راهنمای خرید

راهنمای انتخاب بهترین سرویس اینترنت مصرف منصفانه (به‌روزرسانی ۶ شهریورماه)

از هنگام اعلام تعرفه‌ها و جدول سرویس‌های اینترنت مصرف منصفانه از سوی شرکت‌ها؛ کاربران زیادی دچار سردرگمی شدند و دقیقا نمی‌دانند اکنون باید کدام سرویس را خریداری کنند؛ چه حجم ماهیانه‌ای در اختیار دارند؛ حجم ترافیک بین‌الملل آن‌ها چقدر است و ترافیک داخل برای کدام سایت‌ها اعمال می‌شود یا سرعت دانلود آن‌ها به چه میزانی می‌رسد.

کاربران تا حدود زیادی حق دارند در این بازار؛ سردرگم باشند چون نحوه اعلام تعرفه‌ها و حجم‌ها از سوی شرکت‌ها بسیار متفاوت و متناقض بود. هر شرکت بر اساس یک مبنا و معیار برای خودش یک حجم اعلام کرد و اصلا مشخص نیست از این حجم چه مقدار برای ترافیک داخل و چه مقدار برای ترافیک بین‌الملل است.

در مدل جدید اینترنت؛ سرعت دانلود براساس کشش خط تلفن باز نیست و هر سرویس یک سرعت دانلود محدودی دارد.

بسیاری از کاربران دچار این اشتباه شدند که حجم‌های اعلام شده همگی برای ترافیک بین‌الملل است در صورتی که این‌چنین نیست و هر شرکت با یک نسبت ترافیک داخل به بین‌الملل؛ حجم سرویس‌های خود را اعلام کرده است. 

با گذشت چندین روز از اعلام این تعرفه‌ها و تغییرات چندین باره جدول تعرفه‌های شرکت‌ها و فرا رسیدن زمان فروش آن‌ها؛ اکنون می‌توان یک مقایسه‌ای کلی میان سرویس‌های اینترنت مصرف منصفانه شرکت‌های مختلف داشت و با بیان نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید یک سرویس؛ به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین سرویس برای کاربران کمک کرد.

اینترنت محدود یا نامحدود

برخی از کاربران تصور می‌کنند اینترنت مصرف منصفانه همان اینترنت نامحدود است و دیگر با مشکل حجم روبرو نخواهند شد. اما در اینترنت مصرف منصفانه باز هم حجم مطرح شده است ولی ملاک به تنهایی حجم نیست و سرعت و ترافیک نیز دخیل هستند. 

شرکت‌ها می‌گویند در صورتی که حجم اینترنت مصرف منصفانه کاربری به پایان برسد؛ اینترنت او قطع نمی‌شود بلکه سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند و به مرز ۱۲۸ کیلوبیت می‌رسد (سرعت دانلود ۱۶ کیلوبیت بر ثانیه).

در مدل جدید اینترنت باز هم با محدودیت حجم روبرو هستیم و یک اینترنت نامحدود یا اینترنت غیرحجمی نیست!

به نظر شما می‌توان با این سرعت اینترنت کار کرد؟ بنابراین، عملا کاربران باید حجم اضافه خریداری کنند که قیمت هر یک گیگابایت حجم اضافه نیز ۲ هزار تومان اعلام شده است.

پس؛ در مدل جدید اینترنت باز هم با محدودیت حجم روبرو هستیم و یک اینترنت نامحدود یا اینترنت غیرحجمی نیست!

مقایسه تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت‌ها

ابتدا، به سراغ یک مقایسه کلی میان تعرفه‌های سرویس‌های شرکت‌های مختلف برویم و بعد درباره ابهامات پیش‌رو مانند میزان حجم و ترافیک، سرعت دانلود، قیمت و غیره صحبت می‌کنیم.

همان‌طور که گفتیم متاسفانه در این طرح هیچ‌گونه شفاف‌سازی صورت نگرفته است و هر شرکت براساس یک مبنا و معیار تعرفه‌هایش را اعلام کرد. در نتیجه؛ یک شرکت حجم‌هایی ۱۰۰ گیگابایتی برای سرویس‌هایش اعلام و شرکت دیگری صحبت از حجم‌های چند صد گیگابایتی می‌کند. 

اگر بخواهیم جدول تعرفه‌های هر شرکت را به طور جداگانه‌ای در اینجا آورده و باهم مقایسه کنیم؛ کار بسیار سخت می‌شود. همان اتفاقی که برای بسیاری از کاربران افتاده است.

بچه‌های سایت زومیت، در این مدت دست به یک کار جالب زدند و تمام تعرفه‌های شرکت‌ها را براساس نسبت حجم‌ها و ترافیک بین‌الملل و داخل محاسبه و در یک جدول کنار یکدیگر آوردند. بهترین معیار برای مقایسه سرویس‌های شرکت‌های مختلف؛ استفاده از این جدول است:

جدول با کیفیت بالاتر و توضیحات اضافی مربوط به هر شرکت را از روی لینک زیر دریافت کنید:

دانلود جدول با کیفیت اصلی

توجه کنید که حجم درج شده در این جدول به صورت مصرف آزادانه هستند. یعنی همان حجم درج شده می‌تواند برای ترافیک بین‌الملل استفاده شود. برای ترافیک داخل نیز به نسبت ۱ به ۲ از این حجم کسر می‌گردد. یعنی اگر ۵۰ گیگابایت ترافیک داخل استفاده کنید؛ ۲۵ گیگابایت از حجم شما کسر خواهد شد.

حجم‌های درج شده در این جدول برای ترافیک بین‌الملل است. یک کاربر می‌تواند تمام این حجم را برای ترافیک بین‌الملل استفاده کند و هیچ ترافیک داخل نداشته باشد.

حالا، با این جدول می‌توان فهمید که بالاترین ترافیک را شرکت های‌وب و پس از آن شرکت‌های فن‌آوا و مخابرات می‌دهند. پایین‌ترین ترافیک نیز به شرکت‌های صبانت و پارس‌آنلاین تعلق دارد (به‌روزرسانی ۲۵ آذرماه: شرکت پارس‌آنلاین با تغییر حجم تعرفه‌های خود؛ اکنون حجمی مشابه های‌وب عرضه می‌کند).

سرعت دانلود

یکی دیگر از ابهام‌های طرح اینترنت مصرف منصفانه در سرعت دانلود است. در واقع، یکی از کاستی‌های این طرح و جفاهایی که به کاربران شده در این بخش است. قبلا یک کاربر سرویس ۲ مگابیت یا ۴ مگابیت را خریداری می‌کرد ولی تا جایی که سرعت و کیفیت خط اجازه می‌داد؛ می‌توانست از سرعت دانلود بالاتری استفاده کند. شرکت‌ها از پهنای‌باند آزاد به عنوان یک ابزار تشویقی استفاده می‌کردند.

اکنون با مدل جدید اینترنت؛ شرکت‌ها سرعت خط‌ها را محدود کرده و در نتیجه دیگر مانند سابق کاربران نمی‌توانند از سرعت دانلود آزاد استفاده کنند و هر سرویس فقط یک سرعت دانلود مشخص و تعریف‌شده‌ای دارد.

در زیر می‌توانید سرعت دانلود هریک از سرویس‌های درج شده در تعرفه‌های اینترنت مصرف منصفانه را مشاهده کنید:

برای مثال، در تعرفه‌های مصرف منصفانه سرعت دانلود سرویس ۱۶ مگابیت در بهترین حالت ۲ مگابایت در ثانیه و سرعت دانلود سرویس ۵۱۲ کیلوبیت در بهترین حالت ۶۴ کیلوبایت در ثانیه خواهد بود. 

پس؛ در هنگام انتخاب یک سرویس به این موضوع هم دقت کنید و بدانید که اگر نیاز به سرعت دانلود بالا دارید؛ ناچارا باید سرویس‌های ۸ یا ۱۶ مگابیت را انتخاب کنید.

خرید براساس حجم و ترافیک

با دانستن حجم واقعی هر سرویس در شرکت‌های مختلف و سرعت دانلود؛ اکنون بسیاری از ابهامان برطرف می‌شود و به سادگی می‌توان فهمید در مدل جدید اینترنت ایران؛ کاربران به سوی خرید سرویس‌های با سرعت و حجم بالاتر هل داده شده‌اند. 

یک کاربر، برای اینکه سرعت دانلود بالایی داشته باشد؛ باید به سراغ خرید سرویس‌های ۸ یا ۱۶ مگابیت برود در صورتی که ممکن است اصلا نیازی به چنین حجم و ترافیکی نداشته باشد.

در گذشته؛ کاربران با خرید یک سرویس ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی در ماه؛ از بالاترین سرعت دانلود و یک حجم منطقی سود می‌بردند اما اکنون باید ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان برای استفاده از سرعت دانلود خوب بپردازند.

در مدل جدید اینترنت؛ به کاربران کم مصرف ظلم می‌شود چون ناچار هستند هزینه بیشتری برای حجم بیشتر بدون استفاده اما با سرعت کمتر بپردازند!

در اینترنت مصرف منصفانه، شاید از نظر حجم بهتر از گذشته است ولی در عوض کاربران هزینه کمتری پرداخت نمی‌کنند. در اینجا، حجم ارزان‌تر شده ولی سرعت گران‌تر شده است.

نکته بعدی که باید در نظر داشت؛ این است که در بسیاری از نقاط ایران خطوط مخابرات امکان دستیابی به سرعت‌ ۱۶ مگابیت را فراهم نمی‌کنند. ممکن است کاربران سرویس ۱۶ مگابیت را خریداری کنند ولی به خاطر کیفیت زیرساخت و خطوط تلفن؛ سرعت اینترنت به ۸ یا ۱۰ مگابیت محدود شود و سرعت واقعی ۱۶ مگابیت نباشد.

اگر هم سرویس ۸ مگابیت انتخاب شود؛ از سوی دیگر سرعت دانلود کاهش پیدا می‌کند و شاید حجم ارایه شده کافی نباشد.

کدام سرویس را انتخاب کنیم؟

حالا به سوال اصلی می‌رسیم: «کدام سرویس از نظر سرعتی برای ما مناسب است؟» 

ابتدا به سرعت دانلود هر سرویس در جدول بالا نگاه کنید. اگر نیاز به سرعت دانلود بالای ۱ مگابیت و ۲ مگابیت دارید؛ چاره‌ای جز انتخاب سرویس‌های پرحجم ندارید ولی اگر می‌توانید با سرعت‌های دانلود پایین‌تر هم کارهای خود را انجام دهید؛ حالا به سراغ حجم ترافیک هر شرکت بروید.

توجه کنید می‌توانید همان حجم درج شده در جدول بالا را به طور کامل برای ترافیک بین‌الملل استفاده کنید و اشتباه نکنید که مثلا نصف یا یک سوم آن برای استفاده سایت‌های خارجی است.براساس اینکه در ماه چقدر مصرف حجم اینترنت دارید؛ می‌توانید یک سرویس را از میانه جدول انتخاب کنید.

توجه کنید، درصورتی که حجم خود را طی یک ماه به طور کامل مصرف نکنید؛ طبق اعلام شرکت‌ها در طرح‌های بلندمدت به حجم باقی ماه‌ها افزوده خواهد شد.

کدام شرکت را انتخاب کنیم؟

شاید این‌طور به نظر برسد که معیار انتخاب شرکت‌ها فقط حجم بیشتر ارایه شده در هر سرویس است. این معیار خوب نیست و باید نکات دیگری را هم مدنظر داشت.

۱- در منطقه مخابراتی شما کدام‌یک از شرکت‌ها سرویس می‌دهند و پورت باز دارند؟

۲- با شناخت و تجربه‌ای که از استفاده اینترنت این سرویس‌ها خود شما و دیگر کاربران دارند؛ کدام شرکت کیفیت اینترنت بهتری می‌دهد؟ کدام شرکت سرعت اینترنت بهترین روی خطوط تلفن خانه شما می‌دهد؟

۳- کدام شرکت علاوه بر تعرفه‌های اینترنت مصرف منصفانه؛ طرح‌های اینترنتی دیگری هم ارایه می‌دهد تا در صورت نیاز ازشان استفاده کنید؟

۴- کدام شرکت از دانلود رایگان نیمه شب برخوردار است؟

۵- کدام سایت‌های ویدیویی ایرانی در طرح شرکت‌ها رایگان است؟ با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از اینترنت کاربران برای ویدیو و مشاهده فیلم و دانلود آن‌ها استفاده می‌شود؛ این موضوع بسیار اهمیت دارد!

۶- با تماس با بخش فروش شرکت‌ها؛ از طرح‌های تشویقی یا طرح‌های دانلود رایگان اطلاع پیدا کنید.

حرف آخر

قرار بود اینترنت مصرف منصفانه بسیاری از مشکلات و محدودیت‌ها را برای کاربران ایرانی از میان بردارد. اما در عمل شاهدیم که سردرگمی کاربران افزایش پیدا کرد و قیمت‌ها بالاتر رفت. شاید در مدل جدید اینترنت، قیمت حجم و ترافیک اینترنت کاهش یافت و یک بازار رقابتی میان شرکت‌ها به وجود آمد اما از سوی دیگر؛ کاربران کم مصرف دچار خسران و ضرر شدند. 

ابتدا سرعت دانلود، بعد حجم، پس از آن سرعت سرویس و طرح‌های تشویقی شرکت‌ها را بررسی کنید.

برای انتخاب یک سرویس و شرکت اینترنت مناسب خودتان؛ ابتدا به طور تلفنی با کارشناسان آن شرکت صحبت کرده و به طور کامل و واضح اطلاعاتی که نیاز دارید را دریافت کنید. آن‌ها ملزم به پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی هستند.

ممکن است در روزها و ماه‌های بعدی؛ باز هم تعرفه‌ها تغییر کند؛ طرح‌های تشویقی بیشتری از سوی شرکت‌ها ارایه شود یا یک شرکت سرعت دانلود را آزاد بگذارد. پس؛ ابتدا اطلاعات کامل و به‌روزی از وضعیت سرویس‌های شرکت‌ها دریافت کنید.

بعد به سراغ این موضوع بروید که کدام سرعت دانلود مورد نیاز شما است؟ بعد چه حجمی نیاز دارید؟

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در ماه‌های آتی باز هم این تعرفه‌ها تغییر خواهند کرد و بازار یک مقداری به سمت کاربران بهبود پیدا می‌کند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. یک طرح کاملا غیرمنصفانه ! آیا تکلیف اینترنت همراه ایرانسل و همراه اول مشخص شده ؟ من خیلی وقته بخاطر سرعت مناسب از این دو شرکت استفاده می کنم

  2. واقعا سرعت سرسام آور پایینه! من از مخابرات اینترنت میگیرم سرویس ۸۰ گیگابایت با سرعت ۱۶ مگابیت ماهانه ۴۰هزار تومان ولی به نسبت سرعت ایرانسل و همراه اول خیلی خیلی سرعت پایینی داره باید چه کنم؟ راه حلش چیه؟

    1. دوست عزیز سلام
      والا چاره‌ای نداره جز اینکه اینترنت VDSL یا فیبرنوری بگیرید یا اگر این اینترنت‌ها در دسترس نیستند همون از اینترنت ایرانسل و همراه اول استفاده کنید. سرعت اینترنت ADSL در سراسر کشور به‌خصوص برای مخابرات همین‌طوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا