راهنمای خرید

۱۰ سوییچ برتر شبکه مناسب کاربران خانگی و اداری کوچک

سوییچ یکی از دستگاه‌های شبکه است که کاربری‌های مختلفی دارد و کاربران خانگی یا اداری بدان نیاز خواهند داشت. سوییچ‌های مختلفی با مشخصات سخت‌افزاری و امکانات نرم‌افزاری در بازار یافت می‌شود که گاهی انتخاب را سخت می‌کند. 

در انتخاب یک سوییچ؛ ابتدا تعداد درگاه‌ها و سرعت آن‌ها اهمیت دارد. در مرحله بعدی بحث «مدیریتی» یا «غیرمدیریتی» سوییچ پیش کشیده می‌شود و توان خروجی، جدول آدرس‌دهی، بافر، PoE و غیره در اولویت‌های بعدی هستند. 

سوییچ اصطلاحا «مدیریتی» به امکانات نرم‌افزاری و پنل مدیریتی تحت وب یا دسکتاپ برای کنترل و مدیریت سوییچ مجهز شده است. در ساده‌ترین مدل؛ می‌توانید همانند روترهای بی‌سیم یا مودم‌های ADSL از طریق پنل مدیریتی تحت وب به فریم‌ویر و تنظیمات سوییچ دسترسی داشته باشید. 

سوییچ اصطلاحا «غیرمدیریتی» هیچ‌گونه ابزار و پنل مدیریتی برای مدیریت دستگاه ندارد و فقط به صورت Plug & Play نصب و استفاده می‌شود. 

در ادامه این مطلب؛ می‌خواهیم ده سوییچ شبکه اترنت مناسب برای کاربران خانگی یا کاربران اداری کوچک (SOHO) را معرفی کنیم. با هر نیازی می‌توانید یکی از سوییچ‌های زیر را انتخاب و شبکه خود را راه‌اندازی کنید. در انتخاب این سوییچ‌ها؛ چندین سایت مرجع محک‌زنی و بررسی سوییچ‌های شبکه را انتخاب و با مقایسه بهترین سوییچ‌های معرفی شده روی آن‌ها؛ فهرست زیر را ساختیم. سعی شده است در هر رده و نیازی یک سوییچ خانگی/اداری انتخاب شود تا هر کاربری با هر نیازی بتواند یک مدل برای خودش انتخاب کند. 

TP-Link TL-SF1005D: سوییچ ۵ درگاه صد مگابیتی

یک سوییچ بسیار ساده غیرمدیریتی برای کاربران خانگی با ۵ درگاه اترنت ده/صد مگابیتی. این سوییچ خیلی ساده و سریع نصب و راه‌اندازی می‌شود و نیازی به مدیریت یا پیکربندی خاصی ندارد. سوییچ را به برق زده و کابل‌های شبکه متصل به دستگاه‌های مختلف را به درگاه‌های RJ45 سوییچ متصل کنید. این سوییچ از استاندارد 802.3x پشتیبانی می‌کند و تمام بسته‌های درون شبکه را به صورت کامل دریافت و به جلو هدایت خواهد کرد. چراغ‌های LED روی دستگاه شما را از وضعیت شبکه آگاه می‌کنند. از سیستم‌عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند و یکی از بهترین سوییچ‌های دسکتاپ محسوب می‌شود. قیمت آن در بازار حدود ۳۰ هزار تومان است. 

TP-Link TL-SG1005D: سوییچ ۵ درگاه هزار مگابیتی

اگر به دنبال یک سوییچ دسکتاپ غیرمدیریتی ۵ درگاهه با سرعت هزار مگابیت می‌گردید؛ TL-SG1005D یکی از بهترین‌های بازار است. درگاه‌های این سوییچ از MDI و MDIX پشتیبانی و مصرف انرژی موثری دارند(به گفته خود تی‌پی‌لینک ۸۵ درصد بهینه‌سازی مصرف انرژی اتفاق می‌افتد). از استاندارد 802.3x برای افزایش قابلیت اطمینان در ارسال و فیلترینگ بسته‌ها پشتیبانی می‌کند و بدون فن است. حداکثر مصرف انرژی آن ۳ وات و نصب و راه‌اندازی آن به صورت plug and play است. قیمت این سوییچ در بازار ایران ۷۵ هزار تومان است. 

Zyxel GS105SV2: سوییچ ۵ درگاه هزار مگابیتی

یک سوییچ ۵ درگاهه هزار مگابیتی غیرمدیریتی دیگر که از قابلیت Auto-MDI/MDIX پشتیبانی می‌کند و براساس معماری ذخیره و ارسال بسته‌های شبکه است. از فریم‌های Jumbo با حداکثر اندازه ۹ کیلوبایت پشتیبانی کرده و مجهز به پروتکل IGMP نسخه ۱ و ۲ است. میزان حافظه بافر ۱۲۸ کیلوبایت و توان خروجی در Switching fabric برابر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. جدول آدرس‌های مک این سوییچ هم ۲ کیلوبایت است. این سوییچ نیز به راحتی روی میزکار یا دیوار نصب شده و با اتصال کابل‌های شبکه بدان؛ راه‌اندازی می‌شود. مزیت ویژه این سوییچ؛ دسته‌بندی درگاه‌ها براساس اولویت سرعت است. قیمت این سوییچ در سایت آمازون ۱۶ دلار است. 

Linksys SE3008: سوییچ ۸ درگاه هزار مگابیتی

سوییچ‌های ۸ درگاهه را با یک مدل از لینک‌سیس شروع می‌کنیم. در این مدل از 802.3x دوطرفه و یک طرفه پشتیبانی می‌کند و ۸ درگاه هزار مگابیتی آن مجهز به قابلیت Auto-MDI/MDIX هستند. درگاه‌های غیرفعال وارد مود خواب می شوند و مصرف انرژی کمی دارند. از قابلیت QoS برای شناسایی ترافیک ویدیو و صدا و اولویت‌دهی به درگاه‌های مبتنی بر این ترافیک برخوردار است و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. این سوییچ اصطلاحا از معماری non-head of line blocking استفاده می‌کند که اجازه نمی‌دهد یکی از درگاه‌ها با خاطر ترافیک شبکه بلوکه شود. این سوییچ برای کاربران مالتی‌مدیا، گیمرها و شبکه‌های مبتنی بر VoIP بسیار مناسب است. بدون نیاز به دانش فنی می‌توانید این سوییچ را راه‌اندازی کنید و به جنس بدنه و کیفیت ساخت قطعات درون آن اطمینان کنید. قیمت این سوییچ در سایت آمازون ۳۷ دلار است.

TP-Link TL-SG108E: سوییچ ۸ درگاه هزار مگابیتی

این دستگاه چیزی فراتر از یک سوییچ مدیریتی است و می‌تواند کنترل کل شبکه را با چند کلیک به دست بگیرد. شما با این سوییچ می‌توانید یک پهنای‌باند ۱۶ گیگابیتی روی ۸ درگاه RJ45 هزار مگابیتی به دست بیاورید. هریک از این درگاه‌ها می‌توانند به طور خودکار خرابی‌های کابل‌ها را تشخیص داده و گزارش دهند. این دستگاه می‌تواند بسته‌هایی با حجم حدود ۱۲ مگابیت را با فریم‌های Jumbo اندازه ۱۶ کیلوبایت ارسال کند. بافر حافظه ۲ مگابایت است و جدول آدرس MAC اندازه‌ای ۸ کیلوبیتی است. این ترکیب مشخصات سخت‌افزاری می‌تواند سریع‌ترین شبکه گیگابیتی را برای شما بسازد. این سوییچ می‌تواند به صورت دسکتاپ یا نصب در رک به طور ساده راه‌اندازی شود. سوییچ TL-SG108E به اندازه کافی هوشمند است تا بتواند دستگاه‌های غیرفعال را تشخیص داده و مصرف انرژی آن ۴.۴۸ وات است. قیمت این سوییچ روی سایت آمازون ۳۰ دلار است.

NETGEAR 8-Port Gigabit PoE Web Managed Switch: سوییچ ۸ درگاه هزار مگابیتی با قابلیت PoE

اجازه بدهید یک سوییچ قدرتمند ۸ درگاه با قابلیت PoE نیز معرفی کنیم. هر ۸ درگاه این سوییچ می‌توانند پهنای‌باند ۲ هزار مگابیتی فراهم کنند و چهار درگاه نیز قابلیت PoE با قدرت ۵۳ وات دارند. این قابلیت می‌تواند دستگاه‌های متصل به سوییچ را از برق بی‌نیاز کند. این سوییچ مجموعه‌ای از امکانات و ویژگی‌ها سطح بالایی مانند IGMP، QoS، VLAN و مقابله با DDOS دارد. یعنی با استفاده از این سوییچ می‌توانید یک شبکه پرسرعت با کمترین تهدیدات داشته باشید. این سوییچ توان خروجی ۱۶ گیگابیتی با حداکثر تعداد آدرس‌های MAC برابر ۴۰۰۰ عدد و قابلیت تعریف ۳۲ گروه VLAN دارد. قیمت این سوییچ ۹۰ دلار است.

Netgear ProSafe GS116NA: سوییچ ۱۶ درگاه هزار مگابیتی غیر مدیریتی

به سراغ سوییچ‌های ۱۶ درگاهه برویم. ProSafe GS116NA یک سوییچ گیگابیتی با تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی است که یک سوییچ در شبکه‌های اترنت سطح متوسط باید داشته باشد. اندازه فریم Jumbo این سوییچ ۱۶ کیلو است اندازه بافری ۲۵۰ کیلوبایت دارد. ورودی‌های جدول آدرس‌های MAC این دستگاه نیز ۸ هزار عدد است. این سوییچ نت‌گیر پهنای‌باندی ۳۲ گیگابیتی با سرعت ۲ هزار مگابیت بر ثانیه دارد و با قابلیت‌هایی مانند TOS و QoS آن را بسیار قدرتمند می‌سازد. با این وجود؛ یک سوییچ ۱۶ گیگابیتی غیرمدیریتی است و به سادگی با اتصال دستگاه‌های مختلف به سوییچ شروع به کار می‌کند. هر دستگاهی با هر سیستم‌عاملی می‌تواند به این سوییچ متصل شود. این دستگاه می‌تواند به راحتی ویدیوهای ۴K را استریم کند و برای ویدیوکنفرانس‌ها استفاده شود. قیمت این سوییچ روی سایت آمازون ۸۰ دلار است. 

Trendnet TEG-S16DG: سوییچ ۱۶ درگاه هزار مگابیتی غیرمدیریتی

این سوییچ از فناوری GREENnet با کاهش مصرف انرژی ۷۰ درصدی بهره می‌برد. یک سوییچ ۱۶ درگاهه گیگابیتی است که هر درگاه می‌تواند پهنای‌باند ۲ هزار مگابیتی و در مجموع توان خروجی ۳۲ گیگابیتی فراهم کند. همه درگاه‌ها به Auto-MDIX مجهز هستند و کل بافر حافظه اندازه‌ای ۲ مگابیتی است. اندازه فریم‌های Jumbo برابر ۹۲۱۶ بایت و جدول آدرس‌ها ۸ کیلوبیتی است. این سوییچ برای شبکه‌های SMB بازار یک گزینه بسیار خوب محسوب می‌شود و از کمترین تاخیر و نویز برخوردار است. قیمت این سوییچ در بازار و سایت آمازون ۶۹ دلار است.

Cisco SG300-20: سوییچ ۲۰ درگاه هزار مگابیتی

وقتی در حوزه دستگاه‌های سوییچ از سیسکو نام می‌بریم؛ ناخودآگاه سطح توقع و انتظارها بالا می‌رود. معتبرترین سازنده دستگاه‌های سوییچ و روتر شبکه‌های بزرگ سازمانی؛ سوییچ‌هایی برای کاربران خانگی و اداری کوچک نیز دارد. SG300-20 یک سوییچ مدیریتی با ۲۰ درگاه گیگابیتی است که از فریم‌های Jumbo با اندازه ۱۰ کیلوبایتی و حافظه فلش ۱۶ مگابایتی و البته حافظه رم ۱۲۸ مگابایتی سود می‌برد. ورودی‌های جدول آدرس‌های MAC نیز ۱۶ کیلوبیتی است. شما ره قابلیت و ویژگی که برای راه‌اندازی و مدیریت یک شبکه کوچک نیاز دارید را می‌توانید روی این سوییچ پیدا کنید و دیگر نیازی به برشمردن تک‌تک ان‌ها نیست. هیچ‌گونه فن یا نویزی ندارد، پنل مدیریتی آن بسیار کاربرپسند و ساده است، به راحتی نصب و راه‌اندازی می‌شود، قابل برنامه‌ریزی است و یکی از بهترین سوییچ‌های دنیا برای کسب‌وکارهای کوچک است. قیمت این سوییچ روی سایت آمازون ۲۲۱ دلار است. 

TrendNet TEG-240WS: سوییچ هوشمند ۲۴ درگاه هزار مگابیتی با درگاه SFP

به عنوان آخرین سوییچ پیشنهادی در این مطلب می‌خواهیم یک دستگاه ۲۴ درگاه و درگاه‌هایی برای شبکه‌های ۱۰ گیگابیتی معرفی کنیم. در رده سوییچ‌های ۲۴ درگاهه گزینه‌های زیادی در بازار خواهید یافت اما ما به سراغ TEG-240WS رفتیم؛ چون ۴ درگاه SFP دارد. درگاه‌های RJ45 این سوییچ پهنای‌باند ۲ گیگابیتی دارند و در مجموع توان خروجی ۴۸ گیگابیتی شاهد هستیم. یک پنل مدیریتی بسیار ساده برای پیکربندی و راه‌اندازی دستگاه دارد و قابلیت‌هایی مانند SNMP و STP به سادگی تنظیم می‌شوند. ۵۱۲ کیلوبایت حافظه رم برای بافر و اندازه فایل‌های فریم Jumbo برابر ۱۰ کیلوبایت است. این سوییچ از IPv6 و Voice VLAN پشتیبانی می‌کند و با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها می‌تواند مدیریت کل شبکه را به دست بگیرد و اطلاعات را با اطمینان بسیار بالایی در شبکه جابه‌جا کند. قیمت این سوییچ در ایران حدود ۱.۷۰۰ میلیون تومان است. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا