فناوری

گرانی اینترنت؛ زمزمه‌ای که هر روز به گوش می‌رسد

تبانی برای افزایش قیمت به جای رقابت برای افزایش کیفیت و رضایت‌مندی

“ایران ارزان‌ترین اینترنت جهان را دارد” جمله نخ‌نمایی که هر وقت بحث افزایش قیمت اینترنت پیش می‌آید؛ می‌شنویم.

در ماه‌های اخیر و خصوصا ماه گذشته، خبرهای زیادی در مورد افزایش قیمت اینترنت شنیده شد که به نظر می‌رسد برای آماده‌سازی روانی جامعه برای افزایش قیمت چشم‌گیر اینترنت باشد.

اپراتورهای ثابت و همراه در یک تبانی آشکار، بهانه‌های غیر منطقی را برای افزایش قیمت اینترنت بیان می‌کنند که صحت آن‌ها جای سوال بسیار دارد.

وقتی رقابت می‌میرد

شروع مرگ رقابت را می‌توان فرودین ۱۴۰۱ دانست که به دستور رگولاتوری بسته‌های بلند‌مدت اپراتورهای موبایل حذف شدند.

این درحالی بود که تا قبل از آن شاهد رقابت جالبی بین همراه اول و ایرانسل در پوشش شبکه و افزایش کاربران با طراحی بسته‌های متنوع و رقابتی بودیم.

حال اما کار به جایی رسیده است که مدیرعامل فعلی ایرانسل در جشن ۱۷ سالگی این شرکت رقابت سال‌های گذشته بر سر کاهش قیمت را دلیل عدم توسعه شبکه در ایران می‌داند!

در عمل نیز با نگاهی به بسته‌های فعلی همراه اول و ایرانسل می‌توان دریافت که این دو شرکت و تحت هدایت مدیرعاملان فعلی دست از رقابت سالم دست کشیده‌اند و با همکاری یکدیگر سعی در گران کردن اینترنت دارند که این گرانی قطعا باعث گران شدن اینترنت در اپراتورهای ثابت و همچنین اپراتورهای مجازی نیز خواهد شد.

حذف بسته‌های اینترنت
بسته‌های اینترنتی که سال ۱۴۰۱ با فشار اپراتورها و دستور رگولاتوری حذف شدند

گرانی اینترنت برای توسعه فیبر و ۵G

یکی دیگر از دلایلی که مدیران اپراتورهای ثابت و همراه برای گران کردن اینترنت و به خصوص اینترنت موبایل مطرح می‌کنند توسعه فیبر و  ۵G است.

این دلیل درحالی مطرح می‌شود که سهم فیبر و نسل پنجم در ایران مجموعا به ۵ درصد هم نرسیده است و عملا کاربران باید هزینه چیزی را بپردازند که هنوز استفاده هم نکرده‌اند.

همچنین جدا از پوشش ناامیدکننده فیبرنوری در ایران، اپراتورها با قیمت‌های فضایی، حجم محدود و همچنین سرعت پایین خدمات ارائه می‌کنند که عملا محدودیت حجم در اینترنت ثابت و همچنین سرعت ۳۰ مگابیتی برای فیبر در هیچ جای دنیا نمونه ندارد.

ذکر این نکته ضروری است که اپراتورها سالها است با تکنولوژی قدیم DSL از کاربران پول‌ گرفته‌اند و شبکه را توسعه نداده‌اند و حالا که باید پول را برای توسعه شبکه خرج کنند؛ می‌گویند صرفه اقتصادی ندارد.

اینترنت ثابت فیبرنوری ایرانسل
قیمت و سرعت غیر منطقی ایرانسل برای حجم محدود اینترنت ثابت فیبرنوری

آیا اینترنت در ایران واقعا ارزان است؟

پاسخ این سوال با توجه به ارزش پولی کشور و متوسط سطح درامد جامعه، یک نه بزرگ است.

باید در نظر داشت که عملا نمی‌شود چیزی را که به عنوان “اینترنت” از اپراتورها تحویل می‌گیریم نامش را اینترنت بگذاریم و عملا مجبور شده‌ایم برای تبدیل پهنای باند دریافتی از اپراتورها به اینترنت، ماهانه حداقل ۱۰۰ هزارتومان پول انواع VPN بدهیم و جنگ اعصابی را تحمل کنیم که حاصل وصل نشدن دستگاه‌های مختلف و مشکلات مربوط به VPNها است.

این درحالی است که طبق اعتراف یکی از مدیران ایرانسل، اپراتورها برای ۱۰ درصد تخفیف در خرید پهنای باند از شرکت زیرساخت، فیلترینگ مضاعف و خودخواسته‌ای را به کاربران تحمیل می‌کنند که جای تامل بسیاری دارد.

همچنین بعد از فیلترینگ به اصطلاح هوشمند با حجم وسیعی از پکت‌لاست روی اینترنت بین‌الملی مواجهیم که باعث هدر رفتن حجم کاربران می‌شود.

حذف بسته‌های نامحدود ساعتی
حذف بسته‌های نامحدود ساعتی اپراتورها

افزایش تعرفه اینترنت به اسم رهاسازی قیمت‌ها

اینترنت با کیفیت و با قیمت مناسب و همچنین توسعه فیبر و ۵G یک الزام منطقی است و نیازی به منت گذاشتن بر سر کاربران ندارد.

ولی واضح است که مثل همیشه و همانند آنچه در بازار خودرو اتفاق افتاد، نظر کاربران و منطق بازار رقابت، فدای سودجویی شرکت‌های انحصارطلب خواهد شد و بزودی شاهد افزایش قیمت به اسم آزاد‌سازی قیمت خواهیم بود.

مطمئنا این افزایش قیمت باعث کاهش اعتماد کاربران به اپراتورهای داخلی خواهد شد و دیری نخواهد گذشت که با کاهش قیمت اینترنت ماهواره‌ای، کاربران برای همیشه عطای استفاده از سرویس‌های داخلی را به لقایش ببخشند.

البته مسئولان در ماه‌های گذشته از الزام اپراتورهای اینترنت ماهواره‌ای برای تبعیت از قوانین کشور نیز سخن گفته‌اند ولی همه می‌دانیم دنیای فناوری، الزامات بی‌حساب و کتاب نخواهد پذیرفت.

به طور مثال نمی‌توان به ایلان ماسک گفت شبکه اجتماعی X که متعلق به خودش است را فیلتر کند.

قطعا روزی اینترنت آزاد با کیفیت، راهش را به خانه‌هایمان باز خواهد کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. اول اینکه مردم رو چی فرض میکنند که با وقاحت میگن قیمت باید افزایش پیدا کنه و چند ساله که قیمت ها افزایش پیدا نکرده ؟
    آخه لعنتیها، اول همین امسال بسته های ثابت نزدیک به ۹۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد. سال قبل هم همگی دیدند که چطور اپوراتورهای همراه چطور بسته ای پر حجم رو حذف و قیمت هر گیگ رو حداقل پنجاه درصد افزایش دادند.

    دوم اینکه در تمام دنیا اول خدمات ارائه میشه و سپس پول اخذ میشه. اما در این مملکت اول پول میدی بعد از چند ماه ماشین گیرت میاد. اول پول باید بدی تا چند سال بعد ۵G راه اندازی بشه. پس پول این مملکت داره کجا میره که حتی شرکتهای دولتی و نیمه دولتی هم اکثرا کاسه گدایی دست گرفتند؟!!!!

    سوم اینکه: از ماست که بر ماست. وقتی هر چیزی در این مملکت گرون میشه و ملت هم بیشتر برای خریدنش سر و دست میشکنند معلومه که این حال و روز ماست. راه حل ارزون شدن خودرو نخریدن خودرو برای حداقل یکسال می باشه. همه ماشین فعلی خودشون رو نگه دارند و طمع سود نکنند تا خودرو ارزون بشه. باور کنید هیچکسی خودروی خودش رو عوض نکنه و یا خودروی جدید نخره نمیمیره. راه حل گرون شدن اینترنت، نخریدن و یا خریدن بسته های بسیار کم حجم برای یک مدت خاص می باشه که اپراتورها کم شدن درآمد خودشون رو حس کنند و حساب کار دستشون بیاد. خلاصه به قول یه ضرب المثل قدیمی : تا خر نباشه ، خرسوار هم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا