نقد و بررسی

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: مودم همراه ۴.۵G ایرانسل FD-M60 همیشه اینترنت کنار دست شما است

با عرضه اینترنت LTE-Advanced از سوی اپراتورهای موبایل در ایران؛ شوق و اشتیاق کاربران به خرید مودم‌های ۴.۵G یا Cat6 هم بیشتر شده است.

این نسل از مودم‌های موبایل هم سرعت دو برابری نسبت به مودم‌های ۴G و Cat4 ارایه می‌دهند و هم امکان تجمیع فرکانس را می‌دهند تا کاربران بتوانند بالاترین سرعت ممکن روی یک شبکه موبایل داخلی را تجربه کنند.

ایرانسل دو مودم همراه ۴.۵G به نام‌های CA60 و FD-M60 عرضه کرده است که FD-M60 جدیدتر است و حدود یک سالی است وارد بازار ایران شده است.

در این مطلب می‌خواهیم سراغ بررسی و ارزیابی کامل مودم همراه FD-M60 ایرانسل برویم و از نزدیک تمام ویژگی‌ها و امکانات این مودم را به شما گزارش کنیم. سعی خواهیم کرد به مرور این بررسی را کامل‌تر کرده و گزارش‌هایی از تنظیمات پیشرفته آن هم در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی و مشخصات

مودم ایرانسل FD-M60 ساخت شرکت هواوی است و بر پایه مودم E5785 است. هواوی در سال ۲۰۱۶ دو مدل از مودم E5785 خود به نام‌های E5785Lh-92a و E5785Lh-22c روانه بازار کرده است. 

این مودم در دو رنگ تمام مشکی و تمام سفید وارد بازار شده است که البته مودم ایرانسل FD-M60 مشکی رنگ با آرم و رجیستر کامل شرکت ایرانسل است. هم در پنل رویی و هم در پنل پشتی می‌توانید آرم ایرانسل را مشاهده کنید.

مودم FD-M60 از LTE Cat6 پشتیبانی می‌کند. به این معنی که حداکثر سرعت دانلود روی شبکه‌های موبایل ۳۰۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است. روی شبکه‌های ۴G از هشت باند رادیویی و روی شبکه‌های ۳G از چهار باند رادیویی بهره می‌برد.

تمام باندهای رادیویی استفاده شده از سوی اپراتورهای موبایل ایران توسط این مودم همراه پشتیبانی می‌شود و کاربران از این نظر نباید دغدغه‌ای داشته باشند.

این مودم از فرکانس رادیویی LTE TDD 38 یا ۲۶۰۰ مگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کند ولی چون ایرانسل اینترنت TD-LTE را روی فرکانس‌های دیگر عرضه کرده است؛ عملا امکان استفاده از این مودم برای اینترنت TD-LTE ایرانسل مقدور نیست. تنها شاتل موبایل روی فرکانس ۲۶۰۰ مگاهرتز سرویس TD-LTE خود را راه‌اندازی کرده است.

در شبکه‌های وای‌فای، از استانداردهای ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند و یک وای‌فای دو بانده در دسترس است. حداکثر ۱۶ نفر می‌توانند به طور همزمان به این وای‌فای این مودم متصل شوند. هر دو شبکه وای‌فای به طور همزمان کار نخواهند کرد و تنها امکان استفاده از یک فرکانس رادیویی وجود دارد.

سرعت اسمی وای‌فای روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر ۴۳۳ مگابیت است. از MIMO 2×2 استفاده می‌کند و رمزنگاری‌های WEP و WPA/WPA2 در کنار WPS در دسترس هستند.

یک قابلیت این مودم، تبدیل شدن به یک دستگاه وای‌فای اکستندر است. یعنی می‌توانید با تنظیم کردن این مودم، نقش یک تقویت‌کننده وای‌فای هم را در شبکه شما ایفا کند.

مودم جدید ایرانسل از باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی قابل تعویضی سود می‌برد و هواوی مدعی است ۱۲ ساعت عمر باتری کامل در ترافیک بالای شبکه و ۷۰۰ ساعت حالت آماده به کار دارد. در ارزیابی‌ها درباره این باتری بیشتر صحبت می‌کنیم.

امکان نصب دو آنتن خارجی با کانکتور TS-9 به این مودم وجود دارد تا سرعت اینترنت موبایل بیشتر شود. از دیگر امکانات درج شده برای این مودم، پنل ارسال و دریافت SMS، پشتیبانی از کدهای دستوری و IPv6 است. از فناوری‌ها و قابلیت‌های VoLTE و VoWiFi پشتیبانی نمی‌کند و اندازه سیم‌کارت قابل پشتیبانی «میکرو سیم» است.

این مودم برای سیم‌کارت‌های ایرانسل قفل شده است و امکان استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر روی آن وجود ندارد.

طراحی

مودم FD-M60 برخلاف مودمی مانند CA60، طراحی افقی و مستطیل شکل دارد. وزن مودم تنها ۱۲۷ گرم است و واقعا سبک است. حتی با وجود باتری نسبتا سنگین آن باز هم به راحتی در دست قرار گرفته و جابه‌جا می‌شود.

اندازه این مودم برابر با یک هارددیسک اکسترنال جیبی است. اگر یک کیف هارددیسک وستن دیجیتال پاسپورت داشته باشید، این مودم به همراه کابل و آداپتور شارژ آن به راحتی جا شده و می‌توانید همیشه داخل کوله و کیف لپ‌تاپ قرار دهید.

صفحه‌نمایش روی پنل جلویی مودم به اندازه‌ای بزرگ هست که بتوانید اطلاعات شبکه را روی آن از فاصله یک متری مشاهده کنید و برخی تنظیمات را انجام دهید.

کلید روشن/خاموش دستگاه هم نرم و تمیز طراحی شده و در سمت راست صفحه‌نمایش قرار دارد. من با این کلید مشکلی نداشتم و برخلاف مودم‌های دیگر، راحت با یک فشار دستگاه را روشن و خاموش می‌کنم.

کلید منو در پنل نازک بالایی و درگاه میکرو USB برای شارژ مودم در پنل پایینی جا داده شدند و باز هم به راحتی در دسترس هستند.

کنار درگاه میکرو USB یک درپوش است که باز کردن آن کمی فشار می‌خواهد.

زیر درپوش می‌توانید دو کانکتور TS-9 برای اتصال آنتن‌های خارجی ۴G را مشاهده کنید. اینجا کانکتور اصلی (Main) و کانکتور دوم از یکدیگر مجزا شدند.

در پشت دستگاه، درپوش باتری به راحتی برداشته می‌شود و پس از درآوردن باتری می‌توانید شیار سیم‌کارت ۶ پین را مشاهده کنید.

به راحتی قفل محافظ سیم‌کارت را باز کرده و سیم‌کارت را جا می‌زنید. اطلاعات مورد نیاز برای ورود به پنل کاربری و رمزعبور پیش‌فرض شبکه‌های وای‌فای در بدنه زیر باتری درج شدند. کلید ریست هم قرمزرنگ زیر درب پشتی مودم جاسازی شده است.

کار کردن با صفحه‌نمایش مودم FD-M60 نیز راحت است. برای جابه‌جایی میان منوها و گزینه‌ها از کلید Menu و برای اینتر و کلیک از کلید پاور استفاده کنید.

در منوی صفحه‌نمایش این مودم گزینه‌های تغییر فرکانس شبکه وای‌فای، فعال کردن قابلیت تقویت‌کننده‌گی وای‌فای مودم، فعال کردن قابلیت رومینگ و گزینه‌هایی برای مشاهده اطلاعات و مشخصات کامل شبکه موبایل و وای‌فای دیده می‌شود. 

گزینه‌های منوی دسترسی سریع صفحه‌نمایش کم و محدود ولی کاربردی و مفید هستند. حداقل در چند مورد دیگر نیازی به پنل مدیریتی نیست.

جعبه مودم FD-M60 هم کوچک و زیبا طراحی شده است. درون جعبه علاوه بر مودم، یک سیم‌کارت ۴.۵G ایرانسل و برگه فعال‌سازی آن، باتری، دفترچه راهنمای مودم به زبان فارسی، آداپتور شارژ باتری و کابل مبدل USB به Micro USB قرار داده شده است. 

به نظرم باید امتیاز کاملی به طراحی و ظاهر این مودم داد. کار کردن با آن راحت است و در بدو بدوهای روزانه مزاحم‌تان نخواهد بود.

نصب و پنل مدیریتی

پس از جا انداختن سیم‌کارت ایرانسل و روشن کردن مودم، به طور خودکار شبکه وای‌فای Irancell-FD-M60-1670_2 راه‌اندازی می‌شود ولی با وارد کردن آدرس آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ در یک مرورگر وب، می‌توانید وارد پنل مدیریتی شوید. نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض در زیر باتری و روی بدنه داخلی مودم نوشته شده‌اند.

تعریف و راه‌اندازی مودم FD-M60 با نام شبکه وای‌فای (SSID) خودتان کار چندان زیادی نمی‌برد. روی گزینه Quick Setup کلیک و مراحل تعریف نام شبکه و رمزعبور وای‌فای، بررسی تیک به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر و تغییر رمزعبور مودم را انجام می‌دهید و شبکه وای‌فای مودم با اینترنت همراه ایرانسل شروع به کار می‌کند. در ادامه، می‌توانید از بخش WLAN سراغ تنظیمات وای‌فای بروید. 

همان‌طور که در تصاویر پنل مدیریتی مشاهده می‌کنید؛ در بالای پنل اطلاعاتی مانند نوع شبکه اتصالی، تعداد آنتن‌ها، پیامک‌های رسیده، فعال بودن وای‌فای و غیره را نمایش داده می‌شود. این مودم نوع شبکه ۴G یا ۴.۵G را به طور خودکار انتخاب می‌کند و تنظیمات خاصی برای کاربر در قفل کردن دستگاه روی یک شبکه خاص، برای مثال شبکه ۴.۵G در نظر نگرفته است.

مودم‌های هواوی پنل مدیریتی بسیار قوی ندارند. در حالی‌که این پنل‌ها ساده و سبک هستند؛ تنظیمات و امکانات حداقلی مورد نیاز کاربران را دارند ولی نباید انتظار بسیار بالایی ازشان داشته باشیم.

پنل مدیریتی مودم FD-M60 نیز همین‌طور است. یک پنل ساده با حداقل ابزار و ویژگی‌ها که سریعا تنظیم مورد نظر را انجام دهید و ازش خارج شوید. مثلا در تنظیمات وای‌فای امکان انتخاب باند رادیویی یا پهنای‌باند در فرکانس ۵ گیگاهرتز را ندارند. 

همین‌طور، خبری از ابزارهایی مانند تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، کنترل پهنای‌باند و ترافیک شبکه، گزارش‌گیری از میزان مصرف دیتای هر دستگاه متصل به شبکه و نظایر این‌ها نیست.

با این پنل می‌توانید SMS بفرستید، دستورات USSD را اجرا کنید، فرکانس وای‌فای و همین‌طور رمزعبور شبکه را تغییر دهید و احتمالا قابلیت‌هایی مانند وای‌فای اکستندر یا فیلترسازی آدرس MAC را انجام دهید.

یکی از نقص‌های بزرگ این مودم و پنل مدیریتی، عدم پشتیبانی از رمزنگاری AES روی WPA2 است. 

ارزیابی و کارایی

کارایی و عملکرد مودم‌های همراه به شرایط محیطی وابسته است. بنابراین؛ برای ارزیابی دقیق یک مودم باید چندین روز وقت گذاشت و در مناطق مختلف، شهرهای متفاوت و حتی ساعت‌های شب و صبح آزمایش‌ها تکرار شوند. 

گاهی اوقات شبکه شلوغ است و سرعت اینترنت پایین‌تر می‌شود و گاهی در یک نقطه خاص آنتن‌دهی بالایی به دست می‌آید و در نتیجه به نظر می‌رسد کارایی بالایی دارد.

ما برای آزمایش و ارزیابی مودم FD-M60 حدود یک هفته شبانه‌روز از آن استفاده کردیم. در چندین منطقه تهران (پونک، سعادت‌آباد، بلوار کشاورز، خیابان مطهری و رسالت) و همین‌طور چندین شهر شمال کشور به طور واقعی و عملی از این مودم استفاده شد و آزمایش‌های سرعت اینترنت، آنتن‌دهی موبایل، وای‌فای و باتری تکرار شدند.

در تمام آزمایش‌ها سعی کردیم از یک گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A7 و لپ‌تاپ ایسوس N551 استفاده شود و هیچ دستگاه دیگری به شبکه وای‌فای مودم متصل نباشد.

برای آزمایش سرعت اینترنت عموما از اپلیکیشن Speedtest و سرورهای ایرانسل استفاده کردیم ولی در چندین ابزار دیگر برای اطمینان بیشتر نیز آزمایش‌ها تکرار شدند که تفاوتی بسیار جزیی و قابل اغماض مشاهده شد.

برای آزمایش و ارزیابی قدرت آنتن‌دهی وای‌فای روی هر دو فرکانس از اپلیکیشن WiFi Analyzer استفاده شده و سرعت وای‌فای با ابزار Lan Speed Test سنجیده شد.

ابتدا سراغ بررسی وضعیت آنتن‌دهی این مودم برویم. آنتن‌دهی مودم FD-M60 غالب اوقات خوب بود (حدود ۹۵ درصد اوقات). در مناطق مختلفی از شهر تهران به همراه شهرهای شمال کشور این مودم را ارزیابی کردم. در غالب اوقات ۲ الی ۳ خط آنتن می‌دهد و در مناطقی مانند منطقه ۲ تهران (سعادت‌آباد) و مناطق مرکزی شهر تهران (خیابان مطهری) آنتن‌دهی همیشه روی ۴ خط ثابت است.

در این مدت قطعی آنتن مشاهده نشد و تغییرات آنتن‌دهی عادی بود. اما آنتن‌دهی به شدت وابسته به مکان قرار دادن مودم است. گاهی اوقات با یک متر جابه‌جا کردن آنتن، ۲ خط آنتن می‌پرید و سرعت اینترنت ۱۰ مگابیت کاهش پیدا می‌کرد.

شبکه موبایل همیشه روی ۴.۵G قفل شده است و کاربران می‌توانند از این نظر خیال‌شان راحت باشد. در کوهستان‌های شمال کشور شبکه مبوایل از ۴.۵G به ۴G تغییر پیدا کرده و ثابت می‌ماند. در بدترین حالت آنتن‌دهی که فقط در یک مکان مشاهده شد؛ شبکه موبایل روی ۳G رفت ولی اتصال قطع نشد و تمام خطوط آنتن پر بودند.

سرعت اینترنت موبایل وابستگی شدیدی به آنتن‌دهی مودم و مکان قرارگیری آن دارد. ده‌ها آزمایش سرعت دانلود اینترنت با ابزار Speedtest روی لپ‌تاپ، اسمارت‌فون و کامپیوتر رومیزی در ساعت‌های مختلف از شبانه‌روز گرفته شد.

با اسمارت‌فون‌های مجهز به مودم‌های بالاتر از LTE Cat6 می‌توانید سرعت دانلود بیشتری داشته باشید. به طور مثال، با گوشی سامسونگ گلکسی A7 به راحتی در بیشتر اوقات سرعت ۲۸ مگابیت به دست می‌آید و در وضعیتی که آنتن‌دهی خوب نباشد سرعت بالای ۲۰ مگابیت (مثلا ۲۲ یا ۲۵ مگابیت) است.

اما روی لپ‌تاپ با کارت شبکه ضعیف‌تر، سرعت دانلود اینترنت روی شبکه ۴.۵G به مرز ۲۵ مگابیت می‌رسد و به طور متوسط سرعت اینترنت حدود ۱۷ مگابیت خواهد بود. اگر فقط یک خط آنتن مودم پر باشد؛ سرعت آنتن‌دهی حوالی ۱۲ مگابیت است.

بالاترین سرعت دانلود در همان منطقه سعادت‌آباد به دست آمد که سرعتی نزدیک به ۳۴ مگابیت با لپ‌تاپ به ثبت رسید.

بنابراین؛ با مودم FD-M60 و شبکه موبایل ۴.۵G شما همیشه سرعتی بیشتر از ADSL خواهید داشت و حداقل از سرعتی ۱۵ مگابیت سود می‌برید. سرعت آپلود نیز متناسب با سرعت دانلود از زیر ۱ مگابیت تا بالای ۱۰ مگابیت متغیر است. 

در آزمایش‌های عملی، سرعت آپلود فایل‌ها روی شبکه نسبتا خوب ارزیابی شد ولی پینگ شبکه بسیار عالی است. در شبکه ۴.۵G با ۴ خط آنتن پر شما پینگ زیر ۲۰ میلی‌ثانیه دارید. اگر ۲ خط انتن‌های مودم پر باشد؛ تازه پینگ به مرز ۳۵ میلی‌ثانیه می‌رسد. با روشن بودن فیلترشکن، پینگ شبکه بالای ۱۳۰ میلی‌ثانیه خواهد بود.

اما داستان وای‌فای مودم متفاوت است. متاسفانه، این مودم از MIMO 2×2 و پهنای‌باند ۲۰ مگاهرتز برای هر دو فرکانس رادیویی استفاده می‌کند. این پهنای‌باند باعث کاهش سرعت وای‌فای می‌شود. به طور معمول، روترهای بی‌سیم باید از پهنای‌باند ۴۰ مگاهرتز روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سود ببرند که روی مودم FD-M60 این اتفاق نمی‌افتد.

وضعیت قدرت سیگنال‌های وای‌فای در دو فرکانس را روی نمودار زیر مشاهده می‌کنید. به یک نگاه ساده و گذرا می‌توان فهمید که وضعیت وای‌فای این مودم چندان تعریفی ندارد و عملا برای مصارف نزدیک و چند نفره است.

به طور اسمی گفته می‌شود این مودم از ۱۶ کاربر همزمان روی وای‌فای پشتیبانی می‌کند ولی عملا من با دو گوشی هوشمند و یک لپ‌تاپ به مودم وصل شدم؛ سرعت وای‌فای و اینترنت کاهش بسیار شدیدی داشت و در حد چند مگابیت رسید.

پایداری سیگنال‌ها هم طبیعی است و با توجه به مشخصات وای‌فای این مودم قابل انتظار است. فرکانس ۵ گیگاهرتز با توجه به خلوتی بیشتر و مشخصات ذاتی که دارد؛ سرعت بهتری دارد و پیشنهاد می‌کنم اگر دستگاه‌هایی سازگار با فرکانس ۵ گیگاهرتز دارید؛ حتما مودم را روی این فرکانس تنظیم کنید.

این مودم یک باتری ۳ هزار میلی‌آمپر ساعتی لیتیومی دارد. برای اولین شارژ باید نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ ساعت مودم را در حالت خاموش به برق وصل کنید چون بسیار کند شارژ می‌شود ولی در شارژهای بعدی حدود ۱.۵ ساعته آماده استفاده است.

من در آزمایش‌هایی که از این مودم به عمل آوردم به راحتی در اتصال ۴.۵G نزدیک به ۱۰ ساعت شارژ می‌دهد. البته، در مناطق کوهستانی و بیابانی (در جنگل‌های شمال به طور خاص آزمایش شده است) شارژ باتری زودتر تمام می‌شود که به خاطر فاصله زیاد با دکل‌های BTS موبایل است.

اگر در وسط شهر باشید و به‌خصوص نزدیک به آنتن‌های ایرانسل، شاید هم عمر باتری بیشتری بگیرید. اگر مدتی به مودم متصل نباشید؛ به طور خودکار وارد مود Standby می‌شود که یک مزیت دیگر این مودم است و باز سریعا از این مود خارج می‌شود.

متاسفانه، با بیرون آوردن باتری، مودم از کار افتاده و دیگر حتی با اتصال به برق هم کار نمی‌کند و خطای باتری می‌دهد که عیب بزرگ همه مودم‌های ایرانسل و هواوی است و برخی کاربران را آزار می‌دهد.

حرف آخر

اگر این روزها دنبال مودم همراه ۴.۵G با قیمت مناسب هستید و از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کنید؛ پیشنهاد می‌کنم مودم FD-M60 را بخرید. کارهای روزانه شما را به راحتی جواب می‌دهد و قطعی اینترنت ندارید. ساعت‌های طولانی می‌توانید بدون نیاز به برق از مودم استفاده کنید و همیشه همراه خود حمل کنید.

وای‌فای FD-M60 تا دو الی سه دستگاه جواب‌گو است و حتما باید نزدیک مودم باشید تا سرعت بیشتری دریافت کنید. اگر بتوانید آنتن خارجی کانکتور TS-9 بخرید و روی مودم سوار کنید؛ سرعت اینترنت بیشتر خواهد شد.

سعی کنید این مودم را به همراه یک سیم‌کارت USIM و چند گیگابایت اینترنت رایگان از خود فروشگاه ایرانسل یا نمایندگی‌های مجاز ایرانسل خرید کنید چون برخی فروشگاه‌ها با قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند.

جدول مشخصات محصول

نام محصول Irancell FD-M60 4G/4.5G Portable Modem
استاندارد  ۸۰۲.۱۱b/g/n/ac – 4G LTE Cat6
سرعت و فرکانس وای‌فای دو بانده، سرعت دانلود موبایل ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت
امکانات ارتباطی یک درگاه Micro USB – اسلات سیم‌کارت – دو کانکتور TS-9 آنتن خارجی
امکانات ویژه باتری ۳ هزار میلی آمپری – وای‌فای اکستندر – صفحه‌نمایش نسبتا بزرگ با منوی تنظیمات
قیمت و گارانتی ۳۶۰ هزار تومان همراه با سیم‌کارت اعتباری و ۱۵ گیگابایت اینترنت رایگان ایرانسل

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫38 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از توضیحاتتون ولی متوجه نمیشم وای فای ضعیف به چه معنی است ؟ مگر گوشی ولب تاپ غیراز وای فای چگونه قرار است به مودم وصل شود وتا چه فاصله ای پاسخگوست ؟
    دیگه اینکه همیشه تو برق باشه مشکلی داره؟
    ظاهرا همراه اول مودم ۴/۵g نداره ایا مودمی نیست که هم همراه اول وهم ایرانسل رو ساپورت کنه و۴/۵ باشه
    فقط هم مودم گرونه هم بسته هاش در مقایسه با اینترنتadsl ولی هرچی تحقیق کردم دیدم سرعت اینا بالاتره
    لطفا سوالات منو جواب میدین؟ ممنون

  2. سلام
    من تو شیراز خیلی دنبال این مودم گشتم ولی نمایندگی های ایرانسل اصلا ندارن و گفتن همه مودم های ۴g جمع شده و بجاش مودم های lte داشتن.

    1. بله متاسفانه در بازار کم شده و ایرانسل نمی‌دهد
      سایت‌های مانند دیجی‌کالا دارند که گران‌تر هم می‌دهند. ظاهرا انبار ایرانسل خالی شده است

      1. سلام این مودم خریدم با دوتا انتن خارجی ts9 مشکلی که دارم اینه وقتی انتن دوتاش نصب میکنم انتن خیلی ضعیف میشه سرعت دانلودشم نصف میشه مشکلش از چیه؟

    2. سلام
      من تو تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۷ اینو تو نمایندگی ایرانسل بندرخمیر گرفتم و فکر کنم موجود داشت با قیمت۳۶۰ هزارتومان

  3. باسلام
    من این مودم رو تو تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۷ از نمایندگی ایرانسل بندرخمیر به قیمت۳۶۰هزار تومان گرفتم و خیلی خوبه فکر کنم میگفت هنوزم موجود داره فقط موقع ای که به شارژ وصله و استفاده میکنم یکمی داغ میشه همیشه هم نه

  4. مرسی اقای مهندس بابت این بررسی خوب و جامع.
    میگم مودمی ک خوب باشه😉
    بدون باتری هم کار کنه
    با همه سیمکارتها کار کنه
    پهنای باند ۴۰ یا ۸۰ داشته باشه
    چیه اونوقت؟ ینی بالای ۱ میلیون باس هزینه کرد براش؟؟؟😡😩

  5. آقای محمدی زاده من این مودم و میخوام بگیرم ولی میخوام با سیم کارت همراه اول به اینترنت وصلشم این مودم با سیم‌کارت همراه اول سازگاری داره یانه؟

    1. مودم FD-M60 از سیم‌کارت همراه اول پشتیبانی نمی‌کند
      می‌توانید مودم هواوی E5785 را خرید کنید که از همه سیم‌کارت‌ها پشتیبانی می‌کند

  6. سلام من این مودم رو از ایرانسل خریدم فقط برای استفاده داخل خودرو وقتی اسنپ کار میکنم حالا برای تهیه آنتن مناسب خودرو به راهنمایی احتیاج دارم ممنون میشم پیشنهادتونو به ایمیلم بفرستید.

    1. برای وضعیت شما آنتن‌های قلمی یا خودکاری با کانکتور TS-9 مناسب هستند.
      به سایت‌های فروشگاهی شبکه مراجعه کنید و یک یا دو آنتن TS-9 خودکاری بخرید و روی مودم نصب کنید

  7. با سلام خدمت مهندس محمدی زاده و دوستان
    من این مودم رو گرفتم و دوتا انتن قلمی و یه انتن اهنربایی هم گرفتم و بعد از چند روز متوجه شدم پایه انتن دستگاه شکسته و انتن دهی نداشت
    خوشبختانه مجموعه ایرانسل گارانتی قویی داره و مودم رو برام تعویض کردند ولی خیلی زمانبر بود این پروسه تعویضش
    حدود ۲۰روز طول کشید
    نمیدونم مشکل از مودم بوده یا من بد انتن رو به دستگاه وصل کردم
    دوستان اگه یه همچین تجربه ای رو داشتند خوشحال میشم تجربشون رو در اختیارم قرار بدند

    1. سوکت این مودم‌ها بسیار حساس و شکننده است
      کاربران دیگری هم گزارش شکستگی کانکتور آنتن را دادند و دقیقا همانند شما باید ۲۰ روزی طول بکشد تا مودم دوباره دست‌شان بیاید

  8. یه نکته ای که فهمیدم اگر بخوایم بیشترین سرعت وای فای (Wifi link speed) رو ازش بگیریم باید تو پیج مودم که از مرورگر در دسترسه پهنای باند وای فای رو از ۲۰Mhz به auto تغییر بدیم و همچنین وای فای رو ۵Ghz تنظیم کنیم.

      1. کار نمیکنه چون تو پنل مدیریتش تعریف نشده من امتحان کردم سیمکارت رو میشناسه فقط خط نداره که تو دستگاه این فرکانس براش تعیین نشده اگر بشه تو پنل مدیریتش این فرکانس نسل چهار ثابت رو تعریف کرد اونم کار میکنه از لحاظ سخت افزاری جوابگو هست فقط نرم افزاری جوابگو نیست
        دوستان اگه من اشتباه میکنم خوشحال میشم بهم بگن

  9. جناب محمدی زاده درود و وقت بخیر
    من این مودم را هفته گذشته از فروشگاه اینترنتی ایرانسل تهیه کردم.
    زمانی که من وارد منوی مودم میشوم باید نام مودم را تغییر دهم و در انتها پسوورد فعلی مودم و پسوورد دلخواه را وارد کنم ولی بعد از انجام این کارها خطای اشتباه بودن پسوورد فعلی مودم را دریافت می کنم و نمی توانم وارد منوی تنظیمات شوم.
    ممنون میشوم نظرتون را اعلام فرمایید.
    باسپاس

    1. سلام
      اگر رمزعبور فعلی مودم را درست وارد می‌کنید؛ بهتر است یک بار مودم را به طور کامل ریست سخت‌افزاری کنید و بعد دوباره همه‌ تنظیمات که به حالت پیش‌فرض برگشت شروع به تعریف نام شبکه و رمزعبور جدید کنید
      برای ریست سخت‌افزاری ۳۰ ثانیه با شی نوک تیزی کلید Reset را فشار دهید

    2. خدمت دوست عزیزم عرض کنم هم میشه رمز مودم رو عوض کرد هم رمز ورود به کنترل پنل
      اولین گزینه که تیکش رو فعال بکنی رمز مودم رو عوض میکنه قسمت دومشم نحوه اپدیت خود مودمه که میگه اتوماتیک یا دستی و اما قسمت اصل کاری
      قسمت سوم اولین گزینه اش رو حتما باید admin وارد بشه
      و پایینش هم خونه دومی که رمز دلخواه رو وارد میکنی و پایینشم تکرار رمز دلخواه و گزینه ثبت
      موفق باشی

  10. تهیه کردم.عالیه.بهتریم مودم و سرویس برای فیلم های فور کی و اچ دی ار هست.البته برای کسانی که حجم مصرفیشون بالاست.یکی از دوستام شبانه almost 175 گیگ دانلود فیلم hdr داشت.برای فیلم های عادی همین ۴g عادی کافیه.

  11. با سلام
    مودم FD-M60 ایرانسل اجازه آپلود عکس، صوت و فیلم رو روی تلگرام، توئیتر ، یوتیوب و … نمی ده.
    چطور می تونم این مشکل رو بر طرف کنم؟
    توضیح: با مودم های دیگه روی همون گوشی می شه آپلود کرد، ولی با مودم Fd-M60 نمی شه
    با تشکر

  12. سلام ایا این نوع مود م fDm60 که با سیم کارت ایرانسل پشتبانی میکنه با همین سیم کارت رومینگ میشه که در خارج از کشور استفاده کرد. ممنون پاسخ می دهید

  13. سلام مگه شما تستون با وای فای انجام ندادین متوجه نمیشم یعنی چی وای فای ضعیف؟مگه این دستگاه پورت لن داره؟

  14. جناب محمدی زاده درود و وقت بخیر
    من این مودم را هفته گذشته از فروشگاه ایرانسل تهیه کردم.
    سوال داشتم از خدمتتون اینکه موقعی که وارد پنل کاربری میشم فقط quick setup میاد و چیزه دیگه نمیاد که من تنظیمات را انجام بدم چیکار باید بکنم ؟

  15. من بررسی شما رو خودنم رفتم ۵۰۰ مودم خریدم اکثر مناطق تهرانم تست کردم ولی هرگرز این سرعت هایی که نوشتین ندیدم بار های بار تست کردم باگوشی تفاوتش خیلی جزیی کلا نمیارزه این همه هزینه

  16. سلام،
    مودم TF-I60 H1 بهتره یا FD-M60 ممنون میشم راهنماییم کنین،در ضمن مودمی میخوام که به صورت همراه و بدون اتصال به برق قابل استفاده باشه و باتری قابل تعویض داشته باشه و قابلیت نصب انتن مجزا هم داشته باشه
    ممنون میشم راهنماییم کنین

  17. پشتیبانی ایرانسل اصلا پاسخگو نیست!
    این مودم برای بار اول حتما باید ۱۰ ساعت تو شارژ باشه؟
    اگه شارژ معمولی بشه باتریش کار نمیکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اینکه می‌گویند ۱۰ ساعت توی شارژ باشد یک توصیه برای افزایش عمر باتری است و اصلا تاثیری روی عملکرد باتری ندارد
      اگر شما کمتر شارژ کردید یا اصلا شارژ نکردید و استفاده شده تا باتری خالی شود و بعد شارژ کردید؛ نگران نباشید و مشکلی برای باتری یا مودم پیش نمی‌آید.

    1. سلام
      پیامک‌هایی که برای سیم‌کارت یک مودم می‌آید را می‌توانید در پنل مدیریتی تحت وب مودم یا اپلیکیشن مودم مشاهده کنید. مثلا هواوی اپلیکیشن Hilink را برای مودم‌هایش ارائه داده که در آن می‌توان هم تنظیمات مودم را انجام داد و هم پیامک‌ها را دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا