فناوری

خداحافظی تدریجی با اینترنت ۳G؛ هرچه زودتر موبایل خود را ۴G کنید

کم‌کم شبکه ۳G در حال خاموش شدن است و باید هرچه سریع‌تر همه تجهیزات خود را ۴G کنیم!

البته، کاربران ایرانی فعلا نزدیک به ۲ سال وقت دارند تا از شبکه‌های ۳G به سوی شبکه‌های ۴G بروند ولی در سایر کشورها و از جمله کشورهای پیشرفته از نظر زیرساخت اینترنت، زمان خداحافظی با ۳G فرا رسیده است.

نشریه پیوست طی گزارشی اعلام کرد اپراتورهای تلفن همراه در دنیا همچون ودافون، در سال‌های اخیر در حال خداحافظی با شبکه ۳G بوده‌اند تا از فرکانس‌های این فناوری برای ۴G یا حتی ۵G استفاده کنند.

اپراتورهای موبایل ایرانی دارند بررسی می‌کنند چه زمانی تجهیزات شبکه ۳G را خاموش کنند؛ شاید سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ دیگر در ایران ۳G نداشته باشیم.

شبکه‌های ۳G در دنیا کاملا منسوخ شده و مشترکان بسیار معدودی دارند که آن‌ها هم مشترکان نهایی نیستند و بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌هایی با زیرساخت و تجهیزات شبکه ۳G هستند که نتوانستند هنوز به ۴G ارتقا دهند. به همین دلیل، اپراتورهای موبایل در این کشورها در صدد خاموش کردن سرورها و شبکه‌های ۳G هستند.

اما داستان ۳G در ایران بسیار متفاوت است و هنوز تعداد زیادی مشترک نهایی در حال استفاده از باندهای رادیویی و آنتن‌های شبکه‌های ۳G هستند. در واقع، در بسیاری از مناطق روستایی یا دورافتاده و حوه شهری، آنتن ۴G در دسترس نیست و کاربران به شبکه‌های ۳G و حتی ۲G وصل می‌شوند.

به گزارش سایت زومیت؛ آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که تا پایان پاییز امسال، حدود ۲۱ میلیون نفر از شبکه ۳G استفاده می‌کنند؛ این آمار در برابر بیش از ۵۵ میلیون مشترک شبکه ۴G قرار دارد. در این میان، همراه اول بیش از ۱۱ میلیون، ایرانسل بیش از ۷ میلیون و رایتل کمتر از یک میلیون مشترک دارد که از نسل سوم ارتباطات استفاده می‌کنند.

آیا اپراتورهای موبایل ایرانی می‌خواهند ۳G را خاموش کنند؟

مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول اعلام کرده این اپراتور از چند ماه پیش، مطالعات خود برای خاموش کردن شبکه ۳G را آغاز کرده است اما خداحافظی با این شبکه‌ها در سال‌های ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد. دلیل این امر هم کاملا مشخص است؛ شبکه‌های ۴G و ۵G در حال رشد هستند و باید فرکانس‌های رادیویی ۳G در خدمت این شبکه‌ها قرار گیرند.

طاهری‌بخش می‌گوید: «هرچه مصرف ۴G بیشتر می‌شود، باید از فرکانس‌های ۲G و ۳G کم شده و به ۴G داده شود و به جایی می‌رسیم که مصرف ۳G از درصدی پایین‌تر می‌آید و به‌صرفه نیست که روشن بماند.»

همراه اول می‌گوید مصرف دیتای ۳G در شبکه آن‌ها به زیر ۲۰ درصد رسیده است.

اپراتور ایرانسل هم در حال بررسی وضعیت شبکه‌های ۳G در ایران و رفتن به سوی خاموش کردن این شبکه است. مدیرعامل ایرانسل در این زمینه می‌گوید: «از نظر فنی، فکر می‌کنم بهتر باشد ۳G را خاموش کنیم؛ چون گوشی‌ها یا فیچرفون هستند که دیتا ندارند و ۲G را پشتیبانی می‌کنند یا گوشی هوشمند هستند که ۴G را پشتیبانی می‌کنند.»

مدیرعامل ایرانسل اذعان می‌کند که روی شبکه آن‌ها هم ترافیک ۳G بسیار کم است و کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که کدام روش بهتر است. بخشی از مشکل به این برمی‌گردد که ۲۰ الی ۲۵ درصد گوشی‌های در دست مردم یا فیچرفون هستند یا هنوز از ۴G پشتیبانی نمی‌کنند.

در ایران هنوز ۲۱ میلیون کاربر از شبکه ۳G استفاده می‌کنند که آمار بسیار بالایی به نسبت سایر کشورها است.

اپراتور رایتل که در سال ۹۱ نسل سوم ارتباطات را وارد ایران کرد، اکنون در تهران ۱۰۶۰ سایت دارد که همگی ۴G هستند. مدیرعامل رایتل می‌گوید این اپراتور درحال ارتقا شبکه‌ی خود در شهرهای مختلف است.

فناوری ۳G در سال ۱۹۹۸ در دنیا معرفی شد ولی با تاخیری ۱۴ ساله وارد بازار ایران شد و به همین جهت از دنیا عقب‌تر هستیم.

جالب است بدانید که مشترکان و متصل‌شوندگان به شبکه‌های ۲G از ۳G بیشتر است و اپراتورهای موبایل قصد ندارند شبکه‌های ۲G را خاموش کنند.  این نسل ارتباطی به‌ دلیل ارائه‌ی خدمات پایه‌ی تلفن همراه (مکالمه و پیامک) همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در ایران شبکه ۲G حدود ۱۵ میلیون مشترک دارد و در واقع، بیشترین پوشش جمعیتی مربوط به این نسل از ارتباطات است.

چگونه از ۳G به ۴G کوچ کنیم؟

کاربران عادی دردسر زیادی برای مهاجرت از شبکه‌های ۳G به سوی شبکه‌های ۴G ندارند.

اگر یک گوشی ۳G دارید که احتمالا بسیار قدیمی است و مثلا ۶ الی ۷ سال پیش خریداری کردید؛ می‌توانید با یک گوشی تلفن همراه ۴G جایگزین کنید. اسمارت‌فون‌های ۴G در سال‌های اخیر بسیار ارزان‌تر شدند و شما با ۲ الی ۳ میلیون تومان می‌توانید یک گوشی ۴G بگیرید.

اخیرا، ایرانسل عرضه گوشی ایرانی ویرا V5 ساخت صاایران را آغاز کرده است که یک گوشی ۴G با قیمت ۳ میلیون تومان است. ده‌ها گوشی ارزان‌قیمت ولی خوش ساخت و با کیفیت ۴G در بازار پیدا می‌شود.

کاربران ایرانی باید هرچه زودتر اسمارت‌فون، تبلت، مودم و دانگل ۳G خود را به ۴G تبدیل کنند

اگر یک مودم ۳G دارید که احتمالا هم از سرعت اینترنت آن به ستوه آمدید؛ باز می‌توانید یک مودم همراه ۴G خریداری کرده و جایگزین آن کنید یا از اینترنت گوشی موبایل ۴G خود به صورت هات‌اسپات استفاده کنید.

دانگل‌های ۳G را هم می‌توان کنار گذاشت و از دانگل‌های ۴G استفاده کرد.

به هر حال، اگرچه هنوز کاربران ایرانی فرصت دارند از شبکه‌های ۳G استفاده کنند ولی قطعا با شروع عرضه شبکه‌های ۵G، شاهد خاموش شدن سرورها و تجهیزات ۳G از سوی اپراتورهای موبایل به صورت تدریجی خواهیم بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. خیلی بهتر میشه چون از خطوط همراه اول وقتی تماس میگیری خودکار میره روی ۳g یعنی عملا کیفیت مکالمه کاهش پیدا میکنه و همچنین کیفیت اینترنت نسل ۴ بهتر میشه چون فرکانس های نسل ۳ اختصاص پیدا میکنه به نسل ۴ همچنین از قابلیت volte استفاده بیشتری میشه در این صورت (همین الان هم فعاله منتها بیشتر اوقات مکالمه سویچ میشه روی ۳g که این اصلا جالب نیست)
    قابلیت Voce over lte صدا روی ۴g

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا