نقد و بررسی

نگاهی به مودم هواوی E5785-330: به‌روزتر از ایرانسل FD-M60 با پشتیبانی از ۴.۵G و TD-LTE

مودم همراهی که واقعا ارزش خرید دارد

هواوی E5785 یا ایرانسل FD-M60 یکی از بهترین مودم‌های همراه ۴.۵G در بازار ایران است. مودمی که از نظر پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی و باندهای ۴G، سرعت، باتری، فریم‌ویر، پشتیبانی از اپلیکیشن HiLink هواوی، آنتن‌دهی و امکانات جانبی خوب ظاهر شده و یک مودم همراه و جیبی واقعی به تمام معنا است.

مودم FD-M60 یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مودم‌های همراه بازار ایران در چند سال اخیر بوده است و حتی قیمت آن تا ۸ میلیون تومان هم رسید.

حالا، مطلع شدیم که نسخه به‌روزشده‌ای از این مودم به نام E5785-330 یا هواوی Mobile Wifi Elite 2 وارد بازار ایران شده است که چندین ویژگی خوب نسبت به مودم ایرانسل FD-M60 یا E5785 دارد. از جمله در مودم جدید باندهای رادیویی بیشتری پشتیبانی می‌شوند که باعث شده برای استفاده از اینترنت TD-LTE نیز کاربردی شود.

افزایش سرعت آپلود، پشتیبانی از تعداد بیشتری دستگاه وای‌فای، پشتیبانی از فایروال و فریم‌ویر به‌روزتر از دیگر قابلیت‌های مودم هواوی E5785-330 نسبت به نسخه قبلی هستند.

نکته: در حال حاضر، مودم هواوی E5785-330 بهترین مودم جیبی ۴.۵G/TDLTE بازار ایران با قیمت زیر ۵ میلیون تومان است.

پس، بیایید با هم نگاهی کوتاه به مشخصات و ظاهر و امکانات این مودم همراه ۴.۵G/TDLTE بیندازیم:

طراحی و ظاهر مودم هواوی E5785-330

از نظر ظاهر و اندازه و طراحی تفاوتی میان مودم جدید هواوی E5785-330 با مدل قبلی E5785 یا FD-M60 نیست.

همان طراحی معروف مودم‌های همراه هواوی شامل یک کلید بزرگ روشن/خاموش و صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی FTF با اندازه ۱.۴۵ اینچ در پنل جلویی، کلید منو در کناره بالا، درگاه مینی USB و سوکت آنتن‌ها در کناره پایین و باتری و شیار سیم‌کارت و کلید ریستارت در زیر درب پنل پشتی هستیم.

مودم هواوی E5785-330

ما قبلا، مودم ایرانسل FD-M60 را به طور کامل بررسی کردیم و آن‌جا نوشتیم که اندازه و طراحی این مودم بسیار مناسب بوده و از هر نظر برای حمل و نقل، همراه داشتن همیشگی، استحکام بدنه و راحتی در استفاده، قابل اتکا است. وزن این مودم فقط ۱۱۰ گرم است و جزو یکی از سبک‌ترین مودم‌های همراه هواوی محسوب می‌شود.

مطمئن باشید با طراحی و اندازه و وزن مودم هواوی E5785-330 مشکلی نخواهید داشت و از کار با آن لذت می‌برید.

مشخصات مودم هواوی E5785-330

بزرگ‌ترین تفاوت مودم جدید هواوی با نسخه قبلی در همین مشخصات و استفاده از تراشه مرکزی و وای‌فای جدیدتر است.

مودم E5785-330 از رده LTE Cat 7 است ولی FD-M60 از رده LTE Cat 6 بود. تفاوت این می‌شود که سرعت دانلود همان ۳۰۰ مگابیت است ولی سرعت آپلود مودم E5785-330 به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد که خوب برای افرادی که سرعت آپلود بالا می‌خواهند؛ یک مزیت بزرگ است. دقیقا، یکی از معایب مودم ایرانسل FD-M60 همین سرعت پایین آپلود برای کارهای حرفه‌ای بود.

نکته بسیار مهمی که باید دانست؛ این سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت برای حالت تجمیع فرکانس یا CA است و در حال عادی یا packet data service سرعت دانلود حداکثر ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت می‌شود.

مودم هواوی E5785-330

در شبکه‌های TDD نیز حداکثر سرعت دانلود با CA برابر با ۲۲۴ مگابیت و بدون CA برابر با ۱۱۲ مگابیت است. سرعت آپلود روی اینترنت TD-LTE نیز با قابلیت CA به مرز ۲۰ مگابیت و بدون CA برابر با ۱۰ مگابیت است. در شبکه‌های ۳G نیز سرعت حداکثر ۴۲ مگابیت خواهد بود.

پس، خیلی اهمیت دارد که بتوانید روی مودم‌هایی مانند E5785-330 از قابلیت تجمیع فرکانس یا CA استفاده کنید.

در باندهای فرکانسی نیز شاهد افزایش پشتیبانی از باندهای رادیویی FDD و افزوده شدن باندهای رادیویی TDD به همراه قابلیت تجمیع فرکانس یا CA هستیم:

LTE: B1/B3/B5/B7/B8/B18/B19/B20/B28/B32/b38/B40/B41/B42

UMTS: B1/B5/B8

ضمن اینکه تمام باندهای رادیویی FDD اپراتورهای موبایل ایران را پشتیبانی می‌کند؛ شاهد پشتیبانی از باند رادیویی B42 هستیم که ایرانسل و مبین‌نت برای ارائه اینترنت TD-LTE استفاده می‌کنند؛ به این معنی که با مودم هواوی E5785-330 می‌توانید علاوه بر اتصال به شبکه موبایل ۴.۵G، به اینترنت TD-LTE نیز وصل شوید.

در تجمیع فرکانس هم قابلیت تجمیع دو باند به صورت زیر را خواهد داشت:

LTE UL CA: 3C, 7C, 38C, 40C, 41C

LTE DL CA:

۱A-3A, 1A-7A, 1A-8A, 1A-20A, 1A-28A, 3A-5A, 3A-7A, 3A-8A,

۳A-20A, 3A-28A, 3A-42A, 7A-8A, 7A-20A, 7A-28A, 20A-32A,

۱C, 3C, 7C, 38C, 40C, 41C, 42C, 3A-3A, 41A-41A

مودم هواوی E5785-330 هم در باندهای فرکانسی و هم در حالت تجمیع بسیار بهتر از مودم ایرانسل FD-M60 است و حالا با توجه به تغییراتی که ممکن است در باندهای رادیویی اپراتورها رخ بدهد و باندهای رادیویی FDD جدیدی اضافه شود یا اینکه اصلا باند رادیویی B42 برای ۵G حالی شود؛ ارزش خرید و سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند.

وای‌فای مودم هواوی E5785-330

وای‌فای این مودم نیز دو بانده ۸۰۲.۱۱ac با پشتیبانی از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، آنتن‌های وای‌فای داخلی و MIMO 2×2 است.

در مدل جدید این مودم شاهد پشتیبانی از تعداد بیشتری دستگاه وای‌فای همزمان هستیم. شما می‌توانید تا ۳۰ دستگاه را همزمان به باندهای رادیویی وای‌فای مودم E5785-330 وصل کنید ولی در مودم قبلی ایرانسل FD-M60 فقط ۱۰ کاربر یا دستگاه پشتیبانی می‌شد.

مودم هواوی E5785-330

جز این مورد، نکته مثبت و گفتنی دیگری درباره تفاوت وای‌فای این مودم‌ها نیست. به طور کلی، وای‌فای هر دو باند رادیویی مودم E5785-330 یا FD-M60 برای مصارف خانگی و هات‌اسپات دو الی سه دستگاه بسیار خوب جوابگو است و یکی از دلایل محبوبیت این مودم نیز سرعت و آنتن‌دهی وای‌فای مودم بوده است. امکان ندارد در خانه و در یک فاصله نسبتا نزدیک به مودم، مثلا ۷ الی ۱۰ متری مودم باشید و از سرعت وای‌فای (با فرض سرعت اینترنت خوب) رضایت پیدا نکنید.

حرف آخر درباره مودم هواوی E5785-330

مودم هواوی E5785-330 ضمن اینکه تمام مزایای مودم قبلی را دارد؛ از جمله اسلات میکرو اس دی، صفحه‌نمایش LCD TFT 1.45inch و کلید منو و غیره؛ دارای قابلیت‌های جدیدی مانند URL Filtering و Wi-FiAnti-brute Force Cracking است. فریم‌ویر این مودم به‌روزتر شده و البته دیگر امکان آنلاک شدن یا دستکاری را نمی‌دهد.

تنها چیزی که شاید دوست داشتیم نسبت به مودم ایرانسل FD-M60 تغییر کند؛ ظرفیت باتری بود که متاسفانه در مدل جدید همان باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی باقی مانده است و اینکه شما بدون باتری نمی‌توانید از این مودم استفاده کنید.

مودم هواوی E5785-330

البته، ما در تست‌های خودمان با باتری تا ۶ الی ۷ ساعت هم کار کردیم ولی برای مصارف امروزی و یک وای‌فای دو بانده، نیاز به ظرفیت باتری بیشتری مثلا ۳۵۰۰ یا ۴ هزار میلی‌آمپرساعتی داشتیم.

قیمت این مودم هم فعلا در بازار ایران خوب است. سایت idh این مودم را با قیمت ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان می‌فروشد که نسبت به بسیاری از مودم‌های همراه ۴.۵G دیگر خوش‌قیمت است و واقعا ارزش خرید دارد.

مزایا:

۱- پشتیبانی از LTE Cat 7 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۱۰۰ مگابیت

۲- پشتیبانی از باند رادیویی B42 برای استفاده از اینترنت TD-LTE

۳- پشتیبانی از باندهای رادیویی FDD بیشتر

۴- حالت‌های تجمیع فرکانس بهتر و بیشتر

۵- پشتیبانی از همه نرم‌افزارهای رسمی و غیررسمی هواوی از جمله HiLink و hmanager

معایب:

۱- باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی که نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته است

۲- بدون باتری نمی‌شود از مودم کار کرد

۳- امکان آنلاک یا دستکاری فریم‌ویر و مود کردن آن نیست

خرید مودم هواوی E5785-330

به‌روزرسانی: سایت ایرانسل در اقدامی عجیب، شروع به فروش این مودم با برند هواوی و از طریق فروشگاه و گارانتی IDH کرده است. قیمت این مودم بدون بسته اینترنت ایرانسل، ۳.۹۹۰.۰۰۰ تومان اعلام شده است ولی اگر یک بسته اینترنت انتخاب کنید؛ قیمت مودم بیشتر می‌شود. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫27 دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از بررسی هایی که انجام میدید.
    من دو تا سوال داشتم،‌
    اول اینکه این مودم باند B42 رو ساپورت میکنه ولی تو پست های قبلی همیشه گفتید که باند TD-LTE ایران B42 و B43 هست. میخواسم ببینم که باند B43 برای کدوم سیم کارت ها هست و در این مودم از کدام سیم کارت ها نمیشه استفاده کرد؟
    دوم تو سایت های خارجی مودم EE5785-92C رو زدن که هر دو باند B42 و B43 رو ساپورت میکنه! میخواستم ببینم اون مودم یعنی بهتر از این مودم میشه برای اینترنت ثابت TD-LTE؟

    1. سلام
      باند B42 باند ۳۵۰۰ مگاهرتز است که اینترنت TDLTE ایرانسل و مبین‌نت روی آن ارائه می‌شود و مودم EE5785-330 از این باند پشتیبانی می‌کند.
      هواوی برای کشورهای مختلف نسخه‌های مختلفی از یک مودم می‌زند و باید دید در ایران وارد می‌شوند یا خیر. ما هنوز مودم EE5785-92C را در ایران برای فروش ندیدیم

  2. سلام
    من این مودم رو تهیه کردم این موارد رو نداره اصلا
    ۱- سوکت TS-9 برای نصب آنتن خارجی، اسلات میکرو اس دی
    ۲- پشتیبانی نکردن از HiLink و hmanager
    با تشکر

    1. سلام مطمئن هستید مودم گفته شده را خریداری کردید؟
      به سایت ایرانسل یا IDH بروید و تصاویر مودم را نگاه بفرمایید … در پنل کناری پایین دربی هست که وقتی باز کنید؛ سوکت آنتن TS-9 دو تا دیده می‌شود
      نرم‌افزار HiLink را خودمان باش تست کردیم و جواب داده است.

      1. درود
        در مودمی که الان روی سایت ایرانسل هست فرمایش دوستمون درسته و سوکت TS-9 رو نداره. از طرفی توی برخی از تصاویر فروشنده های دیگه هم سوکن نیست
        من تازه خریداری کردم و هنوز دستم نرسیده که تست نکردم ببینم نرم افزار جواب میده روش یا نه
        اما حدس میزنم چند نمونه از این مدل دستگاه و با همین گارانتی وارد بازار شده

  3. سلام، وقت بخیر
    این مدل مودم فقط از سیم کارت TD-LTE پشتیبانی می کنه یا از هر دو مدل سیم کارت (TD-LTE و FD-LTE)
    لطفا راهنمائی بفرمائید.
    سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز
      مودم E5785-330 همان‌طور که گفته شده از هر دو نوع سیم‌کارت TDLTE و FDD پشتیبانی می‌کند و هیچ مشکلی برای استفاده از اینترنت TDLTE و ۴.۵g ایرانسل ندارد.

        1. سلام
          مودم‌های ۵G بالاترین سرعت را می‌دهند ولی باید ببینید شما برای چه کاری مودم می‌خواهید و مناسب نیازتان بهترین مودم در آن رده را بخرید. مودم همراه به کارتان می‌آید یا مودم دسکتاپ؟ مودم ۴G یا ۵G و …
          صرفا رفتن دنبال سریع‌ترین مودم، منطقی نیست

          1. ممنونم از پاسختون، من تهران نیستم و شهر ما ۵g پشتیبانی نمیکنه،در حال حاضر با توجه به بررسی شما در مورد مودم b818 سری ۲۶۰ رو خریدم و دارم استفاده میکنم، و سرعت ۱۰۰-۱۳۰مگ رو دارم، نیاز من مودم دسکتاپ هست، و کار خاصی ندارم، و صرفا از روی علاقه دوست دارم سرعت بالا رو تجربه کنم😁
            میخام بدونم اگه با مودم cpe pro 2 سرعت بالاتری دریافت میکنم مودم رو ارتقا بدم،
            البته این مودم سری ۲۶۰هست و گزینه CA رو تو تنظیمات پیدا نکردم.

  4. سلام ببخشيد يك سوال داشتم، اگر ما اين مودم رو از سايت ايرانسل خريد كنيم ميتونيم سيم كارت مبين نت توش بندازيم؟ چون سايت ايرانسل اروزنتر ميده مودم رو

    1. سلام
      ایرانسل لوگوی خودش را روی این مودم نزده و لاک شده نیست و باید احتمالا بتوانید از هر سیم کارتی روی آن استفاده کنید.
      برای اطمینان بهتر می‌توانید این مودم را از سایت IDH خریداری کنید که آنلاک کامل باشد

  5. سلام، این مدل را از سایت IDH خریداری کردم، اولا این مودم فیک هست برای خود شرکت هواوی نیست، به اسم Soyealink و با باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر فروخته می شود. دوما این مودم سوکت آنتن خارجی Ts-9 را ندارد، سوما با هیچ کدام از نرم افزارها از جمله hilink Huawei کار نمی کنه. من خودم مودم ایرانسل M60 را دارم، و سالم است فقط بخاطر باتری اصلی و اینکه از سایر اپراتورهای دیگه ساپورت می کند، و فکر کردم برای خود شرکت هوآوی هست، این مودم را خریدم. البته اگر قبلا این موارد را می دانستم، نمی خریدمش.

    1. سلام
      مودم ساخت شرکت هواوی است ولی به خاطر تحریم‌ها با برند Soyealink عرضه می‌شود. فروشگاه IDH در همان صفحه خرید این مودم توضیح داده است که این مودم ساخت هواوی ولی با برند Soyealink است.

  6. با سلام و خسته نباشید/ این مودم از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز یا همان باند ۴۰ تی‌دی‌ال‌تی‌ای پشتیبانی می کند یا نه؟ بهتر از این مودم همراه در بازار چی سراغ دارید؟ متشکرم از راهنمایی

    1. سلام
      این مودم از باند ۴۰ پشتیبانی می‌کند
      مودم‌های همراه قوی‌تر زیادی در بازار پیدا می‌شود. بستگی دارد چقدر می‌خواهید هزینه کنید. مودم‌های فایوجی همراه و جیبی هستند که قیمت‌هایی ۱۰ میلیون تومانی دارند.

      1. با سلام
        من یه مودم از همین مدل گرفتم ولی تنظیمات مربوط به vpn رو پیدا نمیکنم داخلش میشه یه توضیحاتی بهم بدید ممنون میشم.

  7. سلام. برای پینگ و سرعت دانلود، مودم TDLTE که از ایرانسل پشتیبانی کنه چی پیشنهاد میدین؟ میخواستم b612 بگیرم ولی ۵ تومن واسه مودم به این قدیمی و cat6 دلم نمیاد.

    1. سلام
      مودم همراه می‌خواهید هواوی E5785-330:
      https://shabakehchi.com/review/20648/huawei-e5785-330-mobile-wifi-elite-2

      مودم رومیزی ارزان قیمت می‌خواهید ایرانسل TF-i60 G1 که به تازگی وارد بازار شده است:
      https://shabakehchi.com/review/21430/irancell-tf-i60-g1-modem

      مودم رومیزی گران قیمت و رده بالا می‌خواهید برای اینترنت TDLTE و ۴G، هواوی B818 البته مدلی که TDLTE را هم پشتیبانی کند

  8. اولا که این مودم ابتدای سال ۲۰۲۱ ارائه شده و نسخه آپدیت شده ۵۷۸۵ هست که انتن خارجی ts9 و اسلات رم درش حذف شده و بجاش از cat6 به cat7 ارتقا یافته و فرکانس های بیشتریو ساپورت میکنه.همچنین امکان ساپورت vpn درش وجود نداره.
    دوما یه سوالی دارم با توجه به اینکه این مودم از باند ۴۲ پشتیبانی میکنه و احتمالا ۵g در اینده رو باند ۴۲ ارائه بشه ایا امکان داره که با استفاده از یه سیم کارت ۵g بتونه روی اون باند اتصال ۵g برقرار کنه؟

    1. سلام
      فناوری و طیف فرکانسی ۵G کلا با ۴G فرق داره. فکر نمی‌کنیم که این مودم با سیم کارت فایوجی کار کند.

  9. سلام
    بهترین سایت نقد و بررسی مودم هستید ، چرا چندتا از همین مدل در دیجی کالا با قیمت های متفاوت از ۵ میلیون تا ۱۴ میلیون برای فروش است؟ درصورتی که همشون e5785-330 قید شده.
    موفق باشید

  10. درود خسته نباشید،
    میبخشید من این مودمو خریداری کردم، تقریبا ۱ سال میشه، باتریش داره به مشکل میخوره، میخواستم بصورت بدون باتری استفاده کنم، چندتا سایت دیدم برای خود هوآوی همین مدل دکمه منو رو نگه میدارن و منوی مخفی باز میشه، برای این مدل همچین چیزی نیست، هم سرچ کردم هم تست، آیا firmware یا برنامه ای هست که بشه این مسئله رو حل کرد؟
    خیلی ممنونم

  11. سلام تفاوت مودم E5785-a320 بامارک هواوی وE5785-330 با مارک سویالینک درچیست که ۱میلیون تومان a320 گرانتره باسپاس و درود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا