آموزش

سوال: ترکیب روتر و دانگل ۴G بهتر از خرید مودم ADSL نیست؟

همه‌چیز بستگی به کاربر دارد. اینکه اینترنت را برای چه کارهایی نیاز دارد؛ به چه سرعت و پهنای‌باندی نیاز دارد؛ چقدر هزینه می‌کند و به کدام اینترنت‌ها دسترسی دارد.

دانگل ۴G یک روش سریع دسترسی به اینترنت موبایل و اشتراک‌گذاری آن روی دستگاه دیگری است. دانگل ۴G را می‌توانید به لپ‌تاپ، کامپیوتر پی‌سی یا روتر و حتی مودم ADSL وصل کنید و اینترنت موبایل را به اشتراک بگذارید و دستگاه‌های دیگر به آن وصل شوند.

هزینه خرید دانگل ۴G بالا نیست و با ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید یک اینترنت موبایل داشته باشید. اگر در خانه روتر یا مودم روتر داشته باشید و از اتصالات ۳G/4G پشتیبانی کند؛ با خرید یک داتگل ۴G و انداختن سیم‌کارت روی آن می‌توانید چند ساعته به اینترنت برسید.

دسترسی به اینترنت موبایل بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از اینترنت ADSL است. شاید برای گرفتن اینترنت ADSL باید چندین ماه منتظر بمانید و حتما نیاز به یک مودم ADSL دارید. هزینه خرید یک مودم ADSL معمولی و رده پایین نزدیک به ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان است.

اینترنت دانگل ۴G یا اینترنت ADSL؟

اما نکته اساسی اینجا است که نباید انتظار زیادی از اینترنت دانگل ۴G داشته باشید. دانگل ۴G یک دستگاه کوچک با آنتن‌های LTE داخلی است و نباید انتظار داشت آنتن‌دهی و سرعت اینترنت مشابه یک مودم جیبی پرقدرت یا مودم رومیزی ۴G داشته باشد.

اینکه سرعت اینترنت و مودم ADSL بیشتر است یا دانگل ۴G بستگی به آنتن‌دهی منطقه شما، اپراتور موبایل و سرویس‌دهنده اینترنت ADSL دارد.

اینترنت دانگل ۴G می‌تواند کارهای روزمره شما را پیش ببرد ولی نباید انتظار داشته باشید برای بازی، استریم ویدئو و حتی ویدئوکنفرانس و تماس تصویری خوب از آن استفاده کنید. البته، اگر دانگل ۴G به یک روتر دوبانده قوی و رده بالا وصل شده باشد؛ سرعت وای‌فای، کندی اینترنت را جبران خواهد کرد.

بخواهم جمع‌بندی کنم؛ پیشنهاد می‌کنم نیازهای حال و آینده خود را روی کاغذ بنویسید و فهرست کنید؛ تعداد دستگاه‌هایی که باید به اینترنت موبایل وصل شوند را فهرست کنید و به بررسی و مقایسه روتر بی‌سیم با مودم ADSL بپردازید.

اگر بخواهید فقط با یک الی دو دستگاه به اینترنت وصل شوید و برای همین مصارف وب‌گردی و حضور در شبکه‌های اجتماعی محدود شود؛ شاید اتصال یک دانگل ۴G به روتر بی‌سیم یا مودم ADSL بتواند جوابگو باشد ولی در غیر این صورت باید دنبال اینترنت ADSL بروید.

اگر به اینترنت ADSL دسترسی ندارید که تکلیف کاملا روشن است و باید از دانگل یا مودم ۴G برای استفاده از اینترنت استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا