پرونده ویژه

رکوردشکنی سود همراه اول؛ همزمان با درخواست افزایش قیمت‌ها

در حالیکه سخن از کاهش سود اپراتورها می‌شود ولی در واقعیت درآمد آنها رکورد می‌شکند

همانطور که حتما در اخبار خوانده‌اید، چند روز پیش چند اپراتور همراه و ثابت کشور در نامه‌ای که لحن عجیبی هم داشت و توهین مستقیم به مخاطب نامه به نظر می‌رسید؛ درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت اینترنت را داشتند.

توجیه غیرمنطقی اپراتورها برای افزایش قیمت

اپراتورهای مذکور در این نامه خواندنی، توجیه خود را برای افزایش قیمت، کاهش درآمد عملیاتی خود و در نتیجه عدم تمکن مالی این اپراتورها برای سرمایه‌گذاری جدید در زیرساخت‌ها عنوان کرده بودند.

نامه درخواست اپراتورها برای افزایش 2 برابری قیمت
نامه درخواست اپراتورها برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت اینترنت

این اپراتورها، شرط افزایش کیفیت اینترنت و رشد زیرساخت‌ها را افزایش قیمت و در واقع فشار بیشتر روی کاربران دانسته بودند و در استدلالی جالب، خود را جای کاربران گذاشته و افزایش ۲ برابری قیمت برای کاربرانی که بیش از ۲ گیگ در ماه مصرف دارند را امری غیر مهم دانسته بودند!

در ۲ ماه گذشته تقریبا روزی نبوده است که مدیرعامل یک اپراتور خصوصا همراه اول و ایرانسل مصاحبه نکرده باشند و در باج خواهی آشکار از وزارت ارتباطات، شرط توسعه فیبر و شبکه ۵G را افزایش قیمت عنوان نکرده باشند.

رشد درآمد همراه اول برخلاف ادعای قبلی مبنی بر کاهش درآمدها

حال در همین شرایط، شرکت همراه اول که در بورس وجود دارد، گزارش درآمد ماه آبان خود را در سامانه کدال منتشر کرده است که نشان‌دهنده رشد درآمد این اپراتور نسبت به ما‌ه‌های پیشین است.

گزارشات مالی یک‌ماهه همراه اول نشان می‌دهد که این اپراتور در ماهی که گذشت، ۴۱۱۵ میلیارد تومان درآمد داشته است که این رقم نسبت به مهرماه امسال افزایش قابل توجهی داشته است.

 به طور کلی درآمد همراه اول طی ماه گذشته از کارکرد مشترکین اعتباری و همچنین مشترکین دائمی نزدیک به ۳۸۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ رقمی که از انواع سرویس‌های ارائه شده توسط این اپراتور حاصل شده است.

نکته جالب این است که درآمد این اپراتور در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی بیش از ۵۷ درصد را نشان می‌دهد که به وضوح نشان دهنده افزایش درآمدهای اپراتورهای اینترنتی است.

گزارش درآمد همراه اول در آبان‌ماه 1402 در سامانه کدال
گزارش درآمدی همراه اول در آبان‌ماه ۱۴۰۲

از ابتدای سال و تا آبان ماه، شرکت همراه اول بیشتر از ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. اگر روند فعلی طی کسب درآمد این شرکت تا ۳ ماهی که تا پایان سال مانده است؛ ادامه یابد که اتفاقا قابل پیش‌بینی هم هست و حتی در ماه‌های پایانی هر سال مصرف دیتای کاربران رشد می‌کند، این اپراتور موفق به ثبت رکورد درآمد جدیدی برای یک سال خواهد شد و درآمد عملیاتی این اپراتور از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور خواهد کرد.

حال در این شرایط که اپراتورها در حال رکوردشکنی درآمدی هستند؛ نامه درخواست افزایش دو برابری قیمت اینترنت به بهانه عجیب کاهش درآمدها، بیشتر طعنه‌آمیز به نظر می‌آید و همچنان که در چند روز گذشته کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این نامه عجیب واکنش نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد اپراتورها بهانه‌ای بسیار غیر منطقی را برای افزایش قیمت‌ها انتخاب کرده‌اند که هیچ کاربری را قانع نکرده است.

چندی پیش در مطلبی، از تبانی اپراتورهای ثابت و همراه برای افزایش قیمت خدمات ارائه شده نوشتیم و در آن مطلب دلایلی را مطرح کردیم که چرا افزایش قیمت اینترنت منطقی نیست. دلایلی مانند حذف بسته‌های حجیم و کاهش حجم سقف مصرف منصفانه در چند سال گذشته که نشان می‌دهند اینترنت ایران به هیچ وجه ارزان نیست و پیوسته در حال گران‌تر شدن نیز هست.

اما در نهایت به نظر می‌رسد اپراتورهای اینترنتی کاری به منطق و خواسته کاربران ندارند و اسب خود را زین کرده‌اند تا آنها هم به نوبه خود سهمی در افزایش فشار اقتصادی هر چه بیشتر بر مردم ایفا کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا