راهنمای خرید

۵ دلیل برای نخریدن مودم ۳G

اگر کمی آینده‌نگر باشید؛ یک مودم 4G ارزان به جای مودم و دانگل 3G می‌خرید

در حالی‌که داریم این روزها درباره اینترنت و مودم ۵G صحبت می‌کنیم و دیگر مودم‌های ۴G LTE ما را راضی نمی‌کنند؛ در کمال تعجب هنوز شاهد خرید و فروش مودم‌ها و دانگل‌های ۳G در بازار ایران هستیم.

اگر سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزنید؛ با انبوهی از مودم‌های ۳G پیشنهادی مواجه می‌شوید. شاید زیاد نتوان به یک فروشنده و فروشگاه خرده گرفت چرا هنوز مودم ۳G برای فروش دارد یا سعی دارد آن‌ها را به مشتریان بفروشد ولی باید تعجب کرد چرا یک فرد در سال ۲۰۲۱ میلادی و ۱۴۰۰ شمسی یک مودم ۳G خریداری می‌کند.

شاید خیلی سریع جواب بدهید که هنوز در برخی مناطق پوشش شبکه موبایل ۴G در دسترس نیست و کاربران این مناطق مجبور هستند مودم ۳G برای اتصال به اینترنت خریداری کنند.

من کاملا با بخش نخست این صحبت موافق هستم. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاییز ۱۳۹۹ گزارش داد هنوز حدود ۲۱ میلیون نفر در ایران از شبکه ۳G استفاده می‌کنند. 

همراه اول بیش از ۱۱ میلیون، ایرانسل بیش از ۷ میلیون و رایتل کمتر از یک میلیون مشترک ۳G دارند. بنابراین، هنوز تعداد زیادی کاربر و مشترک و مشتری ۳G داریم که البته بخشی از آن‌ها مربوط به گوشی‌های موبایل ۳G است و نه لزوما دسترسی به شبکه ۳G.

اما این آمارها دلیلی بر خرید مودم ۳G نیست. به این ۵ دلیل روشن و واضح:

۱- مودم‌های ۴G از شبکه‌های ۳G پشتیبانی می‌کنند

همین چند روز پیش در جواب یک خواننده عزیز که پرسیده بود آیا همه مودم‌های ۴G از شبکه‌های ۳G پشتیبانی می‌کنند یا خیر؛ پاسخ مفصلی نوشتم و گفتم شما با خیال راحت مودم ۴G بخرید و به هر شبکه ۳G و ۲G وصل شوید.

شما وقتی یک مودم ۴G می‌خرید؛ هر زمان که در منطقه شما دسترسی به شبکه‌های ۴G فراهم شود؛ می‌توانید به اینترنت با سرعت بهتر فورجی وصل شوید ولی وقتی یک مودم قدیمی ۳G می‌خرید؛ دیگر امکان اتصال به اینترنت ۴G در هیچ نقطه‌ای از کشور را ندارید و باید پس از مدتی دوباره یک مودم ۴G بخرید.

منطقی است همیشه دستگاهی بخرید که بیشتر به درد آینده شما بخورد تا اینکه در حال استفاده کنید. همه مودم‌ها و دانگل‌های ۴G و ۴.۵G از شبکه‌های ۳G همراه اول، ایرانسل و رایتل پشتیبانی می‌کنند.

اگر در منطقه شما هنوز شبکه‌های ۳G فعال هستند؛ یک مودم ۴G سبک و ارزان انتخاب کنید و تا زمانی که پوشش شبکه شما ۴G نشده؛ از آن استفاده کنید. افزون بر اینکه، اگر به هر منطقه دیگری بروید که ۴G است؛ می‌توانید از اینترنت بهتری استفاده کنید.

۲- به‌زودی شبکه‌های ۳G خاموش می‌شوند

بهمن ماه سال گذشته، رگولاتوری از تصمیم اپراتورهای تلفن همراه برای خداحافظی با شبکه‌های ۳G در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ خبر داد.

یعنی نهایتا اینترنت ۳G تا سه سال دیگر در دسترس است و پس از آن مودم‌های ۳G به هیچ دردی نمی‌خورند و حتی در سطل اشغال هم جایی برای آن‌ها نیست چون برای محیط زیست خطرناک هستند.

اپراتورهای تلفن همراه در حال سوئیچ به شبکه‌های ۵G هستند و ناچاراند برای آزادسازی برخی باندهای رادیویی و ظرفیت‌های خود، به تدریج سوئیچ‌های شبکه‌های ۳G را خاموش کنند.

بنابراین، اگر امروز شما یک مودم ۳G خریداری کنید؛ برای دستگاهی هزینه کردید که تا دو سال دیگر بالااستفاده استفاده است. در صورتی که خرید مودم ۴G این عیب بزرگ را ندارد و حداقل می‌دانیم تا ۵ سال دیگر شبکه‌های ۴G در دسترس هستند.

۳- قیمت مودم ۴G ارزان‌تر از مودم ۳G است

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید مودم ۳G، قیمت ارزان‌تر آن است. کاربران تصور می‌کنند اگر یک مودم ۳G بخرند؛ چون الان مودم‌های فورجی در بورس هستند؛ پس خیلی ارزان‌تر تمام شده و پول کمتری می‌پردازند.

فروشنده‌ها هم به این قضیه دامن می‌زنند. یک فروشنده تعداد مودم ۳G دارد و برای بازاریابی آن‌ها به مشتری می‌گوید اگر یک مودم ۳G بخرید ۲۰۰ هزار تومان می‌شود ولی مودم ۴G بالای ۵۰۰ هزار تومان است.

اما اگر درست به قضیه نگاه کنیم و بلندمدت را در نظر بگیریم به همراه سرعت و کیفیت و پایداری شبکه و مسایل دیگر، مودم‌های ۴G ارزان‌تر برای ما تمام می‌شوند.

من امروز یک مودم ۳G به قیمت مثلا ۲۰۰ هزار تومان می‌خرم ولی باید دو سال دیگر یک مودم فورجی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان دوباره خریداری کنم (با فرض محال ثابت ماندن قیمت‌ها طی دو سال). پس چرا امروز ۵۰۰ هزار تومان برای خرید یک مودم ۴G ندهم؟

۴- مودم ۴G سریع‌تر از مودم ۳G است

مودم‌های ۴G با فناوری به‌روزتر و سخت‌افزار قدرتمندتری نسبت به مودم‌های ۳G ساخته شدند. از تکنیک‌های رادیویی و فناوری‌های مختلفی سود می‌برند تا کیفیت شبکه، انتن‌دهی و سرعت بهتری داشته باشند.

اگر دو مودم ۴G و ۳G را کنار هم قرار دهید و به یک شبکه ۳G وصل کنید؛ مشاهده خواهید کرد که سرعت و کیفیت شبکه از جمله پینگ اینترنت روی مودم ۴G بهتر است.

به علاوه، سرعت و کیفیت وای‌فای مودم‌های ۴G قابل مقایسه با وای‌فای مودم‌های ۳G نیست. یک مودم ۳G نهایتا از ۱۰ کاربر پشتیبانی می‌کند و قابلیت نصب آنتن خارجی ندارد ولی مودم‌های ۴G چه رومیزی چه همراه و جیبی، حداقل از ۲۵ الی ۳۰ کاربر پشتیبانی کرده و برخی مدل‌ها قابلیت اتصال آنتن خارجی دارند.

۵- مودم‌های ۳G از رده خارج شدند

شما دستگاهی خریداری کردید که سال‌ها است از رده خارج شده و نه گارانتی می‌شود؛ نه آپدیت می‌شود؛ نه قابلیت تعمیر دارد و نه در بازار دست دوم برای فروش مشتری دارد!

اگر کمی آینده‌نگری داشته باشید؛ روی خرید دستگاهی سرمایه‌گذاری می‌کنید که آینده‌دار باشد و بتوانید تا چندین سال از آن استفاده کنید و پس از آن هم به قیمت خوبی بفروشید.

این روزها، قیمت مودم‌های ۴G بسیار پایین آمده است و شما به راحتی با هزینه‌های بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌توانید یک مودم ۴G همراه خوب برای خودتان خریداری کنید.

پیشنهاد می‌کنم به بخش مودم‌های ۴G دیجی‌کالا سری بزنید و از بین مدل‌های رده پایین و ارزان‌قیمت آن یک مدل برای خودتان انتخاب کنید و از خرید مودم یا دانگل ۳G کاملا صرف‌نظر کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا