نقد و بررسی

بررسی روتر وای‌فای ۶ هواوی AX3

تجربه وای‌فای ۶ با کمترین هزینه

شرکت هواوی در اوایل اسفند سال گذشته (فوریه ۲۰۲۰) از اولین روتر وای‌فای ۶ خود به نام AX3 رونمایی کرد. روتری که در طراحی مشابه ولی مشخصات کمی متفاوت توسط برند آنر (زیرمجموعه هواوی) به نام Router 3 نیز برای بازارهای رده پایین و ارزان‌قیمت معرفی شد.

به طور کلی، روتر هواوی AX3 را می‌توان ارزان‌ترین روتر وای‌فای ۶ دانست. آنر این روتر را با قیمت فقط ۳۲ دلار روانه بازارهای هدف خود کرده است ولی هواوی روتر AX3 را با قیمت ۹۹ دلار برای بازارهای جهانی عرضه کرده است.

هواوی برای این روتر از شعار و برچسب تبلیغاتی Wi-Fi 6 Plus استفاده کرده است. موردی که در ابتدا تصور می‌شد بیشتر برای بازاریابی و فروش باشد ولی بررسی از نزدیک و عملی این روتر نشان می‌دهد چندان بی‌ربط هم نیست.

آیا روترهای وای‌فای ۶ واقعا مزایا و مشخصات گفته شده درباره این نسل از وای‌فای را به نمایش می‌گذارند؟ آیا واقعا یک روتر وای‌فای ۶ می‌تواند یک مزیت بزرگ برای خانه‌ها باشد؟ دقیقا چه سرعت و محدوده پوشش‌دهی برای روترهای وای‌فای ۶ داریم؟

در این مطلب می‌خواهیم کمی مفصل درباره روتر هواوی AX3 صحبت کنیم که یک روتر وای‌فای ۶ با مشخصات نسبتا خوب و قیمت مناسب است. همان‌طور که می‌دانید روترهای وای‌فای ۶ غالبا گران‌تر از روترهای وای‌فای ۵ هستند و قیمت‌هایی بالای ۲۰۰ دلار دارند. حالا اگر تصور کنیم حتی این روتر با قیمت ۱۰۰ دلار وارد بازار ایران می‌شود؛ باز هم ارزش یک بررسی را دارد.

وای‌فای ۶ پلاس چیست؟

ابتدا باید درباره عبارت Wi-Fi 6 Plus صحبت کنیم که روی آنتن‌های این روتر دیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید؛ پس از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac که وای‌فای ۵ نامیده می‌شود؛ استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای‌فای ۶ عرضه شد و در اوایل سال ۲۰۲۰ نیز استاندارد پیشرفته‌ آن به نام وای‌فای ۶E به تصویب رسید.

پس، عبارت یا استاندار Wi-Fi 6 Plus چیست و کجای این داستان قرار دارد. با بررسی‌های دقیق‌تر خواهیم فهمید که Wi-Fi 6 Plus تفاوت‌هایی با وای‌فای ۶ دارد. ماجرا این است که هواوی با تعامل و همکاری با موسسه Wi-Fi Alliance، توانسته در سخت‌افزارهای خود بهبودهایی دهد که وای‌فای عرضه شده توسط آن‌ها مشخصات بهتری نسبت به وای‌فای پردازنده‌های شرکت‌های معروفی مانند برودکام و کوالکام داشته باشند.

هواوی برای سخت‌افزارهای خودش که مبتنی بر پلتفرم‌ها و پردازنده‌های Gigahome و Kirin هستند؛ از عبارت Wi-Fi 6 Plus استفاده می‌کند. این سخت‌افزارها فقط شامل مودم و روتر نمی‌شوند و اسمارت‌فن‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر تجهیزات دارای این استاندارد را در برمی‌گیرند.

سخت‌افزارهای وای‌فای ۶ پلاس، تمام ویژگی‌ها و مشخصات وای‌فای ۶ را داشته ولی چندین پیشرفت دیگر را شامل می‌شوند. برای تجربه کامل این ویژگی‌های پیشرفته باید یک روتر هواوی و یک گوشی آنر یا هواوی داشته باشید که هر دو از وای‌فای ۶ پلاس پشتیبانی کنند.

اولین ویژگی پیشرفته در وای‌فای ۶ پلاس، افزایش محدوده پوشش‌دهی است چون در سخت‌افزارهای هواوی از آنتن‌های ۶ دسی‌بل برای سیگنال‌دهی استفاده می‌شود که امواج رادیویی با قدرت بالاتر ارسال می‌کنند و می‌توانند از موانعی مانند دیوار عبور کنند.

پیشرفت بعدی در سطح تراشه است. با تغییراتی که هواوی در power spectral density (PSD) و فناوری‌های طیف‌های پهنای‌باندی تراشه‌های خود داده است؛ اسمارت‌فون‌ها و دیگر دستگاه‌های مجهز به Wi-Fi 6 Plus می‌توانند از حداقل پهنای‌باند ۲ مگاهرتز پشتیبانی کنند ولی در دستگاه‌های وای‌فای ۶ معمولی حداقل از پهنای‌باند ۲۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌شود. این ویژگی باعث بهبود سیگنال‌ها شبکه در مسافت‌های طولانی شده و سیگنال‌های کاذب را از بین می‌برد.

هر دستگاه دیگر دارای استاندارد وای‌فای ۶ نیز می‌تواند با روترهای AX3 کار کند و همان ویژگی‌های وای‌فای ۶ را به دست خواهد آورد.

مشخصات روتر هواوی AX3

این روتر با کدنام WS7200-20 نیز شناخته می‌شود؛ یک روتر وای‌فای ۶ دوبانده با چهار آنتن خارجی و درگاه‌های گیگابیتی است.

درباره استاندارد وای‌فای ۶ و ماجرای Wi-Fi 6 Plus این روتر به طور مفصل توضیح دادیم. ضمن اینکه با همه دستگاه‌های وای‌فای ۶ سازگاری کامل دارد؛ از دستگاه‌ها و استانداردهای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n نیز پشتیبانی می‌کند. پس، نباید نگران لپ‌تاپ یا گوشی خودتان که هنوز وای‌فای ۶ ندارد؛ باشید.

از فناوری MIMO 2×2 و MU-MIMO سود می‌برد که نشان می‌دهد ۲ آنتن خارجی به فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۲ آنتن خارجی دیگر فیکس شده به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز اختصاص پیدا کردند. سرعت وای‌فای این روتر در مجموع دو باند به بیش از ۳ هزار مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

به این صورت که روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۴۰۲ مگابیتی به نمایش می‌گذارد که خاصیت وای‌فای ۶ است و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۵۷۴ مگابیتی دارد که بالاترین سرعت روی این فرکانس در وای‌فای ۶ است.

روتر هواوی ای ایکس ۳ به پردازنده چهار هسته‌ای Gigahome مجهز شده است و یک درگاه WAN هزار مگابیتی به همراه سه درگاه LAN هزار مگابیتی در بدنه پشتی دستگاه دارد. ۲۵۶ مگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش نشان می‌دهد یک روتر قدرتمند از نظر سخت‌افزاری است.

آنتن‌ها کاملا فیکس شده هستند و قابلیت تعویض ندارند؛ نیازی هم به تعویض آن‌ها نیست چون از قدرت ۵ دسی‌بل سود می‌برند ولی انعطاف‌پذیری این آنتن‌ها در جهت‌های مختلف بسیار بالا است. شما می‌توانید برخی از آنتن‌ها را خوابانده یا کج کنید. کلا شکل‌های بسیار زیبا و منحصربه‌فردی می‌توان با آنتن‌های این روتر ساخت.

کلیدهای WPS و ریست را هم در هر روتری شاهد هستیم. به یک چراغ LED کوچک در جلوی روتر مجهز شده است که در وضعیت‌های مختلف، با رنگ‌های متفاوت سعی می‌کند اطلاعاتی به کاربر برساند.

از نظر مسایل امنیتی به پروتکل بسیار امن و ارزشمند WPA3 مجهز شده است. از متدهای بریج اتصالات WAN، شبکه میهمان، کنترل والدین، تایمر وای‌فای، کنترل سرعت و پهنای‌باند دستگاه‌ها، فیلتر آدرس مک، VPN pass through و ویژگی‌های نرم‌افزاری دیگری که در روترهای بی‌سیم شایع هستند نیز سود می‌برد.

هواوی برای این روتر اپلیکیشن AI Life را عرضه کرده است که در ادامه بیشتر درباره‌اش صحبت می‌کنیم و البته از قابلیت Huawei Share برخوردار است که براساس تگ NFC می‌تواند گوشی هوشمند را فقط با یک تماس فیزیکی به روتر و وای‌فای وصل کند. وزن این روتر ۴۰۳ گرم و در اندازه ۲۲۵ در ۱۶۰ در ۴۰ میلی‌متر ساخته شده است.

نکته مهمی که باید درباره این روتر بدانیم؛ عرضه آن در دو پیکربندی است. یک مدل با پردازنده چهار هسته‌ای ۱.۴ گیگاهرتزی شرکت گیگاهوم (Gigahome) وارد بازار شده است و مدل ارزان‌تر و ضعیف‌تر به پردازنده دو هسته‌ای گیگاهوم با سرعت ۱.۲ گیگاهرتز مجهز است. روتر ارزان‌تر قیمتی بین ۶۰ تا ۷۰ دلار دارد.

از درگاه USB روی این روتر هیچ خبری نیست که شاید بزرگ‌ترین کاستی و ضعف آن برای کاربران حرفه‌ای باشد.

طراحی روتر AX3

مانند بسیاری از محصولات هواوی از رنگ سفید و طراحی خلاقانه و مینیمال سود می‌برد. البته، این روتر در برخی بازارها با رنگ سیاه هم عرضه شده است.

بیش از هر چیزی، باریکی قطر بدنه اصلی روتر به چشم می‌آید. یک طراحی مورب و کج دارد که علت مهندسی آن، ایجاد فضا برای جریان یافتن هوا در زیر و کناره‌های روتر است. در کناره‌های روتر و به شکلی که ذر چشم نباشد؛ شاهد سوراخ‌ها و شیارهای تهویه هوا هستیم. باید روتر را برگردانید تا این شیارها را در زیر طراحی مورب کناره‌ها مشاهده کنید.

در وسط بدنه رویی روتر کلید H دیده می‌شود که همان کارکردن کلیدهای WPS را در روترهای سنتی دارد و باعث جفت شدن دو دستگاه روی پروتکل WPS می‌شود. در پنل جلویی یک چراغ LED بسیار کوچک و زیبا خودنمایی می‌کند و در لبه پایین سمت راست هم برچسب NFC دیده می‌شود.

کافی است قفل گوشی را باز کرده و به این تگ نزدیک کنید تا به روتر وصل شوید. مزیت این قابلیت، عدم وارد کردن رمزعبور شبکه وای‌فای یا گشتن برای یافتن وای‌فای است. دقت داشته باشید که این ترفند فقط برای گوشی‌های رده بالای هواوی و آنر کاربرد دارد و هر گوشی را نمی‌توان به تک NFC به وای‌فای وصل کرد.

درگاه‌های شبکه LAN و WAN به همراه آنتن‌ها در کنار بدنه پشتی هستند. کمی برای کار با درگاه‌ها به‌خصوص WAN مشکل دارید؛ چون فاصله آنتن‌ها با درگاه بسیار کم است. انتن‌ها از نوع دایره‌ای و کشیده نیستند بلکه پهن و نازک ساخته شده‌اند ولی به هر جهتی خم می‌شوند. البته، تنها قابلیت تغییر زاویه از صفر درجه به ۹۰ درجه را دارید و قابلیت ۳۶۰ درجه ندارند.

جنس روتر از پلاستیک محکم و با دوام است. به همین دلیل وزن روتر بسیار کم و در حدود ۴۰۰ گرم است.

طراحی این روتر چشم‌نواز و بسیار شیک و سبک است. اگر قبلا روترهای بزرگ، قطور و غول‌پیکر داشته‌اید؛ به خوبی قدر طراحی این روتر را می‌دانید. روی میزکار یا میزتلویزیون و هر جای دیگری، فضای بسیار کمی اشغال کرده و به زیبایی آنجا اضافه می‌کند و دیگر مشکلی برای پنهان کردن روتر ندارید.

در بدنه پشتی و زیرین روتر هم اطلاعات درباره اتصال به وای‌فای یا پنل مدیریتی تحت وب دستگاه نوشته شده است. چهار پایه گوچک هم برای قرار دادن روتر روی میزکار و سطح صاف در نظر گرفته شده است. با کیو آر کد هم می‌توانید به روتر وصل شوید.

نصب و راه‌اندازی

در روترهای امروزی، روش‌های مختلفی برای راه‌اندازی دستگاه و انجام تنظیمات داریم. اتصال روتر به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی با کمک درگاه شبکه، نصب اپلیکیشن روتر و رفتن به تنظیمات آن برای ست کردن رمزهای باندهای رادیویی وای‌فای و کنترل و مدیریت دستگاه‌ها دو روش رایج امروزی هستند.

برای روتر هواوی AX3 هم می‌توانید نرم‌افزار موبایل هواوی AI Life را از گوگل‌پلی یا اپ‌استور دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. کل تنظیمات و راه‌اندازی روتر بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد.

رابط کاربری پنل مدیریتی این روتر بسیار ساده و ویژال طراحی شده است. از منوهای شلوغ پنل‌های مدیریتی روترهای سنتی خبری نیست و شما فقط چند آیکون و یک سری اطلاعات گرافیکی مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به تنظیمات بیشتر می‌توانید روی این آیکون‌ها زده و وارد هر بخش شوید. گزینه More Function به طور خاص برای دسترسی به تنظیمات پیشرفته روتر در نظر گرفته شده است.

اپلیکیشن AI Life هم گزینه‌های ساده‌ای برای کنترل و تنظیم روتر دارد. ضمن اینکه سرعت آپلود و دانلود وای‌فای را مشاهده می‌کنید؛ گزینه‌هایی برای تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین یا بررسی دستگاه‌های متصل به روتر دارید.

به راحتی با این نرم‌افزار می‌توانید فریم‌ویر روتر را به‌روزرسانی کنید؛ قابلیت WPS را روشن و خاموش کنید یا تنظیمات شبکه و وای‌فای روتر را تغییر دهید.

کارایی و ارزیابی

روی کاغذ نباید این دستگاه چیزی از بهترین روترهای وای‌فای ۶ کم داشته باشد. پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز و ۲۵۶ مگابایت رم برای پردازش ۱۲۸ دستگاه روی وای‌فای ۶ کافی است.

قدرت آنتن‌دهی این روتر با توجه به فناوری Wi-Fi 6 Plus و آمپلی‌فایر ۶ دسی‌بلی و چهار آنتن ۵ دسی‌بلی، حیرت‌انگیز است. انگار هیچ دیوار و مانعی در خانه وجود ندارد. شما همان سیگنال‌دهی را در اتاق‌ها دارید که در سالن بدون دیوار خواهید داشت.

در یک خانه با متراژ ۱۲۰ متری، تمام نقاط خانه زیر پوشش وای‌فای قوی این روتر هستند و شما در بدترین حالت سیگنال‌هایی بالای منفی ۶۵ دسی‌بل دارید. قدرت این روتر را می‌توان با برخی از روترهای پرقدرت و معروف وای‌فای ۶ بازار مانند ایسوس ROG Rapture GT-AX11000 مقایسه کرد. البته، شاید آن‌ها گزینه‌ها و تنظیمات پیشرفته بیشتری داشته باشند ولی در کارایی مشابه هم رفتار می‌کنند.

در این روتر می‌توانید پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتزی را استفاده کنید که به شما سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاتری می‌دهد. به‌ویژه، وقتی همزمان چندین دستگاه به روتر وصل هستند و کارهای سنگین پردازشی دارند؛ این باند رادیویی سرعت و کیفیت وای‌فای را تضمین می‌کند.

در تصاویر زیر می‌توانید سرعت دانلود و آپلود روتر در شرایط مختلف را مشاهده کنید:

اگر اینترنت شما اجازه بدهد؛ به راحتی حتی روی باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز سرعت‌هایی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت را امتحان خواهید کرد. به این معنی که این روتر برای کارهایی مانند استریم ویدیو، تماشای بازی‌های آنلاین ورزشی، دانلود فیلم و سریال و فایل‌های بزرگ و حتی بازی‌های آنلاین بسیار مناسب است.

حرف آخر

روتر وای‌فای ۶ هواوی AX3 بهترین روتر دنیا در این رده نیست و همین‌طور نباید آن را روتر کاملی دانست ولی می‌توان گفت بهترین روتر وای‌فای ۶ ارزان‌قیمت دنیا برای مصارف خانگی است. شما با قیمت ۱۰۰ دلار نمی‌توانید یک روتر وای‌فای ۶ با مشخصات و کارایی AX3 پیدا کنید و حداقل باید دو برابر آن پول بدهید.

بزرگ‌ترین ضعف آن نبود درگاه USB و بزرگ‌ترین مزیت آن استفاده از سخت‌افزار و فناوری Wi-Fi 6 Plus هواوی است که باعث می‌شود سیگنال‌های وای‌فای قوی‌تر باشند و به راحتی از دیوار و هر مانعی عبور کنند.

سرعت وای‌فای بسیار خوبی به همراه محدوده پوشش‌دهی بالایی می‌دهد. با قابلیت Huawei Share می‌توانید به سرعت یک گوشی هوشمند هواوی یا آنر را به وای‌فای و روتر وصل کنید.

خرید روتر هواوی AX3 Wifi 6 Plus


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید جناب محمدی زاده
    سایت دیجی کالا تنها مدل دو هسته ای را موجود کرده در حالیکه مدل تست شده توسط شما چهار هسته ای میباشد چون من قصد خرید قطعی دارم اگر ممکنه بفرمایید این چهار هسته ای رو از کجا تهیه کردید سپاس

    1. با سلام منم خیلی دنبال مدل AX3 PRO هستم فقط تو امازون و ای بی هست اگر داخلی پیدا نشد باید از اونجا ها سفارش داد متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا