راهنمای خرید

هرگز این ۵ مودم رومیزی سیم‌کارتی را نخرید

در دام مشخصات ظاهری این مودم‌ها نیفتید؛ در بازار مودم‌های با ارزش خرید بهتری وجود دارد

هیچ کاربری دوست ندارد ۲ الی ۳ میلیون تومان پول بدهد و مودمی بخرد که مشکلات فراوانی دارد. مثلا، از باندهای فرکانسی محدودی پشتیبانی کرده و در هر منطقه‌ای یا با هر سیم‌کارت اپراتوری کار نمی‌کند. مشکلات دیگر مودم می‌تواند وای‌فای ضعیف، آنتن‌دهی LTE ضعیف یا پنل کاربری مملو از اشکال و ایراد و باگ باشد.

گاهی اوقات هم یک مودم مشخصات و کارایی خوبی دارد ولی ارزش خرید آن پایین است و شما با همان هزینه می‌توانید مودم‌های بسیار بهتری در بازار پیدا کنید.

ما در این مقاله، می‌خواهیم پیشنهاد کنیم این ۵ مودم رومیزی سیم‌کارتی و ۴G/4.5G زیر را خریداری نکنید. لزوما این مودم‌ها مشخصات بدی ندارند یا از سرعت و کیفیت پایینی برخوردار نیستند و صرفا به نظر ما، مودم‌های بسیار بهتری در بازار یافت می‌شود:

مودم هواوی B622-335

مودم هواوی B622

هواوی اخیرا یک مودم به‌روز شده B612 به نام B622-335 یا ۴G CPE 3 روانه بازار کرده است که در ایران هم وارد شده و به فروش می‌رسد.

در نگاه اول، این مودم بسیار جذاب و بهتر از مودم معروف B612 نشان می‌دهد. مثلا، دارای وای‌فای دو بانده AX1500 یا همان وای فای ۶ است؛ همان ضعف بزرگی که در وای‌فای مودم B612 آزارمان می‌دهد.

اما مودم هواوی B622 در ظاهر، کیفیت ساخت، تجمیع فرکانس، سرعت، آنتن‌دهی و بسیاری از موارد دیگر کاملا مشابه مودم هواوی B612 است؛ ضمن اینکه نسخه b612s-25d از فریم‌ویر و رابط کاربری سود می‌برد که اجازه قفل کردن مودم روی آنتن و دکل خاصی را می‌دهد؛ قابلیت انتخاب باند فرکانسی و تجمیع فرکانس و دستکاری فریم‌ویر را دارد ولی در مودم هواوی B622 از فریم‌ویر جدید و اختصاصی هواوی استفاده شده است که اصلا اجازه چنین کارهایی را نمی‌دهد.

به همین خاطر، به نظر ما خرید مودم b612s-25d هنوز به صرفه‌تر است؛ اگرچه وای‌فای تک بانده داشته و قیمت بالاتری دارد.

مودم هواوی L01s یا HWS32MWA

مودم HWS32MWA

بازار شبکه ایران تشنه مودم‌هایی است که از باندهای رادیویی TDD به‌ویژه باند ۴۳ پشتیبانی کنند و هر مودمی با این ویژگی وارد بازار ایران شود؛ سریعا محبوب و پرطرفدار و پرفروش می‌شود و شرکت‌های ریسلر اینترنت TD-LTE به آن هجوم می‌برند ولی لزوما به معنای خوب بودن این مودم نیست.

مودم هواوی L01s یا HWS32MWA که در برخی بازارها نیز به نام مودم Speed Wi-Fi HOME شناخته می‌شود؛ یک مودم ۴.۵G/TDLTE در رده LTE Cat 9 با سرعت ۴۴۰ مگابیت بر ثانیه است. از اتصال وای فای دو بانده AC نیز سود برده و همزمان ۴۰ کاربر یا دستگاه می‌توانند به آن وصل شوند. روی درگاه شبکه لن نیز سرعتی ۱۲۰۰ مگابیتی می‌دهد.

همه این مشخصات برای یک کاربر اینترنت موبایل در ایران، ایده‌آل و فوق‌العاده هستند ولی مودم HWS32MWA یک عیب بزرگ دارد و آن پشتیبانی از باندهای رادیویی محدودش است. در شبکه‌های TDD-LTE فقط از باندهای B41/B42 و در شبکه‌های FDD-LTE فقط از باندهای رادیویی B1/B18 پشتیبانی می‌کند.

یعنی رسما شما باندهای رادیویی زیادی در ایران از جمله باند رادیویی B7 و B3 و B40 و … را از دست می‌دهید. این مودم برای استفاده از سیم‌کارت ۴.۵g اصلا مناسب نیست و چون فقط از باند ۱ پشتیبانی می‌کند؛ پس تقریبا چیزی به نام تجمیع فرکانس روی FDD ندارید.

مودم هواوی L01s را فقط می‌توانیم یک مودم TDLTE خوب بدانیم که می‌تواند جایگزین مودم‌های TDLTE ارزان قیمت و بی کیفیت بازار شود.

مودم ایرانسل TF-i60 S1

مودم ایرانسل Tf-i60 S1

مودم پر سر و صدایی که توسط ایرانسل در ایران تولید و عرضه می‌شود و لقب اولین مودم ایرانی ایرانسل را گرفت.

مودم ایرانسل Tf-i60 S1 در بسیاری از جهات خواسته از مودم TF-i60 H1 تقلید کند ولی ناموفق بوده و با مشکلات فراوان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وارد بازار شد. از انواع باگ‌های نرم‌افزاری در فریم‌ویر و رابط کاربری بسیار ضعیف و محدود و بسته بودن بسیاری از قابلیت‌ها بگیرید تا برخی مشکلات سخت‌افزاری مانند عدم کار کردن درگاه شبکه LAN گیگابیتی و رفتن روی سرعت ۱۰۰ مگابیت یا قطع شدن وای‌فای و مسایل دیگر!

این مودم اصلا از شرکت هواوی نیست و پردازنده مرکزی آن متعلق به شرکت کره‌ای GCT است. مثلا، در این مودم و روی برد آن جای نصب دو آنتن خارجی هست ولی در بدنه اصلا چنین ویژگی را تعبیه نکردند. برخی از کاربران پس از خرید مودم S1 خودشان با لحیم‌کاری دو آنتن LTE خارجی به آن اضافه کردند.

از مشکلات دیگر مودم S1 این است که درگاه تلفن RJ11 برای تلفن اینترنتی و VoIP ندارد. ضمن اینکه از باندهای فرکانسی کمتری هم نسبت به مودم B612 یا ایرانسل TF-i60 H1 پشتیبانی می‌کند. مودم S1 فقط باندهای شاخص ایرانسل مانند ۳ و ۷ برای FDD و ۴۲ برای TDD را پشتیبانی می‌کند و دیگر از طیف باندهای فرکانسی بسیار متنوع و گسترده روی H1 خبری نیست.

مودم هواوی B612-233

در یک سال اخیر، نسخه‌هایی از مودم B612 به نام B612-233 که دقیقا ساخت شرکت هواوی بوده و از فریم‌ویر و رابط کاربری جدید این شرکت سود می‌برد به جای مودم B612-25d یا ایرانسل TF-i60 H1 وارد بازار شده است.

به تدریج، این مودم سریعا سراسر بازار را گرفت و فروشنده‌های زیادی اقدام به عرضه آن کردند و مردم هم آن را با قیمت کمتر و گاها به تبلیغ اینکه آنلاک است؛ خریداری کردند ولی کم‌کم برخی محدودیت‌ها و ضعف‌های آن مشخص شد.

چون مودم B612-233 کاملا ساخت شرکت هواوی است و دیگر برای اپراتوری نساخته، از فریم‌ویر و webui نسخه‌های جدید خودش استفاده کرده که باعث شده هم آنلاک کردن آن بسیار سخت و گاها غیرممکن باشد و هم برخی ویژگی‌های پرطرفدار و محبوب در میان کاربران مانند دستکاری و مود کردن فریم‌ویر و تغییر باند فرکانسی و تجمیع فرکانس و این‌ها غیر ممکن باشد.

دقت کنید این مودم از نظر سرعت و کارایی و آنتن‌دهی کاملا مشابه با مودم B612s-25d است و فقط قابلیت آنلاک ساده ندارد و پنل کاربری تحت وب آن به انعطاف‌پذیری و کاربردی B612-25d نیست.

مودم دی‌لینک DWR-M921

مودم دی لینک M921

شاید از دیدن نام مودم دی لینک DWR-M921 در فهرست مودم‌هایی که پیشنهاد خرید نمی‌شوند؛ تعجب کرده باشید. تا حدودی حق با شما است؛ مودم M921 از نظر سرعت و کارایی مودم چندان بدی نیست و برای کاربران معمولی که می‌خواهند از اینترنت موبایل در خانه و برای لپ‌تاپ و کامپیوتر و گوشی استفاده کنند؛ شاید یک مودم خوب به شمار برود.

ولی ما اعتقاد دارید مودم‌های رومیزی ۴G بسیار بهتری از M921 در بازار یافت می‌شود. مودم دی‌لینک M921 از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت است و دارای یک وای فای N300 که واقعا این روزها برای کاربران اینترنت کافی نیست!

نباید گول دو آنتن خارجی این مودم را بخورید؛ چون این آنتن‌ها هم برای وای‌فای و هم برای LTE هستند و قدرت گیرندگی چندان زیادی به شما نمی‌دهند.

درگاه‌های شبکه LAN این مود فقط صد مگابیتی هستند و از باندهای فرکانسی TDD ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند.

در بازار، قیمت این مودم حدودا ۲ میلیون تومان است که شما با همین هزینه می‌توانید مودم‌های بهتری مانند تی‌پی‌لینک MR200 یا تی‌پی‌لینک MR400 یا دی‌لینک DWR-M960 خریداری کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    خوب پیشنهاد شما چیه تا ۵میلیون تومان؟
    اینطوری که گفتید چیزی رو نباید بخریم دیگه،تازه میخواستم b622 رو بخرم ممنون میشم راهنماییمون بکنید آنلاک بودن هم برام مهمه.

  2. خوب، بیایید کمی مثبت باشید، ایراد گیری آسان است بدون اینکه توصیه بهتری بکنید، حداقل یکی دو تا توصیه کنید که کمتر ایراد دار باشه, وگرنه ایرادات این شش دستگاه را همه میدونند. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا