آموزش

مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد یا مودم همراه؟

در نقاطی که آنتن‌دهی ضعیف است؛ کدام مودم بهتر جواب می‌دهد؟

اگر خانه شما در منطقه‌ای باشد که تعداد آنتن‌های BTS کمی نصب شده است؛ احتمالا با مشکل آنتن‌دهی و سیگنال‌های موبایل ضعیف روبرو هستید.

در این صورت، بیشتر از اینکه برای شما اهمیت داشته باشد مودمی از چه رده‌ای و با چه وای‌فای و مشخصاتی بگیرید؛ دوست دارید مودمی داشته باشید که بهترین آنتن‌دهی و قوی‌ترین سیگنال‌دهی را داشته باشد.

گوشی‌های موبایل به خاطر فناوری ساخت‌شان، معمولا بهترین آنتن‌دهی و گیرندگی سیگنال را دارند. مودم‌های سیم‌کارتی از نظر آنتن‌دهی از گوشی‌های موبایل امروزی ضعیف‌تر هستند ولی سوال اینجا است که در میان مودم‌های همراه و جیبی و مودم‌های ثابت و رومیزی، کدام‌یک آنتن‌دهی و گیرندگی بیشتری دارند؟

چرا مودم ثابت آنتن‌دهی بهتری دارد؟

مودم‌های ثابت به خاطر جثه بزرگ‌تر و بدنه قوی‌تر، آنتن‌های بزرگ‌تری داشته و از نظر تعداد نیز آنتن‌های بیشتری دارند. ضمن اینکه بزرگ‌ترین مزیت مودم‌های رومیزی، داشتن آنتن خارجی یا سوکت نصب آنتن خارجی است که به وضوح روی آنتن‌دهی تاثیرگذار است و می‌تواند در ضعیف‌ترین نقاط از نظر آنتن‌دهی نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

مودم‌های رومیزی مانند تی‌پی‌لینک MR200 و MR400 و MR600 به طور پیش‌فرض دارای آنتن‌های خارجی LTE دوربرد هستند. مودم‌های هواوی مانند B612 و B818 و B525 و … دارای کانکتورهایی هستند که امکان نصب آنتن خارجی را می‌دهند.

مودم ثابت 4G

در یک نمونه تست؛ ما مودم تی‌پی‌لینک MR200 (رومیزی) با رده LTE Cat 4 را به همراه یک مودم تی‌پی‌لینک M7350 (همراه) در همان رده را در یک کارخانه حاشیه شهر با موقعیت آنتن‌دهی بسیار ضعیف قرار دادیم و تست سرعت اینترنت گرفتیم. هر دو مودم، جزو بهترین مودم‌های ۴G بازار هستند و از یک برند بوده و سیم‌کارت ایرانسل روی آن‌ها قرار دادیم.

میانگین سرعت مودم MR200 نزدیک به ۲۸ تا ۳۰ مگابیت بود ولی میانگین سرعت مودم M7350 به زیر ۲۰ مگابیت می‌رسید. ضمن اینکه ۴ آنتن مودم MR200 روشن شده ولی در مودم M7350 فقط ۲ چراغ آنتن روشن بودند.

یک مثال دیگر از عملکرد خوب مودم‌های رومیزی نسبت به مودم‌های همراه، مودم ثابت یوتل L443 است. این روزها، بسیاری از کاربران در حاشیه شهرها، روستاها و مناطقی که آنتن‌دهی خوبی ندارند؛ از مودم رومیزی یوتل L443 استفاده می‌کنند؛ چون دو آنتن خارجی LTE نسبتا با کیفیت دارد و می‌تواند سرعت و کیفیت اینترنت بهتری نسبت به مودم‌های همراه هم رده و هم قیمت خود ارائه کند.

مشکلات آنتن‌دهی مودم‌های همراه

مودم‌های همراه و جیبی به خاطر نوع طراحی کامپکت و جمع و جوری که دارند؛ از آنتن‌های کوتاه و کوچک استفاده کرده که طبیعتا قدرت گیرندگی آنتن کمتری دارند. به علاوه اینکه، در برخی مدل‌ها آنتن‌ها طوری در بدنه نصب شدند که اگر درست در زاویه و مسیر سیگنال‌های موبایل قرار نگیرند؛ اصلا آنتن‌دهی نخواهند داشت.

مودم 4G نت گیر

مشکل دیگر مودم‌های همراه در آنتن‌دهی، نوع آنتن‌هایی است که در آن‌ها استفاده می‌شود و با آنتن‌های بزرگ خارجی مودم‌های ثابت متفاوت هستند. مودم‌های همراهی داریم که دارای کانکتور و سوکت آنتن خارجی هم هستند؛ مانند مودم معروف ایرانسل FD-M60 یا مدل جدیدتر آن مودم هواوی E5785-330 که اجازه می‌دهد آنتن‌های خارجی TS-9 نصب کنید ولی باز از نظر قدرت آنتن‌دهی و گیرندگی به پای آنتن‌های خارجی LTE مودم‌های رومیزی نمی‌رسد.

همیشه مودم‌های ثابت آنتن‌دهی بهتری از مودم‌های همراه دارند؟

این نکته را هم باید اشاره کرد که همیشه مودم‌های ثابت گیرندگی آنتن بهتری نسبت به مودم‌های همراه ندارند و برخی اوقات کیفیت ساخت و طراحی و قدرت آنتن‌های یک مودم همراه بسیار بهتر از مودم خارجی است. مثلا، مودم‌های موبایل نت‌گیر همیشه آنتن‌دهی بسیار قوی دارند و سرعتی بالاتر از مودم‌های ثابت با چند آنتن خارجی می‌دهند.

مودم ثابت 4G

مزیت بعدی که در مودم‌های ثابت و رومیزی سیم‌کارتی داریم؛ قابلیت نصب آنتن بیرونی یا خارج از ساختمان و اتصال آنتن به مودم است که در مودم‌های همراه کمتر شاهد هستیم.

در مجموع، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مشکل آنتن‌دهی دارد یا خانه شما در وضعیتی است که سیگنال‌های موبایل اپراتورها را ضعیف دریافت می‌کند؛ به فکر خرید یک مودم رومیزی و ثابت باشید تا قدرت آنتن دهی بیشتری داشته و سرعت و کیفیت اینترنت بهتری بگیرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون

    یه سوال من میخواستم یه مودم سیمکارت خور آنلاک رومیزی بخرم که آنتن دهیش عالی باشه کابرد من فقط دانلود فایل های حجم از اینترنته بهترین مودم برای این کار کدومه؟
    بین mr600 b2368 و m961 کدوم رو پیشنهاد میدین ؟

    آیا به غیر این ها مودمی که حدودا زیر ۵ میلیون باشه هست که پیشنهاد بدین؟

    سوال آخرم اینه یه دوستی گفت از تجهیزات میکروتک مثل Sxt 4gkit استفاده کن برای دانلود شما این تجهیزات رو پیشنهاد میدین ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مودم هواوی b2368 یک مودم بیرونی و نصب در خارج از ساختمان است و کلا با مودم‌های رومیزی مانند تی‌پی‌لینک MR600 و دی لینک M961 تفاوت دارد. باید ابتدا بررسی کنید مودمی برای نصب در بیرون از ساختمان می‌خواهید یا مودمی برای داخل ساختمان. چون شرایط نصب و استفاده این دو نوع مودم کاملا با یکدیگر متفاوت است.
      از نظر مشخصات خوب واضح است مودم هواوی b2368 مشخصات بهتری نسبت به دو تای دیگر دارد. مودم MR600 مودم خوبی است و نسبتا امکانات کاملی دارد و یکی از بهترین مودم‌های رومیزی توی خانه است.
      تجهیزات شبکه میکروتیک برای مصارف شخصی و خانگی نیست و بیشتر برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها و شرکت‌هایی با تعداد زیاد کاربر و داشتن بحث‌هایی مانند لود بالانسینگ و چند خط اینترنت و تقسیم پهنای‌باند برای کاربران مختلف و نظارت بر مجوزها و دسترسی‌های آن‌ها است. تصور نمی‌کنم برای مصارف خانگی و شخصی ارزش خرید تجهیزات میکروتیک را داشته باشد.

  2. سلام اگه ممکنه تست سرعت مودم رو میزی ۴.۵g با موبایل َیه بار داخل شهر که انتن دهی خوبه یک بار خارج از شهر که انتن دهی ضعیفه انجام بدین تا متوجه بشیم تفاوتشون چقدره با تشکر

    1. سلام به روی چشم سعی می‌کنیم چنین تست‌هایی هم بگیریم
      در یک تست که انجام دادیم؛ سرعت مودم تی پی لینک MR200 در یک نقطه با سرعت مودم FD-M60 برابری می‌کند که باز نشان می‌دهد آنتن‌دهی مودم‌های رومیزی بسیار بهتر از مودم‌های ۴G و ۴.۵G است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا