راهنمای خرید

۱۰ دستگاه NAS برتر سال ۲۰۱۷ برای کاربران خانگی و اداری

این روزها خرید یک دستگاه NAS دیگر کاری لوکس محسوب نمی‌شود. غالب کاربران خانگی، کاربران حرفه‌ای، کسب‌وکارها، شرکت‌های بزرگ و سرویس‌دهنده‌ها به دستگاه‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه NAS نیاز دارند. 

NAS دستگاهی برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که غالبا با یک کابل اترنت شبکه یا کابل‌های دیگر مانند کابل USB  می‌تواند به روتر بی‌سیم یا دستگاه‌های دیگر در شبکه متصل شود. این دستگاه به کاربران اجازه می‌دهد، اطلاعات خود را روی آن ذخیره کنند یا اطلاعاتی از روی آن بخوانند و کپی کنند. دستگاه‌های NAS به انواع ابزارهای پشتیبان‌گیری و کپی اطلاعات، محافظت از اطلاعات و رمزنگاری آن‌ها، هماهنگ‌سازی اطلاعات روی دستگاه‌های مختلف و سرویس‌های کلاود مجهز هستند.

برخی از این دستگاه‌ها می‌توانند به طور خودکار با قابلیت DLNA با دستگاه‌های پخش‌کننده و مالتی‌مدیا، تلویزیون و غیره کار کنند و اطلاعات را روی آن‌ها به اشتراک بگذارند. برخی از این دستگاه‌ها فقط از یک درایو یا کشو سود برده و شرکت سازنده یک هارددیسک یا SSD همراه با آن به مشتری می‌دهد ولی مدل‌های حرفه‌ای‌تر از چندین کشو و درایو استفاده کرد که به کاربران اجازه می‌دهند از انواع هارددیسک‌های ساتا یا درایوهای SSD با ظرفیت‌های مختلف بازار استفاده کنند. 

دامنه دستگاه‌های NAS بسیار زیاد و متنوع است. در این حوزه؛ مدل‌های سفارشی‌سازی و کوچک و جمع‌وجور برای کاربران خانگی با قیمت‌های مناسب وجود دارد و مدل‌هایی هم برای استفاده در مراکز داده و سرورها طراحی شده که ده‌ها و صدها ترابایت ظرفیت دارند. 

در مطلب پیش‌رو؛ می‌خواهیم ده NAS خوب بازار را برای کاربران خانگی و اداری (SOHO) معرفی کنیم. پس؛ اگر به دنبال یک NAS مناسب کارتان هستید یا قصد خرید چنین دستگاهی در آینده نزدیک را دارید؛ خواندن این مطلب را از دست ندهید:

WD My Cloud Personal

وسترن دیجیتال را همه کاربران می‌شناسند و از هارددیسک‌های داخلی و خارجی او استفاده کردند. پس، چندان عجیب نیست که یک NAS از این شرکت هم در میان بهترین‌های بازار باشد. این مدل NAS در ظرفیت‌های ۲، ۳ و ۴ ترابایت با درگاه‌های US‌B 3.0 و اترنت یک گیگابیت عرضه شده است و به قابلیت‌های DLNA، دسترسی از راه دور به فایل‌ها و آی‌تونز سرور مجهز است. 

با اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس می‌توان این NAS را مدیریت و کنترل کرد. یک دستگاه یک کشویی است و نمی‌توانید ظرفیت آن را با افزودن درایوهای جدید افزایش دهید اما می‌توان با اتصال یک NAS یا هارددیسک اکسترنال دیگر به آن از طریق درگاه USB از ظرفیت بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کنید. این محصول برای کاربران خانگی بسیار مناسب است. قیمت مدل ۴ ترابایت آن حدود ۷۰۰ هزار تومان و مدل ۳ ترابایت حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

Seagate Personal Cloud 2-Bay

سیگیت دیگر برند شناخته شده بازار هارددیسک است. این مدل NAS این شرکت دو کشویی است و در ظرفیت‌های ۴، ۶ و ۸ ترابایت وارد بازار شده است. از درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت سود می‌برد و مجهز به نرم‌افزارهای مدیاسرور است. از فناوری‌های RAID پشتیبانی می‌کند و از راه دور دسترسی به فایل‌ها امکان‌پذیر است. 

این دستگاه با سرویس‌های کلاود به خوبی سازگار است و می‌توانید از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بیشتری روی وب سود ببرید. همچنین؛ داشتن دو درایو به کاربران کمک می‌کند یک درایو را برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات درایو دیگر استفاده کنند و در نتیجه با خرابی یک درایو بتوانند به فایل‌های فشرده‌سازی شده روی درایو دیگر دسترسی داشته باشند. ظاهر متفاوتی با دیگر دستگاه‌های NAS دارد و برای اشتراک‌گذاری اطلاعات روی مدیاسرورها یا استریم ویدیوها خوب جواب می‌دهد. این NAS هم برای کاربران خانگی توصیه می‌شود و قیمت آن برحسب ظرفیت ذخیره‌سازی از حدود ۱.۲۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیون تومان است. 

QNAP TS-251A

کیونپ یکی از بزرگ‌ترین برندهای سازنده تجهیزات ذخیره‌سازی شبکه است و حرفه‌ای‌ترین دستگاه‌های NAS بازار را ارایه می‌کند. اما این شرکت چند مدل NAS برای کاربران خانگی هم دارد که مدل TS-251A یکی از آن‌ها است. این دستگاه زیبا دو کشویی است و از هر دو نوع هارددیسک ساتا ۳.۵ یا ۲.۵ اینچی و SSD پشتیبانی می‌کند. مجهز به یک پردازنده دو هسته‌ای اینتل با سرعت ۱.۶ گیگاهرتز است و از ۴ گیگابایت حافظه رم DDR3L و ۴ گیگابایت حافظه فلش سود می‌برد. 

دو درگاه اترنت یک گیگابیتی و سه درگاه USB 3.0 دارد که یکی در جل و دو تا در پشت دستگاه هستند. درگاه USB 3.0 جلویی برای پشتیبان‌گیری سریع و ساده از اطلاعات تنها با فشردن یک کلید است. این دستگاه در رده دستگاه‌های NAS حرفه‌ای است و برای کاربران حرفه‌ای یا کسب‌وکارهای کوچک مالتی‌مدیا توصیه می‌شود. چون دارای درگاه HDMI است و امکان نصب انواع اپلیکیشن‌ها و ابزارها روی آن برای مدیریت دیتا وجود دارد. قیمت این محصول در بازار ایران حدود ۱.۸۰۰ میلیون تومان است.

Buffalo LinkStation LS220D

یک ذخیره‌ساز دو کشویی با قابلیت تورنت برای دانلود و ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات از روی اینترنت. این مدل NAS بوفالو با ظرفیت‌های مختلفی از ۲ ترابایت تا ۸ ترابایت عرضه می‌شود و به یک درگاه اترنت یک گیگابیتی و یک درگاه USB 2.0 مجهز شده است.

این دستگاه از فناوری رید ۰ و ۱ در کنار JBOD پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با دستگاه‌های مختلف، ویدیو استریم یا با آی‌تونز سرور اپل کار کند. پردازنده آن دو هسته‌ای با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز است و از ۲۵۶ مگابایت رم سود می‌برد.

+Synology DiskStation DS412

دیگر شرکت معروف و خوش‌نام بازار دستگاه‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه، سینولوژی است با ده‌ها مدل NAS برای کاربران مختلف. DS412+ یکی از معروف‌ترین و بهترین مدل‌های NAS سینولوژی است که در بازار دنیا و ایران فروش بسیار خوبی داشته است. چون یک NAS چهار کشویی است و می‌تواند تا ۳۲ ترابایت اطلاعات را ذخیره‌سازی و محافظت کند. 

مجهز به یک پردازنده دو هسته‌ای اتم اینتل با سرعت ۲.۱۳ گیگاهرتز است و یک گیگابایت حافظه رم دارد. انواع هارددیسک‌ها و درایوهای SSD را می‌توان با ظرفیت‌های مختلف روی آن نصب و استفاده کرد. دو درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0، یک درگاه eSATA و دو درگاه شبکه LAN یک گیگابیتی دارد. این دستگاه برای کار با ویدیوهای فول اچ‌دی و ۴K طراحی شده است و برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بسیار مناسب است. مجموعه وسیعی از ابزارها و امکانات نرم‌افزاری برای پشتیبان‌گیری یا مدیریت فایل‌ها و اطلاعات روی سیستم‌عامل اختصاصی این NAS قابل استفاده هستند و می‌تواند نیازهای شبکه‌های بزرگ سازمانی را تامین کند.

WD My Cloud Mirror

دوباره به سراغ یک NAS دیگر از وسترن‌دیجیتال برویم. شاید به دنبال یک دستگاه ساده اما با ظرفیت بالا برای پشتیبان‌گیری باشید و انتظار زیادی هم ازش برای کارهای دیگر روی شبکه نرود. درایو Mirror دقیقا برای این هدف عرضه شده است. یک دستگاه NAS با ظرفیت‌های ۴ تا ۱۶ ترابایتی، یک درگاه اترنت یک گیگابیتی دارد که به خوبی می‌تواند نسخه‌ای از اطلاعات شبکه را روی خود ذخیره و محافظت کند. 

این دستگاه از دو درایو سود می‌برد و مجهز به قابلیت‌هایی برای پشتیبان‌گیری خودکار از روی دستگاه‌های شبکه است. می‌تواند از رید ۱ برای محافظت از اطلاعات سود ببرد و اپلیکیشن‌هایی روی اندروید و آی‌او‌اس دارد که کار با آن را ساده‌تر می‌کنند. 

Synology DiskStation DS216j 2 Bay

اگر دنبال یک NAS دسکتاپ قدرتمند اما خوش قیمت می‌گردید؛ خرید مدل DS216J را توصیه می‌کنیم. یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت یک گیگاهرتز در کنار ۵۱۲ مگابایت حافظه رم دارد و دو کشویی است که از هر نوع هارددیسک و SSD نیز پشتیبانی می‌کند. امکانات ارتباطی این NAS شامل یک درگاه اترنت یک گیگابیتی و دو درگاه USB 3.0 است و می‌تواند تا ۲۰ ترابایت اطلاعات را در خود ذخیره کند.

 این مشخصات برای کسب‌وکارهای کوچک و حتا کاربران حرفه‌ای خانگی بسیار مناسب است و به همین دلیل؛ این دستگاه محبوب بازار در رده SOHO است. شما می‌توانید روی این دستگاه از رید ۰ و ۱ استفاده کنید، با راه‌کارهای ترکیبی شرکت سینولوژی برای پشتیبان‌گیری از روی شبکه دسترسی داشته باشید ولی از قابلیت‌های حرفه‌ای یک NAS هم برخوردار شوید. این NAS جزو بهترین‌ مدل‌های دو کشویی است و با DLNA نیز سازگاری دارد. قیمت این دستگاه ۱.۱۰۰ میلیون تومان است.

WD My Cloud EX2 Ultra

نسخه خانگی و کوچک‌تر مدل Mirror این شرکت است و از ظرفیت‌های ۴ تا ۱۶ ترابایت پشتیبانی می‌کند. دو کشویی است و یک درگاه اترنت و دو درگاه USB 3.0 دارد. پردازنده این NAS دو هسته‌ای است.

از قابلیت‌های DLNA و UPnP پشتیبانی می‌کند و نصب و راه‌اندازی آن بسیار ساده است چون نیازی به پیکربندی خاصی ندارد و از سمت کارخانه تنظیم شده است. از فناوری‌های رید عرضه شده روی دستگاه‌های گران‌تر و پیچیده‌تر سود می‌برند ولی می‌تواند به عنوان یک سرور فایل، سرور مدیا، سرور پشتیبان‌گیری و دانلود P2P استفاده شود. قیمت این دستگاه در بازار ایران حدود یک میلیون تومان بدون هارددیسک است. 

Western Digital DL4100

وسترن دیجیتال فقط برای کاربران خانگی و اداری کوچک دستگاه NAS عرضه نکرده است و اگر به دنبال یک محصول قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشید؛ می‌توانید مدل DL4100 این شرکت را انتخاب کنید. تا ۲۴ ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارد و چهار کشویی است. دو درگاه LAN گیگابیتی، دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB 2.0 دارد و از دو گیگابایت حافظه رم سود می‌برد. پردازنده آن دو هسته‌ای است.

با سرویس‌های ابری مانند دراپ‌باکس و باکس سازگار است و از پنل مدیریتی آن می‌توان وارد این سرویس‌ها شد و اطلاعات ذخیره‌ شده روی آن‌ها را مدیریت کرد. می‌تواند با ایمیل و پیامک کار کند و به شما درباره وقوع یک خطا هشدار بدهد. یک سیستم کامل برای پشتیبان‌گیری است و تعداد زیادی کاربر می‌توانند هم‌زمان بدان متصل شوند. قیمت آن در بازار برای ظرفیت ۲۴ تراباینی حدود ۳ میلیون تومان است. 

Apple AirPort Time Capsule

در نهایت اجازه بدهید برای کاربران اپل هم یک دستگاه NAS از این شرکت معرفی کنیم. این دستگاه گران‌قیمت در ظرفیت‌های ۲ و ۳ ترابایتی به بازار عرضه می‌شود ولی مجهز به فناوری شبکه‌های بی‌سیم و وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac است. البته، سه درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی و درگاه USB 3.0 هم دارد. 

به طور خودکار می‌تواند روی وای‌فای از اطلاعات پشتیبان‌گیری کند و به سادگی نصب می‌شود. برای کاربران خانگی مشتری دستگاه‌های اپل و سیستم‌های مک و آی‌او‌اس؛ یک گزینه بسیار مطلوب و عالی است. قیمت مدل ۲ ترابایت آن حدود ۱.۳۰۰ میلیون تومان است. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا