیگابیت بر ثانیه روی نسل چهارم شبکه‌های موبایل عرضه کند و البته از نظر طراحی بسیار مشابه مودم B618 معروف این شرکت است.

هواوی مودم B818 را در دو مدل B818-260 و B818-263 عرضه کرده است. مدل B818-263 در برخی بازارها با نام Huawei 4G Router 3 Prime نیز شناخته می‌شود.

مانند همه مودم‌های هواوی، این دو مدل در پردازنده و مشخصات سخت‌افزاری مشابه هم هستند و فقط در پشتیبانی از برخی فرکانس‌های رادیویی تفاوت‌هایی با هم دارند.

در برخی سایت‌ها نوشته شده مودم هواوی B818 یک ۵G ready router است و این شائبه را به وجود آورده است که از ۵G پشتیبانی می‌کند. اما ۵G ready router به مودم روتری گفته می‌شود که سرعت بالای یک گیگابیت داشته باشد.

مشخصات هواوی B818

هواوی B818 یک مودم در رده LTE Cat 19 است و حداکثر سرعت دانلود آن به ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. به همین دلیل از این مودم رومیزی ۴G LTE به عنوان ۵G ready router یاد می‌شود. حداکثر سرعت آپلود این مودم نیز ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

در شبکه‌های LTE از MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد تا ۴ فرکانس با هم تجمیع یا CA شوند. در وای‌فای از MIMO 2×3 بهره‌مند است.

در وای‌فای نیز این مودم به طور کامل از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و سرعتی نزدیک به ۱.۲ گیگابیت دارد. ۶۴ دستگاه و کاربر هم به طور همزمان می‌توانند به آن وصل شوند.

گفتیم طراحی مشابه با مودم B618 دارد و از دو درگاه شبکه LAN با سرعت یک گیگابیت سود می‌برد که البته یک درگاه می‌تواند برای مصارف WAN باشد.

مدل B818-263 دارای یک درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن و مصارف VoIP دارد ولی از درگاه USB بی‌بهره است. برعکس آن، مدل B818-260 که در اروپا عرضه شده و شرکت وودافون هم از آن استفاده می‌کند؛ یک درگاه USB داشته و دیگر RJ11 ندارد.

هر دو مدل به دو کانکتور آنتن خارجی مجهز هستند تا کاربر در صورت نیاز بتوانید گیرندگی دستگاه را تقویت کند.

مودمی فوق‌العاده؛ اگر پولش را دارید

مودم هواوی B818 به طور کامل با برق شهری کار می‌کند و فاقد باتری است. در پنل جلویی این مودم روتر چراغ‌های LED نشان‌دهنده قدرت شبکه موبایل، روشن بودن دستگاه، وای‌فای، درگاه LAN و مود دستگاه مشاهده می‌شود.

پنل مدیریتی این مودم روتر امکانات نسبتا خوبی دارد. اجازه می‌دهد روی هر فرکانس رادیویی یک شبکه میهمان راه‌اندازی شود؛ برای هر فرکانس رادیویی می‌توان دو SSID مجزا تعریف کرد و با اپلیکیشن HiLink هواوی سازگاری دارد.

گفته می‌شود این مودم وارد ایران شده و با قیمت ۹ میلیون تومان به فروش می‌رود. قطعا مودم هواوی B818 بهتر و قوی‌تر از مودم B618 است که قیمتی نزدیک به ۷ میلیون تومان دارد و یکی از به‌روزترین و مدرن‌ترین مودم‌های ۴G هواوی و جهان محسوب می‌شود.

البته، اگر پول خریدش را داشته باشیم و مهم‌تر از آن ارزش خرید این مودم برای نیاز و کارمان بالا باشد. اگر دوست دارید با بهترین مودم‌های رومیزی ۴G دیگر بازار ایران آشنا شوید؛ مطلب زیر را از دست ندهید:

۵ مودم رومیزی ۴G برتر بازار ایران


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا