راهنمای خرید

بهترین روترهای وای فای MU-MIMO ارزان قیمت

۷ روتر خوش قیمت برای استفاده از فناوری MU-MIMO

روترهای MU-MIMO در بازار پر طرفدار هستند. بسیاری از کاربران دوست دارند با قیمت معقولی، یک روتر MU-MIMO خریداری کنند تا با خیال راحت با چند دستگاه به طور همزمان مشغول استریم و ارسال دریافت اطلاعات روی روتر و اینترنت باشند.

عبارت MIMO مخفف Multiple-Input Multiple-Output است و عبارت MU-MIMO مخفف Multiple User – Multiple-Input Multiple-Output می‌شود یا به زبان ساده، چندین کاربر بتوانند به طور مستقیم و همزمان، با چندین دستگاه ارسال و دریافت اطلاعات روی اینترنت و وای فای داشته باشند.

با ذکر یک مثال، مزیت ویژگی یا فناوری MU-MIMO در یک روتر را بیشتر توضیح می‌دهیم. تصور کنید در خانه یک کامپیوتر گیمینگ، یک تلویزیون و یک لپ‌تاپ دارید و برخی اوقات باید این سه دستگاه همزمان به وای‌فای وصل باشند و کامپیوتر رومیزی مشغول استریم بازی، تلویزیون مشغول استریم یک ویدئو و لپ‌تاپ مشغول آپلود محتواهای مالتی‌مدیا روی وب باشد. در این شرایط، فقط یک مودم یا روتر MU-MIMO می‌تواند اجازه دهد همزمان هر سه دستگاه مشغول ارسال و دریافت داده باشند.

قابلیت MU-MIMO اجازه می‌دهد پهنای‌باند اینترنت میان چندین دستگاه تقسیم شود به‌طوری‌که هر دستگاه بتواند جداگانه مشغول استریم اطلاعات باشد.

برخی از کاربران تصور می‌کنند روترهای MU-MIMO گران‌قیمت هستند و نمی‌توان مثلا با ۲ میلیون تومان یک روتر MU-MIMO خرید. این تصور در اوایل ورود فناوری MU-MIMO به بازار درست بود ولی اکنون چندین سال از آن زمان گذشته و روترهای میان‌رده بازار هم دارای قابلیت MU-MIMO هستند.

روترهای MU-MIMO معمولا از MIMO 2×2 یا MIMO 3×3 یا MIMO 4×4 بهره می‌برند که هریک از این اعداد نشان‌دهنده تعداد استریم جداگانه و همزمان روی یک روتر است.

در ادامه، می‌خواهیم ۷ روتر خوش قیمت بازار با قابلیت MU-MIMO را معرفی کنیم:

شیائومی AIOT AX3600

شیائومی AX3600

خبر خوش اینکه یکی از بهترین روترهای وای فای ۶ ارزان‌قیمت بازار هم از MU-MIMO پشتیبانی می‌کند. سرعت اسمی این روتر در مجموع دو فرکانس وای‌فای به ۳۶۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.  ۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی، ۶ آنتن خارجی جدانشدنی و ۱ آنتن خارجی AIoT دارد و از WPA3 پشتیبانی می‌کند.

یک پردازنده ۴ هسته‌ای کوالکام روی روتر شیائومی AX3600 سوار شده است و با پشتیبانی از ۶ استریم جداگانه می‌تواند مساحتی نزدیک به ۳۰۰ مترمربع را زیر پوشش وای‌فای ببرد.

خرید روتر شیائومی AX3600

هواوی AX3 Wifi 6 Plus

روتر وای فای ۶ هواوی AX3 در بازار ایران قیمتی در حدود ۱.۵ میلیون تومان دارد ولی از مشخصات و قابلیت‌های منحصربه‌فردی مانند سرعت ۳ هزار مگابیتی و قابلیت MU-MIMO برخوردار است. سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ۵۷۴ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز ۲۴۰۲ مگابیت است.

۳ درگاه شبکه LAN گیگابیتی به همراه ۱ درگاه WAN گیگابیتی و ۴ آنتن خارجی است. از پروتکل WPA3 پشتیبانی می‌کند و مزیت بزرگ دیگری آن پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز است. طراحی این روتر جذاب و جالب و مینیمالیستی است ولی کارایی آن برای مصارف خانگی و به‌ویژه دانلودها و استریم‌ها بالا است.

خرید روتر AX3 Wifi 6 Plus

ایسوس RT-AC68U

بهترین روتر MU-MIMO

جزو بهترین روترهای دو بانده AC بازار در سال‌های گذشته بود که دیگر امروزه و با ورود روترهای وای فای ۶، از مد افتاده و یک روتر رده متوسط محسوب می‌شود.

روتر RT-AC68U ایسوس در رده AC1900 و یکی از مناسب‌ترین روترها برای استریم ویدئو و بازی است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۶۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۳۰۰ مگابیتی می‌دهد و ۳ آنتن خارجی دارد تا شاهد MU-MIMO 3×3 باشیم.

روی این روتر هم تعداد کافی درگاه شبکه LAN و WAN ارائه شده و البته دو درگاه USB 2.0 و USB 3.0 دارید. روی روتر RT-AC68U قابلیت‌هایی مانند AiMesh و AiProtection Pro و Malicious site blocking فعال است و می‌توانید شاهد یک پنل کاربری بسیار پیشرفته باشید.

ایسوس RT-AC1300

بهترین روتر MU-MIMO

این روتر در بازار ایران کمتر پیدا می‌شود ولی یکی از ارزان‌ترین روترهای وای فای ۵ ایسوس با قابلیت MU-MIMO است. این روتر در رده AX1300 با ۴ آنتن خارجی است و از MU-MIMO 2×2 سود می‌برد.

به تعداد کافی درگاه شبکه اترنت LAN/WAN گیگابیتی به همراه یک درگاه USB 3.0 دارد ولی از فناوری AiMesh پشتیبانی نمی‌کند. روتر RT-AC1300 ایسوس جزو رده پایین‌ترین روترهای این شرکت است و نباید در پنل کاربری آن انتظار قابلیت‌هایی مانند شتاب‌دهنده بازی، WTFast یا AiProtection را داشته باشید. البته، قابلیت کنترل والدین و تعریف شبکه میهمان را دارد.

تی پی لینک Archer A6/C6

بهترین روتر MU-MIMO

یکی دیگر از روترهای خوش قیمت و در دسترس بازار ایران برای MU-MIMO روتر تی پی لینک آرچر A6 است. قیمت این روتر نیز در بازار ایران حدود ۱.۵ میلیون تومان است.

این روتر در رده AC1200 با ۴ درگاه شبکه LAN و ۱ درگاه WAN گیگابیتی به همراه ۴ آنتن خارجی است. این روتر کاستی‌هایی مانند عدم پشتیبانی از USB یا WPA3 دارد ولی در عوض شما می‌توانید از قابلیت MU-MIMO استفاده کنید. این روتر از فناوری مش وای‌فای OneMesh تی‌پی‌لینک نیز پشتیبانی می‌کند.

در پنل کاربری تحت وب آن نیز می‌توان امکانات نسبتا خوبی مانند کنترل والدین، QoS، تعریف شبکه میهمان و وی‌پی‌ان‌های OpenVPN و PPTP را یافت؛ ضمن اینکه از IPTV نیز پشتیبانی می‌کند.

خرید روتر تی پی لینک C6

تی پی لینک A9/A10

بهترین روتر MU-MIMO

روتر تی‌پی‌لینک AX2600 یا Archer A10 یکی دیگر از روترهای خوش قیمت بازار با قابلیت MU-MIMO است. همین‌‌طور، می‌توان از روتر تی‌پی‌لینک A9 نیز یاد کرد که این قابلیت را دارد.

روتر تی‌پی‌لینک A10 از رده AC2600 با سرعت ۱۷۳۳ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۸۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. ۳ آنتن خارجی و ۱ آنتن داخلی دارد و دارای MU-MIMO 4×4 است. یک پردازنده دو هسته‌ای روی این روتر سوار شده است و از نظر امکانات پنل کاربری، جزو مجهزترین روترهای تی‌پی‌لینک محسوب می‌شود.

دی لینک DIR-867

بهترین روتر MU-MIMO

در میان روترهای میان رده دی لینک می‌توانیم به روتر DIR-867 یا AC1750 با قابلیت MU-MIMO اشاره کنیم.

سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر ۴۵۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر ۱۳۰۰ مگابیت است. ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیتی و ۱ درگاه WAN گیگابیتی به همراه ۴ آنتن خارجی دارد ولی از MU-MIMO 3×3 روی هر دو فرکانس وای فای سود می‌برد.

این روتر می‌تواند جواب‌گوی مصارف خانگی عادی برای کاربران باشد ولی قدرتی مانند روترهای وای‌فای ۶ شیائومی و هواوی یا روتر ایسوس AC68U نمی‌دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
bestwifirouterguide

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا