اخبار ایران

اپراتورهای ثابت و موبایل متحد شدند: اصلاح تعرفه‌ها و آزادسازی قیمت اینترنت

توسعه فیبر در گرو اختلاف قیمت اینترنت ثابت و همراه؛ توسعه 5G در گرو توسعه فیبر

اپراتورهای موبایل و ثابت هم‌صدا می‌گویند تعرفه‌های اینترنت باید تغییر کند!

این روزها میزگردهایی درباره چالش‌های اینترنت در چهارمین رویداد ایران دیجیتال برگزار می‌شود که عموما مدیران اپراتورهای ثابت و همراه، مدیران وزارت ارتباطات و متولیان امر حضور دارند.

از سوی دیگر همایشی با نام «نسل پنجم ارتباطات در ایران» در حال برگزاری است که باز به چالش‌های توسعه ۵G در ایران می‌پردازد.

جالب اینجا است که یکی از بحث‌های اساسی هر دو رویداد، تعرفه‌های اینترنت موبایل و ثابت است و اپراتورها به همراه مدیران وزارت ارتباطات هم‌صدا هستند که باید تعرفه‌ها تغییر کند.

سرمایه‌گذاری روی ۵G با فروش حجم و ترافیک تامین نمی‌شود

چالش های توسعه 5g در ایران

شاه‌منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می‌گوید هزینه سرمایه‌گذاری در شبکه ۵G بالا است و با فروش حجم گیگابایت و ترافیک برنمی‌گردد.

او اعتقاد دارد ۵G تکنولوژی گرانی است و بازار باید همپای توسعه تکنولوژی پیش برود. او اشاره می‌کند توسعه ۵G به فیبر نوری و دیتاسنتر نیاز دارد ولی نه همراه اول و نه ایرانسل، هیچ‌کدام یک شبکه فیبر کامل ندارند.

محدودیت‌های فرکانسی در ایران و بحث‌های واگذاری فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز از دیگر مشکلات ۵G برشمرده می‌شود.

دیروز، مدیرعامل ایرانسل هم روی این موضوع تاکید کرد که فعلا توسعه ۵G اقتصادی نیست. او گفت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات توسعه ۵G، نبود فیبر و قفل بودن لایسنس گوشی‌های موبایل مهم و پرفروش بازار است.

امروز، محمد کشوری، کارشناس IT نیز روی این مسئله مانور داد و گفت بزرگ‌ترین مشکل ۵G، قفل بودن گوشی‌ها است.

اختلاف قیمت اینترنت ثابت و موبایل؛ شرط لازم برای توسعه فیبر نوری

در آن سو، اپراتورهای ثابت اعتقاد دارند زمانی مردم به فیبر نوری روی خوش نشان می‌دهند که شاهد اختلاف قیمت میان تعرفه اینترنت ثابت و همراه باشیم.

روح‌الله رضایی، معاون حقوقی و رگولاتوری ایرانسل می‌گوید: «موفقیت در اجرای فیبر در گروه اصلاح تعرفه‌هاست. بازار، مکانیزم خودش را دارد و اگر توجیه اقتصادی داشته باشد خودش به تعادل می‌رسد. تعرفه باید رها شود. باید تا دو سه سال آینده بازار رقابتی شود.»

به باور وی باید هدف‌گذاری را در دو سه سال آینده روی ایجاد پوشش بگذاریم و هدف فرعی‌، اتصال مردم به فیبر باشد.

صیدی، مدیرعامل مبین‌نت در این خصوص گفت: در کشور مثلاً لبنیات گران می‌شود اما روی گرانی کالاهای حوزه ارتباطات حساسیت بیشتر است‌. اکنون قدرت فعالان صنعت مرغ و تخم مرغ از ما بیشتر است.

او ادامه داد: هر بیزنسی باید درآمد و هزینه‌اش تطابق داشته باشد. هزینه نگهداری این شبکه نیز خیلی بالاست. اتصال به مرور باید به درآمد برسد

صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر ارتباطات در فیبر نوری نیز در مورد تعرفه‌ها گفت: موضوع کشش جامعه است که می‌پذیرد تعرفه بالا برود یا خیر. با یک حرکت کوچک‌ کلی واکنش نشان داده می‌شود. پارسال که بسته‌های بزرگ را حذف کردیم خیلی اعتراض شد.

آزادسازی تعرفه‌ها در دو سال آینده

تقریبا همه اپراتورهای ثابت و موبایل از رگولاتوری می‌خواهند تعرفه‌های اینترنت ثابت و موبایل را رهاسازی کند تا بازار خودش بتواند به یک تعادل برسد.

موبایلی‌ها اعتقاد دارند باید قیمت هر گیگ اینترنت همراه این قدر بالا برود که همه مردم به سوی موبایل هجوم نیاورند و از سوی دیگر هزینه‌های اپراتور تامین شود.

ثابتی‌ها می‌گویند باید اختلاف تعرفه اینترنت ثابت و موبایل ای‌قدر باشد که مردم ناچار شوند دوباره به سوی اینترنت ثابت برگردند و از اینترنت موبایل فقط در مواقع ضروری استفاده کنند.

به نظر شما، حق با کدام طیف است؟ شما با رهاسازی تعرفه‌های اینترنت ثابت و موبایل موافق‌اید و فکر می‌کنید باعث رشد کیفیت اینترنت ایران می‌شود؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫3 دیدگاه ها

  1. سطح اینارو ترو خدا
    نمیتونن زیر ساخت اینترنت همراه رو ارتقا بدن میگن باید اینترنت همراه اینقدر گرون بشه تا برای مردم نصرفه از اینترنت همراه استفاده کنن و برن سمت اینترنت ثابت تا شلوغی ترافیک همراه کاهش پیدا کنه و اینترنت همراه کیفیتش خوب بشه

  2. فیبر و vdsl رو توسعه بدن، روش اینترنت با میانگین سرعت ۵۰ مگابیت برثانیه بدهند، برای مشتریان کم مصرف، پرمصرف و با مصرف متوسط تعرفه های مناسب ارائه بدهند (بدون اختصاصی کردن مودم و اختصاصی کردن مناطق برای یک سرویس دهنده خاص و بعد خودبه‌خود ۳۰ درصد افراد دیگر به اینترنت سیم کارتی نگاه هم نمیکنند

    درضمن کسی از این ها توسعه نسل ۵ نخواست، همان فورجی اگر شبکه و طراحی دکل ها و جایگذاری و تعداد آنها با توجه به ترافیک منطقه درست باشد، با همان نسل ۴ میتوان سرعت ۱۰۰ مگابیت گرفت، حتی سرعت میانگین ۵۰ مگابیت هم برای اکثر افراد بس است.

    به جای تلف کردن بودجه برای نسل ۵ وقتی ایران با این وضع فیلترینگ از بسیاری از تکنولوژی های اینترنت چیزها (IoT) محروم است، پس فعلا نیازی هم به توسعه زود نسل پنجم نیست.

    در این حالت اپراتور ها میتوانند در ۱۰ سال آینده بعد از پخته شدن فناوری های نسل پنجم شروع به سرمایه گذاری روی آن کنند.

    وقتی نسل چهارم سرعتی حدود ۲ تا ۴ مگابیت در اکثر مناطق دارد، توسعه نسل پنجم مسخره بازی بیش نیست

  3. درود.
    .
    اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی برنامه و هدفشون فقط چاپیدن هرچه بیشتر جیب مردم و تیغ زدن مصرف کننده هستش.
    وگرنه اپراتورها و شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی نه به دنبال ارتقای کیفیت اینترنت هستند و نه به دنبال رشد زیرساخت های لازمه برای خدمات اینترنتی.
    .
    توی ایران روزبروز اینترنت رو خراب تر و محدودتر میکنند و روزبروز دنبال افزایش قیمت هستند.
    .
    پی نوشت: اینترنت و خدمات اینترنتی یعنی= “اتصال شبکه جهانی و بین المللی و ارتباطات بین تمامی کشورهای موجود در سیاره زمین”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا