آموزش

چگونه کانکتور آنتن SMA را به TS-9 یا برعکس تبدیل کنیم؟

کاربران زیادی طرفدار آنتن‌های اکسترنال یا خارجی هستند. انتن‌های خارجی گاها قدرتی ۷ برابری نسبت به آنتن‌های داخلی دارند و این یعنی قدرت گیرندگی و آنتن‌دهی بسیار زیاد که تاثیر مستقیمی روی سرعت و تاخیر اینترنت دارد.

آنتن داخلی مودم‌ها بعضا در بهترین حالت ۵ دسی‌بل است ولی ما آنتن‌های خارجی با قدرت ۲۱ دسی‌بل و بیشتر (۳۵ دسی‌بل) داریم. حتی برخی آنتن‌های خارجی نصب شده روی مودم‌ها و روتر نیز ضعیف بوده و کاربران ترجیح می‌دهند با آنتن‌های قوی‌تر جایگزین است.

به طور کلی، دو کانکتور معروف برای آنتن‌های خارجی موبایل داریم که کاربران هم به خوبی با آن‌ها آشنا هستند: کانکتور SMA و TS-9.

وقتی می‌خواهید برای مودم خود یک آنتن خارجی بخرید؛ باید ببینید از کدام کانکتور پشتیبانی می‌کند و مثلا دو کانکتور SMA دارد یا TS-9. این دو کانکتور از نظر ظاهری بسیار مشابه هم هستند و فقط در حد یک یا دو میلی‌متر با یکدیگر در اندازه تفاوت دارند. البته، از نظر فناوری و عملکرد تفاوت‌های مهم‌تری دارند.

در این وضعیت، برخی از کاربران یک آنتن با کانکتور اشتباه را برای مودم خود خریداری می‌کنند و بعد متوجه می‌شوند که به دستگاه وصل نمی‌شود. در حالت دیگر، ممکن است یک آنتن خارجی بسیار خوب برای مودم ۴G LTE خود پیدا کرده باشند ولی کانکتور آن با سوکت مودم یکی نباشد و مثلا آنتن دارای سوکت SMA ولی مودم دو کانکتور TS-9 دارد.

تبدیل SMA به TS-9

این داستان را برای بسیاری از مودم‌های ۴G در ایران تجربه کردیم که معروف‌ترین آن مودم ایرانسل TF-i60 و هواوی B612 است. برخی سایت‌ها و انجمن‌ها تصور می‌کردند این مودم کانکتور SMA دارد و برخی دیگر از سایت‌ها گفتند کانکتورهای آنتن خارجی آن TS-9 است.

نتیجه اینکه بسیاری از کاربران آنتن‌های اشتباهی خریداری کرده و بعد مجبور شدند آنتن‌ها را پس بفرستند یا اینکه با جوشکاری و لحیم‌کاری و کابل‌کشی یا چیدن سر آنتن‌های ۴G و زدن سوکت‌ها مشکل را حل کنند که قطعا باعث افزایش نویز در آنتن می‌شود و قدرت گیرندگی یا کیفیت اینترنت افت می‌کند.

بهتر است همیشه آنتنی تهیه کنید که با کانکتور مودم شما تطابق دارد ولی در صورتی که شدنی نبود؛ باید یک راه‌حل استاندارد و مطمئن را در پیش بگیرید.

بهترین روش برای تبدیل SMA به TS-9، خرید مبدل‌های این دو کانکتور است. قطعه بسیار کوچکی که یک بخش آن به مودم وصل شده و سر دیگر آن به آنتن‌های شما وصل می‌شود.

مثلا کانکتور مبدل SMA به TS-9 مدل A001 در ایران بسیار محبوب بوده و در بیشتر فروشگاه‌ها یافت می‌شود. این مبدل دارای سوکت مادگی SMA و نری سوکت TS-9 است؛ مبدلی از نوع RG316 و امپدانس ۵۰ اهم است. قیمت این مبدل در برخی فروشگاه‌ها فقط ۲۰ هزار تومان است.

برخی مدل‌ها دارای دو مبدل هستند که برای مودم‌های دو سوکتی آنتن مناسب بوده و قیمت‌ها آن‌ها به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. همین‌طور، برخی مدل‌ها دارای کابل هم هستند تا بتوانید انعطاف‌پذیری بیشتری در نصب آنتن‌ها به مودم داشته باشید.

اگر در وضعیتی گرفتار شدید که آنتن‌های خارجی شما کانکتور متفاوتی با مودم دارند؛ حتما از یک مبدل کانکتورهای SMA و TS-9 استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا